Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door AppleMoose »

Frans F schreef: Het hoeft niet goedkoper, maar de praktijk leert wel dat private bedrijven meer ritten bieden dan NS bij dezelfde kosten en dat vooral in het stoptreinvervoer.
Omdat de concessieverlener dit eist. Het gebeurt niet uit eigen beweging. Daarbij valt het vaak nogal tegen wat private vervoerder kunnen voor hetzelfde geld. Recent dacht EBS ook meer te kunnen doen voor hetzelfde geld, dat bleek in de praktijk toch iets te ambitieus gedacht.
Daarbij, NS heeft gewoonweg meer kosten dan private vervoerders (kaartverkoop, stationsbeheer, informatievoorziening etc.). Dan kunnen ze dat wel verhalen bij de private vervoerders, maar dan gaat men direct weer klagen over "machtsmisbruik".
Verder leert de ervaring dat de reiziger meer nadeel dan voordeel heeft van die vinger aan de pols van de overheid. Mw Mansveld is vooral bezig de belangen van de overheid als aandeelhouder te behartigen en niet de belangen van de reiziger.

Private bedrijven hebben ook aandeelhouders en die handelen ook enkel in hun eigen belang. Met aanbesteden verander je dat dus niet.
Verder, dat mevrouw Mansveld niet de juiste persoon op de juiste plaats is, wil nog niet zeggen dat het per definitie verkeerd is dat de politiek iets te zeggen heeft over een groot deel van het spoorwegnet, waar veel mensen van afhankelijk zijn. Verder, NS heeft best veel vrijheid om eigen keuzes te maken dus de bemoeienis van de politiek valt ook wel weer mee.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:Daarbij valt het vaak nogal tegen wat private vervoerder kunnen voor hetzelfde geld. Recent dacht EBS ook meer te kunnen doen voor hetzelfde geld, dat bleek in de praktijk toch iets te ambitieus gedacht.
Tegenover EBS en Veolia Limburg kun je ook diverse vervoerders/concessies plaatsen die wel een succes zijn. Lijkt me nog geen uitgemaakte zaak.
Daarbij, NS heeft gewoonweg meer kosten dan private vervoerders (kaartverkoop, stationsbeheer, informatievoorziening etc.). Dan kunnen ze dat wel verhalen bij de private vervoerders, maar dan gaat men direct weer klagen over "machtsmisbruik".
Kaartverkoop: daar betalen andere vervoerders gewoon aan mee, een kaartautomaat kost duizenden euro's per jaar voor private vervoerders.
Stationsbeheer: NS maakt de meeste winst met vastgoed en verkoop via stationswinkels. Dat is echt geen kostenpost :)
Informatievoorziening: NS wilde zelf graag de reisinfo naar zich toe trekken. Ik zou het juist logisch vinden als ProRail dat zou overnemen.
Private bedrijven hebben ook aandeelhouders en die handelen ook enkel in hun eigen belang. Met aanbesteden verander je dat dus niet.

Dat is waar, maar met aanbesteden dwing je overheden wel om de eisen scherp te krijgen, aangezien de overheid bij aanbesteden op de stoel van opdrachtgever komt te zitten (en wie betaalt, die bepaalt). Dat is ook winst.
Verder, dat mevrouw Mansveld niet de juiste persoon op de juiste plaats is, wil nog niet zeggen dat het per definitie verkeerd is dat de politiek iets te zeggen heeft over een groot deel van het spoorwegnet, waar veel mensen van afhankelijk zijn. Verder, NS heeft best veel vrijheid om eigen keuzes te maken dus de bemoeienis van de politiek valt ook wel weer mee.
Hoogeveen, anyone? :) Een groot deel van het Fyra-debacle is te wijten aan een te grote bemoeizucht van de politiek: die wilde een trein die heel snel kon, terwijl NS al had ingeschat dat dat niet nuttig, niet rendabel en niet leverbaar was. De rest van het verhaal is bekend. Iets meer afstand van de bedrijfsvoering van NS vind ik wel wenselijk. De tweede kamer moet zich niet gaan bemoeien met stopcontacten in de tweede klas of over intercitystops in opgewaardeerde dorpjes, en dat gebeurt nu wel omdat de overheid aandeelhouder is en dus directe invloed kan uitoefenen. :X
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Suus »

Mijn probleem is vooral dat de Nederlandse politiek het verzuimt een meer zakelijke relatie met de NS op te bouwen. Nu zit je tot 2025 met een spoorbedrijf dat een grote vrijheid krijgt maar wel voor elk wissewasje politiek commentaar over zich heen krijgt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door deadlock »

Frans F schreef:
deadlock schreef:Ten tweede was er met het NS-personeel niets aan de hand geweest bij een aanbesteding omdat die onder dezelfde voorwaarden en CAO overgenomen hadden moeten worden.
Het rijdend personeel moet worden overgenomen en mag er niet op achteruit gaan, maar dat geldt niet voor nieuw personeel dat gewoon onder de CAO van het nieuwe bedrijf gaat vallen. Het indirecte personeel (waar bij NS veel overhead zit) hoeft niet allemaal te worden overgenomen. Daarnaast kan de hoeveelheid personeel na ingang van de nieuwe concessie via natuurlijk verloop geleidelijk worden verminderd.
Ja dat is waar, dat bestrijd ik ook niet. Maar het huidige personeel gaat er niet op achteruit.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door hauptbahnhof »

Ze worden met dezelfde cao overgenomen. Dat klopt. Maar blijft dat ook zo of wordt er na een x aantal jaren niet afgebouwd naar minder (secundaire) arbeidsvoorwaarden?
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door waldo79 »

^^Dan zal dat onderhandeld worden via de vakbonden. Het is niet dat zomaar op arbeidsvoorwaarden wordt ingeleverd 8-) En de vakbonden, die OV personeel vertegenwoordigen, zijn kundige onderhandelaars :Y (althans, dat is mijn beeld)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door AppleMoose »

Geert schreef:
Ronaldussen schreef:Daarbij valt het vaak nogal tegen wat private vervoerder kunnen voor hetzelfde geld. Recent dacht EBS ook meer te kunnen doen voor hetzelfde geld, dat bleek in de praktijk toch iets te ambitieus gedacht.
Tegenover EBS en Veolia Limburg kun je ook diverse vervoerders/concessies plaatsen die wel een succes zijn. Lijkt me nog geen uitgemaakte zaak.
Dat beweer ik dan ook niet. Ik zeg alleen dat het geen doorslaggevend argument is waarom aanbesteden beter is dan niet aanbesteden. In beide vormen zijn succeservaringen te vinden en minder succesvolle ervaringen.
Kaartverkoop: daar betalen andere vervoerders gewoon aan mee, een kaartautomaat kost duizenden euro's per jaar voor private vervoerders.
Ik beweer niet dat ze niets hoeven te betalen. (Nu ik mijn post teruglees had ik dit beter moeten verwoorden). Wat ik wilde zeggen is, dat zodra NS kostendekkend wil werken en dus meer vergoeding van de private vervoerders vragen, de private vervoerders meteen op de achterste benen staan.
Dat is waar, maar met aanbesteden dwing je overheden wel om de eisen scherp te krijgen, aangezien de overheid bij aanbesteden op de stoel van opdrachtgever komt te zitten (en wie betaalt, die bepaalt). Dat is ook winst.
Als overheid ben je in beide vormen opdrachtgever. Ook als je niet aanbesteed betaal je immers voor de diensten die geleverd worden en kun je net zo goed scherpe eisen stellen (budgetten stellen). Dat de politiek dit in het verleden heeft nagelaten kun je de politiek wel verwijten, maar ook de kiezers. Die hebben het immers laten gebeuren door telkens weer op die partijen te stemmen die geen prioriteit gaven aan het OV.
Hoogeveen, anyone? :)
Lang gepasseerd station (letterlijk) en heel voorspelbaar dat iemand hier mee zou aankomen.
Je kunt ook op alle slakken zout leggen,(en nee, ik was het ook niet met die stop eens), maar daar staat tegenover dat de politiek ook positieve invloed kan hebben op NS. Invoering van ERTMS, ATB-vv, eisen van een betere dienstverlening in de winter, spoorboekloos reizen etc.
Een groot deel van het Fyra-debacle is te wijten aan een te grote bemoeizucht van de politiek: die wilde een trein die heel snel kon, terwijl NS al had ingeschat dat dat niet nuttig, niet rendabel en niet leverbaar was.
En vervolgens bood NS wel zo hoog om maar niet het risico te lopen de consessie niet te winnen.
Het is dan ook niet fair om enkel de politiek als schuldige aan te wijzen. In deze zaak hebben beide partijen schuld.
Iets meer afstand van de bedrijfsvoering van NS vind ik wel wenselijk.
De tweede kamer moet zich niet gaan bemoeien met stopcontacten in de tweede klas of over intercitystops in opgewaardeerde dorpjes, en dat gebeurt nu wel omdat de overheid aandeelhouder is en dus directe invloed kan uitoefenen. :X
Stopcontacten, extra stops etc. is ook wat de kleinere consessieverleners (provincies, stadsregio's) eisen van de private vervoerders. Die eisen gaan zelfs nog verder omdat vervoerders ook bijna verplicht worden om treinen en bussen aan te schaffen die de provincie ze oplegt en ook bij het maken van de dienstregeling hebben ze een flinke vinger in de pap. Ik zie het verschil dus niet zo. :roll: Sterker nog, ik denk dat NS in dat soort zaken zelfs nog meer vrijheid heeft dan een gemiddelde private vervoerder.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Frans F »

waldo79 schreef:^^Dan zal dat onderhandeld worden via de vakbonden. Het is niet dat zomaar op arbeidsvoorwaarden wordt ingeleverd 8-) En de vakbonden, die OV personeel vertegenwoordigen, zijn kundige onderhandelaars :Y (althans, dat is mijn beeld)
In de meeste gevallen "groeien" de oude werknemers in de nieuwe CAO. Ze gaan bij overname niet achteruit, maar krijgen geen verhogingen tot ze op het peil van de nieuwe CAO zijn.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door AppleMoose »

En dus gaan ze er wel op achteruit. De inflatie gaat namelijk wel gewoon door, dus hebben ze telkens minder te besteden.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Frans F »

Ronaldussen schreef:Die eisen gaan zelfs nog verder omdat vervoerders ook bijna verplicht worden om treinen en bussen aan te schaffen die de provincie ze oplegt en ook bij het maken van de dienstregeling hebben ze een flinke vinger in de pap. Ik zie het verschil dus niet zo. :roll: Sterker nog, ik denk dat NS in dat soort zaken zelfs nog meer vrijheid heeft dan een gemiddelde private vervoerder.
Cynische mode: de NS heeft dus vrijheid om maar eindeloos met 50 jaar oude stoptreinen door te blijven rijden, terwijl private vervoerders dat niet moet proberen te flikken.

Maar even serieus, de dubbelrol van de overheid als enerzijds enige aandeelhouder van NS (Financiën) en anderzijds als regisseur van het vervoer (I&M) is natuurlijk wel een probleem gebleken dat laatste jaren.
Laatst gewijzigd door Frans F op do 16 jan 2014, 11:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Frans F »

Ronaldussen schreef:En dus gaan ze er wel op achteruit. De inflatie gaat namelijk wel gewoon door, dus hebben ze telkens minder te besteden.
Dat heet dus "ingroeien". Dat is in het bedrijfsleven ook heel normaal bij de overname van personeel. Bij grote bedrijven gebeurt dat zelfs als mensen bij een reorganisatie van het ene naar het andere bedrijfsonderdeel over moeten gaan.
Laatst gewijzigd door Frans F op do 16 jan 2014, 11:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Klaasje »

Frans F schreef:
Ronaldussen schreef:Die eisen gaan zelfs nog verder omdat vervoerders ook bijna verplicht worden om treinen en bussen aan te schaffen die de provincie ze oplegt en ook bij het maken van de dienstregeling hebben ze een flinke vinger in de pap. Ik zie het verschil dus niet zo. :roll: Sterker nog, ik denk dat NS in dat soort zaken zelfs nog meer vrijheid heeft dan een gemiddelde private vervoerder.
Om het cynisch te zeggen: de NS heeft dus vrijheid om maar eindeloos met 50 jaar oude stoptreinen door te blijven rijden, terwijl private vervoerders dat niet moet proberen te flikken.
Eeeeennn, toen ging de rubbish-detector af:
1. De private vervoerders doen dat wel als er even geen alternatief is. Kijk naar de plan V op Amersfoort-Ede en de Wadlopers op de Maaslijn.
2. De Nederlandse staat vindt het gewoon niet nodig om dat te eisen van NS. Arriva, Veolia en Syntus zouden hetzelfde doen op het moment dat ze geen voordeel bij nieuw materieel zouden hebben. Sterker nog. In het begin reed Arriva ook al met Wadlopers in het Noorden. Veel nieuw materieel is er gekomen omdat een lage instap geëist werd. Verder is het helemaal geen voordeel om treinen snel af te schrijven, dat leidt tot hogere kosten die toch ergens vandaan moeten komen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Frans F »

Klaasje schreef:De Nederlandse staat vindt het gewoon niet nodig om dat te eisen van NS.
Maar dat mag ik als reiziger dan nog wel een onwenselijke situatie vinden. Ik heb liever een aanbestedende overheid die wel minimale eisen stelt.

Er hoeft wat mij betreft niet steeds iedere 10 jaar nieuw materieel te komen maar er zijn wat mij betreft wel eisen m.b.t. het handhaven van de kwaliteit. De Zwitserse spoorwegen houden hun materieel ook vaak 40 tot 50 jaar in dienst, maar houden bijv. wel tot het einde toe de techniek en het interieur op modern peil. Terwijl aan Plan V al 15 jaar niets meer is gebeurd met steeds de argumentatie dat het toch "binnenkort" vervangen wordt.
MdJ
Berichten: 4533
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door MdJ »

Beetje flauw om het dan alleen over plan V te hebben, terwijl SGM, DDAR, ICM en ICR netjes gereviseerd is.

Sterker nog: op het moment dat je zegt dat de oudste SGM-II'tjes al ruim 35 jaar zijn wordt je ook gek aangekeken.
Bij twijfel: gebruik beton.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door marlies »

Ik zit in ieder geval liever in gereviseerd ICM dan in een boel nieuwere treinen. Je blindstaren op bouwjaar is wat dat betreft geen goed idee. Maar ja, getalletjes als maximale leeftijd en maximale gemiddelde leeftijd zijn natuurlijk wel lekker makkelijk te formuleren als opdrachtgever.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door AppleMoose »

Frans F schreef: Cynische mode: de NS heeft dus vrijheid om maar eindeloos met 50 jaar oude stoptreinen door te blijven rijden, terwijl private vervoerders dat niet moet proberen te flikken.
Als de aanbestedende overheid geen lage instap had geëist, vraag ik me af of er dan nog wel zoveel modern materieel was gekomen dan nu het geval is. Syntus heeft bijvoorbeeld ook tot het einde toe met DM 90 gereden op diverse lijnen. Noordned/Arriva heeft ook een tijd lang met Wadlopers gereden en op de Valleilijn rijdt ook zo nu en dan nog een Plan V.
Ook het direct vervangen van de bussen was niet in ieder consessie direct aan de orde, wanneer dit niet geëist werd.
Jouw cynisme en "kritische" opmerkingen zijn dan ook volledig misplaatst.
Bovendien, de afgelopen winters hebben wel bewezen dat Plan V betrouwbaarder is dan menig SLT.
Bovendien, het Plan V wat er nu rijdt komt net aan de 40 jaar. De eerste series die eind jaren 60 werden gebouwd zijn al enkele jaren geleden naar de sloop gebracht. Bovendien klopt het ook niet dat de afgelopen vijftien jaar niets aan de stellen is gebeurd. Er is gewoon onderhoud gepleegd om het spul rijdbaar te houden en elke vijftien jaar het interieur compleet vernieuwen is ook geldverspilling natuurlijk.
Maar even serieus, de dubbelrol van de overheid als enerzijds enige aandeelhouder van NS (Financiën) en anderzijds als regisseur van het vervoer (I&M) is natuurlijk wel een probleem gebleken dat laatste jaren.
En wat is dat probleem precies?
Frans F schreef:
Ronaldussen schreef:En dus gaan ze er wel op achteruit. De inflatie gaat namelijk wel gewoon door, dus hebben ze telkens minder te besteden.
Dat heet dus "ingroeien".
Eufemisme voor bezuinigen.
Dat is in het bedrijfsleven ook heel normaal bij de overname van personeel. Bij grote bedrijven gebeurt dat zelfs als mensen bij een reorganisatie van het ene naar het andere bedrijfsonderdeel over moeten gaan.
Dat iets 'normaal' is, wil nog niet zeggen dat het wenselijk en sociaal is.
Het is gewoon een verkapte bezuiniging en de werknemers gaan er gewoon op achteruit.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Anne »

Frans F schreef:
Er hoeft wat mij betreft niet steeds iedere 10 jaar nieuw materieel te komen maar er zijn wat mij betreft wel eisen m.b.t. het handhaven van de kwaliteit. De Zwitserse spoorwegen houden hun materieel ook vaak 40 tot 50 jaar in dienst, maar houden bijv. wel tot het einde toe de techniek en het interieur op modern peil. Terwijl aan Plan V al 15 jaar niets meer is gebeurd met steeds de argumentatie dat het toch "binnenkort" vervangen wordt.
Via deze link naar SOMDA zie je dat de stellen nog in 2005/2007 een revisie hebben gehad.
Ik ben de laatste manden diverse keren met een plan V mee geweest en vindt het interieur er nog best netjes uitzien.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Geert »

Ronaldussen schreef:Dat iets 'normaal' is, wil nog niet zeggen dat het wenselijk en sociaal is.
Het is gewoon een verkapte bezuiniging en de werknemers gaan er gewoon op achteruit.
Je kunt je afvragen hoe erg dat NS. De NS-cao is zo'n beetje met goud omrand, linksom of rechtsom wordt dat toch door de reiziger betaald.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door AppleMoose »

Daar is dan ook hard voor gestreden om dat voor elkaar te krijgen.
Je kunt je beter afvragen waarom personeel van private vervoerders een veel mindere CAO (moeten) hebben dan hun collega's van NS die hetzelfde werk doen.
Omdat collega's van andere bedrijven het "slechter" hebben, moeten anderen dan ook maar achteruit gaan?
Dat is natuurlijk de omgekeerde wereld en dat zou jij als werknemer ook niet pikken.

In plaats van afgeven op hoe 'luxe' een bepaalde CAO is, kun je je beter afvragen hoe en waarom de CAO is zoals het nu is en vooral waarom dat bij anderen niet zo is.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Frans F »

Ronaldussen schreef:In plaats van afgeven op hoe 'luxe' een bepaalde CAO is, kun je je beter afvragen hoe en waarom de CAO is zoals het nu is en vooral waarom dat bij anderen niet zo is.
Dat de NS-CAO vergeleken met het bedrijfsleven zo goud omrand is is gevolg van het feit dat vroeger geld bij NS geen rol speelde omdat de overheid aan het einde van het jaar toch alle verliezen bijpaste. Er was in de CAO-onderhandelingen dus nooit de afweging van wat wel/niet betaalbaar was zoals gebruikelijk in het bedrijfsleven.

Daarnaast gaat het niet alleen om de hoogte van de loonkosten maar ook om de hoeveelheid personeel. Twee conducteurs in een SGM3 wat je toch regelmatig ziet kan wel iets minder.
hauptbahnhof
Berichten: 3896
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door hauptbahnhof »

Lijkt me een gevolg van het feit dat de confucteurs terug naar hun standplaats moeten. Het lijkt me haast onmogelijk om de HC-inzet 100% volgens de norm te verdelen
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door AppleMoose »

Frans F schreef: Dat de NS-CAO vergeleken met het bedrijfsleven zo goud omrand is is gevolg van het feit dat vroeger geld bij NS geen rol speelde omdat de overheid aan het einde van het jaar toch alle verliezen bijpaste. Er was in de CAO-onderhandelingen dus nooit de afweging van wat wel/niet betaalbaar was zoals gebruikelijk in het bedrijfsleven.
Onzin. Volgens die redenering zouden alle ambtenaren (dus ook politie en brandweer) en zorgpersoneel ook *gouden* CAO's moeten hebben. Ik kan je uit ervaring zeggen, in de zorg was en is dat absoluut niet het geval.
Frans F schreef:Daarnaast gaat het niet alleen om de hoogte van de loonkosten maar ook om de hoeveelheid personeel. Twee conducteurs in een SGM3 wat je toch regelmatig ziet kan wel iets minder.
Ik weet niet op welke lijn jij meestal rijdt, maar hier zie ik het vrij weinig gebeuren.
En wat is verder het probleem? Zie je een keer HC's in de trein, is het weer niet goed. :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Vinny »

Onzin. Volgens die redenering zouden alle ambtenaren (dus ook politie en brandweer) en zorgpersoneel ook *gouden* CAO's moeten hebben. Ik kan je uit ervaring zeggen, in de zorg was en is dat absoluut niet het geval.
Grotere machtspositie. De CAO's van het openbaar vervoer waren erg goudgerand t.o.v. vergelijkbare bedrijfstakken. Daar is de laatste jaren wel het mes in gezet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Wubbo »

Ronaldussen schreef:Bovendien, het Plan V wat er nu rijdt komt net aan de 40 jaar.
Treinstel 441, uit augustus 1969, rijdt nog gewoon. Al bijna 45 jaar. Veel stellen uit die deelserie plan V rijden nog.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Nederland moet van Europa het hoofdrailnet opknippen

Bericht door Freek »

Frans F schreef:
Ronaldussen schreef: Goedkoper wordt het toch niet, je moest als reiziger vaker overstappen, het materieel zou ook niet *ineens* vervangen worden en als overheid heb je toch net even de vinger iets strakker aan de pols dan wanneer je de boel aanbesteedt. Dus hoezo is de reiziger de grote verliezer? :roll:
Het hoeft niet goedkoper, maar de praktijk leert wel dat private bedrijven meer ritten bieden dan NS bij dezelfde kosten en dat vooral in het stoptreinvervoer buiten de Randstad.
Dat komt ook omdat de vervoersbedrijven niet zelf alle kosten hoeven te dragen. Gelderland betaald bv de infraheffing. Als NS ook niet zelf de infraheffing zou moeten betalen dan zouden ze ook vaker rijden. Zo zijn er nog tal van redenen te bedenken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten