Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Frans F schreef:Met de chauffeurs is weinig mis, sommigen werden trouwens in de zomer door Arriva ingehuurd als het eigen personeel met vakantie was. De enige klacht was dat de chauffeurs het tariefsysteem, de diverse kaartjes en de zones niet kenden.
Sommige chauffeurs. De chef zelf kon prima rijden. Maar er zaten ook mensen bij waar je kon merken dat ze weinig rijden, die liepen standaard 10 minuten vertraging op die de goede chauffeurs niet hadden. Dus het was altijd geluk hebben wie ging rijden.

De klacht over het tariefsysteem geldt overigens voor alle ingehuurde chauffeurs, ik heb ook ooit een Dortmans chauffeur op een Arriva-bus gezien. Maar dat ligt natuurlijk bij Arriva, die moeten ingehuurd personeel gewoon beter voorlichten.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Mr-W schreef: Eigenlijk zou de vervoerder richting hun klanten er al voor moeten zorgen dat er fatsoenlijke versterking gebruikt wordt. Den Oudsten Alliance is bijvoorbeeld prima mits het een ex-interliner is of als de toerboer er fatsoenlijke stoelen in heeft gezet.(dus niet dat ding van Diamond Tours !)
Een gewone Alliance heeft ook prima stoelen. Ik vond juist die ex-Interliners verschrikkelijk. Zorg voor een goede klimaatbeheersing en dan zijn oude Hermes B89 en B95 Interliner bussen prima bussen voor spitsversterking.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:
Frans F schreef:Met de chauffeurs is weinig mis, sommigen werden trouwens in de zomer door Arriva ingehuurd als het eigen personeel met vakantie was. De enige klacht was dat de chauffeurs het tariefsysteem, de diverse kaartjes en de zones niet kenden.
Sommige chauffeurs. De chef zelf kon prima rijden. Maar er zaten ook mensen bij waar je kon merken dat ze weinig rijden, die liepen standaard 10 minuten vertraging op die de goede chauffeurs niet hadden. Dus het was altijd geluk hebben wie ging rijden.

De klacht over het tariefsysteem geldt overigens voor alle ingehuurde chauffeurs, ik heb ook ooit een Dortmans chauffeur op een Arriva-bus gezien. Maar dat ligt natuurlijk bij Arriva, die moeten ingehuurd personeel gewoon beter voorlichten.
Precies,heb eens meegemaakt dat een EHAD chauffeur op lijn 25 geen Met-Elkaartjes bij had en we die op lijn 20 moesten kopen.Dit was voordat de goedkope €3 kaartjes er waren.De chauffeur had wel een stempel + duurdere gewone kaartjes bij.
Overigens ook in de BBA tijd op lijn 156 meegemaakt dat een chauffeur zei dat iedereen gratis meemocht omdat hij alleen een stempel had gekregen en geen losse kaartjes,hij vond het niet eerlijk om reizigers met een strippenkaart dan wel te laten betalen en reizigers zonder strippenkaart niet.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

fogeltje schreef:Zorg voor een goede klimaatbeheersing en dan zijn oude Hermes B89 en B95 Interliner bussen prima bussen voor spitsversterking.
Ze zijn ouder dan 12 jaar, dus straks kunnen ze alleen nog maar bij de SRE rijden, niet meer bij de Provincie. Een voorbeeld van hoe de goeden onder het slechte gedrag van de kwaden moeten lijden.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door sealynx »

Frans F schreef:@sealynx
Bij mijn weten verandert er wat dit betreft niets.
Zijn ook nooit klachten over geweest, althans niet bij het ROB.
Vindt dat het niet alleen over reactie op klachten gaat, maar ook over het goed kunnen verkopen van je product. M.i. heeft het geen enkele zin een huisstijl te maken, als je er vervolgens niks mee doet verder.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13171
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Z2N »

Zijn er eigenlijk plannen om de lijn 400/401/402/101 te voorzien van T100-bussen? Die lijnen lopen namelijk voor het overgrote deel over de snelweg, en als ze daar 25% sneller kunnen rijden kunnen de bussen zomaar 10 minuten sneller van begin- naar eindpunt rijden, hetgeen natuurlijk weer spaart in de chauffeurskosten (de grootste kostenpost van allemaal), waardoor er meer geld over is voor OV elders in Brabant.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Ik had voorgenomen om voortaan mijn bek dicht te houden, maar hier wil ik toch op reageren.

Voor de lijnen 400, 401 en 402 snap ik het wel dat er T100 bussen zullen komen (al dan niet zoals de huidige Brabantliner bussen). Maar lijn 101 is een gewone streekbuslijn en niet echt een HOV-lijn (lees Volans en/of Brabantlinerlijn) en dat is het ook nooit geweest (hoewel het HOV-tarief WEL geldig is op de lijn). Deze lijn ligt ook ver weg van de Brabantlinerlijnen en hierdoor zal een deel van T100-bussen in Bergen op Zoom gestald moeten worden. Hierdoor krijg je inflexibiliteit van het materieel wat onhandig is. Daarnaast eist de provincie min of meer dat dit een gewone streeklijn is en blijft (zie http://www.brabant.nl/dossiers/dossiers ... 6C1C22.pdf, blz. 10) dus zullen er gewone streekbussen blijven rijden op deze lijn.

Overigens, als iemand hier durft te beweren dat lijn 101 wel een Brabantliner is dan mag die persoon zijn huiswerk wel even goed gaan doen. Op de wiki (bij Brabantliner) stond dit namelijk ook al fout. Er reden wel eens Brabantlinerbussen op de lijn tijdens vakantieperiodes en er geldt een HOV-tarief, maar de lijn is nooit en te nimmer een Brabantlinerlijn geweest. Lijn 400, 401 en 402 zijn dit wel.

Daarnaast nog iets, ik ben overigens blij als alle versterkingsbussen jonger moeten zijn dan 12 jaar. Nou ja niet ouder dan 12 jaar. Niet alle bussen die ouder zijn dan 12 jaar zijn inderdaad van goede kwaliteit en dit geldt ook voor touringcars. Maar ze moeten wel goed onderhouden worden en blijven. BBA liet de onderhoud achterwege in hun laatste jaar in Oost-Brabant, maar ook touringcarbedrijven kunnen er wat van. Fassbender rijdt ook een versterkingsrit voor Arriva en die reed een paar jaar geleden minimaal twee weken (heb het niet bijgehouden) met een bus op lijn 156 met een kapotte voordeur (een die niet goed sluitte). De bus was overigens volgens de chauffeur nog niet zo heel erg oud (meen iets van 10 jaar even uit mijn hoofd). Over Diamand Tours overigens nog maar te zwijgen. Die reden een half jaar lang rond met bussen waarvan inderdaad de verwarming het slecht deed, radio maar half en de stopknop helemaal niet meer (was het geval bij de ex-GVU bussen).
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Volgens eis C6.28 van het PvE gelden voor het materieel op lijn 101 dezelfde eisen als voor HOV-lijnen, zoals hoge vloer met lift. Inzet van lagevloer streekbussen zoals geëist voor de overige lijnen is op deze lijn niet toegestaan.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Bestek Aanbesteding Openbaar Vervoer Noord-Brabant

51
nr Omschrijving
C.6.26 Bussen die worden ingezet op Stadsvervoer zijn Lagevloer bussen.

In afwijking van de vorige zin hoeven Zero emissie voertuigen die worden ingezet op Stadsvervoer
geen Lagevloer bussen te zijn; een Low-entry bus volstaat in dezen (een Lagevloer bus is uiteraard
wel toegestaan).
C.6.27 Bussen die worden ingezet op Streekvervoer en stadsregionaal HOV zijn Low -entry bussen of
Lagevloer bussen.
C.6.28 Bussen die worden ingezet op interregionaal HOV (Brabantliner) en op de verbinding Bergen op
Zoom – Rotterdam (de huidige lijn 101) zijn Hogevloer bussen (voorzien van een rolstoellift) of
Low-entry bussen.
Inzet van Lagevloer bussen is niet toegestaan op interregionaal HOV (Brabantliner) en op de
verbinding Bergen op Zoom – Rotterdam Zuidplein (de huidige lijn 101).
Hier boven staan de materieel eisen van de provincie en daarin staat juist niet dat het alleen maar hogevloersbussen moet zijn. Het mag dus ook low-entry bussen zijn. Zolang het maar geen lagevloerbussen zijn (en daar zit wel degelijk een verschil in). Low-entry is wanneer een bus bij de deuren en soms er tussen in een verlaagde vloer heeft en achterin een verhoogde vloer (zoals bij veel streekbussen het geval is). Low-floor is wanneer een bus over de gehele lengte een verlaagde vloer heeft (zoals bij veel stadsbussen het geval is).

Amba's zijn low-entry bussen, sommige Citea's zijn Low-entry bussen, sommige citaro's (vooral de Ü-versie) en zo kan ik nog wel even verder gaan. Dit zijn dus gewone streekbussen die Veolia nu ook al in dienst heeft en op die lijn gebruikt (weet overigens niet of de gelede volvo's nu wel of niet low-entry zijn of lagevloers, maar ik gok het laatste). Door alleen hogevloersbussen in te zetten op lijn 101 creëer je een eilandlijn daar, waarbij de bussen met geen enkele mogelijkheid op andere lijnen ingezet kunnen worden. Chauffeurs moeten dan of steeds wisselen van bus in Bergen op Zoom of de hele dag op die lijn met die bussen blijven rijden of onnodige kilometers maken naar Breda of Oosterhout om met die bus ook op andere lijnen te kunnen rijden. Tijdwinst kan wel handig zijn, maar inflexibiliteit van materieel en mogelijk ook chauffeurs juist niet.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Als op de HOV-lijnen soortgelijke low-entry bussen gaan rijden als nu in het streekvervoer lijkt me dat geen verbetering. In Oost-Brabant hoopten veel reizigers dat er nu eindelijk Q-liner-achtige bussen zouden komen voor de lijnen 152 en 160. De huidige Amba's zijn bij de reizigers nooit erg geliefd geweest, alhoewel dat ook komt door de beroerde ventilatie.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Lijn 101 is geen HOV-lijn :roll:. Daarnaast zeg ik ook niet dat op de HOV-lijnen dezelfde bussen moeten komen als op de gewone streeklijnen. Ik zeg juist dat op lijn 101 naar mijn mening beter geen T100 bussen kunnen komen.

Maar laat maar, ik houd mijn bek wel gewoon weer dicht :X
Laatst gewijzigd door Michael 1988 op di 21 jan 2014, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door ICE105 »

Z2N schreef:Zijn er eigenlijk plannen om de lijn 400/401/402/101 te voorzien van T100-bussen?
Nee, staat niet in PvE. Veolia gaat het ook niet uit zichzelf doen want het aan kunnen bieden van staplaatsen komt wel eens van pas.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

@Michael 1988
Je overweging m.b.t. een eilandbedrijf rond BoZ voor 101 snap ik, maar voor de HOV-lijnen (152, 160, 30X, 40X) is ook geen apart soort bus vereist. In principe kunnen Arriva en Veolia die lijnen ook met gewone streekbussen gaan rijden.

Dat zou geen ramp zijn, maar wel een teleurstelling. T100 is niet nodig, maar wat meer uitstraling dan een gewone streekbus zou mijns inziens toch wel verstandig zijn. Want er zal door Arriva commercieel hard gewerkt moeten worden om de halfuurdiensten op maandagavond en op zondagmorgen vol te krijgen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21334
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Meltrain »

'Gewone' streekbussen op de 40x lijnen waren in het verleden ook al geen succes, dus dat zal wel niet gebeuren, neem ik aan.
Voor de rest verwacht ik een enorme order voor een zeker bedrijf in Heerenveen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael »

Z2N schreef:Zijn er eigenlijk plannen om de lijn 400/401/402/101 te voorzien van T100-bussen? Die lijnen lopen namelijk voor het overgrote deel over de snelweg, en als ze daar 25% sneller kunnen rijden kunnen de bussen zomaar 10 minuten sneller van begin- naar eindpunt rijden, hetgeen natuurlijk weer spaart in de chauffeurskosten (de grootste kostenpost van allemaal), waardoor er meer geld over is voor OV elders in Brabant.
De bussen die er nu op rijden zijn begrensd op 100 en dat wordt er ook regelmatig mee gereden. Alhoewel het eigenlijk niet toegestaan is.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Meltrain schreef: Voor de rest verwacht ik een enorme order voor een zeker bedrijf in Heerenveen.
Ik reageer niet meer op dat van de T-100 bussen of wat dan ook, maar wel even hierop. Ik zou het niet te hard roepen. Kan ook goed zo zijn dat EvoBus een grote order binnen haalt. Of misschien NEOMAN of Scania of Volvo of Iveco Bus of Heuliez Bus of Van Hool of misschien wel een Brits bedrijf of gaan we op de Chinese tour. Overigens verwacht ik niet direct dat Veolia op de Chinese tour gaat. Er zijn ook verschillende bekende Europese busbedrijven die elektrische (midi)bussen bouwen. Waaronder Solaris, Van Hool, Iveco Bus en Optare.

Dat Arriva de VDL Citea MLE wou bestellen, betekend niet dat al hun nieuwe bussen daar besteld gaan worden (geldt ook voor Veolia overigens).

Ps. voor de leken hier. Onder EvoBus valt Mercedes-Benz en Setra en onder NEOMAN valt MAN, Neoplan en Viseon.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door fogeltje »

Michael 1988 schreef:
Meltrain schreef: Voor de rest verwacht ik een enorme order voor een zeker bedrijf in Heerenveen.
Ik reageer niet meer op dat van de T-100 bussen of wat dan ook
Jammer, want het brengt wel discussie op gang. Ik ben het misschien wel vaker niet met je eens, maar lees wel altijd graag wat je te zeggen hebt.

Ik hoop voor VDL dat ze wel wat orders krijgen, want voor de nieuwe SRE-concessie vrees ik het ergste voor ze, daar wordt volgens mij iets gevraagd wat ze (nog) niet leveren.
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Arriva heeft eerder bekend gemaakt voor Oost 120 nieuwe bussen aan te gaan schaffen en daarnaast met 80 bestaande bussen (deels van Veolia?, de Amba's mogen niet meer gebruikt worden) verder te gaan. Omdat voor de nieuwe concessie voor de streek airco is vereist, zullen de oude bussen naar de stadsdiensten Den Bosch en Tilburg gaan.

Veolia zal ook zoiets moeten aanschaffen voor Breda (elektrisch) en voor de streek (airco). De Brabantliners kunnen voor zover ik de eisen kan overzien wel hergebruikt worden. VDL lijkt me voor de elektrische bussen overigens redelijk kansloos gezien de te beperkte actieradius van hun model.

Uiteindelijk draait alles verder vooral om de prijs, want gezien de aanhoudende bezuinigingen op het OV kan geen enkele vervoerder het zich nog permitteren bussen uit eigen regio te bestellen als die qua prijs niet concurrerend zijn.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

fogeltje schreef:
Michael 1988 schreef:
Meltrain schreef: Voor de rest verwacht ik een enorme order voor een zeker bedrijf in Heerenveen.
Ik reageer niet meer op dat van de T-100 bussen of wat dan ook
Jammer, want het brengt wel discussie op gang. Ik ben het misschien wel vaker niet met je eens, maar lees wel altijd graag wat je te zeggen hebt.

Ik hoop voor VDL dat ze wel wat orders krijgen, want voor de nieuwe SRE-concessie vrees ik het ergste voor ze, daar wordt volgens mij iets gevraagd wat ze (nog) niet leveren.
Waarom zou ik verder gaan als er niets meer te vertellen is? Ik ben niet een of andere joker of zo :N En wat bedoel je met de laatste zin (heb me nog niet verdiept in de nieuwe concessie van SRE).
Frans F schreef:Arriva heeft eerder bekend gemaakt voor Oost 120 nieuwe bussen aan te gaan schaffen en daarnaast met 80 bestaande bussen (deels van Veolia?, de Amba's mogen niet meer gebruikt worden) verder te gaan. Omdat voor de nieuwe concessie voor de streek airco is vereist, zullen de oude bussen naar de stadsdiensten Den Bosch en Tilburg gaan.

Veolia zal ook zoiets moeten aanschaffen voor Breda (elektrisch) en voor de streek (airco). De Brabantliners kunnen voor zover ik de eisen kan overzien wel hergebruikt worden. VDL lijkt me voor de elektrische bussen overigens redelijk kansloos gezien de te beperkte actieradius van hun model.

Uiteindelijk draait alles verder vooral om de prijs, want gezien de aanhoudende bezuinigingen op het OV kan geen enkele vervoerder het zich nog permitteren bussen uit eigen regio te bestellen als die qua prijs niet concurrerend zijn.
Volgens mij wou Arriva wel verder gaan met de huidige bussen die ze in Oost-Brabant hebben rijden. De Citaro's en de Amba's zijn bij elkaar al 78 bussen (bussen uit de 80xx-serie niet meegerekend). De bussen van Veolia kunnen namelijk niet zomaar even overgenomen worden. Die zijn eigendom van Veolia en zullen dan eerder over gekocht moeten worden. Dan ben je goedkoper uit om het huidige materieel wat als in bezit is van Arriva (dus de Amba's en de Citaro's) nog een paar jaar langer te gebruiken, al dan niet met een aangepast interieur. Er zijn al enkele Amba's bij Arriva (meen zo even uit mijn hoofd de 8201, 8202 en 8203) die al een interieur hebben voor de stadsdienst, dus kunnen zo al op de stadsdienst worden ingezet. En er rijden ook al regelmatig Amba's op de stadsdienst in Den Bosch. Het enige wat wel problemen zou kunnen leveren is dat Arriva geen gelede bussen heeft en Veolia wel. Althans, Veolia gebruikt gelede bussen op de stadsdienst van Tilburg (weet niet of ze van de streek afkomen of alleen maar op de stadsdienst rijden).

Even iets anders, weet iemand wat er met de elektrische Volvo 7700 bij Arriva gaat gebeuren en wat er met de elektrische Rosero First busjes is gebeurd? Weet iemand overigens ook of de serie 3943 en 5884-5889 van Veolia mee overgaan in de nieuwe concessie?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Michael 1988 schreef: Volgens mij wou Arriva wel verder gaan met de huidige bussen die ze in Oost-Brabant hebben rijden. De Citaro's en de Amba's zijn bij elkaar al 78 bussen (bussen uit de 80xx-serie niet meegerekend). De bussen van Veolia kunnen namelijk niet zomaar even overgenomen worden. Die zijn eigendom van Veolia en zullen dan eerder over gekocht moeten worden. Dan ben je goedkoper uit om het huidige materieel wat als in bezit is van Arriva (dus de Amba's en de Citaro's) nog een paar jaar langer te gebruiken, al dan niet met een aangepast interieur. Er zijn al enkele Amba's bij Arriva (meen zo even uit mijn hoofd de 8201, 8202 en 8203) die al een interieur hebben voor de stadsdienst, dus kunnen zo al op de stadsdienst worden ingezet. En er rijden ook al regelmatig Amba's op de stadsdienst in Den Bosch. Het enige wat wel problemen zou kunnen leveren is dat Arriva geen gelede bussen heeft en Veolia wel. Althans, Veolia gebruikt gelede bussen op de stadsdienst van Tilburg (weet niet of ze van de streek afkomen of alleen maar op de stadsdienst rijden).
Het probleem is dat voor de stad lowfloor is geeist en voor de streek airco en dat de Amba's geen van beide hebben. Omdat er maar 33 Citaro stadsbussen zijn (die wel lowfloor zijn) vroeg ik me al af welke die andere 47 te hergebruiken bussen zijn. De twee opties die ik kan verzinnen zijn Citaro's uit andere regio's of overname van Volvo's van Veolia. Of Arriva houdt zich van de domme en doet of ze het verschil tussen lowfloor en lowentry niet kennen. :wink:

Overigens zijn die Amba's 's in de stad niet echt handig, omdat de reizigers in het lagevloer deel blijven staan en niet doorlopen naar achteren. In Den Bosch is het niet zo druk en is dat niet zo'n issue maar in Tilburg ben ik bang van wel. Verder kun je in het hoge deel niet staan (te laag) en is er daardoor heel weinig staruimte voor in de spits.
Even iets anders, weet iemand wat er met de elektrische Volvo 7700 bij Arriva gaat gebeuren en wat er met de elektrische Rosero First busjes is gebeurd? Weet iemand overigens ook of de serie 3943 en 5884-5889 van Veolia mee overgaan in de nieuwe concessie?
De Rosero's staan nog steeds op het Arriva-terrein op de Rietvelden in Den Bosch te wachten op een nieuwe toekomst. Er is op verzoek van het ROB gekeken of ze ingezet konden worden op lijn 71 (Empel) en/of lijn 65 (Engelen) maar omdat dat buitenlijnen zijn was het km-bereik tussen de oplaadbeurten daarvoor te klein. Daarnaast zijn ze qua DRU-prijs 50% duurder dan een gewone bus en niemand (Arriva, provincie, gemeente) wil die kosten betalen. De vervoersontwikkelaar verwachtte vorige maand dat ze in de verkoop gaan.

De Volvo 7700 rijdt af en toe op lijn 80, maar de laatste tijd zie ik hem niet meer. Omdat hij als inductiebus steeds moet worden opgeladen kan hij alleen op de parkeerpendels rijden. De Provincie wil deze pendels echter na dit jaar niet meer uit het OV-budget betalen (omdat het geen OV is) en vindt dat de gemeente ze maar zelf moet betalen uit de opbrengst van de parkeergelden. Ze zijn dus niet meer meegenomen in de nieuwe aanbesteding en de bal ligt nu dus bij de gemeente. Ik verwacht dat de 7700 blijft staan tot duidelijk is hoe het met de pendels verder gaat.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Frans F schreef:Het probleem is dat voor de stad lowfloor is geeist en voor de streek airco en dat de Amba's geen van beide hebben. Omdat er maar 33 Citaro stadsbussen zijn (die wel lowfloor zijn) vroeg ik me al af welke die andere 47 te hergebruiken bussen zijn. De twee opties die ik kan verzinnen zijn Citaro's uit andere regio's of overname van Volvo's van Veolia.
Ik kan nog wel een veel simpeler optie bedenken: een deel van de bestaande Ambassadors voorzien van airco. Dat trucje is wel vaker uitgevoerd.
Verder kun je in het hoge deel niet staan (te laag) en is er daardoor heel weinig staruimte voor in de spits.
Lijkt me sterk dat het plafond lager zit in die Arriva-Amba's, maar in de Ambassadors die ik ken kan je prima staan in het achterste deel. En met 1,74 m ben ik niet uitzonderlijk kort ofzo. Heb ook nog nooit reizigers zien bukken om de achterste zitplaatsen te bereiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Hainje »

Michael 1988 schreef:Het enige wat wel problemen zou kunnen leveren is dat Arriva geen gelede bussen heeft en Veolia wel. Althans, Veolia gebruikt gelede bussen op de stadsdienst van Tilburg (weet niet of ze van de streek afkomen of alleen maar op de stadsdienst rijden).
De geledes die op lijn 1 in Tilburg rijden, zijn van de stadsdienst en rijden niet op de streek. Overigens zijn geledes echt wel nodig op deze lijn met 10'-frequentie. Als ze standaardwagens in willen gaan zetten dan moet lijn 1 toch minimaal een 7,5'-frequentie gaan rijden, anders krijgen ze het niet weg.
Frans F schreef:Overigens zijn die Amba's 's in de stad niet echt handig, omdat de reizigers in het lagevloer deel blijven staan en niet doorlopen naar achteren. In Den Bosch is het niet zo druk en is dat niet zo'n issue maar in Tilburg ben ik bang van wel. Verder kun je in het hoge deel niet staan (te laag) en is er daardoor heel weinig staruimte voor in de spits.
Ik zie op de lijnen 6, 7, 8 en 9 anders regelmatig Amba's rijden, ook in de spits. Dus ik denk dat het op zich wel meevalt.
🍉
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Frans F »

Daniel schreef: Ik kan nog wel een veel simpeler optie bedenken: een deel van de bestaande Ambassadors voorzien van airco. Dat trucje is wel vaker uitgevoerd.
Daar dacht ik ook al aan, maar ik weet niet of dat lonend is voor bussen die 4 jaar later toch vervangen moeten worden.
Heb ook nog nooit reizigers zien bukken om de achterste zitplaatsen te bereiken.
Met mijn 1.90 stoot ik toch echt mijn hoofd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39166
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Daniel »

Arriva heeft in Dordrecht zelfs nog Wrights verbouwd naar stadsinterieur terwijl men 4 jaar later is begonnen die te vervangen (en dat was in dit geval niet alleen simpel stoelen weghalen). Zelfde gold voor de Citaro's ex-Maastricht die voor diezelfde stadsdienst opnieuw gespoten zijn en voorzien zijn van alle apparatuur en extra bestemmingsdisplays, terwijl die gezien hun leeftijd hoe dan ook maar kort konden rijden.
Vergeet niet dat ze dat materieel na die vier jaar wellicht nog elders kwijt kunnen. Veel Arriva-materieel is bv. ook naar Portugal vertrokken en dan is het alleen maar een voordeel als er "net" een airco in gezet is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)

Bericht door Michael 1988 »

Frans F schreef:
Michael 1988 schreef: Volgens mij wou Arriva wel verder gaan met de huidige bussen die ze in Oost-Brabant hebben rijden. De Citaro's en de Amba's zijn bij elkaar al 78 bussen (bussen uit de 80xx-serie niet meegerekend). De bussen van Veolia kunnen namelijk niet zomaar even overgenomen worden. Die zijn eigendom van Veolia en zullen dan eerder over gekocht moeten worden. Dan ben je goedkoper uit om het huidige materieel wat als in bezit is van Arriva (dus de Amba's en de Citaro's) nog een paar jaar langer te gebruiken, al dan niet met een aangepast interieur. Er zijn al enkele Amba's bij Arriva (meen zo even uit mijn hoofd de 8201, 8202 en 8203) die al een interieur hebben voor de stadsdienst, dus kunnen zo al op de stadsdienst worden ingezet. En er rijden ook al regelmatig Amba's op de stadsdienst in Den Bosch. Het enige wat wel problemen zou kunnen leveren is dat Arriva geen gelede bussen heeft en Veolia wel. Althans, Veolia gebruikt gelede bussen op de stadsdienst van Tilburg (weet niet of ze van de streek afkomen of alleen maar op de stadsdienst rijden).
Het probleem is dat voor de stad lowfloor is geeist en voor de streek airco en dat de Amba's geen van beide hebben. Omdat er maar 33 Citaro stadsbussen zijn (die wel lowfloor zijn) vroeg ik me al af welke die andere 47 te hergebruiken bussen zijn. De twee opties die ik kan verzinnen zijn Citaro's uit andere regio's of overname van Volvo's van Veolia. Of Arriva houdt zich van de domme en doet of ze het verschil tussen lowfloor en lowentry niet kennen. :wink:

Overigens zijn die Amba's 's in de stad niet echt handig, omdat de reizigers in het lagevloer deel blijven staan en niet doorlopen naar achteren. In Den Bosch is het niet zo druk en is dat niet zo'n issue maar in Tilburg ben ik bang van wel. Verder kun je in het hoge deel niet staan (te laag) en is er daardoor heel weinig staruimte voor in de spits.
Ik heb toch nog regelmatig volle bussen voorbij zien komen in Den Bosch. En het zijn 34 Citaro's. Serie 751 - 784 ;)

Overigens, en ik citeer is er gezegd dat er 80 bussen van de bestaande vloot mee overgaan. Er is niet gezegd dat al die bussen op de stadsdienst worden ingezet. Dat kan ook betekenen dat alleen voor de huidige concessie Midden-Brabant nieuwe bussen besteld worden (en eventueel ook voor Oost-Brabant i.v.m. de bussen uit de 80xx-serie en de stadsbussen in Den Bosch). Maar jij (Frans F) was het wel die zei op di 17 dec 2013 om 21:54 dat de 80 huidige bussen op de stadsdienst gebruikt zullen gaan worden bij Arriva.
In de concessie Oost-Brabant gaan 200 bussen rijden, waarvan 80 bussen van de huidige bestaande vloot. De nieuwe bussen zijn Euro 6-bussen en er wordt een zero emissie bus aangeschaft. Alle bussen worden uitgevoerd in de regionale huisstijl van Brabant. Bovendien hebben alle bussen gratis WiFi. De concessie biedt werkgelegenheid aan 550 fte.
(Bron)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten