Mooiste spoorlijn van Nederland (en omgeving)

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door Frans F »

Wat heeft snelheid te maken met een mooie lijn?
Nitein-Repart
Berichten: 3534
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door Nitein-Repart »

Ik vind het mooier dat een trein lekker doorrijdt (Zutphen-Hengelo/Winterswijk) dan het geboemel van station naar station (Arnhem-Winterswijk)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door isadora »

Maar als een spoorlijn mooi is, dan wil je er toch eigenlijk zo veel mogelijk van genieten? :D
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door waldo79 »

Rare redenering: omdat de commerciële snelheid laag ligt is het geen mooie lijn? De lage snelheid doet toch niks af aan de omgeving ;)
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door marlies »

Fles schreef:Langs de Oostvaardersplassen ja, altijd grote groepen van die paarden te zien of andere grote beesten. Beetje safari idee :)
Precies ja, erg cool. Vooral met een mooi zonnetje en blauwe lucht, dan waan je je haast in Afrika.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door Ardan »

Ik vind Zutphen-Winterswijk erg mooi, kan die lijn wel dromen.. alleen Rl - Ltv vind ik wel saai. Winterswijk-Aalten vind ik ook mooi, net als Apd - Stroe, Zl-Amf, Zp-Ost, Zl-Ommen, en delen van Ut-Ah ook. Asd-Abc vind ik leuk omdat er zoveel te zien valt.. en de Maaslijn.. heeft iets on-Nederlands wat ik wel wat vind hebben.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door Tochjo »

Goed topic dit. Allemaal fraaie ideeën om morgen eens heen te gaan met mijn Weekend Vrij :)
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door Timon91 »

isadora schreef:Maar als een spoorlijn mooi is, dan wil je er toch eigenlijk zo veel mogelijk van genieten? :D
Dat klopt helemaal! De spoorlijnen die ik in het buitenland als het mooiste heb ervaren zijn niet de lijnen waar het snelste gereden wordt :lol:

In Nederland vind ik het moeilijk zeggen, op mijn "vaste route" vind ik het stuk Hilversum-Weesp altijd wel mooi. Daarnaast mag ook de route over de rivier tussen 's-Hertogenbosch en Utrecht er wezen, zeker vanuit een Russisch slaaprijtuig in plaats van een VIRM :lol: De lijnen in Zuid-Limburg doen dan weer on-Nederlands aan, wat ook zeker wat heeft. Het is trouwens wel grappig dat op een Europese spoorkaart die ik thuis heb liggen de spoorlijn Utrecht-Arnhem als "scenic" wordt aangeduid :mrgreen: Vanuit het perspectief van een toerist is de lijn Utrecht-Gouda wellicht juist heel mooi, omdat daar het typisch Hollandse landschap sterk aanwezig is.
Mijn Flickr account.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door Thom91 »

marlies schreef:
Fles schreef:Langs de Oostvaardersplassen ja, altijd grote groepen van die paarden te zien of andere grote beesten. Beetje safari idee :)
Precies ja, erg cool. Vooral met een mooi zonnetje en blauwe lucht, dan waan je je haast in Afrika.
Stomme beesten die verdwaasd opkijken als er weer een geel/blauw monster voorbij rijdt. Mensen in de trein die ooh en aah gaan roepen. En de eeuwige leegte tussen Dronten en Lelystad Opstel. Eerste keer dat ik de Hanzelijn deed was het ijs- en ijskoud. Prachtige natuur was het toen. *O*
Komt wel goed schatje.
Nitein-Repart
Berichten: 3534
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door Nitein-Repart »

Toch kan geen enkele Nederlandse spoorlijn tegen vele verschillende lijnen in Duitsland. Koeln-Siegen, Siegen-Hagen, Hagen-Warburg zijn ontzettend mooi. Alleen zijn bij de eerste twee het materiaal ruk als je langer dan een uur er in zit (Talent2 en Flirt). Koblenz-Trier is ook mooi, maar je moet de RB mijden (Talent2) en dus met de RE of IC gaan.

Zevenaar-Emmerich is ook mooi, alleen jammer dat daar geen normale trein over heen rijdt. Alleen de stukken die daarna komen zijn beduidend minder (beide zijden trouwens).

Timon91, is die spoorkaart op internet te vinden ergens?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door Fles »

marlies schreef:
Fles schreef:Langs de Oostvaardersplassen ja, altijd grote groepen van die paarden te zien of andere grote beesten. Beetje safari idee :)
Precies ja, erg cool. Vooral met een mooi zonnetje en blauwe lucht, dan waan je je haast in Afrika.
Heb daar afgelopen zomer een middag een huifkarsafari gehad. Vriend van me is vrijwilliger bij dat bezoekerscentrum :) Was erg tof :)
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door isadora »

Erno-BE schreef:Toch kan geen enkele Nederlandse spoorlijn tegen vele verschillende lijnen in Duitsland. ....
Geef je jezelf hiermee een tip voor een nieuw topic? :wink:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door Timon91 »

Erno-BE schreef:Timon91, is die spoorkaart op internet te vinden ergens?
Ik heb even gekeken, het is de spoorkaart van Interrail (die je krijgt als je een Interrail koopt) die dat laat zien. Het is overigens frappant dat de Bernina-Albula spoorlijn juist niet op die kaart staat, terwijl die echt toch wel wat (understatement) mooier is dan Utrecht-Arnhem :lol:
Mijn Flickr account.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door Fles »

isadora schreef:
Erno-BE schreef:Toch kan geen enkele Nederlandse spoorlijn tegen vele verschillende lijnen in Duitsland. ....
Geef je jezelf hiermee een tip voor een nieuw topic? :wink:
Lijkt me niet slim. Komt iedereen aanzakken met "Venlo - Viersen" of "Gronau-Dortmund". Gewoon omdat ze nooit ergens anders geweest zijn :')
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door deadlock »

De Rhijnstrecken <3 Wat ik me ervan herinner vond ik Hannover-Wernigerode ook mooi en dat tweede ritje wat we in München deden, Fles, via Wasserburg, die vond ik ook heel mooi.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door Meltrain »

Fles schreef:
isadora schreef:
Erno-BE schreef:Toch kan geen enkele Nederlandse spoorlijn tegen vele verschillende lijnen in Duitsland. ....
Geef je jezelf hiermee een tip voor een nieuw topic? :wink:
Lijkt me niet slim. Komt iedereen aanzakken met "Venlo - Viersen" of "Gronau-Dortmund". Gewoon omdat ze nooit ergens anders geweest zijn :')
Dan kom ik wel met Nordhausen - Drei Annen Hohe - Brocken. Is dat beter? :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door Thom91 »

Berlijn Hbf - Poznan dan maar, of Berlijn Hbf - Hannover over de HSL.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5819
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door isadora »

Volgens mij ontspoort het topic behoorlijk:
maar om dan ook maar een steentje bij te dragen:
Freiburg - Donaueschingen
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door Ardan »

Thom91 schreef:Berlijn Hbf - Hannover over de HSL.
Nee man.

Boom
Boom
Boom
Boom
Geluidswal
Halte
Geluidswal
Boom
Boom
Boom
Boom
enz.
Ik doe ook maar wat
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door julsteren »

isadora schreef:Volgens mij ontspoort het topic behoorlijk:
maar om dan ook maar een steentje bij te dragen:
Freiburg - Donaueschingen
Die spoorlijn is mooi ja, zelf al meerdere malen gedaan, het stuk tussen Döffingen en Hüffingen Mitte is trouwens het mooist. Maar Titisee-Freiburg het spectaculairst als een van de steilste adhesiespoorwegen in de wereld.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door Suus »

De spoorlijn door het dal van de Elbe ten oosten van Pirna richting Tsjechië. Dichter bij huis is ook Aachen - Liège erg mooi :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door Etienne »

Noem dan ook maar meteen het lijntje Spa Géronstère - Pepinster.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door Suus »

Etienne schreef:Noem dan ook maar meteen het lijntje Spa Géronstère - Pepinster.
Ik ben daar nog niet geweest, dus daar kan ik geen oordeel over vellen :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door Fles »

Bee schreef:
Etienne schreef:Noem dan ook maar meteen het lijntje Spa Géronstère - Pepinster.
Ik ben daar nog niet geweest, dus daar kan ik geen oordeel over vellen :(
Moet je'ns doen, is tof daar :pos:
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Mooiste spoorlijn van Nederland

Bericht door Ronald »

Zeker. En ik moet ook nog eens terug daar, want ik heb het gevoel dat ik nog wat bordjes mis. En een keer omhoog met dat kabelbaan-ding in Spa. En Belgisch bier drinken natuurlijk :-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten