Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door busburger »

busburger schreef:Toch staat mij bij dat ik ooit ergens heb gelezen dat er een busverbinding met Sterksel is geweest (viel mij toen op omdat ik een studiegenoot uit Eindhoven had met de achternaam Sterk). Maar die was dan al vóór 1970 opgeheven. Misschien een routevariant van de vroegere BBA-lijn 53, de voorloper van de huidige lijn 20. Ik denk dat dat slechts een paar ritten per dag betrof. Misschien kom ik nog iets tegen als ik wat verder zoek, anders moet ik het bij deze vage herinnering laten.
Ik had beloofd, nog eens te kijken of ik sporen kon vinden van vroegere bediening van Sterksel door een streekbus. Vanaf medio 1968 (ik kwam toen met het gezin van mijn ouders in Gorinchem te wonen) ben ik BBA-busboekjes gaan kopen en verzamelen. Daarin kwam ik Sterksel niet tegen. Wel haalde ik later in een onderzoeksrapport van vóór die tijd dat die plaats per bus bereikbaar moest zijn geweest. En ik heb later nog eens een BBA-busboekje met ingangsdatum (schrik niet!) 2 juni 1957 op de kop getikt.

En zowaar, lijn 53 Eindhoven - Geldrop - Heeze - Someren - Asten - Helmond v.v. reed in die tijd een paar keer per dag via Sterksel! Als ik de routekaart mag geloven, moest daartoe vanaf de zuidrand van Heeze extra op en neer worden gereden.

Deze lijn reed op alle dagen van de week een slordige uurdienst. Richting Eindhoven werd Sterksel uitsluitend bediend om 09.33 en 12.33 uur (de eerstgenoemde rit begon op zon- en feestdagen pas vanaf Asten te rijden; de tweede rit reed door een afwijking van het uurpatroon sowieso slechts vanaf Asten) en richting Helmond gebeurde dat dagelijks om 13.59 en om 19.59 uur (die van 13.59 weer slechts tot Asten; een andere bus vertrok daar eerder om het uurpatroon vanaf Asten in stand te houden). Met een beetje moeite konden de inwoners van Sterksel er dus wel met de bus op uit in die tijd, althans richting Eindhoven. Maar het leverde blijkbaar niet voldoende vervoer op, totdat vele jaren later de buurtbus redding bracht.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door fogeltje »

busburger schreef:
busburger schreef:Toch staat mij bij dat ik ooit ergens heb gelezen dat er een busverbinding met Sterksel is geweest (viel mij toen op omdat ik een studiegenoot uit Eindhoven had met de achternaam Sterk). Maar die was dan al vóór 1970 opgeheven. Misschien een routevariant van de vroegere BBA-lijn 53, de voorloper van de huidige lijn 20. Ik denk dat dat slechts een paar ritten per dag betrof. Misschien kom ik nog iets tegen als ik wat verder zoek, anders moet ik het bij deze vage herinnering laten.
Ik had beloofd, nog eens te kijken of ik sporen kon vinden van vroegere bediening van Sterksel door een streekbus. Vanaf medio 1968 (ik kwam toen met het gezin van mijn ouders in Gorinchem te wonen) ben ik BBA-busboekjes gaan kopen en verzamelen. Daarin kwam ik Sterksel niet tegen. Wel haalde ik later in een onderzoeksrapport van vóór die tijd dat die plaats per bus bereikbaar moest zijn geweest. En ik heb later nog eens een BBA-busboekje met ingangsdatum (schrik niet!) 2 juni 1957 op de kop getikt.

En zowaar, lijn 53 Eindhoven - Geldrop - Heeze - Someren - Asten - Helmond v.v. reed in die tijd een paar keer per dag via Sterksel! Als ik de routekaart mag geloven, moest daartoe vanaf de zuidrand van Heeze extra op en neer worden gereden.

Deze lijn reed op alle dagen van de week een slordige uurdienst. Richting Eindhoven werd Sterksel uitsluitend bediend om 09.33 en 12.33 uur (de eerstgenoemde rit begon op zon- en feestdagen pas vanaf Asten te rijden; de tweede rit reed door een afwijking van het uurpatroon sowieso slechts vanaf Asten) en richting Helmond gebeurde dat dagelijks om 13.59 en om 19.59 uur (die van 13.59 weer slechts tot Asten; een andere bus vertrok daar eerder om het uurpatroon vanaf Asten in stand te houden). Met een beetje moeite konden de inwoners van Sterksel er dus wel met de bus op uit in die tijd, althans richting Eindhoven. Maar het leverde blijkbaar niet voldoende vervoer op, totdat vele jaren later de buurtbus redding bracht.
Leuke vondst! Bedankt voor het delen! Mijn oudste boekje (Zuidooster) komt ook uit 1957 trouwens :mrgreen:
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Hainje »

Binnenkort (waarschijnlijk komend voorjaar) wil ik toch eindelijk eens een bustour doen door Zuid-Limburg. Nu weet ik dat Zuid-Limburg ontzettend mooi is, maar welke delen precies zijn voor mij onbekend. Daarom wil ik een beroep doen op jullie. Kunnen jullie mij vertellen welke lijnen(delen) erg mooi zijn en ook in welke seizoenen deze op hun mooist zijn.
🍉
Etienne
Donateur
Berichten: 7909
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Etienne »

Lijn 57 (Maastricht - Gulpen)
Lijn 61 (Gulpen - Vaals)
Lijn 49 (Gulpen - Valkenburg)
Lijn 56 (Gulpen - Mheer)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door waldo79 »

De routes zijn het hele jaar door mooi, als je het mij vraagt 8-)
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door erjeebee »

Lijn 36 Sittard-Brunssum (-Heerlen)
Lijn 21 (Heerlen-) Parkstad Stadion - Simpelveld -Gulpen

Eigenlijk alle lijnen die Gulpen en Valkenburg aandoen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door fogeltje »

Misschien ook combineren met de Heuvellandlijn? Dat lijkt me namelijk een leuk treinritje om te maken. Ik ken zelf alleen het stuk Maastricht - Meersen (1 halte). Het station en omgeving in Meersen waren erg mooi.
"Een touringcar is geen bus"
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Plutona »

Lijn 40 Heerlen - Gulpen
Lijn 48 Valkenburg - Margraten
Lijn 51, met name het traject Maastricht - Valkenburg
Buurtbuscombi 191 Houthem - Margraten en 193 Margraten - Eijsden

Vooral laatstgenoemde beveel ik aan, aangezien de kleine busjes makkelijk door de karakteristieke smalle Limburgse steegjes kunnen manoeuvreren. Zelf heb ik in ieder geval altijd genoten van die route.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door waldo79 »

Fogeltje, je zou vanuit Mt lijn 57 naar Gulpen kunnen nemen en dan lijn 49 naar Valkenburg en van daaruit de Heuvellandlijn naar Hrl.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door waldo79 »

@Plutona: lijnen 40 en 49 rijden zondags ook met kleine busjes 8-)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Hainje »

waldo79 schreef:@Plutona: lijnen 40 en 49 rijden zondags ook met kleine busjes 8-)
De frequenties zijn op zondag veel te laag om een beetje leuk reisschema te bouwen, ik ga eigenlijk altijd door-de-weeks. :)
🍉
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door waldo79 »

Een keer per uur. Als alles goed op elkaar aansluit, dan valt het mee.
Laatst gewijzigd door waldo79 op do 16 jan 2014, 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door fogeltje »

waldo79 schreef:Fogeltje, je zou vanuit Mt lijn 57 naar Gulpen kunnen nemen en dan lijn 49 naar Valkenburg en van daaruit de Heuvellandlijn naar Hrl.
Heeft Limburg nog die gecombineerde trein/busdagkaarten? Ik zou namelijk al bijna overwegen daar in de regio eens wat te toeren.
"Een touringcar is geen bus"
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door waldo79 »

Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door fogeltje »

Nice. Helaas alleen bus maar dat is wel op te lossen met een Kruidvat treindagkaart.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Mr-W »

Dan kun je ook voor €17 een euroregiokaart kopen.Voordeel is dat je die in het weekend met 2 personen op 1 kaart mag reizen,en geldig is in een groter gebied.
Euroregioticketfolder
Informatie De Lijn met alle feestdagen
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:Nice. Helaas alleen bus maar dat is wel op te lossen met een Kruidvat treindagkaart.
Op de heuvellandlaan wel.

je kan een PLUS kaart kopen voor 2,50
Als je een dagkaartje ZL+retour GrensOV koopt van 8,00 en een pluskaartje koopt is de ook geldig in de Veoliatrein Heuvelland.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door fogeltje »

huibf schreef:
fogeltje schreef:Nice. Helaas alleen bus maar dat is wel op te lossen met een Kruidvat treindagkaart.
Op de heuvellandlaan wel.

je kan een PLUS kaart kopen voor 2,50
Als je een dagkaartje ZL+retour GrensOV koopt van 8,00 en een pluskaartje koopt is de ook geldig in de Veoliatrein Heuvelland.
Verhip je hebt gelijk :)
"Een touringcar is geen bus"
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door erjeebee »

Klopt,
ben je in totaal 10,50 kwijt

Ik zou persoonlijk even rekenen of t loont.
Als je alleen Valkenburg-Heerlen met de Heuvellandlijn doet en verder niet, dan kun je beter een 5,50 dagkaart kopen en Valkenburg-Heerlen chippen.

Lijn 49 Gulpen-Valkenburg rijdt 's zondags wel met normale bussen.
Deel Valkenburg-Heerlen is 8-persoons
Edit: Valkenburg-Geleen is 8-persoons
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door huibf »

Hoe zien ze trouwens het verschil tussen enkele reis buitenland en retour?
Ik kan toch zeggen dat ik met de trein naar Aken ben gegaan en met de bus terug? Of stempelen ze de heenrit af ofzo?
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Mr-W »

Ik ben benieuwd naar het lijnnetwerk in Veldhoven toen BBA er nog reed want volgens mij waren er toen minder lijnen in Veldhoven maar was lijn 402 er al wel en was het netwerk grofmaziger. Hopelijk heeft iemand een kaartje het liefst uit 2008.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door fogeltje »

Ik zal thuis voor je kijken. BBA-lijnen stonden nl op de Hermeskaarten.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door fogeltje »

Drie keer de situatie rond Veldhoven, eerste van 2000/2001, tweede van september 2004 toen de Phileas werd geintroduceerd en dan van februari 2008, het laatste BBA-jaar. Steeds voor- en achterkant van de kaart. Alle kaarten zijn van Hermes. Elk bestand is ca. 3 mb groot.

Lijnnetkaart Veldhoven 2000 voorkant
Lijnnetkaart Veldhoven 2000 achterkant
Lijnnetkaart Veldhoven 2004 voorkant
Lijnnetkaart Veldhoven 2004 achterkant
Lijnnetkaart Veldhoven 2008 voorkant
Lijnnetkaart Veldhoven 2008 achterkant
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door Mr-W »

Fijn dat je ze hebt geupload,hierdoor heb ik ideen gekregen om het lijnnetwerk in Veldhoven aan te passen zodat er minder lijnen zijn,zoals Frans F wil. Laat op de avond of morgen zien jullie het resultaat.
EDIT : Heb een nieuwe vraag,zou vanwege de regelmatig terugkerende discussie over haltes in Stiphout graag wat kaartje uit het verleden willen zien,om een beetje een idee te hebben hoe stiphout met haltes eruit zag :mrgreen:
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Dienstregelingvraagbaak Zuid Nederland

Bericht door erjeebee »

Eh, Fogeltje,

Volgens mij heb je de kaarten van 2004 en 2008 omgewisseld qua naamgeving, of ben ik nou gek?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten