Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Meltrain »

visgraat schreef:Helaas wordt lijn 28 goed gebruikt... geef het een eelijke kans. Het is toch niet slecht dat die dan goed gebruikt wordt?

Ik heb begrepen dat het vooral tot verwarring leidt.
Dat is dus goed. Studenten mogen niet weten dat lijn 28 ook tussen CS en De Uithof rijdt, want die moeten met lijn 12. :Y
Dat lijn 12 niet in het weekend rijdt en mensen dan alsnog moeten zoeken welke bus wél naar De Uithof gaat, is dan weer wat minder...
Verder lijkt het me logisch zo laag mogelijke nummers te gebruiken.
Ik bedoel: Je gaat toch ook niet een stadsdienst opzetten met bijvoorbeeld lijnen 1, 6, 12, 17. 25, 28, 37....
Makkelijker is toch gewoon lijn 1 t/m 19 of net zoveel buslijnen als je hebt...
Als je een stadsdienst gaat opzetten, moet je inderdaad zo laag mogelijke nummers gebruiken (tenzij hoge nummers extra kwaliteit uitstralen, zoals TramPlus in Rotterdam). Echter, de stadsdienst van Utrecht is zo oud en door samenvoegingen, opheffingen etc. heb je dus het huidige lijnennet gekregen.
Deze lijnen nu vernummeren (om het vernummeren), schept alleen maar meer verwarring bij reizigers.

@Daniel: bedankt. Dat er winst is, begreep ik wel, maar ik was benieuwd of er genoeg gelede bussen zouden zijn dan. Als het maar één extra bus is, lijkt me dat inderdaad geen probleem.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Had vanmorgen weer een kale Amba waarbij opvalt dat die dus ook nog een complete Connexxion-bestickering in het interieur heeft (al zaten er wel U-OV posters in de daarvoor bestemde frames).

Trouwens iemand zicht op hoe 247 loopt? Hij is er vooral voor de verbinding naar Kanaleneiland Zuid natuurlijk, maar wordt zo te zien amper als extra verbinding naar CS (gezien hij op 47 overloopt) gebruikt. Bij het Europaplein zag ik vanmorgen althans een geheel lege 247 Hoograven langskomen.
Er zijn wel meer van die dingetjes die qua bezetting nog niet helemaal lekker uit lijken te komen. Zo zat ik deze morgen weer eens in lijn 66 die nu met z´n route via De Liesbosch vrij rustig blijkt te zijn terwijl de 65 juist weer behoorlijk drukker is geworden. De vervanging om de frequentie door Plettenburg gelijk te houden komt immers ook vanaf Rijnsweerd en niet van CS.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door visgraat »

Als lijn 12 niet rijdt, hoe kom je dan bij het zwembad in het weekend?
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door lint41 »

Lopend vanaf Rijnsweerd-Zuid of Galgenwaard (beide ongeveer een kilometer).
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Met daarbij de opmerking dat het zwembad volgens mij al jaren niet open is als gemeentelijk zwembad.
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door lint41 »

Tegenwoordig weer wel, zie http://www.utrecht.nl/sport-in-utrecht/zwembaden/. Maar als je al gaat sporten door te zwemmen is die extra wandeling toch alleen maar extra gezond? :P
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

De 4103 rijdt op lijn 6 maar heeft een "versie 1-display"
Nielsie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 15:14

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Nielsie »

Streekgelede 4554 zojuist op lijn 6 naar Nijenoord.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Exotische inzet inderdaad, ik zie die streekgeledes doorgaans vooral op 37/38 rijden. Verder was rond 16.30 uur de stalling aan de Europalaan compleet leeg op één dubbelgelede na, da's ook niet heel gebruikelijk.

In het AD/Amersfoortse Courant van vandaag trouwens nog een klein artikeltje over een boze ontslagen GVU-chauffeur die in de afgelopen week een nieuwe Qbuzz-bus gestolen heeft. Dit was Qbuzz niet direct opgevallen doordat het 's nachts gebeurd was, uiteindelijk is de bus door de politie aangetroffen op een parkeerterrein in Spakenburg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Suus »

Wat zag ik nu vanmiddag, zo'n spuuglelijke witte Optare met "City Circle" :cry:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

City Centre :wink: Da's een diesel-Optare die er tijdelijk rijdt zolang de elektrische exemplaren het nog geen hele dienst volhouden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Suus »

Ik vond vooral de Engelstalige bestemming volslagen idioot, slaat echt helemaal nergens op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Onlangs een trajectvideo gemaakt op U-OV-buslijn 28 over het gehele traject tussen Vleuten, Leidse Rijn, de Vleutenseweg, Utrecht Centraal, het centrum, de Biltstraat, Rijnsweerd en De Uithof.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=VTsY7DQz5QQ[/youtube]

Daarnaast een trajectvideo van lijn 16 tussen Utrecht Centraal, de St. Jacobsstraat, Oudenoord, Ondiep, Zuilen en de Vechtsebanen.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=5ROoFScoGqA[/youtube]
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

U-OV werkt aan herstel infoborden

Bericht door Daniel »

U-OV werkt aan herstel infoborden
Geplaatst op: dinsdag 14 januari 2014 19:51
Laatst bijgewerkt: dinsdag 14 januari 2014 19:52


PROVINCIE UTRECHT - Busvervoerder U-OV wil de storingen in de informatieborden zo snel mogelijk oplossen. Door de storing staan soms ritten op de borden die niet komen.
U-OV kan niet zeggen hoe lang het duurt totdat de problemen zijn opgelost. Woordvoerder Map Brouwer: "We moeten eerst inventariseren waar het is, wat precies de storingen zijn en dan kunnen we naar een oplossing zoeken."

Volgens U-OV werden de storingen ontdekt nadat het busvervoer in de regio Utrecht was overgenomen van Connexxion. Maar ook de vorige vervoerder zou al last hebben gehad van het probleem.
Lees verder | Dossier Qbuzz | Meer nieuws over Qbuzz

Leuke foto bij dat artikel trouwens :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: U-OV werkt aan herstel infoborden

Bericht door Somoht »

Vreemd dat niet wordt vermeld dat de borden van de BRU zijn.
Laatst gewijzigd door Daniel op di 14 jan 2014, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bij een reactie op het laatste bericht hoef je niet te quoten
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Sinds afgelopen week is het vanaf de RVL in Nieuwegein mogelijk om het verkeersplein bij de tramhalte Jaarbeursplein te resetten. Betekent dat het bij een storing niet meer nodig is om iemand met een sleutel te sturen.

Voorheen stond er overigens in de trams aangegeven dat er niet gegeten en gedronken mocht worden in de tram. Ook stond er dat er geen fietsen mee mochten. Die stickers zijn eruit, en van U-OV/Qbuzz hangen die stickers er niet in. Iemand die weet of dit nog van kracht, en zo ja, waar dit dan staat?
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Geen huisregelstickers dus zoals die in de bussen (t.o. de uitstapdeur in de Ambassadors) zitten?

Op de site staat wel wat, waarbij het alleen anders verwoord is: Huisregels U-OV.
Wat fietsen betreft staat er hier alleen iets over vouwfietsen in de bus, maar verder valt het aan die pagina op dat het woord tram er nogal weinig op voorkomt.

Maarja, de site... die mist vooralsnog een behoorlijk basaal iets voor een OV-bedrijf: omleidingen staan er dus helemaal niet op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Somoht »

Vreemd ja, de website van Groningen/Drenthe heeft het wel: http://www.qbuzz.nl/GD/plan-mijn-reis/storingen/

Volgens mij is informeren omtrent omleidingen wel een concessievoorwaarde..
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matti93 »

Meltrain schreef:
visgraat schreef:Verder lijkt het me logisch zo laag mogelijke nummers te gebruiken.
Ik bedoel: Je gaat toch ook niet een stadsdienst opzetten met bijvoorbeeld lijnen 1, 6, 12, 17. 25, 28, 37....
Makkelijker is toch gewoon lijn 1 t/m 19 of net zoveel buslijnen als je hebt...
Als je een stadsdienst gaat opzetten, moet je inderdaad zo laag mogelijke nummers gebruiken (tenzij hoge nummers extra kwaliteit uitstralen, zoals TramPlus in Rotterdam). Echter, de stadsdienst van Utrecht is zo oud en door samenvoegingen, opheffingen etc. heb je dus het huidige lijnennet gekregen.
Deze lijnen nu vernummeren (om het vernummeren), schept alleen maar meer verwarring bij reizigers.
De bus rijdt naar Vleuten, en is daarom niet helemaal een stadsbus. De GVU gebruikte voor bestemmingen buiten de stad juist nummers van 20 t/m 39, met een logische verklaring (zelfde als waarom de streekbussen niet in de hele concessie doorgenummerd zijn).
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

Somoht schreef:Vreemd ja, de website van Groningen/Drenthe heeft het wel: http://www.qbuzz.nl/GD/plan-mijn-reis/storingen/

Volgens mij is informeren omtrent omleidingen wel een concessievoorwaarde..
Ik heb Qbuzz er al een e-mail over gestuurd en ze zijn ermee bezig. Eind januari/begin februari moet het item omleidingen op de website staan.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sealynx »

Somoht schreef:Vreemd dat niet wordt vermeld dat de borden van de BRU zijn.
De schermen zijn wel van BRU, maar de vervoerder is verantwoordelijk voor wat er op komt te staan.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sealynx »

Bumzle schreef:Ik heb 4 mails gestuurd afgelopen periode en nooit iets terug gehad. Ook het Twitteraccount is inactief.
U-OV heeft (nog) geen Twitteraccount. De huidige U-OV twitter is NIET van de vervoerder zelf! Ook al staat er dat het een officieel account is, dat is niet zo.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door webguy »

sealynx schreef:De schermen zijn wel van BRU, maar de vervoerder is verantwoordelijk voor wat er op komt te staan.
Wie is er dus verantwoordelijk als de keten tussen de vervoerder en de schermen kapot is?
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tristan »

Bumzle schreef:Ik heb 4 mails gestuurd afgelopen periode en nooit iets terug gehad. Ook het Twitteraccount is inactief.
Bij U-OV zijn ze idd heel erg sloom.

Ik dacht: nieuwe vervoerder, laat ik eens goed beginnen door mijn zwartrijdpraktijken overboord te gooien. Tot nu toe heb ik 4 reizen met U-OV lijn 28 gemaakt (twee keer heen naar Rijnsweerd Zuid en twee keer terug naar Utrecht CS). Bij al deze reizen is er te veel saldo van mijn kaart afgeschreven. In het transactieoverzicht staan wel de juiste in- en uitstaphaltes vermeld, dus er is geen sprake van een GPS-fout.

De eerste reizen waren op 17 december. Op 18 december heb ik (digitaal) een verzoek tot restitutie ingediend en pas op 31 december ontving ik de ontvangstbevestiging hiervan. Hierin stond dat het nog enkele weken kon duren voor het geld teruggestort zou zijn. Uiteindelijk heb ik het te veel betaalde geld (te weten 7 cent voor de heenreis, 6 cent voor de terugreis) op 8 januari op mijn bankrekening terugontvangen (zonder dat hiervan een bevestiging gestuurd werd).

De tweede keer reizen was afgelopen zaterdag en werd exact dezelfde fout gemaakt, dus wederom in totaal 13 cent te veel. Hiervan heb ik ook weer direct restitutie aangevraagd, maar heb ik nog niets ontvangen. Geen ontvangstbevestiging, geen toezegging. Niets.

Het gaat dus niet om veel geld, maar dit gebeurt dus wel structureel bij alle saldoreizigers. Niet veel mensen zullen in de gaten hebben dat er te veel wordt afgeschreven en als ze dat wel hebben, zullen niet veel reizigers geneigd zijn om tijd en moeite te steken in het opeisen van hun eigen geld. Kortom: dat is dus makkelijk verdiend van U-OV :6
Laatst gewijzigd door Tristan op wo 15 jan 2014, 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Geert »

Tristan schreef:Ik dacht: nieuwe vervoerder, laat ik eens goed beginnen door mijn zwartrijdpraktijken overboord te gooien. Tot nu toe heb ik 4 reizen met U-OV lijn 28 gemaakt (twee keer heen naar Rijnsweerd Zuid en twee keer terug naar Utrecht CS). Bij al deze reizen is er te veel saldo van mijn kaart afgeschreven. In het transactieoverzicht staan wel de juiste in- en uitstaphaltes vermeld, dus er is geen sprake van een GPS-fout.
Hoe heb je de bedragen gecontroleerd? Op basis van 9292 tarieven vergeleken met de daadwerkelijke afschrijving van je chipkaart?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten