Ideeën voor de concessie SRE

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

Hainje schreef: Reizen zonder kortingsproduct is net zo duur is als de grijze strippenkaartjes die je bij de chauffeur kocht
Reizen met Dalkorting Brabant is vergelijkbaar met de blauwe strippenkaart
Reizen met Dalkorting+Leeftijdskorting komt overeen met de roze strippenkaart.
Dat is zwaar overdreven. Reizen met dalkorting is een stuk goedkoper dan de blauwe strippenkaart vroeger, alleen in en rond steden waar vroeger de zones erg groot waren kan het in de buurt komen.
Laatst gewijzigd door Frans F op wo 22 jan 2014, 14:59, 3 keer totaal gewijzigd.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef:
sealynx schreef:Vindt die fietsstraat prima geschikt voor bussen. Vrachtverkeer gaat daar ook prima (en met al dat laad- en losverkeer zijn dat er nogal wat). Alleen het stukje van Ring tot Verwerstraat in zuidelijke richting wellicht niet, omdat de bussen daar dan tegen het verkeer in zouden rijden.
Maar, is dit niet iets wat ze vooraf hadden kunnen bedenken? Dan hadden ze ofwel dat stukje anders in kunnen richten zodat het meer geschikt was voor bussen in zuidelijke richting, ofwel die haltes niet aan hoeven leggen.
Maar, toegegeven, met de bussen via de Boschdijk en de Montgommerylaan op korte afstand, is het niet per se nodig om over de markt te rijden.
Er zijn testritten gemaakt met ambtenaren van de Gemeente Eindhoven met een bus over de Woenselse Markt toen deze net opgeleverd was. Kennelijk moesten zij toen toch ook schoorvoetend erkennen dat het gewoon niet praktisch was om hier een bus overheen te sturen, hoewel zij daar tot dan toe heilig van overtuigd waren dat dit wel kon. Maar zo gaat dat wel vaker in de politiek, koste wat kost iets door willen drukken en dan aan het eind erachter komen dat het toch niet zo'n goed idee was.
Gelukkig was het hier niet zo'n ramp,in Lierop moeten ze er dingen uit gaan halen omdat lijn 20 anders te veel vertraging heeft,verbaast me nog dat Hermes niet geëist heeft dat de 60 zone tussen Lierop en Mierlo weer 80 wordt.Het stuk is ideaal om er max 5 minuten vertraging eruit te rijden.


Mr-W schreef:Hermes heeft volgens mij al een dubbelgelede phileas in huis,alleen wordt die volgens mij nooit gebruikt en dat zal wel zo zijn redenen hebben.(dacht 1212).
Volgens mij kunnen de 4630-4646 uit 2007 eventueel naar de SRE,ze zijn namelijk jonger dan de Citaro's die er nu rijden,of zijn dit juist de bussen die naar Almere zijn gegaan ? De Dubbelgelede bussen van het GVU komen uit 2001 en 2002 en voldoen dus zeker niet aan de concessie eisen.
@fogeltje wat mij betreft is lijn 404 ook een goede kandidaat voor dubbelgeledebussen.
Hainje schreef:Naar mijn weten staat de 1212 al sinds het begin van het Phileas-project bij APTS in Helmond een beetje wortel te schieten. Dat deze wagen niet op dienst mag heeft volgens mij te maken met het niet voldoen aan een aantal wettelijke criteria, maar Hans kan hier volgens mij wel meer over vertellen.

Hou er overigens ook rekening mee dat lijn 404 in dezelfde omlopen zit als lijn 4 en ik betwijfel het of met een dubbelgelede bus nu wel zo handig is om door met name de Venetiëstraat en de Livornostraat te rijden. Deze bocht is met een 18m bus net te doen, maar met 24m twijfel ik er aan.
De GVU 4630-4646 zijn 18 meter bussen.
Volgens mij zijn lijn 4 & 404 dienstregeling technisch van elkaar los te koppelen. Rijtijd van 404 is 15 minuten,voor de huidige kwartier dienst heb je dus 2 dubbelgelede bussen nodig,al vraag ik me af of de keerlus bij het Summa College groot genoeg is,anders moet er doorgereden worden naar Nuenen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Frans F schreef:Daarnaast zijn die kortingen ook nog eens arbitrair op basis van leeftijd en niet sociaal: een scholier met ouders met een dubbel inkomen reist met grote korting, idem dito een bejaarde met een goed inkomen, maar een bijstandsmoeder moet vol betalen.
Dat ben ik zonder meer met je eens. Ik krijg ook altijd het schuim als ouderen in Nijmegen beginnen te klagen dat ze nu opeens 20 euro moeten betalen voor een jaar lang gratis vervoer binnen Nijmegen. Dat was vroeger gratis (net zoals in Eindhoven). Ze hebben echt niet door dat ze nog steeds vrijwel voor niets reizen. Als je daar geen 20 euro per jaar voor over hebt (dat kan er makkelijk vanaf), blijf dan uit de bus.

In Eindhoven schreeuwen ze nu momenteel ook moord en brand (tenminste in reacties op het ED).

En dan krijgen ze al gratis leeftijdskorting, welke in Brabant ook nog eens te stapelen is met Dalurenkorting (in Nijmegen kan dat volgens mij niet met Daluren Oost-Nederland). Mijn pa betaald voor een ritje naar het Ziekenhuis ongeveer 80 cent. Daar mag je echt niet over mekkeren (doet hij ook niet).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hainje »

Mr-W schreef:Gelukkig was het hier niet zo'n ramp,in Lierop moeten ze er dingen uit gaan halen omdat lijn 20 anders te veel vertraging heeft,verbaast me nog dat Hermes niet geëist heeft dat de 60 zone tussen Lierop en Mierlo weer 80 wordt.Het stuk is ideaal om er max 5 minuten vertraging eruit te rijden.
D'r word het een en ander verwijderd op last van de Hermes (zo heb ik vernomen), meer zal er denk ik niet uit te halen zijn geweest. Geef mij ook maar eens een goede reden waarom een gemeente akkoord zou gaan met het maken van een uitzondering op het beleid voor wegen buiten de bebouwde kom? Als het grootste probleem die 5 minuten vertraging is, dan moet de Hermes de dienstregeling wat ruimer maken, al helemaal wanneer die 5 minuten vertraging niet is veroorzaakt door de nieuwe snelheidsremmende maatregelen op dat stuk van de route.
Mr-W schreef:De GVU 4630-4646 zijn 18 meter bussen.
Volgens mij zijn ze dienstregeling technisch van elkaar los te koppelen. Rijtijd is 15 minuten,voor de huidige kwartier dienst heb je dus 2 dubbelgelede bussen nodig,al vraag ik me af of de keerlus bij het Summa College groot genoeg is.
Natuurlijk, alles is van elkaar los te koppelen, de vraag is alleen of het nu wel zo efficiënt is. Wellicht moet er dan weer een omloop bij en dan verdwijnen de extra inkomsten door de inzet van die dubbelgelede bussen zo ongeveer in zijn geheel als sneeuw voor de zon. Overigens keert de 404 bij de Andromedaplaats.
🍉
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Hainje schreef:
Mr-W schreef:De GVU 4630-4646 zijn 18 meter bussen.
Volgens mij zijn ze dienstregeling technisch van elkaar los te koppelen. Rijtijd is 15 minuten,voor de huidige kwartier dienst heb je dus 2 dubbelgelede bussen nodig,al vraag ik me af of de keerlus bij het Summa College groot genoeg is.
Natuurlijk, alles is van elkaar los te koppelen, de vraag is alleen of het nu wel zo efficiënt is. Wellicht moet er dan weer een omloop bij en dan verdwijnen de extra inkomsten door de inzet van die dubbelgelede bussen zo ongeveer in zijn geheel als sneeuw voor de zon. Overigens keert de 404 bij de Andromedaplaats.
Lijn 184 Eindhoven, Station - Sterrenlaan kun je dan ook uitsparen.
Zijn toch 21 ritten met gelede bussen per dag en die kan dan de extra omloop betalen. De bussen die vrij komen kunnen dan doorgeschoven worden richting 20,171/172,121/122,149/150 en een einde maken aan de praktijk om met 2 Ambra's achter elkaar aan te rijden omdat er te weinig gelede bussen zijn.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

fogeltje schreef: In Eindhoven schreeuwen ze nu momenteel ook moord en brand (tenminste in reacties op het ED).
Dat zie je bij alle personen, stichtingen, bedrijven, clubs, etc. die minder subsidie krijgen, ze schreeuwen ze dat ze daar "recht" op hebben. Daarom kun je beter niet aan dat soort regelingen beginnen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Mr-W schreef:Lijn 184 Eindhoven, Station - Sterrenlaan kun je dan ook uitsparen.
Zijn toch 21 ritten met gelede bussen per dag en die kan dan de extra omloop betalen. De bussen die vrij komen kunnen dan doorgeschoven worden richting 20,171/172,121/122,149/150 en een einde maken aan de praktijk om met 2 Ambra's achter elkaar aan te rijden omdat er te weinig gelede bussen zijn.
Weet je zeker dat je die kunt uitsparen? Ik heb geen beeld bij deze ritten, maar ik denk niet dat Hermes zo maar voor de lol een scholierenbus inzet terwijl de 4/404 daar al rijden. Ben wel benieuwd naar de bezettingscijfers van die ritten. Vooral in de ochtendspits moet je het niet onderschatten. Je zou eens Nijmegen moeten zien. Daar rijden tussen 8:00 en 9:00 uur ongeveer 56 bussen richting de campus en nog is het soms te weinig eigenlijk.
"Een touringcar is geen bus"
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door MrEmiel »

Hainje schreef:
MrEmiel schreef: De route variant via molenbroek is onhaalbaar door de vele 30km drempels.
Denk dat de lus via groeskuilen inderdaad beetje overbodig is, maar vooral verwacht ik niet zoveel van deze last-minute routeverandering. denk persoonlijk dat ie er niet komt
Persoonlijk had ik ook absoluut niet de illusie dat die wijziging er überhaupt binnen een maand doorgevoerd zou worden. Politiek werkt immers niet zo snel, zo veel is mij in de jaren dat ik mij beleidsmatig in het OV heb verdiept wel duidelijk geworden. Mijn voorstel was meer voor de nieuwe dienstregeling in 2015. Maar ik zal straks eens kijken hoe het met de eisen zit voor de nieuwe concessie.
Als je dan over 2015 hebt, spelen weer totaal nieuwe dingen mee.
Door de Concessie Noord-Brabant, voor lijn 25 staat het volgende: Veghel-Gemert gerardusplein, alleen ma-vr -18.30 uur, dus niet meer op zaterdag en zondag en nog maar tot Gemert.
Hierdoor verwacht ik een verbinding tussen Gemert en Helmond, nieuw op te zetten door Hermes. Gecombineerd met de ideeën/plannen voor een verbinding naar Boxmeer krijg je het volgende kaartje.
Afbeelding
Rood is 121 Eindhoven-Uden, Geel is 25 Veghel-Gemert, Blauw is 122 Eindhoven-Boxmeer (nieuw), Groen is ... Helmond-Gemert (nieuw)
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hans »

Even een aantal zaken:

GVU geleed
Milieutechnisch voldoen ze niet heb ik begrepen. Daarnaast is elke bus extra, extra kosten! Als daar geen hogere opbrengsten tegenover staan... reken maar uit.

Phileas dubbelgeleed
Demobus APTS. NIET van Hermes. Er is trouwens GEEN ENKELE PHILEAS van Hermes. Zijn van het SRE en zit in een lease constructie waarbij de concessiehouder de verplichting heeft de voertuigen te gebruiken.

Kruisstraat/Woenselse Markt
Absoluut niet geschikt. Dit is al aangegeven op het moment dat wij de eerste tekeningen onder ogen kregen in het overleg. De gemeente bleef eigenwijs legde haltes aan en bleef volhouden (ook aan ondernemers in Kruisstraat/Woenselse Markt) dat de bus terug kwam. Tot dat ze tijdens de proefritten inzagen dat het inderdaad geen optie meer was.

Lijn 4/404
Lijn 404 keert niet in de keerlus nabij het Novalis College (is maar heel kort geweest, te gevaarlijk ivm dubbel fietspad wat we onbeveiligd moeten kruisen). Lijn 404 keert ook niet om Andromedaplaats.
Lijn 404 rijdt een ronde vanaf Peppelrode - Muzenlaan - ROC - Sterrenlaan (linksaf) - Kennedylaan - Peppelrode

In de huidige roosters blijft 4 op 4 en 404 op 404, een enkele uitzondering aan het begin/einde van de dag daar gelaten.

Waren er nog meer vragen, die ik nu vergeet?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hainje »

Hans schreef: Lijn 4/404
Lijn 404 keert niet in de keerlus nabij het Novalis College (is maar heel kort geweest, te gevaarlijk ivm dubbel fietspad wat we onbeveiligd moeten kruisen). Lijn 404 keert ook niet om Andromedaplaats.
Lijn 404 rijdt een ronde vanaf Peppelrode - Muzenlaan - ROC - Sterrenlaan (linksaf) - Kennedylaan - Peppelrode

In de huidige roosters blijft 4 op 4 en 404 op 404, een enkele uitzondering aan het begin/einde van de dag daar gelaten.

Waren er nog meer vragen, die ik nu vergeet?
Oh is dat alweer veranderd? :oops:
Het is ook al wel weer even geleden dat ik daar ben geweest, dus goed dat je mij corrigeert.
🍉
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Hans schreef:
GVU geleed
Milieutechnisch voldoen ze niet heb ik begrepen. Daarnaast is elke bus extra, extra kosten! Als daar geen hogere opbrengsten tegenover staan... reken maar uit.
Is het dan niet mogelijk om daarvoor een uitzondering te maken net zoals de Citaro's die ook niet aan de concessie-eisen voldoen.Iedere extra bus kost geld,maar het laten staan van reizigers kost Hermes eigenlijk ook €15 per reiziger.Alleen reageert Hermes nooit op verwijtbare rituitval,laat staan dat je geld krijg :N (heb nog 2 formulieren van November waarbij ik nog op reactie wacht 1tje vanwege 458,waar er volgens mij een extra bus bijgekomen is.Andere was de meest klantvriendelijk chauffeur die dacht grappig te zijn door via de Insulindelaan naar Ehv te rijden en mij lekker in de regen liet staan op de Kievitlaan :( .)

Op Lijn 52 zijn er veel chauffeurs die halte Binnendongestraat overslaan omdat er volgens hun toch nooit iemand in stapt en rijden daarom via de Europaweg naar de Boerhavenlaan.
Lijn 52 is door de snellere route vaak meer dan 5 minuten te vroeg op het station.
Ook is er een Amba waarbij de achterdeur niet goed meer functioneert al 2 maanden kapot.(deur gaat open en sluit na 7seconden automatisch zonder dat de chauffeur op de knop heeft gedrukt)
Laatst gewijzigd door Mr-W op wo 22 jan 2014, 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door huibf »

Resumé. Soms maken gemeente er een potje van.
Overigens die keerlus op de sterrenlaan zou terugkomen. Met de nodige beveiligingen.

Ik kan zo 10 ov gerelateerde zaken opnoemen die de burger in en rond Eindhoven op ettelijke tonnen hebben gekost over een periode van 2 jaar. Fouten die gemeenten en wegbeheerders niet hadden hoeven maken.
Voor deze ettelijke tonnen had je in de avond en weekenden OV kunnen bieden op niet nader te noemen streeklijnen.

Als er dan vervolgens wordt gevraagd om een stoeprandje of een stopstreep verlegd kan worden voor een betere draai, dan duurt zoiets 2 jaar. Een niet nader te noemen gemeente heeft er 1,5 jaar over gedaan om 3 meter gele streep te verven op het troitoir.

De Phileas is van SRE, klopt als een bus. Volgensmij is er ook nog een bus over die wordt gebruikt als reserve-onderdelenbus.

Ik zie het nut niet van een tramachtige bus op HOV1 en 2.
Kost alleen weer meer geld en kan niet in andere omlopen worden meegenomen.
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hans »

Ja, de 1206 is dat Huib. En dat HOV gewoon standaard geleed, multi functioneel inzetbaar!
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

huibf schreef:Ik zie het nut niet van een tramachtige bus op HOV1 en 2. Kost alleen weer meer geld en kan niet in andere omlopen worden meegenomen.
Status en gezichtsverlies. Voor het geld dat de busbaan en de Phileas hebben gekost had er nu ook een tramlijn naar de Airport kunnen liggen. Als er dan ook nog gewone gelede bussen gaan rijden voelt dat helemaal als een afgang voor de SRE. Maar dat komt nog wel goed, want de SRE komt er bij de aanbesteding vanzelf wel achter dat het lastig is om duur te willen shoppen met een half lege portemonnee. En dan is straks een gewone gelede bus plotseling alsnog "tramachtig".
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Ik ben net in Buurtbus Laarbeek de chauffeur tegen gekomen die voor Mr-W laatst een looproute binnen Beek en Donk getekend had :D Misschien komt hij ook even op het forum kijken.

Hij heeft het gevoel dat het langzaam drukker wordt maar nog niet genoeg. Waarschijnlijk door gebrek aan bekendheid. Deze week lag het gemiddelde ong rond de 9 reizigers per dag zover ik kon tellen idd nog niet genoeg.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Zal binnenkort weer eens een rondje meerijden,dan halen ze de 9 wel. Waarschijnlijk in de Carnavalsvakantie.

Ben van plan om volgende week op woensdag naar Nijmegen te gaan met de bus.Weet niet of jij nog tips hebt,wil op de terugweg het liefst een touringcar en als het kan Diamond-Tours met hun B88,kan alleen speciaal materieel in de avondspits nemen. Wil vanaf Uden met lijn 121 of 152. Op de heenweg ben ik van plan om de snelste route via Boxmeer en Maaslijn te nemen. Ik heb 60% korting in Brabant dus reis op lijn 99 gewoon met ov-chipkaart want zelfs tot Eindhoven ben ik maar €4,25 kwijt 8-)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Dan moet je wel zorgen dat je Arriva en niet Breng hebt op lijn 99, anders kun je fluiten op je Brabokorting. Diamond rijdt niet meer op lijn 99. Touringcar rijdt zover ik weet op 16:11 en 17:11, allebei Van Dijk (tenminste vorig jaar mei). 15:11 is mogelijk ook een touringcar, ik heb wel eens een Munckhoffer gezien in de middag. Die rijden met een voormalige (Duitse) stadsbus, een grafding als je het mij vraagt. Dan nog liever die afgeragde B88.

Wat betreft welke ritten door Arriva gereden worden, vanaf Nijmegen t/m 13:33 rijdt Arriva :03 en Breng :33, vanaf 13:56 rijdt Breng :56 en Arriva :26, vanaf 16:56 rijdt Arriva weer :56, Breng :26 en vanaf 19:00 rijdt Arriva altijd om :12 en Breng alleen tot Grave. Vanaf Uden rijdt Arriva steeds :09 en Breng :39 en dat draait in de middag ook tijdelijk om: vanaf 15:09 rijdt Breng :09 en Arriva :39 en vanaf 18:09 rijdt Arriva weer altijd :09/:03.

Wat Nijmegen betreft, de lijn naar Groesbeek is erg mooi. Als het niet regent, pak lijn 5 naar De Horst of Breedeweg, loop naar de eindhalte in het andere dorp (leuke wandeling van ca half uur) en rij dan terug. Rondje Millingen is ook leuk (vooral lijn 80). Lijn 8 naar Berg en Dal en vanaf de eindhalte lopen naar het Afrikamuseum en dan lijn 3 terug pakken is ook leuk. Lijn 8 is een leuke lijn en de wandeling naar het museum is ook mooi. Lijn 9 is ook een mooie lijn.Je krijgt daar weliswaar geen Brabokorting, maar als je het geld kunt missen, zou ik zeggen, pak lijn 9 naar Grave en stap daar pas op lijn 99.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:Resumé. Soms maken gemeente er een potje van.
Overigens die keerlus op de sterrenlaan zou terugkomen. Met de nodige beveiligingen.

Ik kan zo 10 ov gerelateerde zaken opnoemen die de burger in en rond Eindhoven op ettelijke tonnen hebben gekost over een periode van 2 jaar. Fouten die gemeenten en wegbeheerders niet hadden hoeven maken.
Voor deze ettelijke tonnen had je in de avond en weekenden OV kunnen bieden op niet nader te noemen streeklijnen.

Als er dan vervolgens wordt gevraagd om een stoeprandje of een stopstreep verlegd kan worden voor een betere draai, dan duurt zoiets 2 jaar. Een niet nader te noemen gemeente heeft er 1,5 jaar over gedaan om 3 meter gele streep te verven op het troitoir.

De Phileas is van SRE, klopt als een bus. Volgensmij is er ook nog een bus over die wordt gebruikt als reserve-onderdelenbus.

Ik zie het nut niet van een tramachtige bus op HOV1 en 2.
Kost alleen weer meer geld en kan niet in andere omlopen worden meegenomen.
Wat mij betreft wordt er gewoon gesnoeid in niet rendabele lijnen om fatsoenlijk materieel op de HOV baan te krijgen. Hoe zo'n bus eruit komt te zien maakt me niet zoveel uit,als er maar comfortabelere stoelen dan in stadsbussen inzitten+stopcontacten om je telefoon op te laden en sneller wifi netwerk. Voor HOV zou ik nieuwe bussen eisen.

Wat materieel betreft in het algemeen zou ik geen nieuwe bussen meer eisen maar iets in de categorie : Vervoerder heeft een wagenpark met een gemiddelde leeftijd van 9 jaar en de oudste voertuigen mogen niet ouder zijn dan 16 jaar.
Ik kan maar 4 dingen opnoemen van ov-blunders dus ben benieuwd naar jouw lijstje.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door huibf »

Frans F schreef:
huibf schreef:Ik zie het nut niet van een tramachtige bus op HOV1 en 2. Kost alleen weer meer geld en kan niet in andere omlopen worden meegenomen.
Status en gezichtsverlies. Voor het geld dat de busbaan en de Phileas hebben gekost had er nu ook een tramlijn naar de Airport kunnen liggen. Als er dan ook nog gewone gelede bussen gaan rijden voelt dat helemaal als een afgang voor de SRE. Maar dat komt nog wel goed, want de SRE komt er bij de aanbesteding vanzelf wel achter dat het lastig is om duur te willen shoppen met een half lege portemonnee. En dan is straks een gewone gelede bus plotseling alsnog "tramachtig".
Als technieker is de Phileas zeker geen weggegooid geld.
De Phileas was een nieuw iets. Er is bewezen dat dit soort techniek nog niet voor groot materieel kan worden ingevoerd.
zoiets is R&D. De lamp en auto waren er ook niet in een keer, door schade en schande worden we wijzer.
Ooit worden onze accu's zo klein en krachtiger en kunnen we veel elektriciteit terugwinnen en opslaan in de compacte accu.

de vraag is alleen of het geld deels van OV kosten betaald moet worde.
uiteindelijk zal iets nieuw wel moeten worden getest in de praktijk, want dan paskom je erachter of iets echt werkt.

je moet eens bedenken wat ASML of Philips per jaar kwijt zijn aan R&D, een fractie hiervan komt maar werkend naar buiten.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door sealynx »

Frans F schreef: Even rekenen. Als je de bejaardenkorting afschaft gaan bejaarden 50% meer betalen dan nu en dat zou als er niemand wegloopt zo'n 3% extra inkomsten opleveren. Op basis van de 50%-wegloopregel moet je echter rekenen dat zo'n 25% zal afhaken en dat betekent weer 1,5% minder inkomsten. Resteert 1,5% extra inkomsten. Bij een dekkingsgraad van 40-50% betekent dat dat je ongeveer 0,7% van je benodigde 5-15% binnenhaalt. Dat schiet dus niet op, het zijn er gewoon te weinig
Dat van die 50%-wegloopregel gaat dus bij ouderen niet op. Die zijn zo ontzettend prijs ongevoelig, dat er nauwelijks reizigers weglopen. Nogmaals, dat komt uit onderzoek van bureau Zight, en dat is het meest uitgebreide tarief-effecten onderzoek dat ik ken, en ik ken er nogal was. Andersom zie je het ook, gratis OV voor ouderen levert nauwelijks extra ouderen op. In Eindhoven zag je dat ook, het grootste effect was een verschuiving van ouderen voor-9-uur naar ouderen na-9-uur.


Nog iets anders? Waar is die vervoerkundige van Hermes in Eindhoven mee bezig? Spaart hij lijnen? Lijkt wel of het dezelfde vervoerkundige is die een tijdje terug de stadsdienst Nijmegen gewijzigd had. Er zijn nu zoveel lijn varianten, 4, 184, 404 / 1, 9, 11, 109 / 21, 22, 121, 122. Het wordt er voor de reiziger niet duidelijker op.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Wat is er mis met 21/22/121/122? Ik vind dat eerlijk gezegd wel lekker duidelijk. Het kan alleen potentieel verwarrend zijn dat lijn 122 in de rustige uren een andere route rijdt (volgens mij hebben toentertijd mensen ook gepleit voor een apart lijnnummer van die ritten).

Of bedoel je vooral de combinatie 22/122 die niets met elkaar te maken hebben?
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

fogeltje schreef:Wat is er mis met 21/22/121/122? Ik vind dat eerlijk gezegd wel lekker duidelijk. Het kan alleen potentieel verwarrend zijn dat lijn 122 in de rustige uren een andere route rijdt (volgens mij hebben toentertijd mensen ook gepleit voor een apart lijnnummer van die ritten).
Dat er zoveel lijnen zijn is nu nog geen probleem, maar gaat dat bij de aanbesteding wel worden. Als je het document leest dan omvat het kernnetwerk straks maar 70% van alle huidige ritten, om zo de vervoerder nog enige ruimte te geven voor eigen creativiteit. Die 30% reductie ga je niet alleen realiseren met het opheffen van de paar resterende avond- en weekendritten op lijn 13, 22, 25, 26 en 55 (om maar wat te noemen). Er zal ook iets moeten gebeuren aan alle overlap en varianten op de hoofdassen in de streek (van Ehv richting Gemert, Valkenswaard, Veldhoven, Reusel, Helmond, etc.) en aan de wildgroei aan lijnen in het stadsvervoer (er zijn er iets van 25). Ik denk eerlijk gezegd dat je de impact onderschat van wat er zo meteen aan inkrimping zit aan te komen.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door huibf »

sealynx schreef: Nog iets anders? Waar is die vervoerkundige van Hermes in Eindhoven mee bezig? Spaart hij lijnen? Lijkt wel of het dezelfde vervoerkundige is die een tijdje terug de stadsdienst Nijmegen gewijzigd had. Er zijn nu zoveel lijn varianten, 4, 184, 404 / 1, 9, 11, 109 / 21, 22, 121, 122. Het wordt er voor de reiziger niet duidelijker op.
De vervoerkundige werkt al 3 jaar in Eindhoven, komt wel van Arnhem/Nijmegen af.
Stelregel is dat schoolvervoer andere nummers krijgen. 404 is een toekomstige HOV lijn. Dat deze nu tijdelijk anders rijdt is een feit. 404 hoort over de Sterrenlaan te rijden tot Halte Summa College.

1,9,11 hebben verschillende bestemmingen, 109 is een variant die zowel de 9 als 11 samenvoegen. eigenlijk is er nog een variant meer, de laatste rit over Barrier (de voormalige 111) maar dat was een beetje teveel van het goede.
De nummers zijn gekozen in samenwerking met RO.SRE.

21,22, 121 en 122 idem dito. De eindpunten wijken af !
Dat lijn 7 niet is gesplitst in 2 nummers is eigenlijk logische omdat altijd dezelfde route wordt gereden, alleen soms maar tot halverwege en dus makkelijk met voetnoten is op te lossen.

In de nieuwe concessie zou ik graag zien dat de stadsnummers t/m 30 worden gereserveerd.
en 50 voor helmond
1xx voor streeklijnen
2xx voor de varianten op 0xx en 1xx
3xx voor scholieren
4xx voor HOV
5xx voor buurt
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door huibf »

Mr-W schreef: Wat mij betreft wordt er gewoon gesnoeid in niet rendabele lijnen om fatsoenlijk materieel op de HOV baan te krijgen. Hoe zo'n bus eruit komt te zien maakt me niet zoveel uit,als er maar comfortabelere stoelen dan in stadsbussen inzitten+stopcontacten om je telefoon op te laden en sneller wifi netwerk. Voor HOV zou ik nieuwe bussen eisen.
De huidige gelede bussen voldoen prima als HOV bus. Ik zie totaal niet in waarom HOV een andere bus moet hebben.
Buiten het feit dat ze HOV straks door duurder materieel dus duurder kunnen maken. Want dat gaat gebeuren.
WiFi en stopcontact is leuk, maar geen must. Ik denk overigens dat stopcontact/ of USB worden volgepropt met rotzooi en kan dan weer kortsluiting veroorzaken. Dus doe maar niet.

Snoeien in onrendabele lijnen kan, maar als eerste dan de Stadsdienst Helmond, muv de lijn naar ROC en Eeuwels, zolang daar de Taxxbus dubbelop en concurrerend rijdt.
Je kan wel geen snoeien, maar waarop dan ?
Zomaar stadsritten eruit halen kan niet, dat heeft tot gevolg dat er mensen achterblijven en dan mag niet structureel en dat kost je dus nog duurdere versterking.

Het zijn wellicht wat kleine krenten:
* Leende/Eindhoven Floraplein naar 1 uurlijks, tussen 9.00 en 15.00

* Kerstvakantie voor 9.00 naar maximaal 1/2 uurlijks, en dat zijn nogal wat stadsritten (!)
Immers deze vakantie is vaak collectief vrij in tegenstelling tot mei, zomer, herfst.

* 172 tot Bergeijk zoals nu, 1 uurlijks door naar Luyksgestel.

* Stadsdienst Helmond
- 20 en 51 koppelen en rijden onder lijn 20. 20 om en om via Industrieterrein (huidige route) / Brouwhuis (oost)
- 22 en 54 Brouwhuis koppelen en rijden onder lijn 22.
Frequentie door Brouwhuis of Industrieterrein wijzigt hierdoor niet.
- 24 en 52 Straakven koppelen en rijden onder lijn 24.
- 24 en 54 Straakven koppelen en rijden onder lijn 24.
Overweeg om één lus ter rijden in Straakven.
Frequentie door Straakven wijzigt hierdoor niet.

* Weekenden streeklijn aanbod behouden.
Minimaal 2 uurlijks: Lijn 22, 23, 25(?), 26, 142 (Veolia), 143 (Veolia) in de weekenden uitvoeren als 2 uurlijkse belbus (9.30 t/m 21.30.
- (5)22: Deel Nuenen Busstation <> Helmond. i.c.m. nieuw opzet lijn 24 verbod op gebruik lokaal verkeer Helmond <> Helmond Ziekenhuis
- (5)23: Gehele traject.
- (5)2x: Helmond <> Gemert uitvoeren door SRE.
- Verbod op gebruik lokaal verkeer Helmond Ziekenhuis <> Aarle-Rixtel
- (5)26: Gehele traject. NB: OV2016 Limburg biedt in Meijel in zijn geheel géén vervoer meer vanaf 18.00 uur !
- (5)42: Best <> Hilvarenbeek uitvoeren door SRE in weekenden. Verbod op gebruik lokaal verkeer Best <> Oirschot
- (5)43: Reusel <> Hilvarenbeek uitvoeren door SRE in weekenden.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Plan-V444 »

[wiki]Lijn 55 Eindhoven, 't Hofke - Station[/wiki] zat vandaag om 5 uur weer stampvol, en zelfs op zondag om 8 uur nog, eigenlijk zou Lijn 55 4x per uur moeten gaan rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten