PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door Mr-W »

HELMOND - De PvdA wil dat er 's nachts treinen stoppen in Helmond.

Ze vraagt het college om nog eens te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Pogingen daartoe in 2008 strandden. De PvdA ziet een nieuwe opening. De provincie Limburg gaat zich hard maken voor aansluiting van Venlo op het nachtnet van de NS. Een nachttrein naar Venlo komt ook door Helmond, zo redeneert de PvdA. De partij vraagt tevens of de gemeente ook Deurne hierbij wil betrekken.
ED.nl
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door Suus »

Een nachttrein naar Venlo. Gezien de minimale hoeveelheid reizigers die overdag al naar Venlo gaan, vraag ik mij af hoeveel reizigers je 's nachts dan wel niet hebt...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Een nachttrein naar Venlo. Gezien de minimale hoeveelheid reizigers die overdag al naar Venlo gaan, vraag ik mij af hoeveel reizigers je 's nachts dan wel niet hebt...
Nou overdag zitten er na Deurne toch regelmatig 20 man naar Venlo in 10 bakken ICR. Dat zijn er dan 's nachts toch misschien wel 4 of 5.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door AppleMoose »

*Mompelt iets over verkiezingen en cadeautjes* :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door Nitein-Repart »

Zoveel zinvollere plaatsen waar 's nachts een trein kan rijden.

Hoewel er wel op sommige nachten wel een enkele trein kan rijden voor uitgaanspubliek. Voorwaarde vind ik hiervoor wel dat SOV ongeldig wordt verklaard tussen 22 en 4 uur en dat er SLT wordt ingezet met een steward aan boord.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door Ronald »

SLT in een nachttrein, zonder toilet. Dat is wel een goed idee ja :-)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door Hainje »

Ronald schreef:SLT in een nachttrein, zonder toilet. Dat is wel een goed idee ja :-)
Op de nachttrein Tilburg - Den Bosch word er al jaren een SLT/SGMm ingezet. Het kan dus prima. En zeker voor een klein stukje als Eindhoven - Helmond lijkt het mij niet erg als er geen wc in de trein zit.
🍉
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door AppleMoose »

Erno-BE schreef:Voorwaarde vind ik hiervoor wel dat SOV ongeldig wordt verklaard tussen 22 en 4 uur en dat er SLT wordt ingezet met een steward aan boord.
Opzich ben ik het wel met jou eens om SOV niet geldig te laten zijn in het nachtnet, maar 22.00 uur vind ik wel erg vroeg.
Dat is gewoon nog avond en rijden er reguliere treinen. Bij mijn vorige opleiding had ik avonddiensten die tot 23.00 uur duurde. Dan zou je dus telkens voor de terugreis moeten betalen, terwijl je toch echt voor je studie/opleiding reist.
Doe dan gewoon 00.00 uur. Vind ik een stuk duidelijker en de groep studenten die na die tijd nog voor studie moeten reizen is dan wel erg klein. Bovendien sluit die tijd meer aan bij de definitie "nacht"net.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door Nitein-Repart »

Hainje schreef:
Ronald schreef:SLT in een nachttrein, zonder toilet. Dat is wel een goed idee ja :-)
Op de nachttrein Tilburg - Den Bosch word er al jaren een SLT/SGMm ingezet. Het kan dus prima. En zeker voor een klein stukje als Eindhoven - Helmond lijkt het mij niet erg als er geen wc in de trein zit.
Volgens mij is het beter om geen wc in regionale nachttreinen te hebben, is het overzichtelijker en ontstaat er minder rotzooi rondom de wc met dronken reizigers. Verder moet er juist sprinter-materieel en geen dubbeldekkers en ICM (en al helemaal geen Plan V of DM90) worden ingezet in regionale nachttreinen, aangezien deze overzichtelijker zijn, zeker met dronken reizigers.
Opzich ben ik het wel met jou eens om SOV niet geldig te laten zijn in het nachtnet, maar 22.00 uur vind ik wel erg vroeg.
Dat is gewoon nog avond en rijden er reguliere treinen. Bij mijn vorige opleiding had ik avonddiensten die tot 23.00 uur duurde. Dan zou je dus telkens voor de terugreis moeten betalen, terwijl je toch echt voor je studie/opleiding reist.
Doe dan gewoon 00.00 uur. Vind ik een stuk duidelijker en de groep studenten die na die tijd nog voor studie moeten reizen is dan wel erg klein. Bovendien sluit die tijd meer aan bij de definitie "nacht"net.
Je hebt een punt, maar er zijn al zat jeugd die tussen 22 en 24 uur gaan reizen naar hun uitgaansstad en die wil je liever gesubsidieerde plezierreisjes maken. Ik weet niet hoe groot de groep is die tussen 22 en 24 uur studiegerelateerde reizen maken, als die groep klein is kan er misschien ook een declaratieregeling worden opgesteld. Verder vind ik dat de SOV tot 6 uur ongeldig moet worden verklaard ipv 4 uur wat ik eerder zei.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door Hainje »

Erno-BE schreef:Je hebt een punt, maar er zijn al zat jeugd die tussen 22 en 24 uur gaan reizen naar hun uitgaansstad en die wil je liever gesubsidieerde plezierreisjes maken. Ik weet niet hoe groot de groep is die tussen 22 en 24 uur studiegerelateerde reizen maken, als die groep klein is kan er misschien ook een declaratieregeling worden opgesteld. Verder vind ik dat de SOV tot 6 uur ongeldig moet worden verklaard ipv 4 uur wat ik eerder zei.
Dan kun je het m.i. beter laten zoals het nu is, want als je dit laat declareren ben je denk ik ongeveer net zoveel administratiekosten kwijt als dat je dacht te bezuinigen.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door Frans F »

Ik vrees dat er zonder studenten weinig reizigers overblijven in de nachttreinen, behalve van en naar Schiphol.

Persoonlijk denk ik dat het beter zou zijn als NS op doordeweekse dagen de dienst overal rond 00.30 zou beëindigen en in ruil daarvoor de dienst op vrijdag en zaterdag zou verlengen tot rond 2.30 (uiteraard met lage frequentie). Budgettair is dat neutraal, het geeft minder problemen met onderhoud en speelt beter in op de reizigersvraag.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 14 jan 2014, 14:51, 1 keer totaal gewijzigd.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door erjeebee »

De almaar voor meer problemen zorgende nachtelijke vervoersvraag Eindhoven-Helmond-Venlo....

Enne... maakt de provincie Limburg zich sterk voor nachttreinen naar VENLO??????
Ik denk dat je een veelvoud van reizigers trekt met nachttreinen in het Zuid-Limburgse (waarbij een veelvoud van erg weinig nog steeds niet genoeg is om zulks te rechtvaardigen)

Oproep aan alle stokpaardridders:
Zoek een echt paard
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door AppleMoose »

Erno-BE schreef: Je hebt een punt, maar er zijn al zat jeugd die tussen 22 en 24 uur gaan reizen naar hun uitgaansstad en die wil je liever gesubsidieerde plezierreisjes maken. Ik weet niet hoe groot de groep is die tussen 22 en 24 uur studiegerelateerde reizen maken, als die groep klein is kan er misschien ook een declaratieregeling worden opgesteld. Verder vind ik dat de SOV tot 6 uur ongeldig moet worden verklaard ipv 4 uur wat ik eerder zei.
De studenten betalen hun "gesubsidieerde" plezierreisjes anders wel terug als ze later gaan werken via de belasting dus ik zie niet zo in wat er nu op tegen is.
Bovendien heb je nog niet zo heel veel last van mensen die naar een uitgaansstad gaan, meer van mensen die weer terugkomen.

Dat idee van declareren is echt van de zotte. Laten we Nederland vooral niet bureaucratischer maken dan het al is en de kosten van zo'n systeem wegen niet op tegen de baten.

En waarom SOV pas vanaf zes uur 's morgens? De normale treindienst start op veel plekken al voor die tijd op. Als ik weer terugkijk naar mijn stage destijds, moest ik de tren van 05.58 uur hebben om op tijd te komen. In de Randstad vertrekken sommige treinen zelfs nog eerder. Dat ook maar gaan declareren?
Waarom juist deze grens?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door Frans F »

erjeebee schreef:Oproep aan alle stokpaardridders:
Zoek een echt paard
Ach, het is alleen maar tot de verkiezingen.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door Nitein-Repart »

Ok, dan alleen tussen 24 en 4 uur geen SOV.
De studenten betalen hun "gesubsidieerde" plezierreisjes anders wel terug als ze later gaan werken via de belasting dus ik zie niet zo in wat er nu op tegen is.
Bovendien heb je nog niet zo heel veel last van mensen die naar een uitgaansstad gaan, meer van mensen die weer terugkomen.
Nachttreinen zijn extra duur vanwege verhoogde personeelskosten en extra veiligheidswaarborging, daarom vind ik het onacceptabel om studenten 's nachts te laten reizen naar een uitgaanslocatie.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door Gekko123 »

Als je de SOV niet geldig maakt tussen 24 uur en 4 uur haal je het uitgaanspubliek echt niet uit het OV. Dan gaan ze gewoon een uurtje eerder dan nu op weg.

Terug on-topic heb ik zelf ook een zeer groot vermoeden dat dit een poging is tot stemmen winnen van de lokale PvdA.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door Frans F »

Gekko123 schreef:Als je de SOV niet geldig maakt tussen 24 uur en 4 uur haal je het uitgaanspubliek echt niet uit het OV. Dan gaan ze gewoon een uurtje eerder dan nu op weg.
Als je het vervoer tussen 24 en 4 uur wil verbieden betekent dat een verandering van het contract en gezien de inkrimping van de uren zal het Min van Onderwijs dan ook minder willen betalen. Als de studenten dan vervolgens gewoon een uur eerder gaan blijft het vervoer gelijk en heeft NS alleen minder inkomsten.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door Frans F »

Erno-BE schreef:Ok, dan alleen tussen 24 en 4 uur geen SOV.
Nachttreinen zijn extra duur vanwege verhoogde personeelskosten en extra veiligheidswaarborging, daarom vind ik het onacceptabel om studenten 's nachts te laten reizen naar een uitgaanslocatie.
Die extra kosten hebben op zich weinig met studenten te maken. De vraag die je eigenlijk stelt is of je gezien de extra kosten überhaupt wel nachttreinen wil laten rijden.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door deadlock »

Waarom is het onacceptabel om studenten naar een uitgaanslocatie te laten reizen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door deadlock »

Je weet dat ze 150,- voor die shit per maand dokken toch?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door fogeltje »

Ik zou het prima vinden. Als ik dan een keer ergens heen ga kan ik later naar huis als ik fiets naar Helmond. Eindhoven is toch ver weg.

Maar ook of er echt de vraag naar is weet ik niet. Besteedt het geld dan liever om kleine kernen per ov bereikbaar te houden.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door Mr-W »

Gekko123 schreef: Terug on-topic heb ik zelf ook een zeer groot vermoeden dat dit een poging is tot stemmen winnen van de lokale PvdA.
De lokale PvdA probeerde de vorige verkiezing ook stemmen te lokken door de stadsbussen de hele week gratis te maken voor iedereen als een soort Hasselt van het Noorden. PvdA gebruikt iedere verkiezing dwaze OV-ideeën om stemmen te winnen omdat het hier momenteel niet geweldig is met (stads)bussen enzo (Bediening van Dierdonk.Bediening Eeuwsels in de avond en op zondag en het gebrek aan haltes in Stiphout en de slechte aansluitingen vanuit s1900)

Nachtnet naar Helmond/Venlo op basis van het aantal reizigers onzin en enorme geld verspilling. Misschien kan er samen met de gemeente Geldrop-Mierlo ervoor gezorgd worden dat Lijn 24 Helmond Station - Eindhoven Station 's nachts gaat rijden via Mierlo-Hout Centrum. (voorkeur naar Eindhovense Chauffeurs,dan hoeft er maar 1 stalling open)

@fogeltje vanuit Helmond Brandevoort is het 35 minuten fietsen naar station Eindhoven,alleen heb ik niets aan het nachtnet omdat de fietsroute onveilig is en de fietsenstalling volgens mij dicht is. Station Helmond is 20 minuten fietsen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door fogeltje »

Mr-W schreef:
Gekko123 schreef: Terug on-topic heb ik zelf ook een zeer groot vermoeden dat dit een poging is tot stemmen winnen van de lokale PvdA.
De lokale PvdA probeerde de vorige verkiezing ook stemmen te lokken door de stadsbussen de hele week gratis te maken voor iedereen als een soort Hasselt van het Noorden. PvdA gebruikt iedere verkiezing dwaze OV-ideeën om stemmen te winnen omdat het hier momenteel niet geweldig is met (stads)bussen enzo (Bediening van Dierdonk.Bediening Eeuwsels in de avond en op zondag en het gebrek aan haltes in Stiphout en de slechte aansluitingen vanuit s1900)

Nachtnet naar Helmond/Venlo op basis van het aantal reizigers onzin en enorme geld verspilling. Misschien kan er samen met de gemeente Geldrop-Mierlo ervoor gezorgd worden dat Lijn 24 Helmond Station - Eindhoven Station 's nachts gaat rijden via Mierlo-Hout Centrum. (voorkeur naar Eindhovense Chauffeurs,dan hoeft er maar 1 stalling open)

@fogeltje vanuit Helmond Brandevoort is het 35 minuten fietsen naar station Eindhoven,alleen heb ik niets aan het nachtnet omdat de fietsroute onveilig is en de fietsenstalling volgens mij dicht is. Station Helmond is 20 minuten fietsen.
Maar ik moet niet van Eindhoven naar Helmond fietsen :P Thuis - station is 50 tot 60 minuten afhankelijk van mijn toestand en de toestand op de fietspaden. Naar Helliemond ongeveer een half uur.
"Een touringcar is geen bus"
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door matti93 »

Erno-BE schreef:Ok, dan alleen tussen 24 en 4 uur geen SOV.

Nachttreinen zijn extra duur vanwege verhoogde personeelskosten en extra veiligheidswaarborging, daarom vind ik het onacceptabel om studenten 's nachts te laten reizen naar een uitgaanslocatie.
De nachttreinen zullen waarschijnlijk vrijdag- en zaterdagnacht rijden. Dat zijn nachten waarop een weekend-ov geldig is (alleen zaterdagavond ook nog het weekabonnement). Als je van mening bent dat studenten hun ov-product alleen voor studiegerelateerde zaken mogen gebruiken, dan kan je in het betreffende forum discussiëren over het bestaansrecht van het weekend-ov... Bovendien zullen veel studenten in de studiestad uitgaan, en met de nachttrein naar huis.
Mr-W schreef:Nachtnet naar Helmond/Venlo op basis van het aantal reizigers onzin en enorme geld verspilling. Misschien kan er samen met de gemeente Geldrop-Mierlo ervoor gezorgd worden dat Lijn 24 Helmond Station - Eindhoven Station 's nachts gaat rijden via Mierlo-Hout Centrum.
Bij het introduceren van een nieuwe verbinding waarover twijfels zijn, lijkt het me niet raar om met een buslijn te beginnen. Als die lijn dan goed loopt kan altijd nog overgegaan worden op de trein.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: PvdA pleit voor nachttreinen Helmond

Bericht door Plutona »

Mr-W schreef:HELMOND - De PvdA wil dat er 's nachts treinen stoppen in Helmond.

Ze vraagt het college om nog eens te onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Pogingen daartoe in 2008 strandden. De PvdA ziet een nieuwe opening. De provincie Limburg gaat zich hard maken voor aansluiting van Venlo op het nachtnet van de NS. Een nachttrein naar Venlo komt ook door Helmond, zo redeneert de PvdA. De partij vraagt tevens of de gemeente ook Deurne hierbij wil betrekken.
ED.nl
Waarom in godsnaam Venlo? Het lijkt me dat Maastricht een veel grotere behoefte heeft aan Nachttreinen, of zie ik dat verkeerd?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten