Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Vandaag een Capacity op lijn 5 *bus*
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Dat weet ik, daarom typte ik ook 'vrijgeven'. Hij doet dat alleen vrijwel nooit (maar 2x meegemaakt, één keer bij de eerste rit op maandagmorgen op CS (oh nee nu HS) en 1x gisteren op Zernike). De groene ledjes om de witte knop gaan dus ook niet branden, evenals de knoppen binnen in de bus met 'deur open'.Kevster schreef:Dat kan hij ook niet. De deuren in het achterste gedeelte van de Capacity's kunnen uit veiligheidsoverwegingen alleen 'vrijgegeven' worden door de chauffeurs. De passagiers moeten deze zelf openen, ook vanaf de buitenkant. Er zit naast de achterdeuren een grote ronde witte knop met groene handjes erop. Die moet je indrukken.farris schreef:Ik zit dagelijks in lijn 15 en ik vind het leuk om te lezen hoe anderen tegen het vervoer aankijken. Omdat ik een paar vragen heb en ik jet idee heb dat hier mensen bij Qbuzz werken of verder bijzonder veel weten heb ik het volgende:
3. De chauffeur doet vrijwel nooit alle deuren vrijgeven op de 15. Werd dit niet vereist of aangemoedigd op de lijn 15( iets met open instap beleid?)
Gebeurt ook wel eens bij haltes onderweg, dan moet iemand die uit wil stappen soms helemaal naar voren lopen. Ronduit irritant...maar misschien zit er een reden achter ;) Altijd handig om twee kanten van het verhaal te weten namelijk :)
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Wat is er eigenlijk onveilig aan het openen van de deuren door de chauffeur?Kevster schreef: De deuren in het achterste gedeelte van de Capacity's kunnen uit veiligheidsoverwegingen alleen 'vrijgegeven' worden door de chauffeurs. De passagiers moeten deze zelf openen, ook vanaf de buitenkant. Er zit naast de achterdeuren een grote ronde witte knop met groene handjes erop. Die moet je indrukken.
-
- Berichten: 859
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Nelis schreef:Wordt het zo niet eens tijd dat er (vooral in de spitsuren) alleen maar gelede bussen gaan rijden op lijn3/4? Ze zitten 's ochtends stampensvol en 's middags ook vaak genoeg "Bus vol".
Qbuzz mag wel eens die streekgeledes erop gooien! Die rijden vooral met lucht op 163, terwijl dat prima met een LE te doen is.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik weet het niet wat betreft het grasveld en de Ebbingestraat, maar ik ben het met je eens. Er zijn wel plannen voor een busstrook vanaf de Bloemsingel/UMCG Noord naar Boterdiep over het Ciboga-terrein, zoals ik begreep uit het Dagblad.Cpt.Iglo schreef:Dat het zou gebeuren was mij bekend, maar niet dat dit al op zo'n korte termijn zou. Weet jij misschien ook of de Ebbingestraat uiteindelijk busvrij wordt na het realiseren van deze route? Komen op het Boterdiep ook busstroken en/of een busbaan? Want als ik het DvhN mag geloven komt er gewoon gras op de plek waar nu nog de parkeerplaatsen zich bevinden, terwijl je die ruimte naar mijn mening toch beter gebruiken kunt voor het beter door laten stromen van het openbaar vervoer.
Blijft apart om te lezen, eerste belletje dat gaat rinkelen is nog steeds door Paddepoel. Maar het verbaast me niets, daar kon je op wachten. Ook veel drukte op die lijn dus is niet eens raar.Busje schreef:Vandaag een Capacity op lijn 5 *bus*
Dat is niet handig inderdaad. Zou ik even contact over opnemen met de Qbuzz-klantenservice als ik jou was.farris schreef: Dat weet ik, daarom typte ik ook 'vrijgeven'. Hij doet dat alleen vrijwel nooit (maar 2x meegemaakt, één keer bij de eerste rit op maandagmorgen op CS (oh nee nu HS) en 1x gisteren op Zernike). De groene ledjes om de witte knop gaan dus ook niet branden, evenals de knoppen binnen in de bus met 'deur open'.
Gebeurt ook wel eens bij haltes onderweg, dan moet iemand die uit wil stappen soms helemaal naar voren lopen. Ronduit irritant...maar misschien zit er een reden achter ;) Altijd handig om twee kanten van het verhaal te weten namelijk :)
Er zijn er nog maar zes. Er rijden wel 'gewone' geledes op lijn 3 en 4, maar die spoeling is ook dun omdat er veel 'op' zijn gegaan aan lijn 5. Maar deze problemen zijn echt tijdelijk.Nelis schreef:Wordt het zo niet eens tijd dat er (vooral in de spitsuren) alleen maar gelede bussen gaan rijden op lijn3/4? Ze zitten 's ochtends stampensvol en 's middags ook vaak genoeg "Bus vol".
De chauffeur kan, vooral bij een volle bus, de achterdeuren niet zien is de achterliggende gedachte. Bussen van Mercedes komen worden daarom af fabriek geleverd met het ontgrendelingssysteem. De nieuwere O405G's in Groningen van het GVB hadden dit ook, maar dit werd onhandig gevonden en de bedieningspaneeltjes bij de achterdeuren werden omgebouwd tot stopknoppen.dennistd schreef:Wat is er eigenlijk onveilig aan het openen van de deuren door de chauffeur?
Dat is niet helemaal waar, bij aankomst van de boten kan de bus flink vol zitten. Ook al is het daar toch niet de tijd van het jaar voor. Maar ja, ze laten ze heus wel rijden op lijn 163. Hoe meer km's geleed, hoe meer inkomsten voor de vervoerder namelijk.Maurice Hooikammer schreef: Qbuzz mag wel eens die streekgeledes erop gooien! Die rijden vooral met lucht op 163, terwijl dat prima met een LE te doen is.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
"Hoe meer km's geleed, hoe meer inkomsten voor de vervoerder namelijk."
Kost toch juist inkomsten als er te weinig mensen gebruik van maken?
Lijn 163 geleed is toch wel noodzakelijk volgens mij. Toen wij als groep naar Schier gingen met het busvervoer, heb je meteen een forse bus nodig. (heel wisselend dus qua pieken) Al werd er op de terugweg een ongelede bus ingezet.
Kost toch juist inkomsten als er te weinig mensen gebruik van maken?
Lijn 163 geleed is toch wel noodzakelijk volgens mij. Toen wij als groep naar Schier gingen met het busvervoer, heb je meteen een forse bus nodig. (heel wisselend dus qua pieken) Al werd er op de terugweg een ongelede bus ingezet.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Het OV-bureau betaalt extra voor gelede kilometers.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Maar toch worden niet alle lijnen geleed gereden? Dus dan wordt er toch gewoon naar aantallen gekeken, en als het voordeliger zal zijn om lijn 163 ongeleed te laten rijden, door te weinig passagiers, dan hadden ze dat wel gedaan...
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Lijkt me niet. Naar plekken als Drachten, Emmen, Assen en Stadskanaal de Qliner vervangen door Qlink lijkt mij qua afstand wat te ver. Ook gaat het idee van HOV een beetje verloren als je de Qlinerbussen door "stadsbussen" gaat vervangen. Voor een uur naar Emmen lijkt me dat wat te ver.Kwiebus schreef:
In de loop der jaren zullen er wel meer qlink lijnen bij komen. 't einde van de qliner is in zicht?
-
- Berichten: 243
- Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik denk wel dat de Qliner op dit moment wel op zijn retour bezig is. Maar helemaal verdwijnen? ik betwijfel het..
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik denk dat het oude agglolinernet (lijnen uit Roden / Leek / Annen / Eelde en misschien Bedum) zich juist lenen voor dit QLinknet. Deze kernen liggen dichtbij Groningen en kunnen dus ook snel aanwezig zijn in het Groninger centrum.
De Qliners tussen Groningen - Drachten / Emmen / Stadskanaal / Assen zijn juist heel handig om op lange afstand mensen uit de auto in de bus te krijgen. Voor in de toekomst denk ik dat 100 km/h materieel een goede groei kan bewerkstelligen, omdat dit materieel sneller op de bestemming komen kan. Voor richting Emmen zouden in de Emmen - Gieten deel wel de stukken 70 eruit moeten door ongelijkvloerse kruisingen te maken. Dan zou het Qlinernetwerk nog beter werken. Zit je alleen nog met de grote mate van spitsverkeer welke aanwezig lijkt te zijn op de qliners.
De Qliners tussen Groningen - Drachten / Emmen / Stadskanaal / Assen zijn juist heel handig om op lange afstand mensen uit de auto in de bus te krijgen. Voor in de toekomst denk ik dat 100 km/h materieel een goede groei kan bewerkstelligen, omdat dit materieel sneller op de bestemming komen kan. Voor richting Emmen zouden in de Emmen - Gieten deel wel de stukken 70 eruit moeten door ongelijkvloerse kruisingen te maken. Dan zou het Qlinernetwerk nog beter werken. Zit je alleen nog met de grote mate van spitsverkeer welke aanwezig lijkt te zijn op de qliners.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
.
Laatst gewijzigd door Kwiebus op wo 15 jan 2014, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Huh? Ik dacht, dat QLiner een concept was, maar blijkt een busmerk/-type?Kwiebus schreef:]......Overigens vind ik de qliners ook niet echt comfortabel, veel te weinig beenruimte........
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
offtopic:Cpt.Iglo schreef: Tenslotte, waren er al mensen op de hoogte van het feit dat er deze zomer al begonnen wordt met het herinrichten van het Boterdiep tussen de Turfsingel en de ingang van de parkeergarage? De parkeerplaatsen in het midden van de straat maken plaats voor een groenstrook. Hij is hier te lezen: http://www.dekrantvantoen.nl/vw/article ... iep%2CDVHN
Eindelijk! Die parkeerplaatsen zijn me al jaren een doorn in het oog. Hoog tijd dat daar wat aan gedaan wordt. En dan meteen even wat verpauperde panden (die garage enzo..) platgooien en het wordt nog eens wat met het Boterdiep.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Uiteindelijk zal je beide gewoon behouden; zowel Qlink als Qliner aangevuld met streekbussen (zoals lijn 39) en stadsbussen (zoals lijn 7 en 9). Al weet ik niet of het openbaar vervoer er veel duidelijker op wordt, door zoveel verschillende soorten (stad, stad en streek, streek, Qliner) buslijnen te hebben.
Ik kan mij niet voorstellen dat er nog veel meer Qlink-lijnen bij komen, al moet ik zeggen dat ik het wel een sterk concept vind; je komt gemakkelijk in het centrum, zonder over te stappen.
Ik kan mij niet voorstellen dat er nog veel meer Qlink-lijnen bij komen, al moet ik zeggen dat ik het wel een sterk concept vind; je komt gemakkelijk in het centrum, zonder over te stappen.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Ik denk dat de volgende beeld in acht genomen wordt:gebruiker77 schreef:Uiteindelijk zal je beide gewoon behouden; zowel Qlink als Qliner aangevuld met streekbussen (zoals lijn 39) en stadsbussen (zoals lijn 7 en 9). Al weet ik niet of het openbaar vervoer er veel duidelijker op wordt, door zoveel verschillende soorten (stad, stad en streek, streek, Qliner) buslijnen te hebben.
Ik kan mij niet voorstellen dat er nog veel meer Qlink-lijnen bij komen, al moet ik zeggen dat ik het wel een sterk concept vind; je komt gemakkelijk in het centrum, zonder over te stappen.
- Qlink: Stad/Streekbussen welke uit grote kernen naar Groningen Centrum gaan als hoogwaardige lijn.
- Qliner: Snelle verbinding tussen enkele belangrijke kernen en hierbij de kortste route volgt.[/*
- Stadsbus / Servicebus: Stadslijnen welke wijkontsluiting uitvoert.
- Streekbus: vervoer tussen kernen
- Lijnbelbus: streekvervoer welke niet goed genoeg is om vast te rijden.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Inmiddels op de QBuzz-site een bericht over extra bussen op lijn 5
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Is Qlink nou opeens zo populair of hadden ze hier bij de citybus ook al last van? Lijkt me vreemd als dit nu opeens opduikt, de citybus reed nog minder vaak (en lijn 318 niet eens tussen UMCG Hoofdingang en HS.)
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Wat 'men' aan het doen is: het voormalige Aggloliner-netwerk ombouwen tot Qlink. Deze lijnen waren ook al niet te vergelijken met de oude Interliners die ook Qliners zijn geworden. Een lijn 314 (sneldienst) was totaal niet te vergelijken met lijn 317 (die notabene naar Nieuw Roden ging en overal stopte) bijvoorbeeld.CamilleKreemers schreef:Ik denk dat het oude agglolinernet (lijnen uit Roden / Leek / Annen / Eelde en misschien Bedum) zich juist lenen voor dit QLinknet. Deze kernen liggen dichtbij Groningen en kunnen dus ook snel aanwezig zijn in het Groninger centrum.
Daarop is gekozen om veel capaciteit in hoge frequenties in te zetten en die lijnen door te trekken tot in de stad om zo efficient mogelijk te werk te gaan. Eigenlijk was Aggloliner (alweer 13 jaar geleden) wel een beetje hetzelfde, behalve dat daar ook Integro's op reden terwijl het geen HOV te noemen was. Maar verder is Qlink erg gelijk. Aggloliner kwam alleen een beetje -te- vroeg.
Zoals ik al wel eerder op dit forum zei: er komen er uiteindelijk ongeveer acht tot tien, als alle fases worden uitgevoerd. Fase 1 rijdt nu, fase 2 zou in 2015 of 16 moeten rijden en fase 3 in 2017. Lijn 7 gaat er trouwens wel uit zodra lijn 11 danwel 15 van Station Europapark naar Zernike rijdt.gebruiker77 schreef:Uiteindelijk zal je beide gewoon behouden; zowel Qlink als Qliner aangevuld met streekbussen (zoals lijn 39) en stadsbussen (zoals lijn 7 en 9). Al weet ik niet of het openbaar vervoer er veel duidelijker op wordt, door zoveel verschillende soorten (stad, stad en streek, streek, Qliner) buslijnen te hebben.
Ik kan mij niet voorstellen dat er nog veel meer Qlink-lijnen bij komen, al moet ik zeggen dat ik het wel een sterk concept vind; je komt gemakkelijk in het centrum, zonder over te stappen.
-
- Berichten: 4391
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
De oude 22 was altijd heel druk in de spitsen en daarbuiten goed gevuld. Daarbij kwam dat de 318 en 308 altijd versterkt werden. Tussen Groningen en P+R Haren was het altijd druk en nu zitten de mensen uit Annen en Zuidlaren er ook nog bij. Daarnaast is de frequentie wel van 5 naar 6x/uur gegaan, wat ook kan meewerken in de aantrekkelijkheid.Soortvanhenk schreef:Is Qlink nou opeens zo populair of hadden ze hier bij de citybus ook al last van? Lijkt me vreemd als dit nu opeens opduikt, de citybus reed nog minder vaak (en lijn 318 niet eens tussen UMCG Hoofdingang en HS.)
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Waarom rijden de bussen van Arriva nog steeds met 'Groningen CS' op de voorkant? Lopen ze daar nog wat achter?
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Het overkomt me trouwens nog regelmatig dat de bussen op lijn 5 de halte v. Ketwich Verschuurbrug overslaan. Dwz: ze rijden niet eens meer de afrit af ondanks dat er op de stopknop is gedrukt (oude gewoonte misschien, aangezien de 22 deze halte niet aandeed?) En als er dan wat van gezegd wordt door de reiziger "moeten ze maar even meerijden naar Haren en vanaf daar terugrijden".
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
Omdat het Arriva is misschien. De bussen naar Assen vanaf Groningen worden met Assen station aangegeven. Soms staat op een groningse stadbus gewoon Hoofdstation en nog niet eens Groningen HS.
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
De 3404 reed vanmorgen als lijn 35 van Groningen naar Oldehove en retour; alvorens naar Zernike te gaan.
-
- Berichten: 298
- Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27
Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad
De 3404 is een capacity, toch? Want dan is dit gepland. Die rit komt voor 8 uur weer op het hoofdstation, en de capacity's zijn tijdens die rit nog niet nodig op lijn 15.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten