Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Op bovengrondse perrons is roken toegestaan.

Tenminste, dat was vóór die huisregels-met-cartoons kwamen. Hoe het nu is is me dus niet geheel duidelijk.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Hainje »

Bee schreef:Ik hoop eigenlijk nog eens dat ze alle rokers op de metroperrons en in de metro met dikke vette boetes om de harses gaan gooien :neg: :neg: :neg:
Ja maar dan kunnen die controleurs dus zelf geen sjekkie meer roken als ze even niets te doen hebben. Dat moet niet de bedoeling zijn lijkt mij. :shock:
🍉
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door microshit »

Dan duik je de tekst in: volgens artikel 11 van de vervoersvoorwaarden van GVB gaat het nadrukkelijk om het roken IN het voertuig.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Meltrain »

In Rotterdam e.o. is roken verboden op alle metrostations, ook de bovengrondse.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Ik kan mij ook niet voorstellen dat roken op de ondergrondse stations toegestaan is, maar mensen paffen er rustig op los :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Ik heb nog nooit iemand ondergronds zien - of liever gezegd ruiken - roken, terwijl die geur er bij mij toch ook direct inhakt. Idem in de metro.

Hierop gaan handhaven zou mijns inziens dan ook zonde van de tijd zijn. Als we dan toch op gedrag moeten gaan handhaven, ga dan liever eens iets doen aan mensen met veel te luide oordopjes, moeders met kinderwagens in de spits of bakfietsers die instappen waar dat eigenlijk niet mag.

Maar liever zie ik dat de toch al beperkte handhavingscapaciteit wordt ingezet om zwartrijders ertussenuit te plukken die naast niet betaald te hebben ook veel overlast voor de overige passagiers veroorzaken.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

Lijn 62 moet onderweg bijgetankt worden:
http://www.at5.nl/gespot/119905/leuke-plek-om-te-tanken
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door STF »

Ja dat is daar altijd zo, wisten jullie dat niet?
Uit kostenbesparing rijden de bussen van lijn 62 niet meer naar stalling om te tanken, zo'n bestelbusje met een voorraadvat diesel sturen is veel goedkoper.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

Onderzoek metromaterieel

15 januari 2014

Nu er meer bekend is over het toekomstige lijnennet, zijn de Stadsregio, gemeente Amsterdam en GVB bezig met onderzoek naar de wenselijkheid om de frequentie van de metro, als ruggengraat van het OV-systeem, na de introductie van de Noord/Zuidlijn, verder te verhogen. Dit zou kunnen betekenen dat meer materieel besteld moet worden bovenop de huidige bestelling.

Onderzocht wordt of het hierbij voordelig is kortere voertuigen te bestellen. Mogelijk kan door een combinatie van lange en korte voertuigen een voordeel worden behaald, zowel op de investeringskosten, als op de exploitatiekosten.

Eind maart wordt de uitkomst van dit onderzoek verwacht. Afhankelijk van de uitkomsten kunnen extra bestellingen van metromaterieel, lang of kort, worden gedaan.

In totaal heeft de Stadsregio allereerst 23, en daarna nog 5 extra, nieuwe lange metrostellen besteld, waarvan er nu 5 in bedrijf zijn. Uitkomst van een vervoersmodellering is dat deze bestelling voldoende is om de komende 10 tot 15 jaar alle reizigers, ook op de drukste tijdstippen, te vervoeren.

In de nieuwe metrotoestellen is gekozen voor zogenaamde ‘langsbanken’. Daarmee is verhouding zit- en staanplaatsen veranderd ten opzichte van de huidige situatie. Hierdoor zijn minder zitplaatsen beschikbaar, maar kunnen meer reizigers vervoerd worden. Deze beslissing is in februari 2006 genomen door de Amsterdamse gemeenteraad.

Bron: http://www.stadsregioamsterdam.nl
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Opvallend, aangezien de Stadsregio Amsterdam in augustus 2013 heeft aangegeven dat ze de voorkeur uitspreken voor het bestellen van kortere metrovoertuigen en ze niet instemmen met een aanvullende bestelling van zeven lange metrovoertuigen (oftewel de openstaande opties voor de M5).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Ik hoop wel dat ze dan zo slim zijn om de korte metro's zo lang te maken dat er ook twee gekoppelde in een station passen. Maar ik ben wel voorstander van een 'kurzzug'-'vollzug'-model. Een enorm lange metro, met het daarbij horende stroomvreten, is 's avonds laat niet nodig.
Ik doe ook maar wat
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

In één van de plannen van de Stadsregio Amsterdam stond een voorstel om lijn 51 vanaf CS de Ringlijn op te sturen (dus vanaf Station Zuid richting Isolatorweg) waarbij er daar een dubbele frequentie ontstaat. Lijn 50 zal dan naar Gaasperplas gaan in plaats van lijn 53. Als dit plan doorgaat (hiermee wordt namelijk gelijk de verbinding tussen Station Zuid en Amstelstation in stand gehouden zoals beoogd in de Amstelveenlijn plannen) dan is het niet nodig om op de Ringlijn te blijven rijden met 116 meter lange treinen. Als men verstandig is worden gelijk de CAFjes vervangen door de nieuwe kortere metro's die dan op de Ringlijn kunnen gaan rijden (ikzelf zit te denken aan vier-wagentreinen, dan vindt er op de Gaasperplaslijn namelijk ook geen overcapaciteit meer plaats).
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Ardan schreef:Ik hoop wel dat ze dan zo slim zijn om de korte metro's zo lang te maken dat er ook twee gekoppelde in een station passen.
Het probleem zit hem dan vooral in de perronlengte (125 m Oostlijn). Een 'korte' trein zou uit 4 bakken bestaan en daarmee een lengte van ca 77 m hebben (heb even de lengte van de huidige M5-stellen * 4/6 gedaan). Gekoppeld dus 155 m en daarmee net 30 m te lang om aan het perron te kunnen stoppen...

Of ze moesten de korte treinen 3 bakken geven...
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Een eerder bericht meldde dat de Stadsregio Amsterdam met fabrikanten in gesprek was om te kijken of er metro's konden worden besteld van 62,5 tot 78 meter. Erg logisch vind ik dit niet klinken want dat lijkt me nogal aan de korte kant en met gekoppelde stellen rijden is dan eigenlijk onmogelijk.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Perrons aan de Ringlijn zijn 125m. Oostlijn is 150.
Ik doe ook maar wat
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Het lijkt me handig om metrostellen te kopen die op het hele metronet kunnen, anders krijg je situaties zoals met lijn 51. M.a.w. langer dan 62,5 is al uitgesloten van gekoppeld rijden op de Ringlijn.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Maak je toch gewoon de perrons langer?
Komt wel goed schatje.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Welja.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Op 26 januari gaan de nieuwe uitgangen van de stationshal van metrostation Centraal open en de twee huidige ingangen tijdelijk dicht om deze af te bouwen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Zeg er dan ook even bij dat dat niet tegelijkertijd is he :P Eerst de westuitgang, als die af is de Damrakuitgang.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Tevens leesvoeder met plaatjes over de renovatie van de Oostlijnstations: http://www.hierzijnwij.nu/renovatie-oos ... enovaties/
Ik moet zeggen dat het op de impressies wel erg grijs lijkt allemaal, maar misschien valt dat in het echt wel mee.
Laatst gewijzigd door Ardan op di 21 jan 2014, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Alargule schreef:Welja.
Het is in ieder geval meer oplossingdenken dan probleemdenken.
Komt wel goed schatje.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Goed verkoopargument.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Ardan schreef:Perrons aan de Ringlijn zijn 125m. Oostlijn is 150.
Een deel van de perronlengte op de Oostlijn is in de loop der jaren ingekort, waaronder Centraal Station (het stootblok is naar voren geplaatst) en op Weesperplein is de ruimte ook beperkt waardoor er zeker geen langere treinen dan de M5 kunnen rijden (116 meter).
Thom91 schreef:Maak je toch gewoon de perrons langer?
Waarom zou men perrons gaan verlengen als dit niet nodig is qua capaciteit en men dit kan voorkomen door materieel aan te kopen wat beter aansluit? Ikzelf denk nog steeds dat men treinen gaat aanschaffen die qua lengte overeen komen met treinen bestaand uit vier wagons.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Is er trouwens al wat bekend over de toekomst van de beeldschermen in de Combino? Eerst werd gesproken om ze te verwijderen, vervolgens zou er halteinformatie op worden getoond en nu staan ze vaak op zwart of wordt er enkel reclame op getoond. Bij een aantal Combino's zijn ze een tijd geleden al verwijderd (o.a. de 2116 en 2125) en alle wagens die op lijn 26 rijden (2131-2144) hebben geen schermen meer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 116 gasten