Het grote OVInfo-app topic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door WSM »

Somoht schreef:Ik denk dat ik het al weet, issue met Android 2.2. Ga voor vanavond een klein release-versie doen voor de probleempjes tot nu toe gevonden.
Inmiddels de update gedownload uit de play store en nu werkt het weer perfect! Bedankt voor het fixen, ben er erg blij mee :D .
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door fogeltje »

Somoht schreef:JIj had de beta he? .Bij een van de beta's is de migratie fout gegaan.
Jep. Ah ok. Het is geen ramp hoor. Inmiddels staan ze er weer allemaal in ;)
Laatst gewijzigd door Chauf21 op zo 12 jan 2014, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Overbodige quotes verwijderd
"Een touringcar is geen bus"
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door matti93 »

De nieuwe mogelijkheden van de update zijn heel prettig, de treinen zijn een goede toevoeging!
De tabbladen zijn prettig bij fysiek gescheiden haltes. Bij Db bijvoorbeeld liggen 5 perrons "naast elkaar", 2 voor de bus, 3 voor de trein. Ik vraag me af of de scheiding trein/bus daar voor iedereen prettig is. Punt is dat de frequentie van bus en trein vaak niet in verhouding staan waardoor een van de twee ondersneeuwt als ze in dezelfde lijst zouden staan, wat het zoeken lastig maakt.

Een groter onderscheid tussen modaliteiten zou ik persoonlijk wel prettig vinden, dus een lijst met alleen sneltram, alleen bus, alleen trein of alles bij elkaar. Ik vrees echter dat er met de huidige data dan ook meteen een onderscheid komt tussen bus, R-NET, tram enz., terwijl dat misschien wat teveel van het goede is...

Zou het mogelijk zijn in de lijst met dichtstbijzijnde haltes een onderscheid te maken tussen bushaltes en stations? Voor mij heeft een station op 10 minuten fietsen dezelfde waarde als de bushalte voor de deur... Zijn tabbladen voor de verschillende modaliteiten daar mogelijk?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

matti93 schreef:De nieuwe mogelijkheden van de update zijn heel prettig, de treinen zijn een goede toevoeging!
De tabbladen zijn prettig bij fysiek gescheiden haltes. Bij Db bijvoorbeeld liggen 5 perrons "naast elkaar", 2 voor de bus, 3 voor de trein. Ik vraag me af of de scheiding trein/bus daar voor iedereen prettig is. Punt is dat de frequentie van bus en trein vaak niet in verhouding staan waardoor een van de twee ondersneeuwt als ze in dezelfde lijst zouden staan, wat het zoeken lastig maakt.

Een groter onderscheid tussen modaliteiten zou ik persoonlijk wel prettig vinden, dus een lijst met alleen sneltram, alleen bus, alleen trein of alles bij elkaar. Ik vrees echter dat er met de huidige data dan ook meteen een onderscheid komt tussen bus, R-NET, tram enz., terwijl dat misschien wat teveel van het goede is...
De tabladen zijn een voorloper van wat ik zeer waarschijnlijk ga doen als de fysieke haltedatabank er is. Daar is elk station (place) onderverdeeld in stopplaces welke weer onderverdeeld zijn in quays. Bijvoorbeeld Den Haag CS bestaat uit oa. StopPlaces: "Den Haag Busstation", "Den Haag Station", "Den Haag Tram beneden", "Den Haag Tram Boven". StopPlaces zijn more or less gedefineerd als alle quays binnen stopplace zijn binnen kijkafstand. Mijn idee, beetje afhankelijk van hoe goed de data is, is om elk stopplace zijn eigen tab te geven.
Zou het mogelijk zijn in de lijst met dichtstbijzijnde haltes een onderscheid te maken tussen bushaltes en stations? Voor mij heeft een station op 10 minuten fietsen dezelfde waarde als de bushalte voor de deur... Zijn tabbladen voor de verschillende modaliteiten daar mogelijk?
Zoiets wil ik ook zelf maar dan op een manier die (nog) even niet mogelijk is.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Edwin »

Ik was na de update ook al mijn haltes (stuk of 7) kwijt. Heb wel update 4.0 niet ontvangen en ging nu in één keer naar 4.1.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Edwin schreef:Ik was na de update ook al mijn haltes (stuk of 7) kwijt. Heb wel update 4.0 niet ontvangen en ging nu in één keer naar 4.1.
3.0.1 bedoel je. Helaas komt er nog een 3.0.3 aan, gezeur met in-app billing die niet goed werkte. Erg vreemd aangezien dat nu een van de weinige stukken is die is veranderd.
In-app billing is ook een drama qua testen, ik kan mijn eigen app niet eens kopen :')
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Edwin »

Somoht schreef:
Edwin schreef:Ik was na de update ook al mijn haltes (stuk of 7) kwijt. Heb wel update 4.0 niet ontvangen en ging nu in één keer naar 4.1.
3.0.1 bedoel je. Helaas komt er nog een 3.0.3 aan, gezeur met in-app billing die niet goed werkte. Erg vreemd aangezien dat nu een van de weinige stukken is die is veranderd.
In de war.

Zag vanochtend trouwens deze melding van EBS bij alle Bizzliners richting ZO. Ik naam dat EBS dit doorgeeft, want voor mij was onduidelijk of de 8:20 de aanvangstijd was, zag ook niet zo snel een uitgevallen rit (doorgestreept):
Afbeelding
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Skinkie »

EBS stuurt een KV15 bericht uit naar de haltepaal, maar zou een KV17 bericht moeten sturen naar alle afnemers van 'de rit'. EBS heeft een probleem, want hun tooltjes die dat kunnen doen zijn laten we het maar gewoon Hollands zeggen: onbruikbaar. Gelukkig is er OpenEBS (red. naam is ongerelateerd) dat ze al maanden geleden is aangeboden en een stuk fijner werkt.

Gezien de recente communicatie rond 'er is te weinig geld', liggen de prioriteiten een beetje raar.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Ja EBS kan Kv17'en maar blijkbaar doen ze het niet meer. Die KV15 berichten zijn iig waardeloos want niemand weet dat daar de begin rit mee bedoelt wordt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Daniel »

Edwin schreef:Ik was na de update ook al mijn haltes (stuk of 7) kwijt.
Hier dus hetzelfde... Bij het kijken in de nieuwe versie kwam ik bij station Amersfoort nog wel een rare tegen. Lijn 56 heeft hier "Wijk bij Duurste Busstation" als bestemming, die plaatsnaam is natuurlijk niet compleet zo.
Opvallend trouwens dat Connexxion voor de apps kennelijk weer andere bestemmingen aanlevert als voor de DRIPs en dan om het makkelijk te maken liefst nog een derde variant voor op de bus heeft :roll:

Is het trouwens een bewuste keuze bij de treinen "Stopt ook op" i.p.v. "Stopt ook in" te gebruiken?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Er zitten verschillende bestemmingen in de KV78turbo data de bestemming de app gebruikt heeft er 50 en de meeste DRIS'sen hebben maar 19 karakters. Bestemmingen worden wel tegelijk aangeleverd maar soms past GOVI de korte naam nog aan geloof ik.

Je die op vs. in, daar was ik een beetje eigenwijs ;). Op klinkt iets beter.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Daniel »

Dan nog, ookal zijn er aanpassingen voor de DRIPs dan is er nog het een en ander wat krom...
Qua DRIPs, koersdisplay en OVinfo-app is het bv. bij de Amersfoortse lijn 77 heel consequent: allemaal geven ze "Leusden Groenhouten" als bestemming. Bij lijn 78 is het echter op app en koersdisplay "Leusden Geertrudeshof" en op de DRIPs slechts "Leusden"

Ook een aparte: alle bussen hebben "Amersfoort CS" als bestemming, maar de Amersfoortse stadslijn 8 heeft als enige "Amersfoort Centraal Station". Ik zie dit trouwens eigenlijk vrij exclusief bij Connexxion, Qbuzz in Utrecht is bv. weer uitermate consequent en toont gewoon overal hetzelfde. Wel zo duidelijk.

En bv. bij lijn 3 in Amersfoort zie ik op de halte en bus "Vathorst via Meander MC" verschijnen, terwijl er in de app "via Calveen" achter staat. Niet fout, wel inconsequent in de data zo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Ja bij Connexxion is qua bestemmingen niet overal even duidelijk. Overigens is het ook een van de weinige vervoerders waar de koersborden niet exact tonen wat in KV1/KV78turbo staan.
Flitskikker
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 07 sep 2012, 01:31

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Flitskikker »

Ik heb me ook maar even aangemeld voor de bèta. Ziet er erg goed uit, nu ook met de treinen.
Je hebt ook de werkwoordsvormen aangepast zie ik, top! :mrgreen: :pos:

Klein bugje, Zoetermeer Centrum West staat nog dubbel in de haltelijst. Die met - is van de tram. Eerst was er ook nóg een variant, maar die is kennelijk samengevoegd. :)
Afbeelding

Aankomst-/vertrektijden bij de treinen zoals eerder geopperd in dit topic zou het vanzelfsprekend nog completer maken. Hopelijk kun je die gegevens nog ergens verkrijgen.
Somoht schreef:
Edwin schreef:Ik was na de update ook al mijn haltes (stuk of 7) kwijt. Heb wel update 4.0 niet ontvangen en ging nu in één keer naar 4.1.
3.0.1 bedoel je. Helaas komt er nog een 3.0.3 aan, gezeur met in-app billing die niet goed werkte. Erg vreemd aangezien dat nu een van de weinige stukken is die is veranderd.
In-app billing is ook een drama qua testen, ik kan mijn eigen app niet eens kopen :')
Via de dev console kun je testaccounts definiëren. Dan zou het moeten werken (de apk die je test moet wel zijn geüpload).
Kan ik trouwens de advertenties op een andere manier laten verwijderen? Ik heb geen creditcard, dus ik kan het niet via IAB doen.

Ga zo door in ieder geval :D
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

-Centrum-West aangepast.
-Aankomsttijden trein komt nog wel, ws. dit jaar nog.
- Ja je kunt testaccounts maken maar dan nog steeds kan je niet met dezelfde Google account als waar aan je dev console is gelinkt in-app purchases maken. Dus dan moet ik op een andere telefoon met een andere google account testen, want een andere gmail account op primaire telefoon geeft ook weer gezeur.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door webguy »

Heb je geen Cyanogenmod telefoon met Profiles?
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door dylanwild94 »

wat ik erg jammer vind aan de app is dat die de actuele vertrektijden van concessie voorne-putten,Rozenburg niet weergeeft, maar wel de halte's kent.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Nog even geduld. Staan er al in omdat ze zondag gaan leveren daar ;).
Laatst gewijzigd door Somoht op do 16 jan 2014, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door dylanwild94 »

kijk dat is goed om te horen :D
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Dan zijn we ook volledig dekkend op de VTAS eilanden en wat bel/buurt bussen in Fryslan na. :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Daniel »

Een kleinigheidje: als ik op Utrecht Centraal zoek krijg ik keurig tabjes waarmee ik kan wisselen tussen het station, de busstations en de tramhalte. Ga ik echter rechtstreeks uit de zoekfunctie naar Utrecht CS Jaarbeurszijde dan krijg ik geen tabjes.
Kleine moeite natuurlijk om na "Utrecht Centraal" een keertje extra op het tabje te klikken voor het juiste busstation, maar ik dacht vanmorgen nu juist eerst aan de Jaarbeurszijde te kijken en dan zo naar Centrumzijde door te klikken wat dus niet gaat.

Is wat mij betreft geen must-have trouwens, viel me vanmorgen toevallig op omdat ik pas bij een grotere treinvertraging hoef te gaan kijken welke bus ik kan halen (en aangezien ik van beide kanten van Utrecht Centraal vandaan bij m'n bestemming kan komen...)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Ja je hebt treinstations met alle bustijden en bushaltes met alle treintijden. Idee was dataverkeer besparen en op zich is het geen regressie want overstap tussen-bus relaties kon de app toch al niet. Uitwerking is idd nogal bagger te Utrecht, moet beter in de nabije toekomst. Dataverkeer voor bus vertrektijden moest toch al omlaag, ik had al voor het toevoegen van trein en ander haltes, klachten dat rondom Utrecht CS het niet goed te gebruiken is.
Laatst gewijzigd door Somoht op do 16 jan 2014, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door flipje »

Somoht schreef:Dan zijn we ook volledig dekkend op de VTAS eilanden en wat bel/buurt bussen in Fryslan na. :)
Wat is de reden dat bijvoorbeeld de buurtbus (lijn 506 Wilsum - Hattem) in IJsselmond wel te zien is op OV Radar en bijvoorbeeld de stadsbusjes in Meppel en Hoogeveen niet (beiden Connexxion)?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Meppel/Hoogeveen is toch Qbuzz? .. Oh wacht Connexxion Taxi services zie ik op wikipedia

Die kleine busjes hebben vaak geen voertuigvolgsysteem (Qbis / Infoxx) en in veel concessies is Koppelvlak6 /KV6 levering (wat ovradar en ovinfo in de beginne gebruiken) expliciet uitgesloten in de PvE/ bestekken voor buurt en belbussen.
Nu heb ik de bestek/PvE van Groningen/Drenthe niet bij de hand maar ik weet toevallig dat Qbuzz expliciet de dienstregelingen van het klein vervoer apart aanlevert aan GOVI zodat hun scores niet hebben te lijden vanwege de taxibusjes zonder KV6.
Misschien als er overal DRIS'sen staan in Groningen/Drenthe dat men besluit om in de volgende concessie ook voertuigvolgsystemen in kleinschalig vervoer verplicht te stellen. Het kan namelijk wel, met iig het Arriva wijkbusje in Lelystad ;)

tl;dr Concessie IJsselmond verplicht voertuigvolgsysteem conform eisen GOVI op elke lijn incl scholieren en versterkingsritten. Kleinschalig vervoer Drenthe zeer waarschijnlijk niet, dus geen realtime data.
flipje
Berichten: 1253
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door flipje »

Maar zoals ik het me herinner, hangen op de busjes van CTS ook CiCo's welke ook te vinden zijn in normale Connexxion bussen. Dan zouden die busjes toch Infoxx moeten hebben?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten