Zomer 2013: Avondje Karlsruhe (ong. 25 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Zomer 2013: Avondje Karlsruhe (ong. 25 foto's)

Bericht door Suus »

In augustus 2013 had ik op een gegeven moment zin in een lekkere Schnitzel met een goed glas Duits bier. In Karlsruhe kon ik een overnachting in een hostel voor de spotprijs van 9 euro boeken en de stad is bovendien vanuit Nederland nog met regionale treinen binnen dagbereik bereikbaar. Zo gezegd, zo gedaan.

Vanaf standoord Diemen Zuid ging het met een omweg via Schiphol en Rotterdam naar Venlo. Ik wou graag de trein van 9:05 hebben en op zaterdag lukt dat alleen met de vroege sprinter van 5:48 (leve de werknemers op Schiphol!) :wink: Uiteraard is de trein van 9:05 uit Venlo ook een stuk rustiger dan die van 10:05. Na een rustige rit kwam de eerste overstap in Mönchengladbach Hbf, waar ik van de RE13 naar de RE8 overstapte.

Afbeelding
RE8 in Mönchengladbach. Nog best een lange rit naar Köln omdat alle tussenstations worden aangedaan
Afbeelding
In Köln Hbf stapte ik over van de RE8 naar de RB26, de stoptrein van Köln via Koblenz naar Mainz. Transregio rijdt deze verbinding met Desiro ML's, de enige plek in Duitsland waar deze worden ingezet.
Afbeelding
Vlak voor Koblenz werden de treinreizigers getrakteerd op een stukje muziek van een dweilorkest, zoals te zien op deze wazige foto.
Afbeelding
De trein na aankomst in Mainz. Was een behoorlijke rit geweest, gelukkig duurt de stop in Koblenz bijna 20 minuten zodat ik daar proviand kon inslaan en de benen kon strekken :wink:
Afbeelding
In Mainz was er van de zomer een personeelsprobleem bij het seinhuis, maar dat weekend was er geen overlast. Mijn volgende trein staat ook al op het bord.
Afbeelding
In Mainz komt ook de S-Bahn van Frankfurt am Main, deze wordt nog deels gereden met de klassieke 420-treinstellen.
Afbeelding
De trein naar Mannheim komt het station binnengereden. De 425's rondom Mannheim zijn net wat anders dan in andere regio's van Duitsland.
Afbeelding
Op Ludwigshafen Hbf stapte ik over naar de S-Bahn Rhein-Neckar, om zo de drukte op Mannheim hbf twee stations verderop te ontlopen. Hier een poging dit megalomane complex op de foto te krijgen vanaf het S-Bahnperron
Afbeelding
De S-Bahn naar Karlsruhe via Mannheim en Heidelberg. Ik zou meegaan tot Bruchsal.
Afbeelding
In Bruchsal stapte ik uit om het laatste stukje te doen met de Stadtbahn Karlsruhe, waardoor ik nog drie extra stations kon aandoen. Hier rijdt het gekoppelde tramstel van AVG het station binnen.
Afbeelding
De lijnstrip van Karlsruhe blijft altijd een indrukwekkend gezicht.
Afbeelding
Helemaal kloppen deed hij echter niet door de voortdurende werkzaamheden aan de Kombitunnel in Karlsruhe.
Afbeelding
's avonds na een bezoek aan de altijd fijne stad Karlsruhe nog even wat trams op de foto genomen bij het Albtalbahnhof, een van de drie plaatsen in Karlsruhe waar de trams van de regionale spoorlijnen het tramnet van Karlsruhe oprijden.
Afbeelding
Deze tram zou er binnen enkele minuten ook staan, na een lange rit vanaf Heilbronn naar Karlsruhe.

Dag 2
Afbeelding
De volgende dag ging het alweer vroeg op stap. Vandaag zou de route via Saarbrücken gaan :)
Afbeelding
Enkele locs hielden ochtendpauze op een middenspoortje.
Afbeelding
En deze locs deden dat ook :wink:
Afbeelding
De Talent waarmee ik het eerste stukje naar Landau in der Pfalz zou afleggen.
Afbeelding
Hier na aankomst in Landau.
Afbeelding
Daar ging het verder met deze Desiro richting Pirmasens Nord. Door een vertraagde RE Karlsruhe - Koblenz vertrok de trein bijna 10 minuten te laat uit Landau. Ik had vrees voor de aansluiting in Pirmasens Nord, maar daar bleek de trein (ook een Desiro) er nog te staan. Met de deuren afgesloten. Na even geklopt te hebben op het zijraam van de machinistcabine gingen de deuren toch nog even open en werd er ook daar met tien minuten vertraging weggereden. De lijntjes in de Südpfalz kan ik aanraden, mooi heuvelachtig/bergachtig bosgebied :)
Afbeelding
Door een wat gehaaste overstap in Saarbrücken van de ene kant van het station naar de andere kant van het station waarbij ik ook nog wat proviand wilde inslaan helaas geen foto's van de treinen daar, jullie zullen op mijn woord moeten aannemen dat de RE1 met Dosto's reed. De aansluiting bleef vooral bestaan doordat de TGV naar Parijs enkele minuutjes vertraagd was. Nog wel een foto van een kunstwerk op het einde van een perron van dat station.
Afbeelding
Het eerste stuk van Saarbrücken naar Trier gaat door een industrieel gebied, maar na verloop van tijd kom je door het dal van de meanderende Saar, een mooi stukje Duitsland.
Afbeelding
In Konz ging het er ouderwets aan toe, reizigers waren alleen welkom op het perron als de trein tot stilstand was gekomen. Ik heb vernomen dat het stations inmiddels in verbouwing ligt.
Afbeelding
In Trier stapte ik over op de (een stuk tragere) RegionalBahn naar Koblenz door het schitterende Moseltal. De trein werd gereden met een nog behoorlijk nieuwe Talent 2, die mij een stuk beter beviel dan met mijn eerste kennismaking op de RSX eerder dat jaar.
Afbeelding
Eenmaal in Koblenz regende het pijpenstelen. Wel kon ik van onder de overkapping nog deze ouderwetse flapper-CTA met vastgelopen flapjes op de foto zetten.

De route vanaf Koblenz ging met de RE8 over de andere oever dan de dag ervoor. Helaas was de trein korter dan normaal (een stelletje ipv twee) en door de computerspellenbeurs in Köln zorgde dat voor een volgepropte trein vanaf Köln Messe/Deutz tot Mönchengladbach.

Edit: fotofoutje eruit.
Laatst gewijzigd door Suus op ma 13 jan 2014, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Zomer 2013: Avondje Karlsruhe (ong. 25 foto's)

Bericht door baladid »

Bee schreef: Transregio rijdt deze verbinding met Desiro's, de enige plek in Duitsland waar deze worden ingezet.
(...)
Ik had vrees voor de aansluiting in Pirmasens Nord, maar daar bleek de trein (ook een Desiro) er nog te staan.
Dat spreekt elkaar tegen...
Transregio zet als enige de Desiro ML in, zo klopt het :-)
Wel kon ik van onder de overkapping nog deze ouderwetse flapper-CTA met vastgelopen flapjes op de foto zetten.
Hier is ook alles digitaal.
Die dingen waren leuk - de flapjes voor de "ß" waren wel in het systeem, maar er werd gewoon een leeg flapje getoond. Vaak de trein naar "Gie en" genomen...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zomer 2013: Avondje Karlsruhe (ong. 25 foto's)

Bericht door Suus »

Ik zie nog een tweede fotofout nu, ik weet nog niet wanneer ik dat kan repareren, maar ik ga het corrigeren (ooit...)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Zomer 2013: Avondje Karlsruhe (ong. 25 foto's)

Bericht door isadora »

Dank je Bee, leuk verslag. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Zomer 2013: Avondje Karlsruhe (ong. 25 foto's)

Bericht door Ronald »

Altijd leuk dweilorkesten. Tot hooguit het volgende station '-)
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Zomer 2013: Avondje Karlsruhe (ong. 25 foto's)

Bericht door Cookie »

Leuk verslag, Moezel-, Saar- en Rijndal zijn zeker mooie gebieden :) . Toevallig gezien of station Karthaus (vlakbij Trier) nog steeds zo'n bouwval is? Paar jaar terug was het behoorlijk verpauperd namelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zomer 2013: Avondje Karlsruhe (ong. 25 foto's)

Bericht door Suus »

Bee schreef:Ik zie nog een tweede fotofout nu, ik weet nog niet wanneer ik dat kan repareren, maar ik ga het corrigeren (ooit...)
Gerepareerd :)
baladid schreef:[..]

Dat spreekt elkaar tegen...
Transregio zet als enige de Desiro ML in, zo klopt het :-)
Gerepareerd :)
Ronald schreef:Altijd leuk dweilorkesten. Tot hooguit het volgende station :')
Eens, dit is ook de enige reden dat ik Koblenz-Lützel nog niet heb :')
Cookie schreef:Leuk verslag, Moezel-, Saar- en Rijndal zijn zeker mooie gebieden :) . Toevallig gezien of station Karthaus (vlakbij Trier) nog steeds zo'n bouwval is? Paar jaar terug was het behoorlijk verpauperd namelijk.
Het Saardal verraste mij inderdaad positief na de onophoudelijke industrie-ellende van Saarbrücken. Op Karthaus zag het er in het voorbijflitsen nog steeds niet gezellig uit, maar dat is zeker niet uniek voor dat station helaas...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Zomer 2013: Avondje Karlsruhe (ong. 25 foto's)

Bericht door Ronald »

Wat zijn de verschillen eigenlijk tussen de Talent 2 op de Moselstrecke en die op de RSX, of was dat alleen een verschil in beleving?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zomer 2013: Avondje Karlsruhe (ong. 25 foto's)

Bericht door Suus »

Het scheelde allereerst dat het maatje beter is voor die lijn dan voor de RSX, waar de trein van boven tot onder als een pakezel was volgepropt met mensen en hun bagage. Verder is de zit- en deurindeling iets anders. En een tweezit is qua beenruimte gewoon beduidend beter in een Talent 2 dan een vierzitter.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zomer 2013: Avondje Karlsruhe (ong. 25 foto's)

Bericht door Geert »

Bee schreef:de onophoudelijke industrie-ellende van Saarbrücken.
Saarbrücken zelf is best een leuke stad :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Zomer 2013: Avondje Karlsruhe (ong. 25 foto's)

Bericht door Meltrain »

En heeft een internationale tram. :Y
Leuk verslag verder. :pos:
Maar nu ben ik toch benieuwd waarom de BR425's rond Mannheim net wat anders zijn. :mrgreen:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Zomer 2013: Avondje Karlsruhe (ong. 25 foto's)

Bericht door baladid »

De Duitse wikipedia zegt dit:
https://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_425_(1999)#425.2 schreef: Die zweite Bauserie (425 201/701–240/740) kommt auf allen Linien der S-Bahn RheinNeckar zum Einsatz. Im Unterschied zum ursprünglichen 425er Modell hat sie komfortablere Sitze. Auch ist die Fußbodenhöhe mit nur 780 Millimetern geringfügig niedriger als bei der ersten Serie und so stufenloser Einstieg über einen Klapptritt von S-Bahn-gemäßen Bahnsteigen möglich. Der Spalt zwischen Bahnsteig und Fahrzeug ist dadurch schmaler, für Rollstuhlfahrer kann er an der ersten Tür hinter dem Führerstand durch ein manuell auslegbares Blech vollends überbrückt werden. Die Hublifte der ersten Bauserie sind nicht vorhanden.
Außerdem wurde als Zugsicherungssystem nicht die LZB mit integrierter I 80 (System PZB 90) verwendet, sondern die I 60R (System PZB 90).
Seit Anfang 2007 verfügen die Fahrzeuge der zweiten Bauserie nur noch über einen Erste-Klasse-Bereich, welcher sich im Wagen 1 befindet. Der Erste-Klasse-Bereich im Wagen 4 wurde zugunsten einer höheren Kapazität der zweiten Klasse umgezeichnet und mit vier zusätzlichen Sitzen versehen
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Zomer 2013: Avondje Karlsruhe (ong. 25 foto's)

Bericht door Timon91 »

Leuk verslag Bee, bedankt voor het plaatsen :) :pos:
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Zomer 2013: Avondje Karlsruhe (ong. 25 foto's)

Bericht door Suus »

Het informatiesysteem van de 425 rondom Mannheim is ook anders dan elders. Het geeft informatie over de lengte van de trein, de eindbestemming en de volgende halte tegelijk, bij de oudere modellen is er alleen een karige LCD-regel voorhanden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Zomer 2013: Avondje Karlsruhe (ong. 25 foto's)

Bericht door Michael »

Leuk verslag :pos:
en-es
Berichten: 4449
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Zomer 2013: Avondje Karlsruhe (ong. 25 foto's)

Bericht door en-es »

Cookie schreef:Toevallig gezien of station Karthaus (vlakbij Trier) nog steeds zo'n bouwval is? Paar jaar terug was het behoorlijk verpauperd namelijk.
Vorige week nog voorbij gereden in een trein tussen Luxemburg en Trier en daarna van Trier naar Perl. Er is niks veranderd, nog steeds een verpauperd stationsgebouw.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten