Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door Suus »

Voorlopig geen Windows Phone-app van NS
De NS gaat voorlopig nog geen Reisplanner Xtra-app maken voor Windows Phone.

Dat laat de NS desgevraagd weten aan NUtech.

Vrijdag kregen de Android- en iOS-versie van de app nog een flinke update, maar plannen om ook een Windows Phone-variant te maken zijn er niet.
Bron: Nu.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door Somoht »

Tsja niet echt verbazingwekkend. Die 9292 app op Windows Phone is er ook alleen maar gekomen omdat Nokia de ontwikkeling daarvan heeft betaald. Is sindsdien volgens mij ook niets meer aan gedaan.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door IC140 »

Wel vreemd aangezien al het NS-personeel een WindowsPhone als werktelefoon krijgt ;)
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door Skinkie »

IC140 schreef:Wel vreemd aangezien al het NS-personeel een WindowsPhone als werktelefoon krijgt ;)
Prima situatie gezien Nokia Here onze data gebruikt ;)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door deadlock »

En dat terwijl ontwikkelen voor Windows Phone zo makkelijk is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door Stéphane »

tsja, ze zullen denken van, Apple en windows = 94% van de markt, dus dat is wel genoeg.
Niet meteen de beste redenatie natuurlijk want je eigen personeel werkt met telefoons die op geen van beide systemen draaien, het is niet omdat je met een smartphone werkt die niet in die categorie valt dat je geen app hoeft te krijgen (als die bovendien nog makkelijk te ontwikkelen is ook) en de marktomstandigheden kunnen snel wijzigen in die sector.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door webguy »

IC140 schreef:Wel vreemd aangezien al het NS-personeel een WindowsPhone als werktelefoon krijgt ;)
Ho, ho, Hispeed collega's he. Voor als nog een beperkte minderheid.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door Thom91 »

Stéphane schreef:tsja, ze zullen denken van, Apple en windows = 94% van de markt, dus dat is wel genoeg.
Niet meteen de beste redenatie natuurlijk want je eigen personeel werkt met telefoons die op geen van beide systemen draaien, het is niet omdat je met een smartphone werkt die niet in die categorie valt dat je geen app hoeft te krijgen (als die bovendien nog makkelijk te ontwikkelen is ook) en de marktomstandigheden kunnen snel wijzigen in die sector.
Je zal ongetwijfeld iOS en Android bedoelen?
Komt wel goed schatje.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door IC140 »

webguy schreef:
IC140 schreef:Wel vreemd aangezien al het NS-personeel een WindowsPhone als werktelefoon krijgt ;)
Ho, ho, Hispeed collega's he. Voor als nog een beperkte minderheid.
Echt?! Ik dacht bij NSR Log ook aardig wat Nokia Lumia's te hebben zien liggen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door deadlock »

Windows Phone liep vorig kwartaal beter dan iOS....
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door Stéphane »

Uiteraard Thom :wink:
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door Geert »

Als NS haar API actueel houdt is er geen probleem, ook voor WP zijn er (alternatieve) treinapps. Het probleem is alleen dat NS haar API niet actueel houdt :(
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door marlies »

Nee, inderdaad. Ik was er van het weekend mee aan de slag (nou ja, meer spelen, maar ik doe een poging om in mijn eigen reisinformatie-behoeften te gaan voorzien) en heel erg indrukwekkend is die API niet. Gisteravond ook: na dat ongeluk/aanslag bij Lelystad heeft het iig minstens 15 minuten geduurd vanaf op het moment dat ik het op rijdendetreinen zag voor de API ook weergaf dat de ICs niet verder dan Zwolle reden vanuit Groningen. Dat is wel iets dat je als reiziger zo snel mogelijk wilt weten, lijkt me. Hoe zijn die systemen gekoppeld? Typt iemand de informatie over van een ander scherm? :P

En voor de andere betekenis van actueel: allerlei interessante nieuwe functionaliteit die nu in de officiële reisplanner app zit kan je niet implementeren als third party omdat ze die niet beschikbaar stellen. Meh!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door Geert »

marlies schreef:Gisteravond ook: na dat ongeluk/aanslag bij Lelystad heeft het iig minstens 15 minuten geduurd vanaf op het moment dat ik het op rijdendetreinen zag voor de API ook weergaf dat de ICs niet verder dan Zwolle reden vanuit Groningen. Dat is wel iets dat je als reiziger zo snel mogelijk wilt weten, lijkt me. Hoe zijn die systemen gekoppeld? Typt iemand de informatie over van een ander scherm? :P
Gemiddeld maakt de reisinformatie een storingsbericht aan als een storing al 15 minuten aan de gang is. Dat wordt centraal gedaan door een afdeling van NS. Treinen wel/niet opheffen of omleiden wordt op de VL-post besloten en daar zit geloof ik inderdaad wat handwerk aan. Sowieso moet de VL besluiten welke maatregelen ze gaan nemen (afhankelijk van de storing zelf). Misschien kunnen anderen je nog wel vertellen in hoeverre InfoPlus en AR-NU gekoppeld zijn aan de VL-systemen, dat weet ik verder niet :)
En voor de andere betekenis van actueel: allerlei interessante nieuwe functionaliteit die nu in de officiële reisplanner app zit kan je niet implementeren als third party omdat ze die niet beschikbaar stellen. Meh!
Ja, daar erger ik me ook al een tijdje aan :roll: De API voor de NS apps is toch al ontwikkeld, how hard can it be...
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door marlies »

Geert schreef: Gemiddeld maakt de reisinformatie een storingsbericht aan als een storing al 15 minuten aan de gang is. Dat wordt centraal gedaan door een afdeling van NS. Treinen wel/niet opheffen of omleiden wordt op de VL-post besloten en daar zit geloof ik inderdaad wat handwerk aan. Sowieso moet de VL besluiten welke maatregelen ze gaan nemen (afhankelijk van de storing zelf). Misschien kunnen anderen je nog wel vertellen in hoeverre InfoPlus en AR-NU gekoppeld zijn aan de VL-systemen, dat weet ik verder niet :)
In dit geval bedoelde ik in de actuele vertrektijden waarbij rijdendetreinen/infoplus van de eerstvolgende IC meldden dat hij in verband met een ongeval maar tot Zwolle zou rijden, maar de API (en alles wat daar aan hangt) die melding niet maakten. Dus niet de lijst verstoringen, maar die informatie over dat specifieke treinnummer. Bij de ene bron had je die belangrijke info dus 10 minuten voor vertrek al, bij de ander pas toen de trein al onderweg was. Niet rampzalig want als je daadwerkelijk die trein had willen nemen had je het wel op het perron en in de trein zelf gezien en gehoord, maar ik vind het wel opmerkelijk.
En voor de andere betekenis van actueel: allerlei interessante nieuwe functionaliteit die nu in de officiële reisplanner app zit kan je niet implementeren als third party omdat ze die niet beschikbaar stellen. Meh!
Ja, daar erger ik me ook al een tijdje aan :roll: De API voor de NS apps is toch al ontwikkeld, how hard can it be...
Het zou me niets verbazen als 'ie er gewoon al is en het een kwestie is van de juiste URL gokken :P
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door Somoht »

Mijn verhaal hangt beetje van niet altijd geheel bevestigde stukjes info aan elkaar.

InfoPlus en AR-NU hangen beiden aan VKL-IS, maar VKL-IS gaat (afaik) maar 70 minuten vooruit. InfoPlus gaat daarom ook niet voor bij de 70 minuten. Aan het AR-NU, gemaakt door HP EDS, hangt nog een extra module voor handmatige wijzigingen. http://www.tt-solutions.nl/index.php?op ... &itemid=87
InfoPlus DVS is iets meer realtime dan de AVT api van NS onder andere om dat de NS-API loopt te cachen en we bij DVS gewoon alles gepushed krijgen en zelf cache mogen regelen.



/oh en gisteravond. P2000 bericht kwam ongeveer 22:00 binnen, ik kreeg die binnen rond 22:08 en toen stond het NS storingsbericht er al. AVT waren idd nog niet aangepast.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door Somoht »

marlies schreef:
Geert schreef: Gemiddeld maakt de reisinformatie een storingsbericht aan als een storing al 15 minuten aan de gang is. Dat wordt centraal gedaan door een afdeling van NS. Treinen wel/niet opheffen of omleiden wordt op de VL-post besloten en daar zit geloof ik inderdaad wat handwerk aan. Sowieso moet de VL besluiten welke maatregelen ze gaan nemen (afhankelijk van de storing zelf). Misschien kunnen anderen je nog wel vertellen in hoeverre InfoPlus en AR-NU gekoppeld zijn aan de VL-systemen, dat weet ik verder niet :)
In dit geval bedoelde ik in de actuele vertrektijden waarbij rijdendetreinen/infoplus van de eerstvolgende IC meldden dat hij in verband met een ongeval maar tot Zwolle zou rijden, maar de API (en alles wat daar aan hangt) die melding niet maakten. Dus niet de lijst verstoringen, maar die informatie over dat specifieke treinnummer. Bij de ene bron had je die belangrijke info dus 10 minuten voor vertrek al, bij de ander pas toen de trein al onderweg was. Niet rampzalig want als je daadwerkelijk die trein had willen nemen had je het wel op het perron en in de trein zelf gezien en gehoord, maar ik vind het wel opmerkelijk.
En voor de andere betekenis van actueel: allerlei interessante nieuwe functionaliteit die nu in de officiële reisplanner app zit kan je niet implementeren als third party omdat ze die niet beschikbaar stellen. Meh!
Ja, daar erger ik me ook al een tijdje aan :roll: De API voor de NS apps is toch al ontwikkeld, how hard can it be...
Het zou me niets verbazen als 'ie er gewoon al is en het een kwestie is van de juiste URL gokken :P
http://ews-rpx.ns.nl ;) En het wachtwoord staat ook ergens op internet ;)

Overigens heb ik liever AR-NU RITinfo dan lopen prutsen met allemaal stomme REST api's.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door Geert »

marlies schreef:In dit geval bedoelde ik in de actuele vertrektijden waarbij rijdendetreinen/infoplus van de eerstvolgende IC meldden dat hij in verband met een ongeval maar tot Zwolle zou rijden, maar de API (en alles wat daar aan hangt) die melding niet maakten. Dus niet de lijst verstoringen, maar die informatie over dat specifieke treinnummer. Bij de ene bron had je die belangrijke info dus 10 minuten voor vertrek al, bij de ander pas toen de trein al onderweg was. Niet rampzalig want als je daadwerkelijk die trein had willen nemen had je het wel op het perron en in de trein zelf gezien en gehoord, maar ik vind het wel opmerkelijk.
Ah, zo. Dat is het verschil tussen InfoPlus (systeem achter de digitale borden op de stations) en AR-NU (bron voor ns.nl, m.ns.nl, NS API en NS apps). Via NDOV-loket kun je InfoPlus vertrektijden doorgeleverd krijgen, dan krijg je een pushbericht per wijziging (per trein per station) (~180.000 berichten per dag)

Er zitten inderdaad verschillen in de gegevens tussen beide systemen. InfoPlus is actueler en biedt rijkere data, maar AR-NU/NS API heeft dan bijvoorbeeld weer busvervoer en de treinen tussen Enschede-Gronau en kan ook verder dan 70 minuten vooruit kijken. (Zie ook de uitleg van Somoht.)
Het zou me niets verbazen als 'ie er gewoon al is en het een kwestie is van de juiste URL gokken :P
http://webservices.ns.nl/mobile-api-avt?station=ut...
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door marlies »

Geert schreef:
marlies schreef:In dit geval bedoelde ik in de actuele vertrektijden waarbij rijdendetreinen/infoplus van de eerstvolgende IC meldden dat hij in verband met een ongeval maar tot Zwolle zou rijden, maar de API (en alles wat daar aan hangt) die melding niet maakten. Dus niet de lijst verstoringen, maar die informatie over dat specifieke treinnummer. Bij de ene bron had je die belangrijke info dus 10 minuten voor vertrek al, bij de ander pas toen de trein al onderweg was. Niet rampzalig want als je daadwerkelijk die trein had willen nemen had je het wel op het perron en in de trein zelf gezien en gehoord, maar ik vind het wel opmerkelijk.
Ah, zo. Dat is het verschil tussen InfoPlus (systeem achter de digitale borden op de stations) en AR-NU (bron voor ns.nl, m.ns.nl, NS API en NS apps). Via NDOV-loket kun je InfoPlus vertrektijden doorgeleverd krijgen, dan krijg je een pushbericht per wijziging (per trein per station) (~180.000 berichten per dag)
Ja, had me er een eeuw geleden al voor aangemeld maar het is wel een aardige hoeveelheid (uitzoek)werk om er iets mee te doen. Wil eerst even een beetje een basis (met API-data) hebben, zodat ik ook een beter idee krijg van wat ik er überhaupt mee wil. Helemaal omdat ik hobbyprojectjes over het algemeen niet afmaak is het wel handig om snel een tastbaar resultaat te hebben zodat de lol er wat minder snel af is. ;)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door webguy »

Reden dat Infoplus in zo'n situatie wel up to date is is dat er een actieve bedieninterface met bedienaar achter zit die het alvast kan doorvoeren. De trdl heeft het vaak druk en dan is de reisinfo iig al goed.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Voorlopig geen Windows Phone-app van NS

Bericht door marlies »

Yes, snap ik, maar je zou zeggen dat InfoPlus data ook naar de cache van de API kan pushen. Die kan dan bij belangrijke zaken (trein ingekort, rijdt niet, etc) de informatie die uit het andere systeem overriden voor die trein.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten