Hoeveelheid opmaak bij busstationoverzichten

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Hoeveelheid opmaak bij busstationoverzichten

Bericht door Frank »

Enkele overzichten van lijnen die bij busstations stoppen hebben wat mij betreft een overdosis aan opmaak. Het is waarschijnlijk niet eens het meest extreme voorbeeld, maar ik doel bijvoorbeeld op Arnhem Winkelcentrum Kronenburg. Er is hier een onderscheid gemaakt tussen stadsbussen, streekbussen, spitsbussen en nachtbussen terwijl onder elk kopje maar een of twee buslijnen staan. Bovendien wordt onder elk kopje ook nog eens vermeld dat de bussen tot de concessie Arnhem - Nijmegen behoren terwijl het ook al in de infobox ook al staat. Dat is vijfmaal. Veel te onoverzichtelijk wat mij betreft. Ik stel voor op kleine busstations dit onderscheid weg te laten en gewoon één lijst aan buslijnen te maken; ik denk dat alleen bij de centrale stations het onderscheid echt nodig is. Ook verschillende vervoerders hoeven wat mij betreft niet onder verschillende kopjes en een buslijn hoeft zeker niet tweemaal vermeld te worden (zowel onder het kopje van vervoerder A als van vervoerder B, wat ik al ben tegengekomen). Eventueel kunnen de belangrijkste opmerkingen tussen haakjes achter de buslijn vermeld staan. De rest kan allemaal gevonden worden door verder te klikken. Dat zou de pagina's wat mij betreft een stuk leesbaarder maken.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Hoeveelheid opmaak bij busstationoverzichten

Bericht door Milco »

Ik ben juist van mening dat er altijd onderscheid gemaakt moet worden tussen de lijnsoorten (stadbus, streekbus, spitsbus, buurtbus, belbus, Qliner, nachtbus etc.), anders vind ik het juist onoverzichtelijk. Buslijnen die door twee vervoerders gereden worden, zie ik het liefste dan ook twee keer vermeld staan, zodat duidelijk is dat deze onder twee verschillende concessiegebieden valt en dus door twee vervoerders gereden wordt. Een opmerking achter een link vind ik vaak wat slordig, zeker omdat een opmerking vaak 'los' achter een link staat.

Ik had je bericht op mijn overlegpagina ook gelezen trouwens (en uiteraard ook je terugdraaiingen), maar ik reageer even hier om het overzichtelijk te houden. Anders lopen er straks twee 'discussies' op twee verschillende pagina's over hetzelfde onderwerp. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Hoeveelheid opmaak bij busstationoverzichten

Bericht door Wubbo »

Wat is het doel van die busstationpagina's? Want dan hebben we waarschijnlijk ook het antwoord op deze vraag.

Ik kan me voorstellen dat het doel van die pagina's is om een overzicht te geven van de buslijnen die hier stoppen, om zo informatie te geven aan (incidentele) reizigers. Dan ligt een splitsing in formules of concessies niet zo voor de hand, al is vermelding van de formule wel handig denk ik (ivm tarieven en een verwachting van het stoppatroon). Splitsing in richtingen lijkt dan logischer. Bij een klein busstation heb je die splitsing niet nodig, omdat er dan geen reden is om je zorgen te maken over de overzichtelijkheid.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Hoeveelheid opmaak bij busstationoverzichten

Bericht door Frank »

Op eindbestemming rangschikken heeft als voordeel dat je ongeveer hetzelfde als bij de treinen gaat doen. Probleem is wel dat je niet zulke mooie corridors hebt als bij de treinen. De indeling die je moet maken wordt dus misschien een beetje vaag. Bovendien gaan sommige buslijnen twee kanten op vanaf een busstation, dus al die lijnen moet je tweemaal kwijt.

Ik ben voorstander ervan om in ieder geval geen onderscheid meer te maken in concessie/vervoerder. Als gemiddelde reiziger ga je niet op vervoerder zoeken, die informatie kan globaal gezien in de infobox opgenomen worden, je kunt ervoor doorklikken of je kunt er eventueel nog informatie over kwijt in de begeleidende tekst.

Op kleine busstations zou ik gewoon een lijst willen zien met alle buslijnen en dat is alles. Op grote busstations ligt het lastiger. Als je als reiziger jezelf afvraagt "ik wil die en die richting op" heb je mogelijk wat aan een onderscheid tussen stads- en streekbussen (voor zover dat onderscheid duidelijk is en meestal is dat niet zo) om snel te zoeken. Buurtbus en spitsbus zorgen er alleen maar voor dat je onder verschillende kopjes moet gaan kijken. Je wilt alle bussen naar een bepaalde bestemming in één keer zien. Nachtbus is een moeilijker geval. Ik denk dat je niet specifiek op zoek gaat naar "ik wil een spitsbus naar Nijmegen", maar wel "ik wil een nachtbus naar Nijmegen". Daarentegen zijn voor de mensen die op zoek zijn naar een bus naar Nijmegen nachtbussen vaak overbodige informatie. Op "nachtbus" kun je dus goed en snel filteren.

De vraag is wat mij betreft dus hoe je de bussen die overdag rijden snel kunt onderverdelen op de grote stations (10+/15+/20+ buslijnen oid). Een onderscheid maken tussen stads- en streekbussen zou een optie kunnen zijn, hoewel dat (tegenwoordig) een wat willekeurig criterium is (neem lijn 14 Arnhem - Elst - Nijmegen - Nijmegen Brakkenstein...). Bovendien gebeurt dit vaak ook al met de lijnnummers. Een andere optie is dus per eindbestemming, maar dan moet je sommige buslijnen alsnog twee keer gaan plaatsen, iets wat ik ook nog niet meteen zie zitten. Lastig.
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Hoeveelheid opmaak bij busstationoverzichten

Bericht door Tom »

Interessante discussie. Als reiziger ben je volgens mij niet geïnteresseerd in vervoer of concessie en anders kun je daar, zoals reeds gezegd, voor doorklikken naar de lijnpagina's. Ik ben het met Wubbo eens dat je bijvoorbeeld in verband met tarieven of het stoppatroon wel geïnteresseerd kunt zijn in de formule (stads-, streek-, buurt- of nachtbus), en ik denk dan ook dat we het bij die indeling moeten laten. Uitzonderingen of aanmerkingen als spitsbus, snelbus, shopbus etc. (wat in feite stads- of streekbussen zijn), kunnen eventueel achter de lijn geplaatst worden. Op zeer grote busstations zou je met richtingen kunnen werken, maar vaak is uit de naam van de buslijnen al goed op te maken welke kant ze op gaan.

Voorbeeld:
* (S) [wiki]Lijn 4 Arnhem, Centraal Station - Elderveld / Schuytgraaf[/wiki]
* (S) Lijn 7 Arnhem, Rijkerswoerd - Geitenkamp
* (ST) Lijn 14 Arnhem Centraal Station - Nijmegen Brakkenstein
* (ST) Lijn 53 Arnhem Het Duifje - Wageningen Busstation
* (ST) Lijn 63 Arnhem Station Zuid - Duiven Schapenweide (spits)
* (ST) Lijn 72 Arnhem Centraal Station - Huissen Bergerden (spits)
* (ST) [wiki]Lijn 331 Velp Zuid / Arnhem IJsseloord 2 - Nijmegen Weezenhof[/wiki] (snelbus)
* (B) Lijn 560 Zevenaar Ziekenhuis - Herwen Aerdtsedijk
* (N) Lijn N53 Arnhem Willemsplein - Zetten Station Zetten-Andelst

S = stadsbus | ST = streekbus | B = buurtbus | N = nachtbus
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hoeveelheid opmaak bij busstationoverzichten

Bericht door Meltrain »

Frank schreef: Ik ben voorstander ervan om in ieder geval geen onderscheid meer te maken in concessie/vervoerder. Als gemiddelde reiziger ga je niet op vervoerder zoeken, die informatie kan globaal gezien in de infobox opgenomen worden, je kunt ervoor doorklikken of je kunt er eventueel nog informatie over kwijt in de begeleidende tekst.
Dat ben ik niet met je eens. Tussen Rotterdam Zuidplein en Keizerswaard rijden bussen van de RET en van Arriva. Bij de RET zijn verchipte sterabonnementen wel geldig en bij Arriva niet. Als je dus als reiziger met een sterabonnement naar Keizerswaard wilt, wil je dus wel met een bus van de RET. Dus is het handig om te weten welke lijnen van de RET zijn.

Bij lijnen die door meerdere vervoerders gereden worden, zou ik ze gewoon onder het kopje zetten van dé vervoerder in dat gebied, met daarachter de vermelding "(i.s.m. Vervoerder Z)".

Ik ben er wel voor om op de pagina's meer info te geven over de tussenhaltes, zeker bij semi-streekbussen (zoals de lijnen tussen Rotterdam en Ridderkerk).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Hoeveelheid opmaak bij busstationoverzichten

Bericht door Frank »

Of de (afwijkende) vervoerder er tussen haakjes bij komt of dat je nog moet doorklikken maakt mij niet zoveel uit. Ik denk echter dat het niet de handigste manier van filtering is. Als je wil weten welke vervoerder op een bepaalde buslijn rijdt zul je - meestal - niet bij een busstationpagina uitkomen, maar eerder gewoon zoeken op "lijn 37".

Hoeveel informatie je moet geven over belangrijke wijken en dorpen onderweg is ook nog een vraag apart. Bij de treinseries is er, bij het kiezen van de opmaak, voor gekozen om zeer weinig informatie te geven over de (grotere) tussenstations. Daar ben ik het niet helemaal mee eens geweest (hoewel ik die discussie niet opnieuw wil starten), maar ik zou me kunnen voorstellen om dit bij de bussen dan ook niet te doen. Ik heb het zelf trouwens altijd wel gedaan :') . Bij de treinseries stond tot afgelopen december zelfs de vervoerder er niet eens bij.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hoeveelheid opmaak bij busstationoverzichten

Bericht door Meltrain »

Frank schreef: Als je wil weten welke vervoerder op een bepaalde buslijn rijdt zul je - meestal - niet bij een busstationpagina uitkomen, maar eerder gewoon zoeken op "lijn 37".
Ben ik met je eens.
Ik bedoel dus ook, als je al op een pagina zit van een (trein/bus/metro)station, dat het dan handig is als je wel een overzicht hebt welke vervoerder, welke lijnen rijdt, i.v.m. de geldigheid van verschillende vervoerbewijzen (dagkaarten, abonnement enzo).
Zolang er nog steeds een enorm aanbod van verschillende abonnementen en kaartjes is, zou ik de vervoerder wel laten staan.
Voor regio's waar alle vervoerbewijzen geldig zijn in alle lijnen, gaat dat argument niet op, maar zou ik het (als hobby'ist) toch leuk vinden als het onderscheid er wel blijft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten