Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Michael »

De 3404 is inderdaad een Capacity.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

En die inzet in planmatig.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

groningen schreef:Omdat het Arriva is misschien. De bussen naar Assen vanaf Groningen worden met Assen station aangegeven. Soms staat op een groningse stadbus gewoon Hoofdstation en nog niet eens Groningen HS.
Daarvoor zijn het STADSbussen. Dan ga je als je al binnen de stadsgrenzen zit met Groningen ervoor rijden. Bijna alle bussen met als eindpunt HS hebben alleen Hoofdstation erop staan. In ieder geval 7/9/11.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 2 en 6 doen dat ook, Qlink lijn 5 heeft richting station ook staan P+R Haren via Hoofdstation (weet niet wat er op staat als de lijn vanuit Haren komt) Als de lijn 5 naar Zuidlaren gaat staat er volgens mij Zuidlaren/Annen via HS - P+R Haren)
Maar dat is toch zoals het altijd was? Groningen CS --> Groningen HS en CS --> Hoofdstation
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Niet helemaal. Sommige streeklijnen en Qliners tonen nu (In ieder geval in Groningen) "Hoofdstation" i.p.v. Groningen C.S. Ik zag dit in ieder geval bij de lijnen 83, 189, 300 en 312
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Daniel »

Zou goed kunnen dat die bestemming zich automatisch aanpast zodra de bus binnen Groningen rijdt. Da's althans iets wat ik in Utrecht veel bij Qbuzz zie gebeuren (bv. "247 Hoograven" als die bus eenmaal de stad in is gereden, ookal heeft deze lijn slechts 3 haltes waarbij de plaatsnaam niet meer relevant is)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Dat gebeurt ook altijd hier...
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Vreemd dat dat dan maar bij een paar streeklijnen gebeurt. Andere lijnen blijven stug "Groningen HS" filmen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Daniel »

Is in Utrecht ook zo, dus Qbuzz is in elk geval consequent in de diverse regio's... had vanmiddag ook nog een bus "via Utrecht CS"
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Kevster schreef:
Bjarte schreef:Als we dan toch over Q-link aan het speculeren zijn.... Ik verwacht een Qlink vanuit Norg (of Vries), via Donderen (of De Punt), Eelde, Eelderwolde en Martini naar het Hoofdstation. Daarna gewoon door, net als de huidige lijn 2, naar Korrewegwijk. Deze lijn moet dan niet de overdreven toeristische route door Eelde gaan volgen en volgt tussen Martini en hoofdstation het tracé van lijn 85 (dus via Van Iddekingeweg), om de opstoppingen bij V.K. Verschuurbrug te ontlopen. Lijn 9 moet dan vaker gaan rijden om de reizigers in De Wijert (-zuid) tegemoet te komen.

Dit wordt dan Q-link 2. Hiermee kun je ook meteen lijn 86 opdoeken.
Goed idee, maar helaas... daar zijn al andere oplossingen voor gevonden.
Wat bedoel je daar precies mee? Welke oplossingen? Qlink leent zich toch prima voor plaatsen als Norg e.o./Eelde en Vries/Tynaarlo? De bus hoeft niet zo vaak te rijden als de huidige Qlink lijnen natuurlijk.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

Daniel schreef:Zou goed kunnen dat die bestemming zich automatisch aanpast zodra de bus binnen Groningen rijdt. Da's althans iets wat ik in Utrecht veel bij Qbuzz zie gebeuren (bv. "247 Hoograven" als die bus eenmaal de stad in is gereden, ookal heeft deze lijn slechts 3 haltes waarbij de plaatsnaam niet meer relevant is)
Lijn 5 wisselt volop! Van Station Europapark via HS-Grote Markt tot via Grote Markt-UMCG tot via Euroborg P3...
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Alle stadslijnen wisselen veel. ;-)
Een Qlink Norg Donderen Eelde lijkt me niet handig. Vanuit Eelde naar Assen of Haren zal dan helemaal via HS moeten, aangezien je niet meer De Punt passeert met die lijn.
Vanuit Vries zal denk ik niet gebeuren, want lijn 50 is al een snelle verbinding.
Dat idee dat je later De Wijert in gaat en de VK Brug NIEt passeert lijkt me een verbetering. Zo blijft de verbinding Eelde - scholen De Wijert bestaan en zorg je voor een snellere route naar HS!
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Bjarte schreef:
Wat bedoel je daar precies mee? Welke oplossingen? Qlink leent zich toch prima voor plaatsen als Norg e.o./Eelde en Vries/Tynaarlo? De bus hoeft niet zo vaak te rijden als de huidige Qlink lijnen natuurlijk.
Eens. Maar men heeft voor een andere lijn gekozen voor de 'bottleneck' Van Ketwich Verschuurbrug in combinatie met nog een oplossing. Voor lijn 2 wordt, is volgens mij wel eens eerder hier gemeld, gedacht aan een upgrade tot Qlink van wat nu lijnen 2 en 6 zijn.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Dan zal die dus niet meer over de Grote Markt gaan, als die naar Vinkhuizen gaat.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door njoy »

Bjarte schreef:Wat bedoel je daar precies mee? Welke oplossingen? Qlink leent zich toch prima voor plaatsen als Norg e.o./Eelde en Vries/Tynaarlo? De bus hoeft niet zo vaak te rijden als de huidige Qlink lijnen natuurlijk.
Een Qlink van Eelde via Martiniziekenhuis, Hoofdstation, Grote Markt naar bijvoorbeeld Bedum of Ten Boer zie ik nog wel zitten.

Maar om die lijn al te beginnen in Norg.... Vergeet niet dat de fysieke infrastructuur tussen Norg/Donderen en Eelde niet berekend is op het laten rijden van een bus. De Eekhoornstraat, Bunnerweg en Watermolendijk zijn zodanig smal en in slechte staat dat je daar niet 2 bussen per uur (1 per richting per uur) overheen kunt laten rijden. Daar komt bij dat inwoners van Norg in de spits al met lijn 86 (via Donderen, Peize) naar Groningen kunnen reizen (wat volgens mij sneller is dan een eventuele route via Eelde), en dat gereisd kan worden met een overstap via Roden. Ten slotte vraag ik me af hoe noodzakelijk een Qlink-verbinding tussen Norg en Groningen is, omdat Norg toch wat meer op Assen en minder op Groningen is georiënteerd.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

gebruiker77 schreef:Dan zal die dus niet meer over de Grote Markt gaan, als die naar Vinkhuizen gaat.
Een combinatie van lijn 2 en 6 kan nog steeds over de Grote Markt rijden. Misschien niet door De Wijert :)
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Je kan een lijn die door de Wijert zig-zagt niet met goed geweten hoogwaardig noemen, dus je zal moeten kiezen tussen scholieren wat verder laten lopen of geen QLink voor lijn 2.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Klaasje »

Een gebied met veel reizigers overslaan vanwege trage doorstroming is net zo goed niet hoogwaardig. Het is uiteindelijk pas erg als die verbinding doorrijdt naar een verder gelegen bestemming via het gebied dat niet opschiet.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Dan heb ik een andere definitie van wat hoogwaardig openbaar vervoer is. In mijn ogen verbindt een hoogwaardige verbinding belangrijke bestemmingen op een snelle en comfortabele manier. Zo veel mogelijk ontsluiten is ook belangrijk, maar daar is een ander type OV voor. Een intercity laten stoppen in Kampen-Zuid doe je ook zat mensen een plezier mee, maar dat past niet in het hoogwaardige karakter. Daar heb je sprinters voor.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Klaasje »

Naar mijn mening is vervoer hoogwaardig als het goed aansluit op grote vervoersbewegingen. Dat betekent dat een bus die frequent een wijk doormeandert om daarna te veranderen in een sneldienst goed een hoogwaardige verbinding kan zijn terwijl een snelle, niet frequente verbinding van niets naar nergens niet zoveel met HOV te maken heeft. Ritsnelheid is één van de aspecten van HOV maar frequentie, voor- en natransporttijd en een comfortabele wacht en overstaplocatie zijn ook belangrijk voor HOV.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Meanderen door een dorp is op zich prima, zolang het maar aan het begin of eind van een lijn zit. Beetje comfortabel is dat gemak, zeker voor ouderen.
@Kevster; ik had begrepen dat De Punt - Vinkhuizen een Qlink kon worden. Dan kom je zeker niet over de Grote Markt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Het punt is dat een verbinding tussen A en B niet hoogwaardig is als hij onderweg door C meandert.

Eerst door A meanderen en dan vlot naar B is een ander verhaal. Of van A naar B en daarna door C. Maar het overgrote meerendeel van de reizigers vanuit Eelde (en verder weg, eventueel) wil niet naar de Wijert en heeft alleen maar hinder van die toeristenroute. Het is hooguit 20% dat daar moet zijn. Een behoorlijke groep die je niet kunt negeren, maar je zou ze best ietsje minder tegemoet kunnen komen, juist op een HOV-lijn.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Klopt ook, het betreft dan Vinkhuizen - Martini Ziekenhuis met eventueel doortrekken tot De Punt. Dan moet je waarschijnlijk denken aan een omlegging van lijn 2 naar Hoornsemeer. Maar dat kan net zo goed lijn 6 via De Wijert worden en lijn 2 Vinkhuizen - HS - Paterswoldseweg - Martini Ziekenhuis en verder. Exacte trajecten worden namelijk pas vastgesteld bij het vaststellen van een nieuwe busdienstregeling door de provincies Groningen en Drenthe en gemeente Groningen. Daar gaan Provinciale Staten en Gemeenteraad over.

Ik ben het verder met Marlies eens. Een Qlink-lijn van Eelde naar HS via De Wijert is niet te verkopen als HOV. Zeker niet omdat er op de Paterswoldseweg richting HS een vrije busstrook ligt. En een normale Gemeenteraad gaat een route door een 30 kilometerzone (PC Hooftlaan) never nooit goedkeuren. Ook al is er wel veel vraag naar vervoer tussen De Wijert en Eelde vanwege de scholen in De Wijert. Wellicht kunnen er een aantal spitsritten ingelegd worden, of teruggrijpen naar de opgeheven lijn 602.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Klopt het dat het behoorlijk drukker is dan vorig jaar? Ik heb het idee dat het veel drukker is. Vooral de Qlink lijnen 3, 4 en zeker 5 zitten behoorlijk vol. Zelf merk ik ook dat lijn 2 in ochtend en middag vol is. Lijn 15 viel mij voor het eerst iets meer mee.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Dat idee heb ik ook. Vooral op lijn 15 oogt het rustiger, maar dat komt waarschijnlijk door de hogere capaciteit in de bussen. Lijn 5 is vooral onverwachts druk.

Ik ben benieuwd wanneer ze eens iets gaan doen aan die bus met de bestemmingscode als lijnnummer op de film. Rijdt er nu nog steeds mee rond.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten