Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Thom91 schreef:Ik heb afgelopen week voor het eerst in een bus in Groningen gezeten. Wat een falend zooitje is het daar zeg.
In- en uitstapprocedure is veel te lang. Busstation op HS is een onoverzichtelijke bende, nergens een groot bord met welke lijnen vanaf welke halte vertrekken.

En dat Q-Link is niet meer dan een 'mooi' papiertje om een ouderwetse formule.
Mee eens. Ik ben blij dat ik niet de enige ben die dit vind, met name het in- en uitstappen bij de haltes duurt inderdaad veel te lang. Bij veel gebruikte haltes zoals de Grote Markt, maar ook het Zuiderdiep en natuurlijk het Hoofdstation zouden gewoon standaard kaartautomaten moeten staan. Voordeel is dan direct dat er een open-instapregime toegepast kan worden op alle Qlink-lijnen in plaats van alleen lijn 15.

Voor wat betreft de onoverzichtelijkheid van het busstation; dit zou dit jaar al een stuk beter moeten worden als de DRIS overal geïnstalleerd is. Ik begrijp ook niet zo goed waarom ze hier in Groningen zo lang mee gewacht hebben, terwijl het in andere delen van het land al jaren toegepast wordt.

Was dit overigens al bekend?
De Herebrug wordt in de toekomst afgesloten voor het autoverkeer. De gemeente wil zo een betere doorstroming van het openbaar vervoer krijgen.

Om de Heresingel en het Hereplein te bereiken moeten automobilisten via de verlengde Oosterstraat rijden. Daar wordt een aansluiting met de Heresingel gemaakt.

Wanneer de Herebrug precies afgesloten wordt voor het autoverkeer is nog niet bekend. Waarschijnlijk gebeurt dat volgend jaar.
Bron: OOGTV
Laatst gewijzigd door Cpt.Iglo op zo 12 jan 2014, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Een groot bord op het busstation is wel echt een gemis, inclusief een duidelijke plattegrond van welke halte waar is. Een open instap regime inderdaad ook, iig in de spitsuren. Eurokaartjes zijn een fijne service maar zorgen op sommige lijnen ook wel voor erg veel verspilde tijd. Ik weet niet of een kaartautomaat de oplossing is. Heel flauw maar misschien voorverkoop van die dingen kan? Veel regelmatige reizigers reizen met die kaartjes om de prijs of chipkaartfobie. Die zouden best een boekje kunnen halen bij de sigarenboer. En ja, dan heb je de strippenkaart opnieuw uitgevonden, so what?
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

@Marlies: Ik bedoel meer een kaartautomaat die eurokaartjes verkoopt en ze ook direct afstempelt zodat er niet persé voorin ingestapt hoeft te worden om het kaartje af te laten stempelen. Meer eigen verantwoordelijkheid voor de reiziger dus.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Een automaat in de bus zou nog wel kunnen, maar bij de halte heb ik mijn twijfels over, vooral vanwege de kosten van een vandalismebestendige automaat waar cash in kan.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Thom91 »

Kevster schreef:Wat vind je er ouderwets aan? Misschien voor de Randstad wel, maar in Groningen is dit echt nieuw, valt niet echt te vergelijken met de Qliner.
Woehoe 10' diensten. Schaam je dat je daar pas in 2014 achter komt. Ze hadden even bij CXX en de Zuidtangent moeten buurten. Open instapregime en vliegende controles, dit schiet echt totaal niet op. Twee minuten halteren voor 15 reizigers, kom op zeg.
Komt wel goed schatje.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

@Marlies: Ze staan ook op Kardinge en P+R Hoogkerk, daar gaat het toch ook prima? Op vooral de Grote Markt zijn eigenlijk ook altijd wel mensen aanwezig, waardoor ik niet gauw verwacht dat de apparaten gesloopt worden. Helemaal als ze elke dag voor de avond geleegd worden.
Laatst gewijzigd door Cpt.Iglo op zo 12 jan 2014, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Thom91 schreef:
Kevster schreef:Wat vind je er ouderwets aan? Misschien voor de Randstad wel, maar in Groningen is dit echt nieuw, valt niet echt te vergelijken met de Qliner.
Woehoe 10' diensten. Schaam je dat je daar pas in 2014 achter komt. Ze hadden even bij CXX en de Zuidtangent moeten buurten. Open instapregime en vliegende controles, dit schiet echt totaal niet op. Twee minuten halteren voor 15 reizigers, kom op zeg.
Wat de beste oplossing is voor de Zuidtangent is natuurlijk niet perse de beste oplossing voor Groningen.
Cpt.Iglo schreef:Ze staan ook op Kardinge en P+R Hoogkerk, daar gaat het toch ook prima? Op vooral de Grote Markt zijn eigenlijk ook altijd wel mensen aanwezig, waardoor ik niet gauw verwacht dat de apparaten gesloopt worden. Helemaal als ze elke dag voor de avond geleegd worden.
Da's waar, die was ik vergeten.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Thom91 »

marlies schreef:
Thom91 schreef:
Kevster schreef:Wat vind je er ouderwets aan? Misschien voor de Randstad wel, maar in Groningen is dit echt nieuw, valt niet echt te vergelijken met de Qliner.
Woehoe 10' diensten. Schaam je dat je daar pas in 2014 achter komt. Ze hadden even bij CXX en de Zuidtangent moeten buurten. Open instapregime en vliegende controles, dit schiet echt totaal niet op. Twee minuten halteren voor 15 reizigers, kom op zeg.
Wat de beste oplossing is voor de Zuidtangent is natuurlijk niet perse de beste oplossing voor Groningen.
Uiteraard, maar wel het schoolvoorbeeld hoe je een knappe busdienst goed uit kan buiten.
Komt wel goed schatje.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Ben ik met je eens, maar ik denk dat ze wel degelijk naar de Zuidtangent en andere verbindingen in het land hebben gekeken en daar de elementen uit hebben gehaald die zij toepasbaar vonden in Groningen. Of ze die selectie goed hebben gemaakt durf ik niet over te oordelen zonder meer informatie. Iemand zou de documenten/studies waarop het QLink plan is gebaseerd moeten WOBen :P
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

marlies schreef:Wat de beste oplossing is voor de Zuidtangent is natuurlijk niet perse de beste oplossing voor Groningen
De beste oplossing was een tramsysteem geweest. ;) Nu deze niet doorgegaan is, vind ik dat je zoveel mogelijk aspecten van een tram op het huidige (HOV)busnet toe moet passen. Dus overal vrije busbanen (dus ook niet gedeeld met fietsers), een open instap regime, en meer verantwoordelijkheid voor de reiziger door middel van het van tevoren kopen van kaartjes.

Met Qlink is een leuke stap gemaakt, maar ik vind het tussen de busbaan Koeriersterweg en UMCG-Noord allesbehalve HOV-waardig.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Thom91 »

http://www.gvb.nl/reisinformatie/platte ... ation.aspx
Gewoon zo'n soort kaartje ontbreekt daar gewoon heel erg, en daar zal een enorm bord misschien verbetering in brengen maar ik vind dit de uiteindelijk juiste oplossing.
Komt wel goed schatje.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Thom91 »

Nee, teveel zoekwerk. Lijnnummer bij halte en opplakken op A-Mega daar.
Komt wel goed schatje.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Cpt.Iglo schreef:
marlies schreef:Wat de beste oplossing is voor de Zuidtangent is natuurlijk niet perse de beste oplossing voor Groningen
De beste oplossing was een tramsysteem geweest. ;) Nu deze niet doorgegaan is, vind ik dat je zoveel mogelijk aspecten van een tram op het huidige (HOV)busnet toe moet passen. Dus overal vrije busbanen (dus ook niet gedeeld met fietsers), een open instap regime, en meer verantwoordelijkheid voor de reiziger door middel van het van tevoren kopen van kaartjes.

Met Qlink is een leuke stap gemaakt, maar ik vind het tussen de busbaan Koeriersterweg en UMCG-Noord allesbehalve HOV-waardig.
Een tram had ik mooi gevonden, maar niet in de vorm zoals de plannen waren. De Zernike-lijn en de centrum/umcg/kardinge-lijn hadden daarvoor volledig gescheiden moeten zijn al vanaf het station, maar daarvoor was/is niet genoeg passagiersaanbod. En dan ook nog de doorkoppeling aan de regio, vond ik een heel slecht idee.

Tot de vraag niet groot genoeg is om dat nodig te hebben, heb ik liever een bus dan een frankenstein-verbinding die ook via de Grote Markt en het UMCG loopt om maar aan genoeg aantallen te komen om zichzelf te verantwoorden.

En als er dan genoeg groei in de vraag naar Zernike-vervoer is om een eigen dedicated railverbinding te verantwoorden zie ik meer in een afsplitsing van het spoor richting Groningen Noord maar dan niet in de variant die meestal wordt voorgesteld. Wat mij betreft: tot de kruising Friesestraatweg het huidige spoor dubbelsporig maken en dan daar de lijn naar Zernike (dubbelsporig) aftakken. Onder de ring door, en dan parallel aan de ring aan de westzijde richting het noorden. Onder de Plantaanlaan door en dan rechtsaf richting Zernike en het station op het Nadorstplein. En ja, daar moet je wat (lelijke, oude) gebouwen van de facilitaire dienst van de RUG voor platgooien en een stuk vijver voor dempen. Ontzettend kostbaar plan, vereist meerdere tunnels of viaducten, maar dan heb je wel een snelle dedicated route naar Zernike die niet trager is dan een bus. Maar da's luchtfietserij met een beetje geGooglemaps hoor, dus neem dat niet te serieus :P
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Ronald »

Cpt.Iglo schreef:@Marlies: Ik bedoel meer een kaartautomaat die eurokaartjes verkoopt en ze ook direct afstempelt zodat er niet persé voorin ingestapt hoeft te worden om het kaartje af te laten stempelen. Meer eigen verantwoordelijkheid voor de reiziger dus.
Goedkope losse kaartjes is killing voor het OV-chipkaart-gebruik. De prijs van losse kaartjes moet sowieso hoger zijn dan wat de langste stadsrit kost met een OV-chipkaart. Niet zo moeilijk. In Amersfoort kost een los kaartje 2.60, een chipkaart-rit is op z'n hoogst rond de 2 euro. Wagenverkoop zie je hier dan ook niet veel meer.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Ronald schreef: Goedkope losse kaartjes is killing voor het OV-chipkaart-gebruik. De prijs van losse kaartjes moet sowieso hoger zijn dan wat de langste stadsrit kost met een OV-chipkaart. Niet zo moeilijk. In Amersfoort kost een los kaartje 2.60, een chipkaart-rit is op z'n hoogst rond de 2 euro. Wagenverkoop zie je hier dan ook niet veel meer.
Die kaartjes duurder maken alleen maar om ze te ontmoedigen vind ik nou ook weer niet echt klantvriendelijk. Dan zou ik liever zien dat ze hier het KM-tarief voor de chipkaart wat verlagen. Dat is hier sowieso al érg hoog.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Ronald schreef:
Cpt.Iglo schreef:@Marlies: Ik bedoel meer een kaartautomaat die eurokaartjes verkoopt en ze ook direct afstempelt zodat er niet persé voorin ingestapt hoeft te worden om het kaartje af te laten stempelen. Meer eigen verantwoordelijkheid voor de reiziger dus.
Goedkope losse kaartjes is killing voor het OV-chipkaart-gebruik. De prijs van losse kaartjes moet sowieso hoger zijn dan wat de langste stadsrit kost met een OV-chipkaart. Niet zo moeilijk. In Amersfoort kost een los kaartje 2.60, een chipkaart-rit is op z'n hoogst rond de 2 euro. Wagenverkoop zie je hier dan ook niet veel meer.
Een eurokaartje kost hier dan ook geen euro meer. ;) Het is destijds gestegen naar 1,50 en sinds vorig jaar zelfs 2 euro. Met de OV chipkaart kost het meestal onder de 2 euro, maar een prijs van rond de 2,50 zal dan inderdaad makkelijk zijn. Ook voor toeristen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Liever niet de prijzen te ver naar beneden, heb liever dat Qbuzz voor hogere frequenties en extra lijnen zorgt. Huidige prijzen zijn hoog, maar kwaliteit is (op CS/HS) na wel hoog.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Een daling in prijs betekent natuurlijk niet perse een daling in kwaliteit. Dat kan ook komen door de balans iets meer richting alle belastingbetalers in de regio te schuiven en iets minder naar de daadwerkelijke gebruikers. Dus simpelweg gezegd: OV wat meer betalen uit belasting en wat minder uit (chip)kaartjes. Maar voor je de politiek zo ver hebt... In veel andere regio's ligt die balans in ieder geval wat meer richting de belastingbetaler dan hier, dus het is niet onmogelijk.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Thom91 schreef:
Kevster schreef:Wat vind je er ouderwets aan? Misschien voor de Randstad wel, maar in Groningen is dit echt nieuw, valt niet echt te vergelijken met de Qliner.
Woehoe 10' diensten. Schaam je dat je daar pas in 2014 achter komt. Ze hadden even bij CXX en de Zuidtangent moeten buurten. Open instapregime en vliegende controles, dit schiet echt totaal niet op. Twee minuten halteren voor 15 reizigers, kom op zeg.
Beter nu alsnog dan helemaal niet toch?
marlies schreef:Ben ik met je eens, maar ik denk dat ze wel degelijk naar de Zuidtangent en andere verbindingen in het land hebben gekeken en daar de elementen uit hebben gehaald die zij toepasbaar vonden in Groningen. Of ze die selectie goed hebben gemaakt durf ik niet over te oordelen zonder meer informatie. Iemand zou de documenten/studies waarop het QLink plan is gebaseerd moeten WOBen :P
Ik weet wel zeker dat er van de Zuidtangent is afgekeken. Je zult waarschijnlijk de komende jaren ook nog wel wat invloeden uit het Utrechtse gaan zien.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Een groot bord op het busstation is wel echt een gemis.
Het bord staat naast de rijwielstalling.
Busstation op HS is een onoverzichtelijke bende.
Waar is het beter? Nergens!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Thom91 »

Waar is de rijwielstalling? Ik mag mijzelf wel onder de ervaren OV-gebruikers scharen en dat bord staat dan op een onlogische plek waar je moe van wordt.

Waar het beter is? Amsterdam, of althans, de poging tot verdiend veel meer krediet dan de Groningse.
Komt wel goed schatje.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

groningen schreef:
Een groot bord op het busstation is wel echt een gemis.
Het bord staat naast de rijwielstalling.
Een bord met actuele vertrektijden dus. Tenzij dat er de afgelopen dagen is neergezet, is dat er niet.
Busstation op HS is een onoverzichtelijke bende.
Waar is het beter? Nergens!
Zat stations.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Een bord met actuele vertrektijden dus. Tenzij dat er de afgelopen dagen is neergezet, is dat er niet.
Inderdaad nooit gebeurd, maar niet echt een gemis tegenwoordig.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Thom91 »

Dacht het wel.

Bekijk Amersfoort maar, waar er enorme palen boven de haltes staan met vertrektijden van lijnen. Top systeem. DRIS'en zijn onmisbaar in een goed busstation, evenals plattegronden van de onoverzichtelijk indeling.
Komt wel goed schatje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten