Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door MdJ »

Erno-BE schreef:Verder lijn 60 (Enschede-Oldenzaal) 1x/uur doortrekken naar De Lutte, Gildehaus (D) en Bad Bentheim (D). De ritten op het andere halve uur rijden in de brede spits (6:30-9:00+13:30-19:00) door naar De Lutte. 's avonds en in het weekend wordt er 1x/uur tussen Oldenzaal en Bad Bentheim (D) gereden.
En De Thij? Die krijgt 1x per uur minder overdag?
Bij twijfel: gebruik beton.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Nitein-Repart »

Dan rijdt de stadsdienst 4x/uur, vervalt wel de verbinding tussen De Thy en Enschede.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
dennistd
Berichten: 5543
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door dennistd »

Erno-BE schreef:Dan rijdt de stadsdienst 4x/uur, vervalt wel de verbinding tussen De Thy en Enschede.
In lijn 65 zit nu ook al niemand...
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Nitein-Repart »

Ok en lijn 60 (Oldenzaal-De Thy) dan?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
dennistd
Berichten: 5543
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door dennistd »

Lijn 60 is op het stuk Enschede-Oldenzaal station wel goed gevuld, maar Oldenzaal station-Oldenzaal de Thij zitten er buiten de spits niet zo heel veel in (mannetje of 4-5 denk ik hooguit). In de spits is het wel een stuk drukker, maar ook mensen name mensen die het hele traject afleggen (De Thij-Enschede).
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Meltrain »

Is dat ook de reden dat die lijn in de vakanties niet doordeweeks in de daluren rijdt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Nitein-Repart »

Vraag is of je lijn 60 vanaf Oldenzaal niet 1x/uur naar Bad Bentheim (in de brede spits 2x/uur Enschede-De Lutte) kan laten rijden. Dat de Bentheimhopper een flop was, was omdat de belangrijkste stad in de regio (Enschede) niet werd aangedaan en ook de tussenliggende dorpen (De Lutte, Gildehaus) langs werd gereden. Dat betreft bied een bus voirdelen. Dat de verbinding Enschede-De Thy verloren gaat jammer, misschien kan er in de spits extra bussen rijden die aansluiten op bussen naar Enschede.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
htm_tram
Berichten: 1369
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 08:35

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door htm_tram »

Ik zou de 6 nachbuzz lijnen van Den haag omleggen. Het beginpunt is nou op het buitenhof waar de bussen regelmatig in de weg staan voor de laatste dienstwagens van lijn 1 en 17. En in de winter voor de pekeltrams. En omdat dronken jongetjes vaak aan de noodknopjes van de deuren zitten. datzelfde geld voor centraal station. In overleg met de groep nachbuzz chauffeurs hebben we gekeken voor een goed beginpunt waar de bussen niet in de wegstaan, en waar er koffie te verkrijgen is. Omdat de meeste lijnen toch al over de Theresiastraat rijden ziet iedereen het wel zitten om bij "mij" de nachbuzz te laten beginnen. Naast de koffie en thee kan de frituur aan want de meeste chauffeurs lusten wel wat na het ritje van 02.00 uur. De bussen staan veiliger en ik ben makkeijk thuis. wat wil je nog meer :pos:
Zet CFL ineens gelede bussen in op lijn 112...
Zullen er wel te veel hobbyisten mee reizen...
dennistd
Berichten: 5543
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door dennistd »

Erno-BE schreef:Vraag is of je lijn 60 vanaf Oldenzaal niet 1x/uur naar Bad Bentheim (in de brede spits 2x/uur Enschede-De Lutte) kan laten rijden. Dat de Bentheimhopper een flop was, was omdat de belangrijkste stad in de regio (Enschede) niet werd aangedaan en ook de tussenliggende dorpen (De Lutte, Gildehaus) langs werd gereden. Dat betreft bied een bus voirdelen. Dat de verbinding Enschede-De Thy verloren gaat jammer, misschien kan er in de spits extra bussen rijden die aansluiten op bussen naar Enschede.
Dan ben je zeker 45 minuten onderweg op Oldenzaal-Bentheim. En volgens mij is er nauwelijks vraag naar Enschede-Bentheim: Bestemmingen verder Duitsland in zijn immers prima bereikbaar via Münster. En Bentheim zelf is niet groter dan een Delden of Goor, terwijl de afstand net zo groot is. Verder zit de grens er tussen, ook nog steeds een soort onzichtbaar obstakel.

Oldenzaal-Bentheim is veel beter af met een doorgetrokken verbinding Zutphen-Rheine met stations in De Lutte en Gildehaus. Hengelo-Rheine leg je dan in 40 minuten af, met de door jou voorgestelde busverbinding is het 10 minuten Hengelo-Oldenzaal, 5 minuten overstap, 45 minuten Oldenzaal-Bentheim, 5 minuten overstap, 15 minuten Bentheim-Rheine. Totaal een uur en 20 minuten, een keer zo lang dus. Wat tijd betreft al onaantrekkelijk (gemiddeld 38km/h), maar ook nog eens twee overstappen.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Nitein-Repart »

Wat ik mis zijn de volgende buslijnen:
Lijn 54 Wageningen-Renkum-Heteren-Nijmegen (rijdt tussen Heteren en Nijmegen via A50 en A73), frequentie 2x/uur ('s avonds en in het weekend 1x/uur)
Lijn 71 Universiteit Twente-Haaksbergen (rijdt via Auke Vleerstraat en Usselderrondweg), frequentie 2x/uur in de spits, 1x/uur in de daluren, niet 's avonds, op zaterdagen en zondagochtend, wel op zondagmiddag 1x/uur.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door BrengMe »

Erno-BE schreef:Wat ik mis zijn de volgende buslijnen:
Lijn 54 Wageningen-Renkum-Heteren-Nijmegen (rijdt tussen Heteren en Nijmegen via A50 en A73), frequentie 2x/uur ('s avonds en in het weekend 1x per uur
Deze buslijn zal weinig reizigers trekken. Bij het starten van lijn 53 heeft men de lijn expres via station Arnhem zuid laten rijden, daar kunnen reizigers van wageningen naar nijmegen v.v. overstappen op de trein.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door marvinkok »

Die 71 is overbodig, is er is niet voor niks nu een sneldienst 62 naar de UT, en in de daluren is de overstap op Centraal ook goed. Daarnaast gaat het meeste volk van Haaksbergen nog altijd naar het Saxion of het ROC en niet naar de UT.
dennistd
Berichten: 5543
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door dennistd »

Misschien is het wel een goed idee om de snelbussen op lijn 62 via de Usselerrondweg, Auke Vleerstraat, de UT en de Hengelosestraat naar het station te laten rijden. Ik denk dat er in elk geval meer vraag is op Haaksbergen-UT dan Haaksbergen-Zuiderval. Ik weet alleen niet in hoeverre het kruispunt Usselerrondweg/Haaksbergerstraat vast staat in de ochtendspits. In de avondspits loop je daar met lijn 8 zonder veel moeite zeker 5 minuten vertraging op namelijk...
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Nitein-Repart »

De omweg via Enschede Centrum kost zeker een kwartier tot een half uur. Zeker met de grote vertragingsgevoeligheid van lijn 9 zijn de aansluitingen op lijn 62, 73 en 74 vaak niet gegarandeerd. Ik denk zeker dat een lijn 71 tussen de UT en Haaksbergen zonder het centrum van Enschede aan te doen best wat volk trekt, door de reistijd die bespaart wordt.
Deze buslijn zal weinig reizigers trekken. Bij het starten van lijn 53 heeft men de lijn expres via station Arnhem zuid laten rijden, daar kunnen reizigers van wageningen naar nijmegen v.v. overstappen op de trein.
Mag ik weten waarom je zo stellig bent, ik denk dat er best wat mensen dagelijks vanuit Wageningen, Renkum en Heteren naar Nijmegen willen en mensen zijn niet graag gedient van overstappen en hebben liever een rechtstreekse bus, ipv in Arnhem Zuid over te stappen op de trein.

Verder zou ik de stadsdienst Doetinchem lijn 25 vanaf 12:00 juist de omgekeerde richting laten rijden, dit om zo een extra verbinding Graafschapcollege > Station te krijgen, zonder extra buslijnen in te leggen.

Lijn 73 zou ik in de daluren (9:00-13:30) ieder half uur laten rijden tussen Winterswijk en Groenlo (1x door naar Enschede, 1x aansluiting op lijn 74), de spreiding op Groenlo-Enschede is doordat lijn 73 slechts 1x/uur rijdt vrij slecht en hierdoor zit lijn 73 in de daluren vaak vrij vol. Verder is lijn 73, naast lijn 54 en 82 de enigste lijnen in de Achterhoek die in de daluren een uursdienst kennen, lijn 73 is een stuk drukker dan lijn 54 en 82.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door BrengMe »

Erno-BE schreef:
BrengMe schreef:Deze buslijn zal weinig reizigers trekken. Bij het starten van lijn 53 heeft men de lijn expres via station Arnhem zuid laten rijden, daar kunnen reizigers van wageningen naar nijmegen v.v. overstappen op de trein.
Mag ik weten waarom je zo stellig bent, ik denk dat er best wat mensen dagelijks vanuit Wageningen, Renkum en Heteren naar Nijmegen willen en mensen zijn niet graag gedient van overstappen en hebben liever een rechtstreekse bus, ipv in Arnhem Zuid over te stappen op de trein.
Soms kan een directe lijn prettig zijn, maar is de moeite (en het geld) er niet voor. Dan is een overstap gedwongen. Bovendien kan iedereen dan wel vragen naar een directe verbinding. Ik moet bijvoorbeeld dagelijks overstappen in De Laar West en zou een buslijn van Arnhem Elderveld naar Lent wel fijn vinden, maar dat is gewoon niet mogelijk.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Nitein-Repart »

Denk toch echt dat Wageningen-Nijmegen meer potentie heeft dan Elderveld-Lent.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door BrengMe »

Ja, maar of dat nou zoveel uitmaakt? Er is al een prima verbinding tussen Wageningen en Nijmegen, hetzij met een overstap. Een buslijn daar nog naast laten rijden lijkt mij overbodig.
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door waldo79 »

Inderdaad. Legio mogelijkheden om per OV vanuit Wageningen in Nm te komen.
Via Ahz, Ed of Ah 8-) Wat een luxe :Y
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door BrengMe »

Overigens heb ik ideeën voor een lijn van Driel via Elst en Oosterhout naar Slijk-Ewijk v.v.: lijn 34.
Lijn 34 rijdt maandag t/m vrijdag 1x per uur met een 8 persoonsbusje. Hieronder wordt de route weergeven.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Nitein-Repart »

Wat ik mis is een soort tussencategorie tussen een normale streekbus en een QLiner/Interliner. Een aantal streekbussen hebben veel reizigers die meer dan een uur in de bus zitten en het comfort van een normale streekbus vind ik ondermaats. Het Interliner/QLiner-concept blijkt niet te werken voor deze lijnen. Daarom vind ik dat er een formule moet komen dat tussen de streekbus en de Interliner/Qliner inzit. Naamgeving: SpurtLiner (Arriva, kleurstelling gelijk aan de treinen), BrengDirect (Breng), ConnexXpress (Connexxion), Veolis (Veolia), etc. De belangrijke haltes moeten voorzien worden van dynamische reisinformatie. De bussen van meer beenruimte en wifi. Het gaat om oa de volgende lijnen:

Lijn 73: Winterswijk-Enschede (SpurtLiner)
Lijn 74: Doetinchem-Enschede (SpurtLiner)
Lijn 352: Wageningen-Arnhem-IJsseloord 2/Velp Zuid (BrengDirect; Wageningen-Bennekom-Ede wordt een normale streeklijn 86; Arnhem-IJsseloord 2/Velp Zuid overnemen van lijn 331 zodat Wageningen een directe verbinding met Arnhem Centrum krijgt.
Lijn 85/42: Nijmegen-Druten-Tiel (BrengDirect/SpurtLiner)
Lijn 83: Nijmegen-Venlo (BrengDirect/Veolis)

Dit zijn slechts voorbeelden bij wie ik graag een upgrade zie van de bussen. In heel Nederland heb je tientallen buslijnen die geupgradet kunnen worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door BrengMe »

ConnexXepress? Veolis? SpurtLiner? :')
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Frans F »

@Erno-BE
De vraag is welk percentage van de reizigers op de lijnen die je noemt langer dan een uur in de bus zitten. Een voorbeeld: bij lijn 83 schat ik dat 80-90% van de reizigers die in Nijmegen instappen er uiterlijk in Gennep alweer uit is. Het is de vraag of die reizigers wel zitten te wachten op een luxere formule met uiteraard hogere tarieven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Suus »

Een uur in een streekbus? We zijn hier In Nederland waar echt grote afstanden niet bestaan, dus het aantal reizigers dat echt een uur in een bus zit is heel erg beperkt, en waar de meeste mensen er wel een uur inzitten rijden vaak al Qliners e.d.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door marvinkok »

De relatie Enschede-Achterhoek is er daar wel één van. Er is toch wel een behoorlijk aantal reizigers op de lijnen 73/74 die toch echt tot Winterswijk en Lichtenvoorde/Varsseveld/Doetinchem meerijden, wat dus een uur is. Nou heb ik sowieso snel last van een "harde kont", maar een uur amba is was toch echt niet fijn, al was alles in mijn studentenforenstijd beter dan de Volvo 7700's en reden er gelukkig zo af en toe nog Alliances :)
Om daar nu een speciale formule in het leven te roepen gaat me wat te ver, maar op dat soort lange afstanden mogen best wat comfortabelere stoelen dan plastic met een stofje...
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Wishful thinking: Hoe zou jij het doen met Buslijnen?

Bericht door Nitein-Repart »

Tiel-Nijmegen is precies 1 uur, Winterswijk-Enschede 70 minuten, Doetinchem-Enschede 90 minuten. Zijn allemaal normale streekbussen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten