Ideeën voor de concessie SRE

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door huibf »

Frans F schreef:Lees ook iets over vollere bussen,betekend dit dat er met Midi en taxibusjes gereden gaat worden?(op rustige lijnen en/of in de daluren)
Het is een fabel dat Midi en/of Taxibusjes minder geld kosten. De grootste kosten zijn personeel. Als je inhuurt is het een ander verhaal.
Daarbij een taxibusje op het huidige lijnenet van SRE (!) Met de huidige bezetting kan dat nergens, of wil je tussen 12.00 en 13.00 rijden met veel mat.ritten. Het heeft pas zin als dat bijvoorbeeld over een periode van 6 uur is, of aan het einde van een dag...
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Is een D1 chauffeur niet goedkoper dan een D chauffeur,omdat ze minder personen mogen vervoeren en een makkelijker rijexamen hebben ? Bovendien krijgen taxichauffeurs veel minder betaald dan een gewone busschauffeur.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -d1e-en-de
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hainje »

MrEmiel schreef: De route variant via molenbroek is onhaalbaar door de vele 30km drempels.
Denk dat de lus via groeskuilen inderdaad beetje overbodig is, maar vooral verwacht ik niet zoveel van deze last-minute routeverandering. denk persoonlijk dat ie er niet komt
Persoonlijk had ik ook absoluut niet de illusie dat die wijziging er überhaupt binnen een maand doorgevoerd zou worden. Politiek werkt immers niet zo snel, zo veel is mij in de jaren dat ik mij beleidsmatig in het OV heb verdiept wel duidelijk geworden. Mijn voorstel was meer voor de nieuwe dienstregeling in 2015. Maar ik zal straks eens kijken hoe het met de eisen zit voor de nieuwe concessie.
Mr-W schreef:Is een D1 chauffeur niet goedkoper dan een D chauffeur,omdat ze minder personen mogen vervoeren en een makkelijker rijexamen hebben ? Bovendien krijgen taxichauffeurs veel minder betaald dan een gewone busschauffeur.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -d1e-en-de
Dat maakt volgens mij geen klop uit. Zelf heb ik gelest in een D1 wagen (12m), maar op mijn rijbewijs staat dat ik ook in een D wagen (15m) mag rijden. Ik mag zelfs in een 18m wagen rijden met mij D1 rijbewijs. Naar mijn weten word er in de CAO ook nergens onderscheid gemaakt tussen D en D1-chauffeurs.

Wat je zegt over taxichauffeurs wil ik best geloven, daar heb ik mij tot op heden nooit zo in verdiept.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef:Is een D1 chauffeur niet goedkoper dan een D chauffeur,omdat ze minder personen mogen vervoeren en een makkelijker rijexamen hebben ? Bovendien krijgen taxichauffeurs veel minder betaald dan een gewone busschauffeur.
Dat is wel waar maar als er in zo'n busje gemiddeld maar 4 reizigers zitten zijn de kosten/subsidie per reiziger nog steeds tig keer hoger dan met 25 man in een 12-meter bus. Kleinschaligheid is in het OV onderdeel van het probleem, niet van de oplossing.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 21 jan 2014, 15:44, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door marvinkok »

Ehm... volgens rijbewijs.nl is D1 een bus voor maximaal 16 personen (ex bestuurder) van maximaal 8 meter lang. Dus kun je nooit in een 12 meter D1 voertuig gelest hebben...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

marvinkok schreef:Ehm... volgens rijbewijs.nl is D1 een bus voor maximaal 16 personen (ex bestuurder) van maximaal 8 meter lang. Dus kun je nooit in een 12 meter D1 voertuig gelest hebben...
Misschien was dat vroeger anders?
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Afbeelding
Foto van een D1 bus, in buurtbussen heb je vaak een breed gangpad,er kunnen nog stoelen bijgezet worden maar wordt niet vanwege hun B rijbewijs,stel dat een taxibedrijf dat wel zou doen dan krijg je een D1 bus.
Afbeelding
bron
Dit soort busjes van Veolia voldoen volgens mij ook aan de D1 eisen maar weet ik niet zeker.(aantal staan en zitplaatsen weet ik niet)

Vind het trouwens wel apart dat er voor een andere rijbewijscategorie je geen hoger of lager loon krijgt.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Plan-V444 »

Mr-W schreef:
fogeltje schreef:
Mr-W schreef:Voor lijn 22 ziet het er tussen Gerwen en Helmond niet rooskleurig uit,maar verwacht dat hij wel blijft omdat het ziekenhuis anders door geen enkele bus bedient word vanaf station Hm.
Ik denk niet dat lijn 25 helemaal verdwijnt. Ook vanmiddag bleek dat de lijn op werkdagen overdag nog redelijk gevuld is (beter dan ik dacht). In het weekend en de avonduren is het een ander verhaal (maar dan rijden lijn 22 en 24 grotendeels ook niet). Het zal dan goedkoper zijn om lijn 20 of lijn 24 een lusje via het ziekenhuis te laten rijden dan lijn 22 in stand te houden.
Klopt,maar zo heel slecht doet lijn 22 het niet,stuk Helmond-Gerwen/Nuenen is heel wisselvallig op sommige dagen zitten er 25 man in een rit en op andere dagen zit er bijna niemand in,al heb ik nog nooit gehad dat ik de enige reiziger was.
Sowieso wordt lijn 22 vanuit Helmond net zoals lijn 21 in Laarbeek gebruikt als ROC lijn. Over het stuk Nuenen-Eindhoven bestaat volgens mij geen discussie en blijft op een of andere manier behouden.
Lijn 25 heeft op zaterdag ook voldoende reizigers in,alleen op zondag zitten er te weinig reizigers in die bus.
Lijn 22 doet het ongeveer even goed als lijn 25,want ook op lijn 25 zijn er in regelmatig buiten de spits ritten die bijna leeg zijn.Lijn 22 heeft ook nog het nadeel dat er in Helmond niet aangesloten wordt op s1900 en andere buslijnen,en het haltes in Stiphout probleem.Terwijl er wel potentieel zit in Stiphout omdat de wijk begint te vergrijzen.
Lees ook iets over vollere bussen,betekend dit dat er met Midi en taxibusjes gereden gaat worden?(op rustige lijnen en/of in de daluren)
Plan-V444 schreef:Het is ook een mogelijkheid om Lijn 20 Helmond Station-Eindhoven Station 6x per uur te laten rijden, 2x naar Helmond, 2x naar Asten Plutostraat en 2x naar Mierlo Ellenaar die als Lijn 24 Helmond Station-Eindhoven Station terugrijd.
Dienstregeling-technisch is dit perfect mogelijk, Lijn 24 doet 35 minuten over rit Mierlo-Eindhoven in de spits,lijn 20 doet er 22 minuten over en hou je 3 minuten speling als je op en neer gaat pendelen.
Neem aan dat je dit bedoeld:
Lijn 20
2x per uur Eindhoven-Helmond volledige traject
2x per uur Eindhoven-Asten Plutostraat en terug.
2x per uur Eindhoven-Mierlo na Mierlo terug als lijn 24 naar Eindhoven.

Volgens mij is er in de spitsrichting wel voldoende vraag voor 6x per uur een sneldienst tussen Eindhoven en Geldrop/Mierlo dus wat mij betreft :pos:
Dat is inderdaad mogelijk en wat ik bedoel en daarmee verhoog je de frequentie van Lijn 24 Helmond Station-Eindhoven Station wat aantrekkelijker is voor de reizigers uit Mierlo, ook in de daluren. Aangezien in de spits Lijn 20 Helmond Station-Eindhoven Station erg vol zit(tot aan Mierlo) is het handig om een 10 minuten dienst te hebben. Dat slaat ook handig terug op lijn 24, die in de spits ook veel te vol is. Hermes neemt hun streekbussen toch tot het uiterlijke, als het regent is het al '999 Bus is vol'. Alleen zijn gelede bussen op lijn 20 en 24 ongeschikt, lijn 20 krijgt te maken met ernstige vertraging in Lierop, Asten en Someren en lijn 24 vanwege het bochtige stuk in Mierlo bij halte Kerkakkers.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

@fogeltje
De enige, op serieuze schaal gebruikte zero-emissie bussen die ik ken zijn die van BYD uit China. Ook Ebusco uit Helmond heeft sinds kort Chinese electrische bussen in de aanbieding (Yintong) maar die rijden bij mijn weten nergens in serieuze aantallen (er is er eentje geleverd aan Helsinki).

Kleinere busjes zijn er natuurlijk wel, zoals gebruikt voor de proef met de 220Xpress in Den Bosch, die waren van Iveco. Los van veel storingen in het begin waren ze in de winter niet echt inzetbaar omdat de accu's niet in staat waren om zowel motor als verwarming van energie te voorzien en het dus blauwbekken was voor de reizigers. Verder waren ze in het gebruik 50% duurder dan een gewone 12m bus omdat de accu's wel erg vaak vervangen moesten worden, althans volgens mensen van Arriva. Die hoge kosten zijn ook de reden dat ze sinds het aflopen van de subsidie niet meer worden ingezet en staan weg te roesten.

Europese fabrikanten lopen flink achter. Zij zijn gewend hun chassis en motoren voor bussen af te leiden uit hun vrachtwagen-ontwikkeling en zijn dus niet gefocusseerd op electrisch vervoer. Dat is ook een probleem voor VDL dat sterk leunt op de ontwikkeling van DAF en tot nu toe alleen een bus in de hybride sfeer heeft ontwikkeld.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 21 jan 2014, 17:51, 4 keer totaal gewijzigd.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door waldo79 »

Mr-W schreef: Vind het trouwens wel apart dat er voor een andere rijbewijscategorie je geen hoger of lager loon krijgt.
Waarom zou daarin onderscheid gemaakt moeten worden. Het werk is toch hetzelfde :x
Met een beetje mazzel betaalt de werkgever mee aan het behalen van het rijbewijs, maar daarmee houdt het dan op :Y
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Plan-V444 schreef:
Mr-W schreef:
Plan-V444 schreef:Het is ook een mogelijkheid om Lijn 20 Helmond Station-Eindhoven Station 6x per uur te laten rijden, 2x naar Helmond, 2x naar Asten Plutostraat en 2x naar Mierlo Ellenaar die als Lijn 24 Helmond Station-Eindhoven Station terugrijd.
Dienstregeling-technisch is dit perfect mogelijk, Lijn 24 doet 35 minuten over rit Mierlo-Eindhoven in de spits,lijn 20 doet er 22 minuten over en hou je 3 minuten speling als je op en neer gaat pendelen.
Neem aan dat je dit bedoeld:
Lijn 20
2x per uur Eindhoven-Helmond volledige traject
2x per uur Eindhoven-Asten Plutostraat en terug.
2x per uur Eindhoven-Mierlo na Mierlo terug als lijn 24 naar Eindhoven.

Volgens mij is er in de spitsrichting wel voldoende vraag voor 6x per uur een sneldienst tussen Eindhoven en Geldrop/Mierlo dus wat mij betreft :pos:
Dat is inderdaad mogelijk en wat ik bedoel en daarmee verhoog je de frequentie van Lijn 24 Helmond Station-Eindhoven Station wat aantrekkelijker is voor de reizigers uit Mierlo, ook in de daluren. Aangezien in de spits Lijn 20 Helmond Station-Eindhoven Station erg vol zit(tot aan Mierlo) is het handig om een 10 minuten dienst te hebben. Dat slaat ook handig terug op lijn 24, die in de spits ook veel te vol is. Hermes neemt hun streekbussen toch tot het uiterlijke, als het regent is het al '999 Bus is vol'. Alleen zijn gelede bussen op lijn 20 en 24 ongeschikt, lijn 20 krijgt te maken met ernstige vertraging in Lierop, Asten en Someren en lijn 24 vanwege het bochtige stuk in Mierlo bij halte Kerkakkers.
Gelede bussen zijn een ramp op Lijn 20 Helmond Station - Eindhoven Station zelfs de 1e gelede rit van 15:09 is altijd te laat in Mierlo,laat staan in Helmond. Lijn 20 en 24 zijn extra vol bij regen omdat scholieren van het Augustianum geen zin hebben om te fietsen als het regend en extra winkelpubliek. Ritten met ambra's zijn in de ochtend ook aan de krappe kant op lijn 20 vooral rit 19 kan soms te vol zitten,ben ooit eens in Geldrop uitgestapt omdat ik misselijk werd van de drukte in die bus,het was er ontzettend warm en benauwd.
Ben het met je eens dat lijn 24 ook versterking moet krijgen tot Mierlo.
Ritten 54 en 56 en 60 en 62 van lijn 20 zijn ook te krap als beide ritten gereden worden met Ambra's.
Weet niet of de klachten over lijn 20 bekend zijn bij Hermes.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

SRE moet flink bezuinigen op het busvervoer. Het is daarom niet handig om lijn 20 te gaan inrichten op een uurtje ochtendspits en twee uurtjes middagspits, maar beter ma-vr overdag als uitgangspunt te nemen. Dan is de huidige halfuurdienst genoeg. In de brede spits kun je er dan een kwartierdienst van maken tot Asten en wat je dan nog tekort komt op schooldagen via versterkingsritten (op deeltrajecten?) met touringcars aanvullen.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:SRE moet flink bezuinigen op het busvervoer. Het is daarom niet handig om lijn 20 te gaan inrichten op een uurtje ochtendspits en twee uurtjes middagspits, maar beter ma-vr overdag als uitgangspunt te nemen. Dan is de huidige halfuurdienst genoeg. In de brede spits kun je er dan een kwartierdienst van maken tot Asten en wat je dan nog tekort komt op schooldagen via versterkingsritten (op deeltrajecten?) met touringcars aanvullen.
Het gaat niet om 1 uurtje in de ochtendspits maar om een tijdblok van 2 1/2 uur en in de middag van 15:00 tot minstens 18:30.er moet eigenlijk ook nog 1 rit tussen 17:39 en 18:09 gepropt worden. Touringcars zijn uit den boze in de SRE,vanwege de problemen met de Handhelds. Die extra ritten tot Asten Floraplein rijden en terug kosten 2 uur,variant tot Mierlo rijden en terug als lijn 24 kost 1 uur en bespaar je dus 1 bus en dus zijn de kosten voor die vorm van versterking lager en kun je rijden met een Man Lion's city zodat er meer reizigers mee kunnen.
Het gaat niet alleen om scholieren in die bussen waarom het te druk wordt. Het gebeurt op Eindhoven station regelmatig dat groepen reizigers voor lijn 20 beslissen om 15 minuten te wachten omdat ze anders tot Someren kunnen staan,vanwege het feit dat er toch een Ambra komt in de plaats van een gelede bus.
Vind het trouwens ook prima als er 1 of 2 ritten per uur bijkomen naar Asten,alleen is dat duurder dan keren in Mierlo.
Laatst gewijzigd door Mr-W op di 21 jan 2014, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef:Touringcars zijn uit den boze in de SRE,vanwege de problemen met de Handhelds.
Het huidige document zegt daar nog niets over, in het PvE zal pas duidelijk worden of dit straks wel of niet mag.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef:Weet niet of de klachten over lijn 20 bekend zijn bij Hermes.
Als ze naar de chipkaartgegevens kijken, dan ziet Connexxion vanzelf wel dat het erg druk is op die ritten. De vraag is alleen of ze er iets mee zullen doen.
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Extra klagen, al dan niet via reizigersorganisatie, kan zeker helpen omdat vervoerders vaak niet uit eigen beweging iets gaan doen. Ook als je klaagt niet meteen, maar dan kun je altijd nog de media zoeken.
"Een touringcar is geen bus"
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Gekko123 »

Zijn er dan geen Van Hool newAG300-bussen van het GVU geschikt om richting Eindhoven te gaan? Weet niet of die wel mogen vanwege de concessie-eisen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Goed punt, ik ben GVU helemaal vergeten. Ik dacht alleen aan die BRU-kanaries, alles wat in het geel reed is immers overgegaan naar U-OV. Maar volgens mijn zijn die Van Hool's toch al aardig op leeftijd? Maar als het qua leeftijd en andere eisen mag, graag. Ik vond de 12 meter varianten die een tijdje in Nijmegen rondgereden hebben prima bussen.

De vraag is verder echter nog wel hoe goed die dingen onderhouden zijn. Ik denk niet dat GVU/Connexxion daar in dat laatste jaar nog veel onderhoud aan heeft gepleegd. Dat zag je bij BBA in Noord-Brabant ook toen deze opeens nog een jaar langer moesten rijden.

Wilde gedachte, mogen die dubbelgelede bussen in Eindhoven rijden? Als men die richting Airport stuurt (eventueel als 401) dan komen reguliere gelede bussen vrij.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door sealynx »

Frans F schreef: Uit cijfers van Veolia/Arriva voor West/Oost bleek vorig jaar dat nog slechts 6% van de reizigers 65+ was. Sowieso valt daar dus weinig te halen.

Het minst gevoelig voor prijs zijn scholieren en studenten (2/3 van alle reizigers) die weinig keuze hebben omdat ze iedere dag naar school moeten en i.h.a. geen auto-alternatief hebben.

In het algemeen geldt verder dat hoe hoger het tarief dat men moet betalen hoe gevoeliger men voor prijsverhogingen is. Mensen die losse kaartjes in de bus kopen blijken het meest gevoelig, daarna de vol betalende reizigers met een OV-chipkaart. Daar zit ook het probleem als de SRE de tarieven wil verhogen: juist de best betalende reizigers lopen als eerste weg.
Klopt dat er bij de ouderen weinig te halen valt, omdat het er weinig zijn, maar daar verlies je in ieder geval ook het minste reizigers. En trouwens, wanneer er 6% ouderen zijn, en die betalen allemaal de helft meer dan ze nu doen, dan leidt dat toch tot enkele procenten extra inkomsten. Wanneer SRE 5-15% moet besparen, dan lijkt me een paar procent extra inkomsten toch wel nuttig. Bij een kosten dekkingsgraad van 50%, is 2% extra inkomsten, toch al weer 1-procentpunt van je besparing binnen. Lijkt me de moeite waard!

Overigens zijn scholieren naar de informatie die ik heb (onderzoek van bureau Zight) juist het meest prijsgevoelig. Er was wel een groot verschil tussen stad en streek. In de stad is de prijsgevoeligheid veel groter, want dan hebben scholieren meer alternatieven (fiets).
huibf schreef:
Daniel schreef:De Woenselse Markt keert nooit meer terug. De fietsstraat is totaal ongeschikt voor de bus. De bus zal overigens ook teveel vertraging oplopen. Daarbij zijn er geen klachten gekomen over het wegvallen van de route, temeer omdat de halte aan de MG-laan of anders de Kloosterdreef ook op loopafstand liggen.
Vindt die fietsstraat prima geschikt voor bussen. Vrachtverkeer gaat daar ook prima (en met al dat laad- en losverkeer zijn dat er nogal wat). Alleen het stukje van Ring tot Verwerstraat in zuidelijke richting wellicht niet, omdat de bussen daar dan tegen het verkeer in zouden rijden.
Maar, is dit niet iets wat ze vooraf hadden kunnen bedenken? Dan hadden ze ofwel dat stukje anders in kunnen richten zodat het meer geschikt was voor bussen in zuidelijke richting, ofwel die haltes niet aan hoeven leggen.
Maar, toegegeven, met de bussen via de Boschdijk en de Montgommerylaan op korte afstand, is het niet per se nodig om over de markt te rijden.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hans »

Een aantal van Hool geledes is naar Almere gegaan en rijdt tijdelijk in IJsselmond.
Voldoen voor SRE niet aan de eisen en zijn daar ook niet naar te upgraden.
De Citaro geledes die we hier hebben voldoen eigenlijk ook niet helemaal, maar worden toegestaan na overleg.

Dubbel geleed hebben we al aangekaart maar ook dat zal hier niet komen te rijden, zodra die beschikbaar zijn (zijn nu nog verhuurd aan U-OV).

Overigens, de geledes van 400 rijden NIET standaard over op lijn 20. Geledes van lijn 4 of 404 gaat op een moment over op de streek. Enige keer dat eventueel een geleed van 400 wordt afgehaald en op een andere lijn gezet wordt zal zijn als het er 1 is in Hermes kleurstelling, maar dan is dat niet planmatig maar zoals geschreven door de stationschefs geïnitieerd.

Of was het wel een met Airport Shuttle bedrukking Mr-W?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

sealynx schreef: Klopt dat er bij de ouderen weinig te halen valt, omdat het er weinig zijn, maar daar verlies je in ieder geval ook het minste reizigers. En trouwens, wanneer er 6% ouderen zijn, en die betalen allemaal de helft meer dan ze nu doen, dan leidt dat toch tot enkele procenten extra inkomsten. Wanneer SRE 5-15% moet besparen, dan lijkt me een paar procent extra inkomsten toch wel nuttig. Bij een kosten dekkingsgraad van 50%, is 2% extra inkomsten, toch al weer 1-procentpunt van je besparing binnen. Lijkt me de moeite waard!
Even rekenen. Als je de bejaardenkorting afschaft gaan bejaarden 50% meer betalen dan nu en dat zou als er niemand wegloopt zo'n 3% extra inkomsten opleveren. Op basis van de 50%-wegloopregel moet je echter rekenen dat zo'n 25% zal afhaken en dat betekent weer 1,5% minder inkomsten. Resteert 1,5% extra inkomsten. Bij een dekkingsgraad van 40-50% betekent dat dat je ongeveer 0,7% van je benodigde 5-15% binnenhaalt. Dat schiet dus niet op, het zijn er gewoon te weinig.

Het fundamentele probleem is dat 75% van alle reizigers (bejaarden, scholieren, studenten) in de bus met grote korting reist (ook in de dure spitsuren als je extra bussen moet inzetten) en dat er daardoor veel te weinig geld binnenkomt. Zo lang dat probleem niet wordt aangepakt blijft het busvervoer sterk afhankelijk van subsidies, die echter steeds minder worden. En dat betekent verdergaande inkrimpingen.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 22 jan 2014, 14:21, 4 keer totaal gewijzigd.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Hans schreef:Een aantal van Hool geledes is naar Almere gegaan en rijdt tijdelijk in IJsselmond.
Voldoen voor SRE niet aan de eisen en zijn daar ook niet naar te upgraden.
De Citaro geledes die we hier hebben voldoen eigenlijk ook niet helemaal, maar worden toegestaan na overleg.

Dubbel geleed hebben we al aangekaart maar ook dat zal hier niet komen te rijden, zodra die beschikbaar zijn (zijn nu nog verhuurd aan U-OV).

Overigens, de geledes van 400 rijden NIET standaard over op lijn 20. Geledes van lijn 4 of 404 gaat op een moment over op de streek. Enige keer dat eventueel een geleed van 400 wordt afgehaald en op een andere lijn gezet wordt zal zijn als het er 1 is in Hermes kleurstelling, maar dan is dat niet planmatig maar zoals geschreven door de stationschefs geïnitieerd.

Of was het wel een met Airport Shuttle bedrukking Mr-W?
Het was een bus in gewone hermeskleurstelling.
Hermes heeft volgens mij al een dubbelgelede phileas in huis,alleen wordt die volgens mij nooit gebruikt en dat zal wel zo zijn redenen hebben.(dacht 1212).
Volgens mij kunnen de 4630-4646 uit 2007 eventueel naar de SRE,ze zijn namelijk jonger dan de Citaro's die er nu rijden,of zijn dit juist de bussen die naar Almere zijn gegaan ? De Dubbelgelede bussen van het GVU komen uit 2001 en 2002 en voldoen dus zeker niet aan de concessie eisen.
@fogeltje wat mij betreft is lijn 404 ook een goede kandidaat voor dubbelgeledebussen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Frans F schreef:Het fundamentele probleem is dat 75% van alle reizigers (bejaarden, scholieren, studenten) in de bus met grote korting reist en dat er daardoor veel te weinig geld binnenkomt. Zo lang dat probleem niet wordt aangepakt blijft het busvervoer sterk afhankelijk van subsidies, die echter steeds minder worden. En dat betekent verdergaande inkrimpingen.
Als korting wordt afgeschaft, dan mag wel het tarief omlaag. Ik reis nu met 40% Dalurenkorting, maar zelfs voor een OV-fanaat zoals mij wordt het een beetje duur allemaal als ik alles zonder korting zou moeten doen. Door de korting pak ik juist vaker de bus in plaats van bijvoorbeeld de fiets op bepaalde afstanden.

@Hans: op welk punt voldoen de (enkel) gelede bussen niet? Ik heb geen idee hoe oud ze zijn en wat hun specificaties zijn, maar ik vermoed dat vooral leeftijd en milieuvriendelijkheid de issues zullen zijn.

Wat betreft de 1212, die ken ik alleen van foto's. Die is volgens mij nooit ingezet bij het SRE. Is deze wel van het SRE/Hermes en niet van de fabrikant die hem als demobus gebruikt?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hainje »

sealynx schreef:Vindt die fietsstraat prima geschikt voor bussen. Vrachtverkeer gaat daar ook prima (en met al dat laad- en losverkeer zijn dat er nogal wat). Alleen het stukje van Ring tot Verwerstraat in zuidelijke richting wellicht niet, omdat de bussen daar dan tegen het verkeer in zouden rijden.
Maar, is dit niet iets wat ze vooraf hadden kunnen bedenken? Dan hadden ze ofwel dat stukje anders in kunnen richten zodat het meer geschikt was voor bussen in zuidelijke richting, ofwel die haltes niet aan hoeven leggen.
Maar, toegegeven, met de bussen via de Boschdijk en de Montgommerylaan op korte afstand, is het niet per se nodig om over de markt te rijden.
Er zijn testritten gemaakt met ambtenaren van de Gemeente Eindhoven met een bus over de Woenselse Markt toen deze net opgeleverd was. Kennelijk moesten zij toen toch ook schoorvoetend erkennen dat het gewoon niet praktisch was om hier een bus overheen te sturen, hoewel zij daar tot dan toe heilig van overtuigd waren dat dit wel kon. Maar zo gaat dat wel vaker in de politiek, koste wat kost iets door willen drukken en dan aan het eind erachter komen dat het toch niet zo'n goed idee was.
fogeltje schreef:Wilde gedachte, mogen die dubbelgelede bussen in Eindhoven rijden? Als men die richting Airport stuurt (eventueel als 401) dan komen reguliere gelede bussen vrij.
No way dat die dingen nog ergens serieus gaan rijden. Heb het daar een jaar of anderhalf geleden eens over gehad met iemand die bij het BRU werkt, die zei dat de dubbelgeledes zo ongelofelijk afgeragd waren dat ze eigenlijk rijp voor de sloop waren. (of wellicht een of ander derde-wereld-land, maar dat bedenk ik er nu zelf bij). De meeste dubbel geledes hebben er al iets van 1-1,5 miljoen kilometer op de teller staan. Als ze al naar Eindhoven komen, dan is het enkel tot het einde van deze concessieperiode, maar dan is het ook echt 'game over'.
Mr-W schreef:Hermes heeft volgens mij al een dubbelgelede phileas in huis,alleen wordt die volgens mij nooit gebruikt en dat zal wel zo zijn redenen hebben.(dacht 1212).
Volgens mij kunnen de 4630-4646 uit 2007 eventueel naar de SRE,ze zijn namelijk jonger dan de Citaro's die er nu rijden,of zijn dit juist de bussen die naar Almere zijn gegaan ? De Dubbelgelede bussen van het GVU komen uit 2001 en 2002 en voldoen dus zeker niet aan de concessie eisen.
@fogeltje wat mij betreft is lijn 404 ook een goede kandidaat voor dubbelgeledebussen.
Naar mijn weten staat de 1212 al sinds het begin van het Phileas-project bij APTS in Helmond een beetje wortel te schieten. Dat deze wagen niet op dienst mag heeft volgens mij te maken met het niet voldoen aan een aantal wettelijke criteria, maar Hans kan hier volgens mij wel meer over vertellen.

Hou er overigens ook rekening mee dat lijn 404 in dezelfde omlopen zit als lijn 4 en ik betwijfel het of met een dubbelgelede bus nu wel zo handig is om door met name de Venetiëstraat en de Livornostraat te rijden. Deze bocht is met een 18m bus net te doen, maar met 24m twijfel ik er aan.
fogeltje schreef: Als korting wordt afgeschaft, dan mag wel het tarief omlaag. Ik reis nu met 40% Dalurenkorting, maar zelfs voor een OV-fanaat zoals mij wordt het een beetje duur allemaal als ik alles zonder korting zou moeten doen. Door de korting pak ik juist vaker de bus in plaats van bijvoorbeeld de fiets op bepaalde afstanden.
Als je een beetje gaat rekenen dan valt het sowieso vies tegen vind ik;

Reizen zonder kortingsproduct is net zo duur is als de grijze strippenkaartjes die je bij de chauffeur kocht
Reizen met Dalkorting Brabant is vergelijkbaar met de blauwe strippenkaart
Reizen met Dalkorting+Leeftijdskorting komt overeen met de roze strippenkaart.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

fogeltje schreef:Als korting wordt afgeschaft, dan mag wel het tarief omlaag. Ik reis nu met 40% Dalurenkorting, maar zelfs voor een OV-fanaat zoals mij wordt het een beetje duur allemaal als ik alles zonder korting zou moeten doen. Door de korting pak ik juist vaker de bus in plaats van bijvoorbeeld de fiets op bepaalde afstanden.
De problemen zijn ontstaan met de invoering van de strippenkaart en het sterabonnement in de jaren 80, toen onder het mom van doelgroepenbeleid bejaarden en scholieren plotseling grote kortingen kregen, later uitgebreid met studenten via de SOV-kaart. Het gevolg was dat er veel minder geld binnenkwam dan eerst en omdat te compenseren werden jaar op jaar de tarieven extra verhoogd. Omdat het voor de vol betalende reizigers daardoor wel erg duur werd begonnen die in steeds grotere aantallen de auto in te vluchten, terwijl tegelijkertijd het aantal kortingsreizigers (voor wie het goedkoop was) snel toenam. Uiteindelijk is anno 2013 de situatie ontstaan dat de vol betalende reiziger een zeldzaamheid is geworden en is de kortingreiziger de norm.

Je hebt op zich gelijk als je stelt dat het reizen tegen vol tarief te duur geworden is (daarom zijn die vol betalende reizigers ook voor het grootste deel verdwenen), maar de oorzaak is daarvan ligt wel bij het feit dat 75% van de reizigers met korting reist. Het zou daarom beter zijn de kortingen fors te verminderen en de hoogste tarieven te verlagen.

Daarnaast zijn die kortingen ook nog eens arbitrair op basis van leeftijd en niet sociaal: een scholier met ouders met een dubbel inkomen reist met grote korting, idem dito een bejaarde met een goed inkomen, maar een bijstandsmoeder moet vol betalen.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 22 jan 2014, 14:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten