Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Aking »

WOERDEN - De NS sluit maandagochtend de ov-poortjes op station Woerden in de spits. Woerden is daardoor het eerste station in Nederland dat alleen toegankelijk is voor treinreizigers. Reizigers kunnen dan alleen met een ov-chipkaart door het station lopen.

Het dichtzetten van de poortjes in Woerden gebeurt vooralsnog alleen tussen 6 en 10 uur 's ochtend en van 15 tot 19 uur in de avond. Als de poortjes zijn gesloten, zal er altijd een medewerker van de NS bijstaan, zegt NS-woordvoerder Eric Trinthamer.

Die zullen vooral reizigers moeten helpen die een papieren kaartje hebben gekocht, waar nog geen chip inzit. Bij de meeste dagkaarten en evenementenkaartjes is dat al wel het geval. De overige kaartjes zullen in de loop van 2014 worden uitgerust met chips.

Meer bij RTV Utrecht
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Aking »

Vooral dat passagekaartje is een mooie "oplossing" voor de zwartrijdende medemens...

Je checkt met zo'n kaartje in, gaat lekker in de trein zitten en als de conducteur kan komt "zeuren voor je kaartje" kun je hem alsnog het ziekenhuis in meppen *O* :X :')
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Somoht »

Ik heb geen aardig woord over voor die poortjes. Het gaat geen zwartrijder tegenhouden maar wel een behoorlijke hoop frustratie en agressie bij wel betalende reizigers. Zeker als in de spits als zo'n volle trein leegloopt zijn die dingen veel en veel te traag waardoor er een grote opstopping ontstaat.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Klaasje »

Als er maar genoeg van staan en de reizigers een beetje geoefend hebben gaat het heel aardig. Kijk maar eens op Almere Centrum in de hal als een IC afkomstig uit Amsterdam leegloopt. De trappen zijn maatgevend voor de doorstroming.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Somoht »

Klaasje schreef:Als er maar genoeg van staan en de reizigers een beetje geoefend hebben gaat het heel aardig. Kijk maar eens op Almere Centrum in de hal als een IC afkomstig uit Amsterdam leegloopt. De trappen zijn maatgevend voor de doorstroming.
Lelystad Centrum heeft 5 + 5 poortjes in de stationshal, plus nog 5 poortjes bij een 3e uitgang. Van die 5 poortjes zijn er ook nog 1/2 in de richting naar boven. Zelfs toen die poortjes er pas net stonden, we spreken nu over 2008-2009 en ze nog allemaal openstonden en er niemand hoefde uit te checken ontstond er al een opstopping op de trap na aankomst trein in de avondspits.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Tristan »

Die passagekaartjes komen alleen op stations die als "doorloophok" gebruikt worden, zoals Amersfoort en Utrecht Overvecht die in het bericht genoemd worden. Verder zullen ongetwijfeld ook Gouda, Rotterdam CS en meer ook passagekaartjes krijgen.

Stations waar je poortvrij van de ene naar de andere kant kunt lopen (bijvoorbeeld Rotterdam Alexander), zullen die kaartjes waarschijnlijk niet krijgen.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Geert »

Woerden krijgt die kaartjes ook niet neem ik aan, want er ligt al een tunneltje onder het spoor 200m bij het station vandaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Suus »

Evenals in Gouda aan de andere kant van het huis van de stad...

In Rotterdam ligt er een openbare fiets- en voetgangerstunnel direct naast het station, dus passagekaartjes lijken mij daar ook niet nodig. In Amersfoort heb je ook vlakbij het station een fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor. Eigenlijk is dat op heel veel plekken gewoon het geval.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door robert55 »

Overignes is de lezer een van de poortjes aan de achterkant al maanden stuk. Misschien ontdekken ze dat nu ook eindelijk.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Frans F »

Is er al een oplossing voor mensen van/naar het buitenland?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Meltrain »

Bee schreef: In Rotterdam ligt er een openbare fiets- en voetgangerstunnel direct naast het station, dus passagekaartjes lijken mij daar ook niet nodig.
Maar je kunt dan niet even langs bij één van de vele winkels in het station, zoals AH to Go, Burger King of Julia's.
Hema is wel te bereiken, want die bevindt zich buiten de poortjes.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door groningen »

Hoe zit dat met Amsterdam Centraal? Stel je komt met de veerpont aan en je wilt verder met de tram of omgekeerd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Suus »

Op Amsterdam Centraal worden twee extra tunnels in het station gebouwd die buiten de poortjes blijven, alleen de drie bestaande tunnels zijn met poortjes afgesloten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Geert »

Meltrain schreef:
Bee schreef: In Rotterdam ligt er een openbare fiets- en voetgangerstunnel direct naast het station, dus passagekaartjes lijken mij daar ook niet nodig.
Maar je kunt dan niet even langs bij één van de vele winkels in het station, zoals AH to Go, Burger King of Julia's.
Hema is wel te bereiken, want die bevindt zich buiten de poortjes.
De Hema heeft een ingang binnen de poortjes en een ingang buiten de poortjes. Zal nog wel veranderen dus?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Frans F »

Meltrain schreef: Maar je kunt dan niet even langs bij één van de vele winkels in het station, zoals AH to Go, Burger King of Julia's.
Dat wisten de ondernemers van te voren, dat is hun verteld toen ze een contract afsloten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Suus »

Welke ondernemers? Alles op het station is van NS Stations :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Aking »

Frans F schreef:
Meltrain schreef: Maar je kunt dan niet even langs bij één van de vele winkels in het station, zoals AH to Go, Burger King of Julia's.
Dat wisten de ondernemers van te voren, dat is hun verteld toen ze een contract afsloten.
is 99% van de bende op het station niet gewoon van NS Retailbedrijf?

Edit: Wat Bee zegt :')
benza

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door benza »

groningen schreef:Hoe zit dat met Amsterdam Centraal? Stel je komt met de veerpont aan en je wilt verder met de tram of omgekeerd.
Of stel dat je komt uit Berlin, Paris, Brussels, Antwerpen, Minsk, Praha, Warszawa...
Moet je dan in Minsk een ov-chipkaart kopen?!? Lijkt me superhandig.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door deadlock »

Opentrappen (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Geert »

Bij elke rij poortjes staat een servicepaal voor zulke zaken...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door ODRAIL »

Dan hoop ik wel dat er aan beide zijden van de poortjes zo'n servicepaal staat. Want als je aan de "verkeerde kant" staat heb je nog een probleem.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Frans F »

Aking schreef: is 99% van de bende op het station niet gewoon van NS Retailbedrijf?
Qua eten en drinken grotendeels, hoewel er in Den Bosch bijv. ook een zelfstandige Vietnamees zit. Maar ik weet niet of non-food zaken als AKO, Hunkemöller, Leonidas, Bloemenverkoop, etc. die je bijv. in Rotterdam hebt ook door NS worden uitgebaat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Daniel »

Bee schreef:In Amersfoort heb je ook vlakbij het station een fiets- en voetgangerstunnel onder het spoor.
Je moet ook wel een beetje naar de omgeving kijken voordat je zoiets heel gemakkelijk zegt: vanuit het Soesterkwartier naar het centrum zal bv. zowat iedereen wel de andere tunnels gebruiken. Maar je zal maar vlak achter het station wonen (recentelijk is veel nieuw gebouwd rond het Piet Mondriaanplein) en elke dag met de streekbus naar je werk gaan. Dan is het toch wel behoorlijk om via de Brouwerstunnel en is een verbinding via de stationshal veel wenselijker.
Dat is een totaal andere situatie dan in Rotterdam bijvoorbeeld, waar de alternatieve tunnel geen noemenswaardige omweg oplevert.

Weer een ander verhaal is station Dordrecht waar een afgesloten tunnel ook wel onhandig is, maar een veel kleinere groep treft: vooral het deel van Nieuw-Krispijn wat geen stadsbus in de buurt heeft. Al zal die buslijn daar ook wel met name geflopt zijn doordat de tunnel toen nog wel open was, daarmee was lopen altijd sneller.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door Suus »

Als je in Amersfoort direct achter het station woont en je wil met de streekbus dan heb je al een ov-chipkaart. Zie daar geen enkel probleem in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Woerden eerste station met afgesloten ov-poortjes

Bericht door marlies »

Ik wou gaan posten dat ik in een situatie was waarbij ik door de poortjes moest zonder uit- en in te checken maar terwijl ik het typte bedacht ik me dat dat nu gewoon als overstap zou zijn geregistreerd en het me als het goed is niets extra zou hebben gekost?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten