Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Wubbo »

Pilot nachttrein Twente - Schiphol
donderdag 04 december 2008 | 21:33

HENGELO - Twente krijgt een nachttrein naar Schiphol. Komende zomer vertrekt gedurende twee maanden om 01.05 's nachts een rechtstreekse trein van Enschede naar Schiphol. Deze reist via Hengelo, Almelo, Deventer, Apeldoorn en Amersfoort en arriveert om 03.15 uur, op tijd voor de vroege vluchten.

Reizigers die met late vluchten op Schiphol aankomen, kunnen met diezelfde trein om 3.35 uur terug naar Twente. De nachttrein rijdt zes dagen per week, behalve in de nacht van zondag op maandag. De eerste rit is op 29 juni. Het betreft vooralsnog een pilot die tot eind augustus duurt.

Bron: TC Tubantia
Laatst gewijzigd door Ruben op vr 05 dec 2008, 00:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topictitel verduidelijkt
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Pilot nachttrein naar Schiphol

Bericht door BR628 »

Interessante ontwikkeling. Ben benieuwd of dit iets kan worden? Zal wel een hoop personeel op de been moeten komen, om de sociale veiligheid op de stations te kunnen waarborgen.

Hadden we overigens een tijdje terug niet afgesproken topictitels duidelijker te maken? Ik mis het woord Enschede of Twente namelijk..
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Jurjen »

Je wil voor één enkele nachttrein stations gaan bemannen terwijl stations met vele treinen per uur nimmer personeel hebben?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door BR628 »

Zul jij eens zien wat voor volk er nog meer met die nachttrein uit Enschede naar bijv Almelo of Deventer wil. Stapvolk etc. Trein rijdt op een redelijk goede tijd midden in de nacht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Wubbo »

Och, een station als Delft, toch ook niet onbekend met stappende studenten, heeft 's nachts ook geen personeel.
Overigens is het best mogelijk dat in ieder geval een Procesleider Perron en een zootje rangeerpersoneel er nu al zijn, en dan dus ook. Ik weet niet hoe dat geregeld is op die Overijsselse stations.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door playertwo »

De proeftijd van 2 maanden in de zomervakantie is wel erg aan de korte kant. Wil zoiets fatsoenlijk getest kunnen worden, zouden ze proef eigenlijk een jaar lang moeten uitvoeren.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door M57 »

De treinen worden overigens als besloten rit gereden, je kunt dus niet zomaar bedenken dat je met die treinen mee wil. Boekingen gaan via reisbureaus.

Dit alles las ik een paar weken terug in een NS-personeelsblaadje. <- Wazige bronvermelding, dus pin me er niet op vast.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Karl »

Dat houdt het laagdrempelig, het moet immers wel een succes worden.
Het is een spectrum.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Mark »

Enschede en Hengelo zijn i.i.g. zijn 24/7 bemand :)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Freek »

M57 schreef:De treinen worden overigens als besloten rit gereden, je kunt dus niet zomaar bedenken dat je met die treinen mee wil. Boekingen gaan via reisbureaus.

Dit alles las ik een paar weken terug in een NS-personeelsblaadje. <- Wazige bronvermelding, dus pin me er niet op vast.
Dit heb ik ook vernomen. Het is niet de bedoeling dat er regulieren reizigers mee gaan reizen. Kaartjes zijn alleen vooraf verkrijgbaar via reisbureaus. Het is de bedoeling dat de treinkaartjes worden verkocht bij het boeken van een vlucht vanaf schiphol. De trein rijdt elke dag op een ander tijdstip maar zal rond 3.00 arriveren te schiphol en rond 3.30 vertrekken richting Twente. Mede omdat de vertrektijden per dag kunnen varrieren (door werkzaamheden) is de rit niet openbaar. Bovendien wil men juist het stappubliek buiten de deur houden.

Bedoeling is dus dat reizigers met vroege chartervluchten rond 3.00 arriveren op Schiphol en dat reizigers die met een late charter op schiphol landen rond 3.30 weer terug naar het oosten kunnen. Waarom spreek ik over het oosten, er zal sowieso vanaf Amersfoort richting schiphol niet meer gestopt worden.

edit reden: tijd van arriveren klopte niet, nu aangepast.
Laatst gewijzigd door Freek op ma 08 dec 2008, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door deadlock »

1. Ik denk dat ze beter een nachttrein van Enschede naar de Duitse vliegvelden kunnen laten rijden.
2. Waarom vertrekt er niet ook een trein uit Groningen (ongeveer dezelfde tijd) zodat er een x-platform overstap in Amersfoort ontstaat, met stop in Assen en Groningen. Dat zijn 350.000 potentiële reizigers.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Wubbo »

Als je het op deze manier doet (uitsluiten van een belangrijke groep reizigers, uitsluiten van de normale verkoopkanalen) lijkt de proef me bij voorbaat al gedoemd te mislukken.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Linkerspoor »

deadlock schreef:1. Ik denk dat ze beter een nachttrein van Enschede naar de Duitse vliegvelden kunnen laten rijden.
2. Waarom vertrekt er niet ook een trein uit Groningen (ongeveer dezelfde tijd) zodat er een x-platform overstap in Amersfoort ontstaat, met stop in Assen en Groningen. Dat zijn 350.000 potentiële reizigers.
Met beide punten eens. ;)

Ook met Wubbo trouwens.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Chauf21 »

Op zich hoeft deze pilot helemaal niet zo slecht te zijn. Door een vliegticket te combineren met een treinreservering, worden de reizigers semi verplicht ook te reizen met de trein. Je kan dus waarschijnlijk goed inschatten wat de vraag naar het eigenlijke doel van deze trein (verbinding naar Schiphol) is. Een trein vrijblijvend aanbieden, betekent niet dat mensen er ook direct gebruik van maken. Bij een reservering heb je die zekerheid meer.
Als het aantal reizigers achterblijft, kunnen er verschillende stappen worden genomen: je kan de pilot stopzetten, maar je kan de pilot ook stapsgewijs uitbreiden (trein naar het noorden etc.) waardoor je inzicht krijgt in het reisgedrag. Juist het aanpassen en verbeteren is een onderdeel van een pilot. Zet je heel massaal een openbare verbinding naar zowel het oosten als noorden op en blijkt de hoeveelheid reizigers tegen te vallen, wordt wellicht de gehele verbinding geschrapt, terwijl de verbinding tussen sommige plekken wél voldoet.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Linkerspoor »

Je kan toch ook gewoon tellingen houden in de trein...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Wubbo »

Je kan toch ook beide doen, dus koppelverkoop aan het vliegticket plus kijken wat er dan verder nog in stapt? Heb je zowel de gegevens van de vliegers (uit de koppelverkoop) en uit je reizigerstellingen blijkt dan ook gelijk hoeveel extra volk je trekt met die trein.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:Je kan dus waarschijnlijk goed inschatten wat de vraag naar het eigenlijke doel van deze trein (verbinding naar Schiphol) is.
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Immers, als mensen niet weten dat deze verbinding bestaat zullen ze wellicht al eerder een alternatieve luchthaven in de buurt gaan zoeken.
Deels kan je dat ondervangen door informatie bij het reisbureau, maar nu steeds meer mensen hun vakantie via internet boeken zou je juist de vertrektijden van deze trein moeten publiceren zodat ze daar rekening mee kunnen houden tijdens het maken van de vakantieplannen.

Verder is er op zich niks op tegen dat je moet reserveren omdat dat, zoals je al schrijft, meer zekerheid biedt dat ook daadwerkelijk gebruik gemaakt wordt van de trein. Maar dat moet niet hoeven te betekenen dat je gelijk al het andere potentiële publiek moet uitsluiten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door playertwo »

Je kan ook 1 ICM-IV inzetten, waarvan een deel dus gereserveerd is (met goede controle op naleving uiteraard zodat degene die hebben gereserveerd ook op die plaatsen kunnen zitten), en een ander deel niet gereserveerd met 'vrije' zitplaatsen.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:
Chauf21 schreef:Je kan dus waarschijnlijk goed inschatten wat de vraag naar het eigenlijke doel van deze trein (verbinding naar Schiphol) is.
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Immers, als mensen niet weten dat deze verbinding bestaat zullen ze wellicht al eerder een alternatieve luchthaven in de buurt gaan zoeken.
Deels kan je dat ondervangen door informatie bij het reisbureau, maar nu steeds meer mensen hun vakantie via internet boeken zou je juist de vertrektijden van deze trein moeten publiceren zodat ze daar rekening mee kunnen houden tijdens het maken van de vakantieplannen.
Ik ken de precieze voorwaarden en procedures rondom deze pilot niet, maar ik kan me goed voorstellen dat iedereen die woont "in het oosten" en een vliegreis vanaf Schiphol boekt, automatisch die reis voorgelegd krijgt. Die mensen weten dan dus juist dat de verbinding bestaat. Dat hoeft niet enkel en alleen beperkt te zijn tot reisagentschappen. Maargoed, dat zijn voor mij onbekende dingetjes en wellicht dat de pilot daar op berust is :)

Of er wel of niet in de trein wordt geteld, hangt niet samen met een verplichte reservering danwel koppelverkoop.
Ik kan me goed voorstellen dat uitgaangspubliek in eerste instantie geweerd wordt, zeker wanneer Schiphol hieraan meebetaalt bijvoorbeeld. De participanten in deze pilot hoeven niet altijd te wachten op dergelijk publiek. Alle hectiek daaromheen kan een negatieve invloed uitoefenen op het doel van deze pilot: verbinding van/naar Schiphol.
Reiziger Ddrs schreef:Verder is er op zich niks op tegen dat je moet reserveren omdat dat, zoals je al schrijft, meer zekerheid biedt dat ook daadwerkelijk gebruik gemaakt wordt van de trein. Maar dat moet niet hoeven te betekenen dat je gelijk al het andere potentiële publiek moet uitsluiten.
Het ene publiek uitsluiten, betekent kansen opwerpen voor het andere publiek. En omgekeerd. Daarbij kan dan worden afgevraagd welke groep uiteindelijk het meeste opbrengt.

Even povoceren:
Hoe zal de doelgroep hun heenreis beoordelen als zij net zijn begonnen aan hun dag (lees: reis waar ze al zo lang naar hebben uitgekeken) en op het station al worden geconfronteerd met kotsende jongeren?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Vinny »

Ik vermoed ook dat de prijs die voor de treinreis gevraagd wordt beduidend boven de reguliere prijs zal liggen. Vermoedelijk meer richting 'taxi'-prijzen (zo'n 30 - 40 euro). Ik heb zelf in het buitenland wel eens van dit soort *kuch* OV verbindingen gebruikt om op het vliegveld te komen en dan valt altijd op dat je absurde tarieven moet betalen. Met als triest dieptepunt de sneltrein van het vliegveld van Rome naar Termini. Dat was destijds meer dan 8 euro voor 10 kilometer, terwijl van Rome naar Napels je slechts 16 euro betaalde voor 200 km (beide tweede klasse).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Freek »

Prijzen zijn nog niet bekent volgens mij. heb het overigens even na gekeken en wat ik eerder zei dat de trein rond 2.30 op Schiphol moest arriveren klopt niet, moet een half uurtje later zijn.
Mocht de pilot slagen dan zijn er al ideeen om het uit te breiden. En denk ik dat geval niet alleen aan Het noorden.
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Jurjen »

Vinny schreef:Ik vermoed ook dat de prijs die voor de treinreis gevraagd wordt beduidend boven de reguliere prijs zal liggen. Vermoedelijk meer richting 'taxi'-prijzen (zo'n 30 - 40 euro). Ik heb zelf in het buitenland wel eens van dit soort *kuch* OV verbindingen gebruikt om op het vliegveld te komen en dan valt altijd op dat je absurde tarieven moet betalen. Met als triest dieptepunt de sneltrein van het vliegveld van Rome naar Termini. Dat was destijds meer dan 8 euro voor 10 kilometer, terwijl van Rome naar Napels je slechts 16 euro betaalde voor 200 km (beide tweede klasse).
Taxi prijzen? 30-40 euro is vanuit Amsterdam misschien, ja. 30-40 euro is een OV-conform tarief voor een reis Twente-Schiphol! Taxi's zullen dan meer richting de 150-200 euro gaan...
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door Mark »

M57 schreef:De treinen worden overigens als besloten rit gereden, je kunt dus niet zomaar bedenken dat je met die treinen mee wil.
Alsof de grote groepen stomdronken volk die op die tijd op de stations hangt en de eerste trein naar huis wil hebben daar rekening mee gaat houden zeg :lol:
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door deadlock »

Mark schreef:
M57 schreef:De treinen worden overigens als besloten rit gereden, je kunt dus niet zomaar bedenken dat je met die treinen mee wil.
Alsof de grote groepen stomdronken volk die op die tijd op de stations hangt en de eerste trein naar huis wil hebben daar rekening mee gaat houden zeg :lol:
Om 1 uur? Lijkt me niet echt een issue rond die tijd :o
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Pilot nachttrein Twente - Schiphol

Bericht door waldo79 »

Mag ik erop wijzen dat koppelverkoop vliegticket en treinkaartje niet is toegestaan :|

De prijzen van de taxi's naar Schiphol: toets maar iets in van Schipholtaxi op Google en ontdek :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten