wifi in Belgische treinen?

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

wifi in Belgische treinen?

Bericht door Stéphane »

Jo Cornu: "Is het nog aanvaardbaar dat er in stations en treinen geen wifi is?"

Kersvers NMBS-baas Jo Cornu heeft in zijn nieuwjaarstoespraak gepleit voor wifi op de trein en in het station. "We moeten in de stations een meerwaarde aanbieden", zegt Cornu. "De reiziger mag niet het gevoel hebben dat zijn tijd in het station verloren tijd is." Wanneer het zover is, kan Cornu nog niet zeggen.

Veiligheid en stiptheid blijft de basisopdracht van de NMBS, "maar ook andere aspecten zoals comfort en communicatie worden steeds belangrijker", erkent Cornu. Hij wil dat de stations meer en meer "een werkterrein en een ontmoetingsplaats worden". Daarvoor denkt hij aan "ruime oplaadmogelijkheden voor mobiele apparaten en zitplaatsen in de wachtzones die echte werkruimten worden. En waarom ook geen vergaderzaaltjes voorzien voor mensen die er afspreken?"

lees verder
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: wifi in Belgische treinen?

Bericht door waldo79 »

En wat houdt ze tegen?
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: wifi in Belgische treinen?

Bericht door Soortvanhenk »

Geld? En het feit dat wifi nou niet écht bij hun uitstraling past? (lees: klassiek motorstel).
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: wifi in Belgische treinen?

Bericht door tsov »

Een plan V heeft in Nederland natuurlijk ook geen wifi, maar in een Desiro of M6 kan ik me dat best voorstellen. Dat is toch niet heel veel anders dan het Nederlandse beeld.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: wifi in Belgische treinen?

Bericht door reisthijs »

De NMBS is de laatste jaren op allerlei gebieden aan het moderniseren, dus wifi past prima in het plaatje.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: wifi in Belgische treinen?

Bericht door Stéphane »

Ik heb het gevoel dat de nieuwe topman wat dat betreft wel de juiste instelling heeft. :)
Soortvanhenk schreef:Geld? En het feit dat wifi nou niet écht bij hun uitstraling past? (lees: klassiek motorstel).
In Oost-Europa zie je dat wel meer, oude treintjes die gepimpt werden met wifi en andere moderne snufjes.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50853
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: wifi in Belgische treinen?

Bericht door Suus »

De topman wil vooral heel duidelijk de overheid aanzetten tot meer vrijheid en richting liberalisering bewegen, het lijkt mij allemaal voorbereidend werk om te reiziger alvast een beetje enthousiast te maken voor de storm die gaat komen. Want geloof mij, die gaat komen :wink:

Wat betreft Wifi is het vooral interessant wat de NMBS ermee wil bereiken: Wil het Wifi alleen voor de reiziger (voor iedereen gratis; voor de eerste gratis, voor de tweede betaald; voor iedereen betaald; alleen beschikbaar voor de eerste?) of ook daarbij betere reisinformatie aan de reiziger geven (annex NS met OBIS). En welke treinen ga je dan voorzien van Wifi? Wel/niet break bijvoorbeeld?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten