Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Ik zag vandaag een paarse Qlink bus op lijn 5 rijden, maar met dezelfde achterkant als de 'oude' citybussen, en er stond ook met heel grote letters 'P+R' op de zijkanten. Is dat weer wat nieuws?
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door WillemGN »

Vanmorgen zag ik 2 gelede en 1 gewone bus als lijn 11 achterelkaar door de Ebbingestraat heen scheuren met in totaal 19 mensen. Beetje ruig lijkt me...
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door The best »

WillemGN schreef:Vanmorgen zag ik 2 gelede en 1 gewone bus als lijn 11 achterelkaar door de Ebbingestraat heen scheuren met in totaal 19 mensen. Beetje ruig lijkt me...
De verdeling gaat nog niet altijd even goed, dit komt bij lijn 15 ook nog wel voor ja. Leuk dat hij op bepaalde momenten 12X per uur rijdt, maar als er dan op dat soort momenten in de drukste momenten nog geen twintig man in de bus zitten is dat toch zonde.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Lijn 11 is ook een stuk rustiger. Ze hebben de capaciteit verhoogd, maar het lijkt dat die lijn minder aantrekkelijk is geworden. (Hij staat ook niet echt in het zicht op HS). Daarnaast rijdt 15 vaker en is 9 ook sneller dan 11.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door The best »

gebruiker77 schreef:Lijn 11 is ook een stuk rustiger. Ze hebben de capaciteit verhoogd, maar het lijkt dat die lijn minder aantrekkelijk is geworden. (Hij staat ook niet echt in het zicht op HS). Daarnaast rijdt 15 vaker en is 9 ook sneller dan 11.
Als je snel naar het Zernike wil pak je lijn 15 en als je rustig naar het Zernike wil pak je lijn 9 in plaats van lijn 11, dus dat hij wat rustiger is geworden verbaast mij niet zo heel veel.
Laatst gewijzigd door The best op do 16 jan 2014, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

Cpt.Iglo schreef:Ik zag vandaag een paarse Qlink bus op lijn 5 rijden, maar met dezelfde achterkant als de 'oude' citybussen, en er stond ook met heel grote letters 'P+R' op de zijkanten. Is dat weer wat nieuws?
Alle Qlink bussen hebben vier P+R logo's op de zijkanten beplakt gekregen. Bedoel je met 'citybusachterkant' de oranje achterkant?
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

marlies schreef:Het punt is dat een verbinding tussen A en B niet hoogwaardig is als hij onderweg door C meandert.

Eerst door A meanderen en dan vlot naar B is een ander verhaal. Of van A naar B en daarna door C. Maar het overgrote meerendeel van de reizigers vanuit Eelde (en verder weg, eventueel) wil niet naar de Wijert en heeft alleen maar hinder van die toeristenroute. Het is hooguit 20% dat daar moet zijn. Een behoorlijke groep die je niet kunt negeren, maar je zou ze best ietsje minder tegemoet kunnen komen, juist op een HOV-lijn.
Helemaal mee eens.

Ik snap sowieso niet waarom dit scholierenvervoer zo belangrijk wordt bevonden, ik ken wel andere scholierenroutes waar scholieren een bus zouden waarderen (denk aan de massa's fietsers Eelde - Haren en andersom over de Meerweg). Er zijn zelfs scholen waar geen bus in de buurt komt. De scholen in De Wijert zijn echt bevoorrecht met hun ov-status!

Met het weglaten van Qlink Vries/Norg, kom ik uit op:

Qlink lijn 2: De Punt - Eelde-Paterswolde - Martini - Overwinningsplein - Parkweg - HS - en verder
Stadslijn 6: Hoornse Meer - Martini - Overwinningsplein - Scholen De Wijert - HS - en verder
Stadslijn 8: H. Siccemasingel - Coendersborg - Helpman - HS - en verder
Stadslijn 9: De Wijert-zuid (gehele Vestdijklaan meenemen!) - rechtsaf bij Zuiderflat (Bodewijklaan) - Marcellus Emantslaan - Scholen De Wijert - HS - en verder
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

@Bjarte: Ik zou een eventuele nieuwe Qlink-lijn voor op lijn 2 niet via de Parkweg laten rijden, deze route geeft nog altijd veel vetraging. Het lijkt mij beter om op de Paterswoldseweg door te rijden, om vervolgens met een nieuwe aansluiting via de nieuwe busbaan naar het HS te rijden. Die zou immers in 2017 ook klaar moeten zijn. Lijn 6 zou eventueel hetzelfde kunnen doen.

@Maurice Hooikammer: Zo'n achterkant bedoel ik inderdaad. Het P+R logo was overigens ook afwijkend van de reguliere logo's; deze was groter en zat er scheef op geplakt.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pikobo »

Bjarte schreef:[

Ik snap sowieso niet waarom dit scholierenvervoer zo belangrijk wordt bevonden, ik ken wel andere scholierenroutes waar scholieren een bus zouden waarderen (denk aan de massa's fietsers Eelde - Haren en andersom over de Meerweg). Er zijn zelfs scholen waar geen bus in de buurt komt. De scholen in De Wijert zijn echt bevoorrecht met hun ov-status!
In De Wijert ligt het Gomarus College. Een Gereformeerde middelbare school die de leerlingen uit de gehele provincie , noorden van Drente en ook nog stukjes Friesland heeft. Bijv. de lijnen 85 en 89 rijden door plaatsen ten westen van de stad waar relatief veel leerlingen vandaan komen. Mede daarom veel leerlingen vervoer naar de Wijert , leerlingen die overal vandaan naar het HS reizen en dan nog de bus naar De Wijert nemen.
De drukte op een traject als Eelde Haren is meer lokaal vervoer. Bijv. ook leerlingen uit Groningen Oost zitten soms in Haren op school. Als de afstand fietsbaar is gaan kinderen soms wat verder weg naar school. En alleen bij slecht weer zal men massaal in de bus willen stappen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Rond 8 uur zijn de bussen op het hoofdstation van lijn 2 en 9 overvol richting De Wijert; geen gelede bussen.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

"Qlink lijn 2: De Punt - Eelde-Paterswolde - Martini - Overwinningsplein - Parkweg - HS - en verder
Stadslijn 6: Hoornse Meer - Martini - Overwinningsplein - Scholen De Wijert - HS - en verder"
Hiermee zorg je er wel voor dat je vanuit het Hoornse meer flinke reistijd meer hebt naar het station.

Waarom niet, aangezien lijn 2 en 6 al worden gecombineerd.
Qlink 2: (De Punt - Eelde-Paterswolde) of vanuit Hoornsemeer - Martini ZKHS - Overwinningsplein - Parkweg - HS - Grote Markt - Korrewegwijk - Station Noord
Stadslijn 6: (Martini ZKHS) of vanuit De Wijert - HS - Vinkhuizen

Voordelen:
- hoogwaardige Qlink 2 die over de Grote Markt gaat, snelle verbinding voor mensen uit Eelde, Paterswoldseweg en Hoornsemeer naar Grote Markt.
- er ontstaat een mooie lijn van zuid naar noord door de stad; voorheen was lijn 6 dat; je merkt dat mensen dat toch waarderen. Met Qlink 2 kan je bijv bij uitstappen op Floresplein gemakkelijk lopen naar de Zaagmuldersbrug.
- er ontstaat een snelle verbinding met het Martini ZKHS vanaf de Grote Markt.
- voor mensen die vanuit Eelde naar De Wijert moeten kan er in de ochtend een spitslijn komen, op de terugreis kan er voor worden gezorgd dat lijn 6 ongeveer 5 minuten eerder is op het Martini ZKHS.

Nadelen:
- De Wijert zit niet meer vast aan de Grote Markt.
- Iets meer reistijd in de middag voor scholieren uit Eelde die vanuit De Wijert terug naar huis gaan
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Bjarte schreef: Met het weglaten van Qlink Vries/Norg, kom ik uit op:

Qlink lijn 2: De Punt - Eelde-Paterswolde - Martini - Overwinningsplein - Parkweg - HS - en verder
Stadslijn 6: Hoornse Meer - Martini - Overwinningsplein - Scholen De Wijert - HS - en verder
Stadslijn 8: H. Siccemasingel - Coendersborg - Helpman - HS - en verder
Stadslijn 9: De Wijert-zuid (gehele Vestdijklaan meenemen!) - rechtsaf bij Zuiderflat (Bodewijklaan) - Marcellus Emantslaan - Scholen De Wijert - HS - en verder
Dit is bijna precies waar ik al jaren aan denk! Ik zou alleen lijn 8 door laten rijden naar Martini Ziekenhuis zoals nu ook het geval is omdat daar gewoon vraag naar is vanuit de zuidelijke stadswijken. Net zo goed als dat er vraag is voor een bus van Vinkhuizen naar Paddepoel en Selwerd. Zou raar zijn als je via het Hoofdstation helemaal moet omreizen.

Ook de bus door De Wijert Zuid is een erg goed plan! Ik weet zeker dat je met een lijn door die wijk instappers kunt trekken. In ieder geval meer als in die halve Stadstaxi met bushaltes.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

Op de één of andere manier lees ik steeds Groningen Hollandsch Spoor, bij HS.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Maurice Hooikammer schreef:Alle Qlink bussen hebben vier P+R logo's op de zijkanten beplakt gekregen. Bedoel je met 'citybusachterkant' de oranje achterkant?
Zag hem toevallig op de webcam van Bouwcam staan:

Afbeelding

Voor wat betreft die P+R-stickers heb ik me overigens vergist, dit waren stickers ter promotie van de 'concerten' die er in sommige bussen gegeven werden, ter promotie van Eurosonic.
Bullebak
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 22:46

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bullebak »

isadora schreef:Op de één of andere manier lees ik steeds Groningen Hollandsch Spoor, bij HS.
Volgens mij schrijf je Hollands Spoor gewoon zonder ch hoor.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door isadora »

Dank je.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Bullebak
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 22:46

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bullebak »

Of zoiets:

Q-link lijn 2: De Punt - Eelde-Paterswolde - Martini - Overwinningsplein - Parkweg/Paterswoldseweg - HS - en verder
Spitslijn 9: De Wijert Zuid - Scholen de Wijert - HS - Station Noord/Zernike (niet via Vinkhuizen/Paddepoel)
Lijn 6 (neemt deel lijn 9 over): HS - Schildersbuurt - Vinkhuizen - Paddepoel - Station Noord
Lijn 8 (neemt deel lijn 6 over): Hoornse Meer - Martini - De Wijert Zuid Coendersborg - Helpman - HS - en verder
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

In plaats van via het Overwinningsplein kan lijn 2 toch ook via de huidige route over de Laan Corpus Den Hoorn en dan linksaf de A28 op en zo naar het hoofdstation? De Wijert-scholieren kunnen dan nog op redelijke loopafstand uitstappen. De stoplichten van het Julianaplein zijn dankzij de ondertunneling geen probleem meer. Vervelend is de drukte op de Laan Corpus Den Hoorn en de stoplichten bij de Ketwich-verschuurbrug. Eerstgenoemde had een busbaan, dat zou weer kunnen (maar dan de meest linker strook). Het Overwinningsplein en omgeving heeft genoeg aan lijn 6.

(ik ben al in geen decennia in de spits langs die route gekomen dus ik kan het helemaal mis hebben hoor ;) )
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Waarom wil iedereen toch zo graag dat de bussen via de Parkweg (blijven/gaan) rijden? In 2017 is de spoorwegovergang met de Paterswoldseweg ondertunneld, en zouden de bussen dus ook veel beter via die route kunnen gaan rijden. Met name in de spits zou dit veel tijd schelen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Hey, niet iedereen, ik doe in de post er boven een suggestie die ook niet langs de Parkweg gaat :P

Om eerlijk te zijn zie ik het liefst een lijn 2 die via de Meerweg en de snelweg rijdt, enige nadeel dat ik daar in zie is het niet meer kunnen aandoen van het Martiniziekenhuis en dan heb je de oudjes (aka 80% van Eelde-Paterswolde) op je dak. De scholieren zouden nog prima gebaat zijn bij die route als je de oude interlinerhaltes bij de Ketwich-verschuurbrug aandoet (snelweg af, snelweg op).
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Als lijn 2 Qlink wordt gaat er sowieso langs het Martini Ziekenhuis gereden worden. Het Martini is namelijk aangemerkt als belangrijke dynamo in het kader van Groningen Bereikbaar. Daarnaast is een route via de A28 niet wenselijk vanwege de toch wel drukte voor het Julianaplein. Nu hoeft de Qlink alleen over de op- en afrit naar het Emmaviaduct maar er gaan ook mensen vanuit die files voor het plein die afrit op, wat tot lelijke conflicten kan leiden als de bus met een gang van zo'n 70 de oprit opkomt.

Daarnaast is het gewoon een dure oplossing. In die situatie zouden zowel Corpus den Hoorn als De Wijert hun huidige buslijn moeten behouden om het OV op peil te houden. We zitten nu in de luxe positie dat er twee lijnen door De Wijert rijden en één door Corpus. Door dit geheel efficiënter in te richten kan één van die drie lijnen gewoon weg. Laat je een bus via de A28 rijden, dan blijft het probleem bestaan.

Ik zie dan ook het meest in een lijn 2 via de Paterswoldseweg, een lijn 8 naar Hoornsemeer (via het ziekenhuis) en een lijn 9 naar De Wijert (Zuid). Op die manier kun je een lijngedeelte van lijn 6 weghalen wat gewoon (en daar gaat het voornamelijk om) geld uitspaart.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Komt denk ik het volgende:

Qlink 2 Middelstum - Bedum - Kardinge - Grote Markt - HS - Paterswoldseweg - Martini ZKH - Paterswolde -Eelde - P+R De Punt
lijn 6 Station Noord - Korrewegwijk - Oosterpark - UMCG - Damsterdiep -HS - De Weijert - Martini Ziekenhuis - Hoornsemeer

Lijn 61 vervalt dan grotendeels.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Dat zou een hele oude koppeling terughalen zijn. Maar voorlopig is er voor zover ik weet geen sprake van Qlink op het Hogeland. Heeft ook geen nut trouwens. Daarnaast hef je de populaire verbinding Vinkhuizen - Station Noord hiermee in één klap op.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

"Qlink lijn 2: De Punt - Eelde-Paterswolde - Martini - Overwinningsplein - Parkweg - HS - en verder
Stadslijn 6: Hoornse Meer - Martini - Overwinningsplein - Scholen De Wijert - HS - en verder
Stadslijn 8: H. Siccemasingel - Coendersborg - Helpman - HS - en verder
Stadslijn 9: De Wijert-zuid (gehele Vestdijklaan meenemen!) - rechtsaf bij Zuiderflat (Bodewijklaan) - Marcellus Emantslaan - Scholen De Wijert - HS - en verder"

Misschien is deze suggestie van hierboven wel het makkelijkst in te passen. Hoe vaak zou je ze laten rijden?


"Lijn 8 (neemt deel lijn 6 over): Hoornse Meer - Martini - De Wijert Zuid Coendersborg - Helpman - HS"
Kever: "een lijn 8 naar Hoornsemeer (via het ziekenhuis) "
Dan wordt het vanuit Hoornsemeer toch ongelofelijk veel reistijd naar het station toe? Een beetje het idee als het doortrekken van de toenmalig lijn 5 naar Ter Borch. Dat voorbeeld dat hierboven is voorgesteld geeft vanuit Hoornsemeer nog steeds een voldoende reistijd.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Kevin,ik heb wel reeds gehoord dat men ook Q-link richting Bedum wil in de toekomst :) Vinkhuizen kun je wellicht een andere oplossing voor verzinnen, ideeën te over ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten