Michael 1988 schreef:
Volgens mij wou Arriva wel verder gaan met de huidige bussen die ze in Oost-Brabant hebben rijden. De Citaro's en de Amba's zijn bij elkaar al 78 bussen (bussen uit de 80xx-serie niet meegerekend). De bussen van Veolia kunnen namelijk niet zomaar even overgenomen worden. Die zijn eigendom van Veolia en zullen dan eerder over gekocht moeten worden. Dan ben je goedkoper uit om het huidige materieel wat als in bezit is van Arriva (dus de Amba's en de Citaro's) nog een paar jaar langer te gebruiken, al dan niet met een aangepast interieur. Er zijn al enkele Amba's bij Arriva (meen zo even uit mijn hoofd de 8201, 8202 en 8203) die al een interieur hebben voor de stadsdienst, dus kunnen zo al op de stadsdienst worden ingezet. En er rijden ook al regelmatig Amba's op de stadsdienst in Den Bosch. Het enige wat wel problemen zou kunnen leveren is dat Arriva geen gelede bussen heeft en Veolia wel. Althans, Veolia gebruikt gelede bussen op de stadsdienst van Tilburg (weet niet of ze van de streek afkomen of alleen maar op de stadsdienst rijden).
Het probleem is dat voor de stad lowfloor is geeist en voor de streek airco en dat de Amba's geen van beide hebben. Omdat er maar 33 Citaro stadsbussen zijn (die wel lowfloor zijn) vroeg ik me al af welke die andere 47 te hergebruiken bussen zijn. De twee opties die ik kan verzinnen zijn Citaro's uit andere regio's of overname van Volvo's van Veolia. Of Arriva houdt zich van de domme en doet of ze het verschil tussen lowfloor en lowentry niet kennen.
Overigens zijn die Amba's 's in de stad niet echt handig, omdat de reizigers in het lagevloer deel blijven staan en niet doorlopen naar achteren. In Den Bosch is het niet zo druk en is dat niet zo'n issue maar in Tilburg ben ik bang van wel. Verder kun je in het hoge deel niet staan (te laag) en is er daardoor heel weinig staruimte voor in de spits.
Even iets anders, weet iemand wat er met de elektrische Volvo 7700 bij Arriva gaat gebeuren en wat er met de elektrische Rosero First busjes is gebeurd? Weet iemand overigens ook of de serie 3943 en 5884-5889 van Veolia mee overgaan in de nieuwe concessie?
De Rosero's staan nog steeds op het Arriva-terrein op de Rietvelden in Den Bosch te wachten op een nieuwe toekomst. Er is op verzoek van het ROB gekeken of ze ingezet konden worden op lijn 71 (Empel) en/of lijn 65 (Engelen) maar omdat dat buitenlijnen zijn was het km-bereik tussen de oplaadbeurten daarvoor te klein. Daarnaast zijn ze qua DRU-prijs 50% duurder dan een gewone bus en niemand (Arriva, provincie, gemeente) wil die kosten betalen. De vervoersontwikkelaar verwachtte vorige maand dat ze in de verkoop gaan.
De Volvo 7700 rijdt af en toe op lijn 80, maar de laatste tijd zie ik hem niet meer. Omdat hij als inductiebus steeds moet worden opgeladen kan hij alleen op de parkeerpendels rijden. De Provincie wil deze pendels echter na dit jaar niet meer uit het OV-budget betalen (omdat het geen OV is) en vindt dat de gemeente ze maar zelf moet betalen uit de opbrengst van de parkeergelden. Ze zijn dus niet meer meegenomen in de nieuwe aanbesteding en de bal ligt nu dus bij de gemeente. Ik verwacht dat de 7700 blijft staan tot duidelijk is hoe het met de pendels verder gaat.