stoomtrein Weert-Neerpelt

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door Mr-W »

In april rijdt de trein vanuit Antwerpen door tot in Hamont, maar niet tot in Weert. Dat vinden ze daar erg. Héél erg. Het gemeentebestuur van Weert wil, om de druk op de ketel te houden, daarom in de komende maanden een stoomtrein laten rijden tussen Weert en Neerpelt. De eerste keer zou dat gebeuren op zondag 11 mei, dag waarop Weert 600 jaar oud wordt. Daarna volgen nog vier dagen dat de stroomtrein rijdt: met Pinksteren op 8 en 9 juni, op zondag 28 september (met Weert kermis) en op zondag 14 september tijdens de Open Monumentendag.
internetgazet.be

Ik heb zondag 11 mei al in mijn agenda gezet,weet helaas de dienstregeling niet,anders zou ik Weert-Antwerpen en terug doen. Waarom doen ze deze ritten niet met MW41 het materieel wat in de toekomst naar Antwerpen zal gaan rijden.
Afbeelding
http://www.grenstreinbus.be/trein/image ... 6/main.jpg
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door Frans F »

Ze kunnen dat in Weert wel heel erg vinden, maar vraagt zich iemand daar ook wel eens af hoeveel reizigers zo'n verbinding zou trekken? Het verkeer vanuit de Kempen naar Nederland is richting Eindhoven en is qua omvang onvoldoende om zelfs maar een reguliere buslijn in stand te houden.

Het is altijd makkelijk roepen dat er een nieuwe verbinding moet komen op andermans kosten terwijl je zelf geen cent bijdraagt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door Meltrain »

Leuk idee. :D
Helaas zijn er geen stoomlocomotieven die zowel het Belgische als het Nederlandse beveiligingssysteem hebben. :( (Daar had de SSN dit jaar ook last van, waardoor de geplande rit naar Brugge uiteindelijk verlegd werd naar Essen (D).)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door ICE105 »

Dan zal het wel stoom met een diesellocje ervoor worden.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:Ze kunnen dat in Weert wel heel erg vinden, maar vraagt zich iemand daar ook wel eens af hoeveel reizigers zo'n verbinding zou trekken? Het verkeer vanuit de Kempen naar Nederland is richting Eindhoven en is qua omvang onvoldoende om zelfs maar een reguliere buslijn in stand te houden.

Het is altijd makkelijk roepen dat er een nieuwe verbinding moet komen op andermans kosten terwijl je zelf geen cent bijdraagt.
Volgens L1 kost een treinverbinding €1 miljoen per jaar L1 Dit krijg je waarschijnlijk nooit terugverdiend,zeker niet als het een Pendeltrein wordt,alleen als er rechtstreeks naar Antwerpen en/of Brussel gereden wordt maakt het nog een kans.en mogelijk moet de trein in Eindhoven starten.
@ICE 105 een dieselloc met daarachter een stoomloc wat moet ik me daarbij voorstellen ?
Heb er echt veel zin in een hoop stiekem dat ik ook nog een dagje antwerpen kan doen en met de laatste rit weer terug 8-)
Laatst gewijzigd door Mr-W op zo 19 jan 2014, 12:28, 2 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door waldo79 »

^^Antwerpen-Eindhoven via Neerpelt is erg ver om, zeker omdat de trein al niet in een rechte lijn naar Neerpelt gaat. Dat ga je never nooit rendabel krijgen. Bovendien is er al amper verkeer tussen beide steden op de snelweg. Verkeer gaat vooral Nederlandse Kempen > Eindhoven en Antwerpse Kempen > Antwerpen. Doorgaand verkeer is voor >90% vrachtverkeer België-Venlo en nog veel verder.

Laat ze eerst maar een fatsoenlijke verbinding Breda-Antwerpen per trein aanbieden :X
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door Mr-W »

waldo79 schreef:^^Antwerpen-Eindhoven via Neerpelt is erg ver om, zeker omdat de trein al niet in een rechte lijn naar Neerpelt gaat. Dat ga je never nooit rendabel krijgen. Bovendien is er al amper verkeer tussen beide steden op de snelweg.
Laat ze eerst maar een fatsoenlijke verbinding Breda-Antwerpen per trein aanbieden :X
Daar hebben we in de regio Eindhoven-Noord Limburg helemaal niets aan. Vergeet niet dat er ook nog een plan ligt voor een dure tramlijn Hasselt-Neerpelt-Valkenswaard-Eindhoven.Ik denk dat je het rendabeler krijgt als je in Lier in de trein splitst in een gedeelte naar Brussel en een deel naar Antwerpen. Het stuk vanaf Neerpelt is vol genoeg met vaak 4 MW41 treinstellen. Bij de laatste NMBS rit op TTB-dag waren er met 2 treinstellen MW41 met staanplaatsen !
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door huibf »

Frans F schreef:Ze kunnen dat in Weert wel heel erg vinden, maar vraagt zich iemand daar ook wel eens af hoeveel reizigers zo'n verbinding zou trekken? Het verkeer vanuit de Kempen naar Nederland is richting Eindhoven en is qua omvang onvoldoende om zelfs maar een reguliere buslijn in stand te houden.
Dat wordt gedacht ja. Maar ik geloof daar niet in. Ze kunnen niet met cijfers komen dat een verbinding Lommel - Eindhoven niet rendabel zou zijn. Denk eerder dat het een te kort is aan wilskracht is en teveel bureaukratische gedoen met geld wat over een weer verdeeld moet worden.

Ik denk namelijk dat de route Eindhoven, ASML - MMC - Waalre - Valkenswaard - Lommel zeker denkbaar is.
Te beginnen met wat ritten tussen 7.00 en 9.00 12.00 en 14.00 en 16.30 en 18.30 uur.

Maar men zou ook eens kunnen denken aan het opheffen van bb 472 tussen Lommel en Bergeijk en deze 1 uurlijkse te vervangen door 174.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef:Ik denk dat je het rendabeler krijgt als je in Lier in de trein splitst in een gedeelte naar Brussel en een deel naar Antwerpen. Het stuk vanaf Neerpelt is vol genoeg met vaak 4 MW41 treinstellen.
De trein van Antwerpen naar Neerpelt rijdt overdag vaak met een los stel, het tweede stel uit Antwerpen gaat er in Mol af en vandaar via Leopoldsburg naar Hasselt. Als je de dienst vanaf Weert met twee stellen wil gaan rijden is het helemaal niet rendabel te krijgen.
Bij de laatste NMBS rit op TTB-dag waren er met 2 treinstellen MW41 met staanplaatsen !
De TTB-dag lijkt me nou niet bepaald maatgevend.
Laatst gewijzigd door Frans F op zo 19 jan 2014, 12:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door Frans F »

huibf schreef:Ze kunnen niet met cijfers komen dat een verbinding Lommel - Eindhoven niet rendabel zou zijn.
Lijn 172 heeft jarenlang ieder uur doorgereden naar Lommel, dus die cijfers zijn er wel. Uit eigen ervaring weet ik dat er na Luijksgestel meestal niet meer dan 2 of 3 man in de bus zaten, soms was ik ook de enige passagier. Wel moet ik toegeven dat de aansluiting in Lommel op de trein nou niet bepaald goed te noemen was.

Een bijkomend probleem was destijds de veel te lange rijtijd, meer dan een uur van Eindhoven tot Lommel. Als je als iets zou willen zou je moeten denken aan een sneldienst alleen in de spits, maar dan zeker niet gaan omrijden via Veldhoven.
Laatst gewijzigd door Frans F op zo 19 jan 2014, 13:15, 3 keer totaal gewijzigd.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
huibf schreef:Ze kunnen niet met cijfers komen dat een verbinding Lommel - Eindhoven niet rendabel zou zijn.
Lijn 172 heeft jarenlang ieder uur doorgereden naar Lommel, dus die cijfers zijn er wel. Uit eigen ervaring weet ik dat er na Luijksgestel meestal niet meer dan 2 of 3 man in de bus zaten.
En dat heeft weer te maken met het feit dat BBA heel slecht aansloot op de treinen,en de NMBS nog met op de draad versleten M2 reed.Ik zie liever een bus richting Neerpelt vanwege de betere aansluitmogelijkheden en [wiki]Lijn 476 Valkenswaard Markt - Achel (B) Kerk[/wiki] kan dan ook verdwijnen. Lokaal vervoer in Belgie wel toestaan,zodat bewoners van Achel een betere verbinding krijgen richting de trein,Lijn 18a Hasselt Station - Achel Statie sluit namelijk niet aan op de trein in Neerpelt.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef:Ik zie liever een bus richting Neerpelt vanwege de betere aansluitmogelijkheden
Nu is dat qua aansluitingen nog handig omdat de trein kort keert in Neerpelt maar met de doortrekking naar Hamont komt de kering in Hamont te liggen. De bus zou dan steeds bijna 40 minuten in Neerpelt moeten wachten om in beide richtingen aan te sluiten, alternatief is een wachttijd van 15-20 minuten in beide richtingen.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door huibf »

Frans F schreef: Lijn 172 heeft jarenlang ieder uur doorgereden naar Lommel, dus die cijfers zijn er wel. Uit eigen ervaring weet ik dat er na Luijksgestel meestal niet meer dan 2 of 3 man in de bus zaten, soms was ik ook de enige passagier. Wel moet ik toegeven dat de aansluiting in Lommel op de trein nou niet bepaald goed te noemen was.
Dat is al 10 jaar geleden als het niet langer is. De situatie rondom ASML was toen heel anders, ook zou je kunnen inspelen rondom Eindhoven Airport, wat ook toen niets was.
Rijden via ASML (en met een goede overstap naar Airport) is een must, anders kan je het vergeten.
In Eindhoven stopt de lijn op de halten van 149. Verder ASML, Catharina Ziekenhuis, Waalre Bergstraat, In Valkenswaard de halten an de geenhovensedreef en halte Markt. Verder Kempervennen, Neder te beplaen halten aan de Luikersteenweg in Belgie, Lommel Kliniek en NBS Station.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door Frans F »

huibf schreef: Rijden via ASML (en met een goede overstap naar Airport) is een must, anders kan je het vergeten.
Ik heb zelf bij ASML gewerkt en er werken wel buitenlandse ingenieurs (niet zo veel, ASML is nogal anti-buitenlander) maar vooral uit Azie, Oost-Europa en Rusland. Belgen vind je er maar een handjevol. Als het om Belgische pendelaars gaat kun je beter via de HTC rijden.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door ICE105 »

Mr-W schreef: een dieselloc met daarachter een stoomloc wat moet ik me daarbij voorstellen ?
Zoals de SSN tijdens de Wereldhavendagen rijdt op de Havenspoorlijn, zie plaatje op Flickr http://www.flickr.com/photos/55268030@N04/7983151311
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door waldo79 »

Mr-W schreef:
waldo79 schreef:^^Antwerpen-Eindhoven via Neerpelt is erg ver om, zeker omdat de trein al niet in een rechte lijn naar Neerpelt gaat. Dat ga je never nooit rendabel krijgen. Bovendien is er al amper verkeer tussen beide steden op de snelweg.
Laat ze eerst maar een fatsoenlijke verbinding Breda-Antwerpen per trein aanbieden :X
Daar hebben we in de regio Eindhoven-Noord Limburg helemaal niets aan. Vergeet niet dat er ook nog een plan ligt voor een dure tramlijn Hasselt-Neerpelt-Valkenswaard-Eindhoven.Ik denk dat je het rendabeler krijgt als je in Lier in de trein splitst in een gedeelte naar Brussel en een deel naar Antwerpen. Het stuk vanaf Neerpelt is vol genoeg met vaak 4 MW41 treinstellen. Bij de laatste NMBS rit op TTB-dag waren er met 2 treinstellen MW41 met staanplaatsen !
Je mist mijn punt. De reis via Neerpelt is zover om dat je beter af bent met een route via Breda (Eindhoven Antwerpen via Breda is 110 km en via Weert minstens 130 km). Bovendien zie ik NMBS geen treinen doortrekken naar Weert en al helemaal niet naar Eindhoven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door Suus »

Frans F schreef:
huibf schreef: Rijden via ASML (en met een goede overstap naar Airport) is een must, anders kan je het vergeten.
Ik heb zelf bij ASML gewerkt en er werken wel buitenlandse ingenieurs (niet zo veel, ASML is nogal anti-buitenlander) maar vooral uit Azie, Oost-Europa en Rusland. Belgen vind je er maar een handjevol. Als het om Belgische pendelaars gaat kun je beter via de HTC rijden.
Wut? Bij ASML worden de buitenlanders met bosjes ingevlogen, zeker na de recentelijke megainvestering door Intel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door waldo79 »

Invliegen betekent vast niet dat ze uit België komen :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door Suus »

Ik weet niet of er een (lijn)vlucht Brussel - Eindhoven is nee :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
huibf schreef: Rijden via ASML (en met een goede overstap naar Airport) is een must, anders kan je het vergeten.
Ik heb zelf bij ASML gewerkt en er werken wel buitenlandse ingenieurs (niet zo veel, ASML is nogal anti-buitenlander) maar vooral uit Azie, Oost-Europa en Rusland. Belgen vind je er maar een handjevol. Als het om Belgische pendelaars gaat kun je beter via de HTC rijden.
Route via Aalst naar Valkenswaard vind ik ook beter, laat Lijn 171 Eindhoven Station - Dommelen Damianusdreef dan maar 1x per uur via Veldhoven naar Eindhoven rijden. In de brede spits kun je een route variant via HTC rijden.Bovendien kun je dan B-dagtrip Van Abbemuseum aanbieden.Sowieso vind ik het een vereiste dat er flinke marketing aan beide kanten van de grens nodig is.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef:In de brede spits kun je een route variant via HTC rijden.Bovendien kun je dan B-dagtrip Van Abbemuseum aanbieden.
Routevarianten geven alleen maar irritatie en zijn in de praktijk al gauw de dood in de pot. Voor je het weet heb je hetzelfde als in Duitsland: iedere rit zijn eigen route.

Verder heeft zo'n bus alleen kans van slagen als sneldienst, doortrekken van 171 of 172 heeft gezien de rijtijden mijns inziens weinig zin. De potentiële reizigers hebben in het algemeen ook een auto.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door Frans F »

Bee schreef: Wut? Bij ASML worden de buitenlanders met bosjes ingevlogen, zeker na de recentelijke megainvestering door Intel.
Ja, maar niet uit België.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door Vinny »

Een stoomtrein? Daar gaan vast toeristen mee. Die paar dagen in het jaar komt die trein echt wel vol. :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door deadlock »

Frans F schreef:
Bee schreef: Wut? Bij ASML worden de buitenlanders met bosjes ingevlogen, zeker na de recentelijke megainvestering door Intel.
Ja, maar niet uit België.
De Belgen hebben anders behoorlijk goede technici die in eigen land minder goed aan de bak komen tegen ook nog eens een hoger salaris hier.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: stoomtrein Weert-Neerpelt

Bericht door timtrein »

Interessant, die stoomtrein. Toelating van materieel is tegenwoordig nogal een issue, niet alleen qua beveiligingsinstallatie. Ik zou zo niet durven zeggen welke Nederlandse locs er toegelaten zijn in België, volgens mij niets. Of er Belgisch materieel naar Weert mag rijden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten