Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

groningen schreef:
Een bord met actuele vertrektijden dus. Tenzij dat er de afgelopen dagen is neergezet, is dat er niet.
Inderdaad nooit gebeurd, maar niet echt een gemis tegenwoordig.
Ben ik het niet mee eens. Zeker in de huidige situatie waarbij ik met een heleboel verschillende lijnen thuis kan komen die qua haltes niet dicht bij elkaar liggen. Dan wil ik dus de eerstvolgende vertrekkende bus in de goede richting nemen. Nu gebruik ik daarvoor mijn smartphone, maar dat is aanzienlijk meer moeite dan gewoon even op een scherm kijken. En niet iedereen heeft zo'n ding. Dus dat is zeker wel een gemis.

Dit geldt trouwens ook voor iemand die bijvoorbeeld naar de Grote Markt wil vanaf het station, voor je zegt dat die situatie nogal zeldzaam is.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Ik denk dat ons bord zal exploderen; zeker in de spits. Trouwens er wordt een nieuwe halte ingericht voorbij de stoplichten richting de Emmabrug. Dat is dus aan de waterkant (en fietspad).
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Het werkt op andere stations van vergelijkbare grootte en drukte, dus ik zie het bezwaar niet.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Thom91 »

groningen schreef:Ik denk dat ons bord zal exploderen; zeker in de spits. Trouwens er wordt een nieuwe halte ingericht voorbij de stoplichten richting de Emmabrug. Dat is dus aan de waterkant (en fietspad).
In Utrecht ontploft hij toch ook niet? En zo denderend hoge frequenties heb je in Groningen nou ook weer niet.
Je kan ook zeggen Lijn xx vertrekt over xx minuten. In plaats van iedere bus die over xx minuten vertrekt.
Komt wel goed schatje.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Ja je kan zat dingen doen zoals alleen de eerste (of eerste twee) bussen van een lijn tonen zodat je 's ochtends niet tig keer lijn 15 hebt staan. Al denk ik dat dat zelfs zonder dat soort aanpassingen wel meevalt.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Hoe duur zou een dergelijk scherm zijn?
Het lijkt mij zeker een toegevoegde waarde; de eerste keer heb ik ook een half uur naar een perron gezocht, alles bij langs gegaan...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Thom91 »

Ik ben gewoon direct naar zo'n Qbuzz steward gegaan, ik heb niet eens rondgekeken.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Daniel »

marlies schreef:Die kaartjes duurder maken alleen maar om ze te ontmoedigen vind ik nou ook weer niet echt klantvriendelijk. Dan zou ik liever zien dat ze hier het KM-tarief voor de chipkaart wat verlagen. Dat is hier sowieso al érg hoog.
Allicht dat een regionaal kortingsproduct helpt (of de lijnen kronkelen gewoon teveel)? Opmerkelijk genoeg zie ik als ik in Dordrecht ben bv. nagenoeg geen wagenverkoop (op drie wijken na, maar dat was al zo in het strippenkaarttijdperk) terwijl de ritkaartjes daar 50 cent goedkoper zijn dan in Groningen en het de duurste stadsdienst van Nederland is om op saldo te reizen (0,3 ct/km meer dan Groningen nog). Daar is echter een behoorlijk voordelig kortingsproduct verkrijgbaar wat je er zo uit haalt.
Thom91 schreef:Bekijk Amersfoort maar, waar er enorme palen boven de haltes staan met vertrektijden van lijnen. Top systeem. DRIS'en zijn onmisbaar in een goed busstation, evenals plattegronden van de onoverzichtelijk indeling.
Da's juist het ultieme voorbeeld van hoe je je DRIS niet moet ophangen... je staat recht tegen de zon in te kijken als je wilt lezen wat erop staat. (Een plattegrond is er hier op 't station trouwens ook niet)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Thom91 »

Het gaat om het principe hè, dat de uitwerking dan niet zo goed is. In Groningen scheelt het dat je naar het noord-oosten mag turen. ;)
Komt wel goed schatje.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Somoht »

Er komt toch een DRIS op HS?
Er staan overigens al perronletters voor HS in het GOVI systeem (zie de appjes met GOVI data) maar die komen niet overeen met wat Qbuzz in de haltenamen zet.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

En zo denderend hoge frequenties heb je in Groningen nou ook weer niet.
Ik denk het wel. Vermoed dat de bus naar Haren/Annen naar de warterkant wordt verplaatst.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Bestaan er eigenlijk wel plannen om het halteren te versnellen, bijvoorbeeld door middel van het eerder genoemde open-instap regime en/of kaartautomaten? Ik neem aan dat het niet ophoudt met alleen het plaatsen van DRIS palen en het aanleggen van busbanen- en stroken.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

groningen schreef:
En zo denderend hoge frequenties heb je in Groningen nou ook weer niet.
Ik denk het wel. Vermoed dat de bus naar Haren/Annen naar de warterkant wordt verplaatst.
nee er wordt niks meer verplaatst. het was eerst de bedoeling om lijn 3 en 4 daar te laten stoppen. Dus toen is er een aanbestedingsprocedure gestart. Toen bleek toch dat het daar onveiliger werd bij de oversteekplaats en is besloten om ze bij E te laten stoppen. De aanbesteding was inmiddels gegunt en dus wordt er nu nutteloos werk gedaan.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Ha, ha, dus daar gaat niets stoppen. In het busstation van Groningen zit dus wel een detectiesysteem, dat wordt gebruikt op de buffer of een bepaalde halte geen of toch een bus staat. Zo misschien aangepast kunnen worden. Zoals gezegd stond er een overzichtkaart van buslijnen met halte bij de fietsenstalling. Die is dus weg. Aan de achterkant staat nu een kaart met buslijnen in de provincie en de "hoogwaardigheidslijnen".

Moet wel lachen, dat de Herewegbrug wordt afgesloten voor auto's. Ik zie het nut er totaal niet van in. Vanaf het centrum een vrije busbaan en richting Hereplein komt het haast nooit in conflict met elkaar.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Bij het afsluiten van de Herebrug gaat het niet zo zeer om dat het autoverkeer in de weg zit, maar om het feit dat de bussen meer en langer groen licht kunnen krijgen als daar geen auto's meer rijden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Klaasje »

marlies schreef:
Ronald schreef: Goedkope losse kaartjes is killing voor het OV-chipkaart-gebruik. De prijs van losse kaartjes moet sowieso hoger zijn dan wat de langste stadsrit kost met een OV-chipkaart. Niet zo moeilijk. In Amersfoort kost een los kaartje 2.60, een chipkaart-rit is op z'n hoogst rond de 2 euro. Wagenverkoop zie je hier dan ook niet veel meer.
Die kaartjes duurder maken alleen maar om ze te ontmoedigen vind ik nou ook weer niet echt klantvriendelijk. Dan zou ik liever zien dat ze hier het KM-tarief voor de chipkaart wat verlagen. Dat is hier sowieso al érg hoog.
Kaartjes op de bus horen gewoon niet goedkoper te zijn dan het leeuwendeel van de chipkaartritten. De reizigers die het minste betalen zorgen zo voor de meeste stilstand. Stilstaan is immers wel geld opmaken maar niet verdienen terwijl de doorgaande reiziger er ook nog eens niets aan heeft. Als je toch een goedkoper, laagdrempelig alternatief wilt kies dan voor een systeem met 10- of 20-rittenkaarten in de voorverkoop op basis van zelf stempelbare strippen of een wegwerpchipkaart. Even wennen maar aan het eind van de rit scheelt het ontzettend in de halteertijden. En als je zo op een lijn met hoge frequenties op een retourslag vijf minuten bespaart kan je vrijwel gratis :!: de frequentie verhogen. Dat is pas klantvriendelijk: snellere bussen en hogere frequenties.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

Kevster schreef:Lijn 2 naar Eelde op lijn 9 vanaf en naar Station Noord.
niet meer. Lijn 9 keert nu op zichzelf. 2 en 7 zijn volgens mij nu aan elkaar gekoppeld
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

Waarom zijn ze nu een halte aan het bouwen aan HS waterkant als er niets gaat halteren? Misschien is het een idee om 315 daar te laten halteren, hoeft die chauffeur ook niet meer lonely in zijn bus te wachten en kan hij ook op de Qbuzz P staan. Zit je ook sneller op de A7.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
LtnGeorge
Berichten: 16
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 18:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door LtnGeorge »

Die chauffeur heeft hooguit 8 minuten wachttijd in Groningen en met zijn huidige staplaats staat hij dichter bij het busstation dan aan de andere kant van het water? De halte aan die kant van het water is ook niet logisch voor bussen uit richting drachten, ze zouden alleen maar vast staan bij het julianaplein 's ochtends.

Ik gok dat deze halte eerder bedoeld is voor touringcars. Deze nemen nogal regelmatig de buffer/Halte A&B in beslag.

Edit: Lees net een paar posts terug het volgende
rener schreef: nee er wordt niks meer verplaatst. het was eerst de bedoeling om lijn 3 en 4 daar te laten stoppen. Dus toen is er een aanbestedingsprocedure gestart. Toen bleek toch dat het daar onveiliger werd bij de oversteekplaats en is besloten om ze bij E te laten stoppen. De aanbesteding was inmiddels gegunt en dus wordt er nu nutteloos werk gedaan.
Laatst gewijzigd door LtnGeorge op ma 13 jan 2014, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Kevster
Berichten: 976
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

ov'tje schreef:
Kevster schreef:Lijn 2 naar Eelde op lijn 9 vanaf en naar Station Noord.
niet meer. Lijn 9 keert nu op zichzelf. 2 en 7 zijn volgens mij nu aan elkaar gekoppeld
Oke, dan is dat mooi een zielloos lijntje geworden voor de chauffeurs die erop rijden. Geen zak aan dus, zo'n pendeltje van Noord/Zernike naar HS.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Kevster schreef:
ov'tje schreef:
Kevster schreef:Lijn 2 naar Eelde op lijn 9 vanaf en naar Station Noord.
niet meer. Lijn 9 keert nu op zichzelf. 2 en 7 zijn volgens mij nu aan elkaar gekoppeld
Oke, dan is dat mooi een zielloos lijntje geworden voor de chauffeurs die erop rijden. Geen zak aan dus, zo'n pendeltje van Noord/Zernike naar HS.
En lijn 15 rijden is niet zielloos?
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

LtnGeorge schreef:Die chauffeur heeft hooguit 8 minuten wachttijd in Groningen en met zijn huidige staplaats staat hij dichter bij het busstation dan aan de andere kant van het water? De halte aan die kant van het water is ook niet logisch voor bussen uit richting drachten, ze zouden alleen maar vast staan bij het julianaplein 's ochtends.

Ik gok dat deze halte eerder bedoeld is voor touringcars. Deze nemen nogal regelmatig de buffer/Halte A&B in beslag.
Zal wel zijn dat ik in het weekend daar kom, maar dan wachten ze echt wel een kwartier ofzo.

Lijn 15 is nog een beetje kunst- en vliegwerk met die langere bussen. En met een bomvolle bus proberen mensen niet te laten vallen tijdens de rit.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Voor de mensen die wat te zeggen hebben voer Q-Link: De komende jaren komen er nog meer lijnen bij en wordt het natuurlijk stapsgewijs verbeterd. Dit staat reeds vermeld bij de business case Groningen Bereikbaar. Alles kan men natuurlijk ook niet in 1 keer realiseren en tevens moet men leren van zichzelf wat het beste werkt. Daarnaast helpt het ook niet mee dat de vervoerder in de concessie niet opbrengst verantwoordelijk is maar het OVBGD.

Tevens zal er weinig tot niets meer aan het huidige busstation worden gedaan in Groningen. Dit omdat de komende jaren alles rond om het huidige Hoofdstation op de schop gaat en op het spooremplacement achter het station een compleet nieuw busstation zal verschijnen.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door CamilleKreemers »

Is ooit onderzocht welke versie beter werkt: vervoerder opbrengstverantwoordelijk t.o.v. opdrachtgever opbrengstverantwoordelijk?
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Keuze 1, heeft de Heer Boumans zelf toegegeven.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten