Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Bjarne
Berichten: 62
Lid geworden op: do 08 sep 2011, 18:18

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bjarne »

Busfoto.nl schreef:Je zult deze bestemingen bedoelen, open data uit KV1.

Code: Selecteer alles

Scherpenzeel
...
Spitstram Nieuwegein Zuid
Geweldig, heel erg bedankt :D
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

De Kiosk op CS Jaarbeurszijde werd vanmiddag gevuld. Zal morgen wel open gaan dan, mits ze voldoende kleine medewerkers beschikbaar hebben want het is echt een heel erg mini-ding.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Wat zijn KV1 bestanden als ik vragen mag, en waar en hoe zou ik zoiets kunnen openen?
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sealynx »

Bumzle schreef:Weet iemand trouwens waarom halte Kanaleneiland Zuid is verplaatst? Het gaat om de kant richting Nieuwegein/Houten/Vianen. De halte zit al sinds de renovatie van de trambaan ineens aan de kant van de weg. Het bushokje staat nog wel op de oude plek...
Betere betrouwbaarheid. Nu hoeven de bussen bij het Europaplein de tram niet meer te kruisen, en de tram heeft altijd voorrang.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door nvdw »

Als dat het probleem was, dan is dat met de nieuwe situatie niet opgelost. Het negenoog naast halte Europaplein springt alleen op wit zodra de tramkruising ook is vrijgegeven, dat is niet veranderd.

De halte is in eerste aanleg verplaatst omdat de halte op de parallelrijbaan gedurende de zomer zou worden gebruikt door de vervangende busdienst 460 vanwege de werkzaamheden aan de trambaan tussen CS en Kanaleneiland Zuid. Toen vond ik het al raar dat in alle communicatie een einddatum in december werd aangehouden (de buslijn 460 stond ook tot 9 december op de DRIS-panelen en in de reisinformatie!) dus ik vermoed dat de handel 'per ongeluk' in een permanente bushalte is omgezet.

Aan de andere kant profiteren de buslijnen 74 en 77 er wel weer van dat zij niet van de parallelrijbaan terug de hoofdrijbaan op moeten. De stoplichten waren voor die manoeuvre heel slecht op elkaar afgestemd.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door 010jongen »

sealynx schreef:
Bumzle schreef:Weet iemand trouwens waarom halte Kanaleneiland Zuid is verplaatst? Het gaat om de kant richting Nieuwegein/Houten/Vianen. De halte zit al sinds de renovatie van de trambaan ineens aan de kant van de weg. Het bushokje staat nog wel op de oude plek...

Betere betrouwbaarheid. Nu hoeven de bussen bij het Europaplein de tram niet meer te kruisen, en de tram heeft altijd voorrang.
De bussen staan nu wel vaker in de file, laats toch tien min extra onderweg geweest. Volgens het BRU is het een tijdelijke situatie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

nvdw schreef:Als dat het probleem was, dan is dat met de nieuwe situatie niet opgelost. Het negenoog naast halte Europaplein springt alleen op wit zodra de tramkruising ook is vrijgegeven, dat is niet veranderd.
Tja, maar die verkeerslichteninstallatie is sowieso een erg bijzonder geval. Ik mag daar elke ochtend oversteken om op m'n werk te komen en in een aanzienlijk deel van de gevallen staan zowel auto's als bussen daar geruime tijd voor rood voordat het voetgangerslicht een keer op groen springt, onafhankelijk van of er wel of geen tram langskomt. De andere variant is dat de bus direct wit krijgt en het andere verkeer alsnog lang stil staat voor je als voetganger groen krijgt.
Bussen die vanaf Kanaleneiland Zuid rechtsaf de Beneluxlaan op gaan (71, 72, 247 en 265 dus tegenwoordig) komen ook 9 van de 10 keer na net een paar meter rijden weer een rood licht tegen voor de oversteekplaats over de Beneluxlaan (die overigens eveneens bizar werkt voor voetgangers: de 2e helft van de oversteek krijgt eerder groen dan de 1e helft)
dus ik vermoed dat de handel 'per ongeluk' in een permanente bushalte is omgezet.
Er ligt zelfs een complete verhoogde halte langs de rijbaan daar, dat ziet er niet bepaald tijdelijk uit :wink:

Een manier waarop de bussen er ook van profiteren is uiteraard dat ze elkaar nu in kunnen halen. Op de parallelbaan moest de achteropkomende bus verplicht blijven wachten als er alleen reizigers stonden die met de voorste bus mee wilden, dat hoeft nu niet meer. Iets wat wel relevanter geworden is nu er geen lijnen meer zijn die die halte overslaan.

Nadat er enkele dagen steeds een Optare op lijn 2 zat in de middag kwam ik daar vanmiddag trouwens weer een Citaro op tegen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Op de Busfoto-groep zie ik zojuist staan dat de kleine busjes geleverd zijn en inmiddels bij CTS in Nieuwegein staan. Qua uiterlijk net weer wat anders dan de busjes die er nog uit de vorige concessie waren én met kleurenlijnfilm en al.

Type is Mercedes Sprinter Mobility trouwens.

Edit: Nou vooruit, laat ik de foto van daar maar even doorplaatsen hier. (Foto: Rene Havez)
Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jurre »

Mooie busjes maar wel jammer dat je de deur zelf open moet doen. Dat vind ik toch echt de grootste immobiliteit van zulke buurtbusjes. Of gaan ze automatisch open...?
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jelmer »

ik mis nog de kentekens van onderstaande bussen, wie vult aan?

4134
4159
4167
4168
4169
4170
4171
4172
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Michael »

Jurre schreef:Mooie busjes maar wel jammer dat je de deur zelf open moet doen. Dat vind ik toch echt de grootste immobiliteit van zulke buurtbusjes. Of gaan ze automatisch open...?
Ik dacht te hebben gelezen dat die deur automatisch open en dicht gaat.
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Etienne »

Jelmer schreef: 4134 = 24-BDH-4
4159 = 66-BDH-4
4167 = Wordt nog geleverd
4168 = " " "
4169 = " " "
4170 = " " "
4171 = " " "
4172 = " " "
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jelmer »

Etienne schreef:
Jelmer schreef: 4134 = 24-BDH-4
4159 = 66-BDH-4
4167 = Wordt nog geleverd
4168 = " " "
4169 = " " "
4170 = " " "
4171 = " " "
4172 = " " "
Dank u, ik had al zo'n vermoeden dat die laatste 6 nog niet geleverd waren.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door sealynx »

nvdw schreef:Als dat het probleem was, dan is dat met de nieuwe situatie niet opgelost. Het negenoog naast halte Europaplein springt alleen op wit zodra de tramkruising ook is vrijgegeven, dat is niet veranderd.
Klopt, de verkeerslichten moeten nog (verder) aangepast worden.
nvdw schreef:De halte is in eerste aanleg verplaatst omdat de halte op de parallelrijbaan gedurende de zomer zou worden gebruikt door de vervangende busdienst 460 vanwege de werkzaamheden aan de trambaan tussen CS en Kanaleneiland Zuid.
Klopt, maar de wens was er al langer. Het is niet alléén gedaan voor lijn 460. En het is zeker niet per ongeluk gebleven.
010jongen schreef:De bussen staan nu wel vaker in de file, laats toch tien min extra onderweg geweest. Volgens het BRU is het een tijdelijke situatie.
Files zijn nooit uit te sluiten, maar het is echt geen tijdelijke situatie.
Daniel schreef: (Foto: Rene Havez)
Afbeelding
Wel handig dat er een extra trede onder vandaan komt. Brede deur is ook handig.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Tristan »

webguy schreef:9292 is het ook maar de vraag of de data klopt he...
Tot op de dag van vandaag heb ik nog geen reactie ontvangen van mijn restitutieverzoek van 12 januari 2014, dus ik heb vandaag een, niet al te vriendelijke, klacht ingediend over de traagheid. En ik moet zeggen dat ze deze klacht wel snel hebben beantwoord, namelijk binnen een kwartier.
Klantenservice U-OV schreef: (...)
Wij hebben meerdere klachten ontvangen over problemen met de ov-chipkaart apparatuur. Momenteel testen wij een nieuw systeem voor het in- en uit checken. Zodra deze test succesvol is verlopen gaan wij alle bussen voorzien van deze nieuwe apparatuur. Waarschijnlijk gaat de vervanging van de check in- en uit apparatuur in alle bussen in mei van 2014 plaatsvinden.

Wij begrijpen dat dit voor nu het probleem niet oplost, maar willen u graag op de hoogte stellen van de energie die wij in de optimalisatie van het systeem stoppen.
(...)
Kortom: in elk geval tot en met mei 2014 zal het nog regelmatig fout gaan.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door lint41 »

Daniel schreef:Hehe, vandaag een Amba getroffen met inderdaad werkende displays volgens versie 3. Wellicht zelfs een versie 4, of waren de bussen op de eerder hier geplaatste foto's precies op tijd? In de 4411 toonde het scherm namelijk geen geactualiseerde tijden achter de haltes, maar stond er steeds bij de eerstvolgende halte "+x" achter met op de plek van x een aantal minuten.
Klinkt lekker plat trouwens, "77 Bilthoven via Utrech" maar wellicht kunnen ze het toch beter met een iets kleinere letter laten passen :P
Diezelfde 4411 rijdt nu op lijn 252 met de tijden van lijn 74 van 4,5 uur geleden, het gaat dus ook met deze versie nog niet helemaal goed. Halteafroep en DRIS-berichten werken overigens prima.
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

OV-streefbeeld 2020 voor regio Utrecht is onlangs op regioutrecht.nl gepubliceerd. Ik ben hem nu aan het doorlezen.

http://regioutrecht.nl/Bestuur_en_Organ ... tukken.pdf
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Mooi, eindelijk wordt eens de verbetering genoemd om lijn 71 en 72 bij de Waterlinieweg bij het stadion te laten halteren.

Spitstram verdwijnt tweede helft 2014
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Aking »

Ik meen mij zelfs te herinneren dat er ooit (en dat kan zo 15-20 jaar geleden zijn) een halte zat onderaan de oprit richting rijnsweerd tegen de Kromhoutkazerne aan, alleen volgens mij was die ook toen (al) buiten gebruik...
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Die is er nog steeds, maar met de huidige infra duurt dit veel te lang voor lijn 71 en 72. Deze halte wordt nu alleen gebruikt door lijn 242.
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Etienne »

Vanochtend viel me op dat men de klinkers langs de B-haltes vervangen heeft door asfalt. Rijdt meteen een stuk beter met de bus :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door nvdw »

Wat me opvalt in het Streefbeeld is dat de Brabantliners en de bussen uit het DAV-gebied zijn ingetekend op een route via Papendorp.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jurre »

Etienne schreef:Vanochtend viel me op dat men de klinkers langs de B-haltes vervangen heeft door asfalt. Rijdt meteen een stuk beter met de bus :pos:
Klopt, ze hebben een mooi nieuw vloertje gelegd. Dat voorkomt dat lijn 12 met de onderkant over de klinkers schraapt, zoals nu altijd het geval was.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Naast de nieuwe 8-persoonsbusjes die al eerder aan CTS in Nieuwegein geleverd waren t.b.v. U-OV stonden er vanmiddag ook twee nieuwe 8-persoonsbusjes in de stalling aan de Europalaan. De ritten van lijn 14 en 15, en volgens mij ook de 122 en 35, werden altijd al vanuit die stalling gereden dus daar zullen ze op korte termijn wel op gaan verschijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door MR92 »

Jurre schreef:
Etienne schreef:Vanochtend viel me op dat men de klinkers langs de B-haltes vervangen heeft door asfalt. Rijdt meteen een stuk beter met de bus :pos:
Klopt, ze hebben een mooi nieuw vloertje gelegd. Dat voorkomt dat lijn 12 met de onderkant over de klinkers schraapt, zoals nu altijd het geval was.
De nieuwe burgermeester van Utrecht, reisde zelf 2 weken geleden met het openbaar vervoer om het te ervaren in zijn stad. Daarbij vond die het wel erg hobbelig heen en weer gaan op het Stationsplein. De plannen die er al lagen om het opnieuw te bestraten, zijn daardoor direct naar voren gehaald. De burgemeester wilde binnen 4 weken dat er een laag asfalt lag, voor de reizigers. Moet zeggen voor de nieuwe burgermeester, dat het al 1 pluspunt is binnen het OV.
MR92 schreef:Wat zijn KV1 bestanden als ik vragen mag, en waar en hoe zou ik zoiets kunnen openen?
Iemand die hier trouwens nog een reactie op heeft?
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 84 gasten