Ideeën voor de concessie SRE

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Ideeën voor de concessie SRE

Bericht door Mr-W »

Afgesplitst van: Dienstregelingen SRE 2014.
fogeltje schreef:
Eventueel een grote lus door Gemert verzinnen zoals het in Bergeijk was of is. Komende vanaf het wonderschone Beek en Donk na Carrousel meteen linksaf, route 25 naar Gerardusplein en vanaf daar de oude 122 route naar PP en 121 route naar Carrousel. Eventueel wordt PP dan eindpunt, maar je zou niet al te veel rusttijd daar willen hebben zodat Gemert-oost relatief snel naar Eindhoven komen (dus zonder kwartier wachttijd).
Dan laat je hem in de daluren toch via de HOV baan rijden,volgens mij heb je dan de 15 minuten er wel uit.Is het probleem van ED lezers dat er in de daluren maar 1x per uur een bus over die HOV baan rijdt opgelost :lol:
Laatst gewijzigd door Wubbo op zo 29 jun 2014, 21:38, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Topic afgesplitst en samengevoegd
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hainje »

fogeltje schreef:
Hans schreef:Neem van mij maar aan dat voor het einde van de maand echt geen andere route gereden kan worden, TENZIJ het in de huidige rijtijd past. Maar dat lijkt me sterk.
Heeft lijn 122 in Gimmert niet altijd wat speling? In de rustige uren (avond/zondag) iig wel. Dan staat de bus volgens mij ruim een kwartier koffie te drinken.

Ik zie net dat het op werkdagen iig niet kan. Men zou ook kunnen overwegen om de eis los te laten dat lijn 122 perse via het PP moet rijden en hem de route van de 25 laten rijden. Maar volgens mij win je daar ook niet veel mee, vooral omdat de route nogal onbetrouwbaar is. Bij de fietsenmaker in de bocht voor het Ridderplein kan de bus zich makkelijk vastrijden als er domme mensen aan het verkeer deelnemen.

Eventueel een grote lus door Gemert verzinnen zoals het in Bergeijk was of is. Komende vanaf het wonderschone Beek en Donk na Carrousel meteen linksaf, route 25 naar Gerardusplein en vanaf daar de oude 122 route naar PP en 121 route naar Carrousel. Eventueel wordt PP dan eindpunt, maar je zou niet al te veel rusttijd daar willen hebben zodat Gemert-oost relatief snel naar Eindhoven komen (dus zonder kwartier wachttijd).
Nu weet ik niet in hoeverre het aandoen van de halte Carrousel verplicht is, maar ik denk dat Gemert-Oost deze halte best wel kan missen. Zeker als je op die manier kilometers en minuten kunt winnen. Zo lijkt mij zoals weergegeven op het kaartje hieronder wel een goed alternatief.

Afbeelding

Het enige waar ik een beetje voor vrees is dat de (nieuwe) bewoners aan de Groeskuilen niet echt zitten te wachten op een bus langs hun deur. Iets waar ik mij wel wat bij kan voorstellen omdat deze straat (zo vanuit Maps gezien) relatief smal is, alternatief zou dan zijn om vanaf de Slenk via de Oost-Om naar de Scheiweg te rijden. Na de Scheiweg via de Lodderdijk richting het Pater Poellplein rijden. Nadeel van dit alternatief is dat het extra kilometers en tijd kost, voordeel is wel dat Pelgrimsrust ook een verbinding krijgt wanneer lijn 25 niet rijdt.
🍉
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door MrEmiel »

Heeft de verkleining van de lus naar Gemert-Oost misschien niet iets te maken met de plannen om een verbinding tussen Gemert en Boxmeer op te zetten?
Ik ben verder wel benieuwd hoe het openbaar vervoer in Gemert vanaf december eruit gaat zien. Arriva hoeft volgens het kernnetwerk nog maar een verbinding Veghel-Gemert Gerardusplein te maken op maandag tot/met vrijdag. Hoe gaat Hermes Gemert-Helmond opvullen, of verdwijnt dit helemaal?
Zou de wethouder ook dan achter de feiten aanlopen, of hebben ze dit wel al door? 8-)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Helmond Gemert zal op werkdagen overdag niet verdwijnen denk ik. Lijn 122 rijdt niet meer verder omdat de infrastructuur is aangepast.

Ik vind d3 routevariant van Hainje zeer interessant ogen. Weet niet of de bus past. Nadeel is wel dat het centrum (Komweg) niet bediend worden.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hainje »

fogeltje schreef:Helmond Gemert zal op werkdagen overdag niet verdwijnen denk ik. Lijn 122 rijdt niet meer verder omdat de infrastructuur is aangepast.

Ik vind de routevariant van Hainje zeer interessant ogen. Weet niet of de bus past. Nadeel is wel dat het centrum (Komweg) niet bediend worden.
Met dit voorstel wil ik vooral inzetten op de bediening van Gemert-Zuid/Oost, niet zozeer op het oude centrum van Gemert. Ook heb ik bewust gekozen om de lijn niet via het Ridderplein te leggen omdat
1) Fogeltje aangaf dat die verkeerssituatie verre van ideaal is voor een bus (met name bij de fietsenmaker)
2) Daar toch al een bus rijdt van Arriva.
3) Het onnodige extra kilometers en minuten kost voor een snelle verbinding naar Eindhoven.

Voor het stukje rondom de Groeskuilen ga ik morgen denk ik eens even kijken of dat past.
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Hainje schreef:
fogeltje schreef:Helmond Gemert zal op werkdagen overdag niet verdwijnen denk ik. Lijn 122 rijdt niet meer verder omdat de infrastructuur is aangepast.

Ik vind de routevariant van Hainje zeer interessant ogen. Weet niet of de bus past. Nadeel is wel dat het centrum (Komweg) niet bediend worden.
Met dit voorstel wil ik vooral inzetten op de bediening van Gemert-Zuid/Oost, niet zozeer op het oude centrum van Gemert. Ook heb ik bewust gekozen om de lijn niet via het Ridderplein te leggen omdat
1) Fogeltje aangaf dat die verkeerssituatie verre van ideaal is voor een bus (met name bij de fietsenmaker)
2) Daar toch al een bus rijdt van Arriva.
3) Het onnodige extra kilometers en minuten kost voor een snelle verbinding naar Eindhoven.

Voor het stukje rondom de Groeskuilen ga ik morgen denk ik eens even kijken of dat past.
Ik vind de route ook prima, maar ik weet niet of de gemeente Gemert-Bakel gaat mekkeren als je het centrum niet meer bediend. Centrum blijft een winkelcentrum. Route via Ridderplein lijkt me in ieder geval ook de slechtste optie die je hebt. Wellicht weet iemand wat de eisen zijn van de gemeente. Als Gemert blijft eisen dat het stuk PP - Komweg - Carrousel door beide lijnen bediend moet worden, dan houdt het helaas snel op tenzij je jouw routevoorstel in een lus gooit. Via Oost naar PP en daar starten als rit terug. Maar dat kan alleen als de bus geen 15 minuten keertijd heeft.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hainje »

Ik ga trouwens dinsdagmiddag i.p.v. maandag naar Gemert om te kijken of dat kan. Dan heb ik namelijk de auto tot mijn beschikking. Eventuele ideeën van andere leden zou ik dan ook kunnen onderzoeken/bezoeken. :)
🍉
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Zal mijn kaartje dan ook eens posten.
Afbeelding
Roze route alleen rijden als Centrum en/of Carrousel persé bedient moet worden.een soort Compromisroute.
Groeskuilen zou ik niet doen,in de buurt van Slenk Links naar de st.annastraat bied voldoende ontsluiting van Gemert Oost denk ik.
Die route variant via Molenbroek zou ik nemen als er een lange keertijd erin blijft zitten,daar kun je de bus beter parkeren dan op het Pastoor Poelplein.
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door MrEmiel »

Voor de liefhebbers, het eerste leesvoer voor de nieuwe concessie SRE

http://www.sre.nl/projecten/aanbestedin ... definitief
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door MrEmiel »

Mr-W schreef:Zal mijn kaartje dan ook eens posten.
Afbeelding
Roze route alleen rijden als Centrum en/of Carrousel persé bedient moet worden.een soort Compromisroute.
Groeskuilen zou ik niet doen,in de buurt van Slenk Links naar de st.annastraat bied voldoende ontsluiting van Gemert Oost denk ik.
Die route variant via Molenbroek zou ik nemen als er een lange keertijd erin blijft zitten,daar kun je de bus beter parkeren dan op het Pastoor Poelplein.
De route variant via molenbroek is onhaalbaar door de vele 30km drempels.
Denk dat de lus via groeskuilen inderdaad beetje overbodig is, maar vooral verwacht ik niet zoveel van deze last-minute routeverandering. denk persoonlijk dat ie er niet komt
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

MrEmiel schreef:Voor de liefhebbers, het eerste leesvoer voor de nieuwe concessie SRE
Qua uitgangspunten in grote lijn identiek aan het bestek van de Provincie. Wel is 5-15% minder bussen fors te noemen, want dat kun je mede gezien de huidige dekkingsgraad niet met een extra tariefsverhoging oplossen. Dat belooft vrees ik in combinatie met "vraaggericht aanbod" niet veel goeds voor de zwakkere lijnen buiten Eindhoven en voor de stadsdienst Helmond.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Maar verrassend is het niet, zeker als de provincie het scepter gaat zwaaien. Dank voor link iig. Ga straks eens kijken.
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

Als je het vergelijkt met de rest van Brabant dan valt 5-15% krimp bij de SRE me toch wel tegen. In Oost-Brabant blijft het totale aanbod ongeveer gelijk, alleen zijn er daar flinke verschuivingen van DRU's van streek naar stad, van avond/weekend naar de spits en van zijlijnen naar hoofdlijnen. En in West-Brabant is er per saldo wel wat krimp, maar daar staat het dure elektrische vervoer in Breda tegenover. Hopelijk komt een van aanbieders via het pluspakket met een wat gunstiger bod dat de schade beperkt.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
MrEmiel schreef:Voor de liefhebbers, het eerste leesvoer voor de nieuwe concessie SRE
Qua uitgangspunten in grote lijn identiek aan het bestek van de Provincie. Wel is 5-15% minder bussen fors te noemen, want dat kun je mede gezien de huidige dekkingsgraad niet met een extra tariefsverhoging oplossen. Dat belooft vrees ik in combinatie met "vraaggericht aanbod" niet veel goeds voor de zwakkere lijnen buiten Eindhoven en voor de stadsdienst Helmond.
Nee,maar waarschijnlijk wel meer bussen op de plekken waar er wel vraag is,bijvoorbeeld Lijn 51 Helmond, Eeuwsels - Station zou 's avonds en op zondag 1x per uur kunnen gaan rijden. Ook positief is het dat HOV-Voertuigen niet meer van de SRE zijn en Phileas dus kan verdwijnen van de HOV,er wordt alleen een tramachtige bus geëist.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef: Nee,maar waarschijnlijk wel meer bussen op de plekken waar er wel vraag is,bijvoorbeeld Lijn 51 Helmond, Eeuwsels - Station zou 's avonds en op zondag 1x per uur kunnen gaan rijden.
Lijn 51 naar de Eeuwsels is wel de beste Helmondse stadslijn maar ik vraag me af of hij vergeleken met bijv. een gemiddelde Eindhovense stadslijn wel zo goed afsteekt. Want dat is straks de afweging, er is geen apart potje voor Helmond. Bij de Provincie wordt bijv. ook de hele stadsdienst Oss opgedoekt en die in Den Bosch en Tilburg uitgebreid. Ik zou dus niet te vroeg juichen.
Ook positief is het dat HOV-Voertuigen niet meer van de SRE zijn en Phileas dus kan verdwijnen van de HOV,er wordt alleen een tramachtige bus geëist.
Maar wat is een "tramachtige bus" precies, daar kun je met vervoerders nog aardig ruzie over krijgen.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
Mr-W schreef: Nee,maar waarschijnlijk wel meer bussen op de plekken waar er wel vraag is,bijvoorbeeld Lijn 51 Helmond, Eeuwsels - Station zou 's avonds en op zondag 1x per uur kunnen gaan rijden.
Lijn 51 naar de Eeuwsels is wel de beste Helmondse stadslijn maar ik vraag me af of hij vergeleken met bijv. een gemiddelde Eindhovense stadslijn wel zo goed afsteekt. Want dat is straks de afweging, er is geen apart potje voor Helmond. Bij de Provincie wordt bijv. ook de hele stadsdienst Oss opgedoekt en die in Den Bosch en Tilburg uitgebreid. Ik zou dus niet te vroeg juichen.
Ik maak eigenlijk alleen gebruik van Lijn 52 Helmond, Brouwhuis - Brandevoort,Lijn 22 Helmond Station - Eindhoven Station,Lijn 24 Helmond Station - Eindhoven Station,Lijn 20 Helmond Station - Eindhoven Station. Lijn 52 zal wel verdwijnen/verbuurtbust worden.
Voor lijn 22 ziet het er tussen Gerwen en Helmond niet rooskleurig uit,maar verwacht dat hij wel blijft omdat het ziekenhuis anders door geen enkele bus bedient word vanaf station Hm.
Lijn 24 blijft waarschijnlijk hetzelfde,eventueel 2x per uur in de Daluren.
Lijn 20 zal wel zo blijven al zou ik graag zien dat er in de spits 5 a 6 x per uur gereden wordt tussen Asten en Eindhoven.
Ook positief is het dat HOV-Voertuigen niet meer van de SRE zijn en Phileas dus kan verdwijnen van de HOV,er wordt alleen een tramachtige bus geëist.
Frans F schreef: Maar wat is een "tramachtige bus" precies, daar kun je met vervoerders nog aardig ruzie over krijgen.
Tja,een tramachtige bus blijft een discussiepunt,vind de Phileas ook meer een bus dan bijvoorbeeld Van Hool Exquicity. Gewone gelede bussen zoals Mercedes Benz Citaro G en Citea SLFA 180 voldoen zeker niet aan de eisen,wat mij betreft.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Plan-V444 »

Het is ook een mogelijkheid om Lijn 20 Helmond Station-Eindhoven Station 6x per uur te laten rijden, 2x naar Helmond, 2x naar Asten Plutostraat en 2x naar Mierlo Ellenaar die als Lijn 24 Helmond Station-Eindhoven Station terugrijd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Mr-W schreef:Voor lijn 22 ziet het er tussen Gerwen en Helmond niet rooskleurig uit,maar verwacht dat hij wel blijft omdat het ziekenhuis anders door geen enkele bus bedient word vanaf station Hm.
Ik denk niet dat lijn 25 helemaal verdwijnt. Ook vanmiddag bleek dat de lijn op werkdagen overdag nog redelijk gevuld is (beter dan ik dacht). In het weekend en de avonduren is het een ander verhaal (maar dan rijden lijn 22 en 24 grotendeels ook niet). Het zal dan goedkoper zijn om lijn 20 of lijn 24 een lusje via het ziekenhuis te laten rijden dan lijn 22 in stand te houden.
"Een touringcar is geen bus"
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hans »

MrEmiel schreef:Voor de liefhebbers, het eerste leesvoer voor de nieuwe concessie SRE

http://www.sre.nl/projecten/aanbestedin ... definitief
Dank. Interessant leesvoer. Daar kan ik als chauffeur en deelnemer werkoverleg wel iets mee :-)
Printje wordt gemaakt... voor de lose minuutjes op eindpunten en de buffer.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:
Mr-W schreef:Voor lijn 22 ziet het er tussen Gerwen en Helmond niet rooskleurig uit,maar verwacht dat hij wel blijft omdat het ziekenhuis anders door geen enkele bus bedient word vanaf station Hm.
Ik denk niet dat lijn 25 helemaal verdwijnt. Ook vanmiddag bleek dat de lijn op werkdagen overdag nog redelijk gevuld is (beter dan ik dacht). In het weekend en de avonduren is het een ander verhaal (maar dan rijden lijn 22 en 24 grotendeels ook niet). Het zal dan goedkoper zijn om lijn 20 of lijn 24 een lusje via het ziekenhuis te laten rijden dan lijn 22 in stand te houden.
Klopt,maar zo heel slecht doet lijn 22 het niet,stuk Helmond-Gerwen/Nuenen is heel wisselvallig op sommige dagen zitten er 25 man in een rit en op andere dagen zit er bijna niemand in,al heb ik nog nooit gehad dat ik de enige reiziger was.
Sowieso wordt lijn 22 vanuit Helmond net zoals lijn 21 in Laarbeek gebruikt als ROC lijn. Over het stuk Nuenen-Eindhoven bestaat volgens mij geen discussie en blijft op een of andere manier behouden.
Lijn 25 heeft op zaterdag ook voldoende reizigers in,alleen op zondag zitten er te weinig reizigers in die bus.
Lijn 22 doet het ongeveer even goed als lijn 25,want ook op lijn 25 zijn er in regelmatig buiten de spits ritten die bijna leeg zijn.Lijn 22 heeft ook nog het nadeel dat er in Helmond niet aangesloten wordt op s1900 en andere buslijnen,en het haltes in Stiphout probleem.Terwijl er wel potentieel zit in Stiphout omdat de wijk begint te vergrijzen.
Lees ook iets over vollere bussen,betekend dit dat er met Midi en taxibusjes gereden gaat worden?(op rustige lijnen en/of in de daluren)
Plan-V444 schreef:Het is ook een mogelijkheid om Lijn 20 Helmond Station-Eindhoven Station 6x per uur te laten rijden, 2x naar Helmond, 2x naar Asten Plutostraat en 2x naar Mierlo Ellenaar die als Lijn 24 Helmond Station-Eindhoven Station terugrijd.
Dienstregeling-technisch is dit perfect mogelijk, Lijn 24 doet 35 minuten over rit Mierlo-Eindhoven in de spits,lijn 20 doet er 22 minuten over en hou je 3 minuten speling als je op en neer gaat pendelen.
Neem aan dat je dit bedoeld:
Lijn 20
2x per uur Eindhoven-Helmond volledige traject
2x per uur Eindhoven-Asten Plutostraat en terug.
2x per uur Eindhoven-Mierlo na Mierlo terug als lijn 24 naar Eindhoven.

Volgens mij is er in de spitsrichting wel voldoende vraag voor 6x per uur een sneldienst tussen Eindhoven en Geldrop/Mierlo dus wat mij betreft :pos:
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door sealynx »

Ben geen voorstander voor een tramachtige bus. Of eigenlijk überhaupt niet voor een ander type bus / ander merk voor de HOV-lijnen. Immers, waar leg je de grens? Je ziet nu al dat de HOV-lijn naar Meerhoven door verschillende andere niet-HOV-lijnen wordt gebruikt. Zo kan ik me dat ook voorstellen voor de lijn naar bijv. Woensel. De HOV-lijn (die tramachtig zou moeten worden neem ik aan) is zelfs niet eens de sterkste lijn. Dan heb je een zwakker tramachtige lijn, en bijv. lijn 1 en lijn 11 zijn gewone bussen? Wat voor toegevoegde waarde heeft een tramachtige bus dan?

Branding, waar ze ook over schrijven, ben ik wel groot voorstander van. Vindt U-OV en Breng prachtige voorbeelden van een regionaal merk (nog los van of het mooi is, de kleuren je aanspreken, etc.). Bovendien is een regionaal merk voor reizigers veel duidelijker, want ze weten precies waar ze moeten zijn voor informatie, klachten, etc. En ook is bijv. geldigheid van abo's makkelijk duidelijk te maken. Ik zie ook graag voor SRE een regionaal merk. En had dat voor Brabant ook graag gezien, maar dan óf twee merken, óf één geïntegreerd merk voor beide concessies (waarbij alle services zoals website, klantenservice, etc. ook geïntegreerd zijn).

Overigens bijzonder dat ze het in het stuk van het SRE hebben over prijselasticiteit, dat ze ook stellen dat OV beperkt prijselastisch is en dus dat prijsstijgingen leiden tot beperkte vraaguitval en dus altijd tot meer inkomsten. Tot zover waar, maar juist de categorie reizigers met de minste prijselasticiteit (ouderen) krijgen wel 1/3 korting.


Nog een vraag vandaag de dag. Waarom rijdt lijn 2 nog niet over de Woenselse Markt? Die is al sinds begin december af, dus waarom niet per de nieuwe dienstregeling van afgelopen december die route weer herstellen? De nieuwe haltes liggen er nu zo verlaten bij...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Daniel »

sealynx schreef:Nog een vraag vandaag de dag. Waarom rijdt lijn 2 nog niet over de Woenselse Markt? Die is al sinds begin december af, dus waarom niet per de nieuwe dienstregeling van afgelopen december die route weer herstellen? De nieuwe haltes liggen er nu zo verlaten bij...
Toevallig afgelopen zaterdag nog langs de route van lijn 2 geweest... De Doctor Cuyperslaan ligt nog gedeeltelijk open en kennelijk wilde men die lijn niet een extra slinger laten maken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

sealynx schreef:Overigens bijzonder dat ze het in het stuk van het SRE hebben over prijselasticiteit, dat ze ook stellen dat OV beperkt prijselastisch is en dus dat prijsstijgingen leiden tot beperkte vraaguitval en dus altijd tot meer inkomsten. Tot zover waar, maar juist de categorie reizigers met de minste prijselasticiteit (ouderen) krijgen wel 1/3 korting.
Uit cijfers van Veolia/Arriva voor West/Oost bleek vorig jaar dat nog slechts 6% van de reizigers 65+ was. Sowieso valt daar dus weinig te halen.

Het minst gevoelig voor prijs zijn scholieren en studenten (2/3 van alle reizigers) die weinig keuze hebben omdat ze iedere dag naar school moeten en i.h.a. geen auto-alternatief hebben.

In het algemeen geldt verder dat hoe hoger het tarief dat men moet betalen hoe gevoeliger men voor prijsverhogingen is. Mensen die losse kaartjes in de bus kopen blijken het meest gevoelig, daarna de vol betalende reizigers met een OV-chipkaart. Daar zit ook het probleem als de SRE de tarieven wil verhogen: juist de best betalende reizigers lopen als eerste weg.

In de praktijk wordt voor het OV als rekenregel gebruikt: 2% tariefsverhoging levert maximaal 1% extra inkomsten op, maar als ook de hoogste tarieven verder worden verhoogd kan dat echter nog veel slechter uitpakken. Alleen door verhoging van de scholierentarieven zou je substantieel meer inkomsten kunnen genereren.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 21 jan 2014, 15:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef:Terwijl er wel potentieel zit in Stiphout omdat de wijk begint te vergrijzen.
Een veel voorkomend misverstand. Bij Arriva en Veolia was in 2012 slechts 6% van de reizigers 65+, terwijl meer dan 20% van de bevolking in Brabant 65+ is. Het leeuwendeel van de ouderen heeft tegenwoordig een auto, de rest komt voor een groot deel in aanmerking voor de WMO-taxi. Meer ouderen betekent dus juist minder reizigers.
Lees ook iets over vollere bussen,betekend dit dat er met Midi en taxibusjes gereden gaat worden?(op rustige lijnen en/of in de daluren)
Het draait daarbij vooral om geld, dus om de dekkingsgraad en niet om de bezettingsgraad. Kleinere busjes (tenzij een buurtbus) betekent wel een hogere bezettingsgraad maar geen hogere dekkingsgraad omdat je de alles overheersende chauffeurskosten over minder reizigers moet verdelen. Als de SRE het beleid van de Provincie volgt moet je eerder denken aan veel lijnen die straks niet meer in de avond en het weekend rijden, het samenvoegen van lijnen of het opheffen van parallel rijdende lijnen.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 21 jan 2014, 12:59, 3 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door huibf »

Daniel schreef:
sealynx schreef:Nog een vraag vandaag de dag. Waarom rijdt lijn 2 nog niet over de Woenselse Markt? Die is al sinds begin december af, dus waarom niet per de nieuwe dienstregeling van afgelopen december die route weer herstellen? De nieuwe haltes liggen er nu zo verlaten bij...
Toevallig afgelopen zaterdag nog langs de route van lijn 2 geweest... De Doctor Cuyperslaan ligt nog gedeeltelijk open en kennelijk wilde men die lijn niet een extra slinger laten maken.
De Woenselse Markt keert nooit meer terug. De fietsstraat is totaal ongeschikt voor de bus. De bus zal overigens ook teveel vertraging oplopen. Daarbij zijn er geen klachten gekomen over het wegvallen van de route, temeer omdat de halte aan de MG-laan of anders de Kloosterdreef ook op loopafstand liggen.

De route over de Drs Kuiperlaan wordt pas opengesteld als de hele verbouwing af is, anders had je elke keer verschillende routen moeten rijden, daarbij over de Woenselsestraat geeft rijtijdproblemen op de rotte T-plitsing en de kruising op de MG-Laan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten