Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situatie

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Graaf_Panto
Berichten: 35
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 20:05
Locatie: Monnickendam

Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situatie

Bericht door Graaf_Panto »

Naar aanleiding van de financiële situatie heeft EBS een concept vervoersplan opgesteld voor 2014-2015.

Het nieuwsbericht staat o.a. op groot-waterland.nl

Zie het concept vervoersplan
Laatst gewijzigd door Graaf_Panto op zo 26 jan 2014, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Graaf_Panto
Berichten: 35
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 20:05
Locatie: Monnickendam

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015

Bericht door Graaf_Panto »

Het plan even snel doorgekeken en zie sowieso de volgende veranderingen in lijnen:

R-net lijnen
301 Amsterdam CS – Purmerend Centrum – Overwhere – De Rijp / Edam
309 Amsterdam Sloterdijk – Purmerend De Purmer Zuid – De Purmer Noord
313* Amsterdam CS – De Baanstee
314 Amsterdam CS – Volendam – Edam – Hoorn
315 Amsterdam CS – Monnickendam – Marken
316/319 Amsterdam CS – Volendam – Edam
324 Amsterdam CS – Landsmeer
333 Amsterdam CS – Volendam – Edam (Touristliner)

Aanvullende lijnen
101 Purmerend Tramplein – De Purmer Zuid – Gors Zuid – Tramplein
110 Amsterdam Noord – Volendam – Edam – Purmerend
111 Amsterdam Noord – Monnickendam
125 Amsterdam Noord – Landsmeer – Purmerend
Laatst gewijzigd door Graaf_Panto op zo 26 jan 2014, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015

Bericht door tsov »

Interessante lectuur. Veel minder drastisch dan ik had verwacht en er zitten best zinnige dingen in. Zoals het doortrekken van lijn 315 naar Marken (ipv de 311) en de introductie van lijn 309. Ben benieuwd wat de reactie van de stadsregio zal zijn.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015

Bericht door fred1954 »

Graaf_Panto schreef:Het plan even snel doorgekeken en zie sowieso de volgende veranderingen in lijnen:

R-net lijnen
301 Amsterdam CS – Purmerend Centrum – Overwhere – De Rijp / Edam
309 Amsterdam Sloterdijk – Purmerend De Purmer Zuid – De Purmer Noord
313* Amsterdam CS – De Baanstee
314 Amsterdam CS – Volendam – Edam – Hoorn
315 Amsterdam CS – Monnickendam – Marken
316/319 Amsterdam CS – Volendam – Edam
324 Amsterdam CS – Landsmeer
333 Amsterdam CS – Volendam – Edam (Touristliner)

Aanvullende lijnen
101 Purmerend Tramplein – De Purmer Zuid – Gors Zuid – Tramplein
110 Amsterdam Noord – Volendam – Edam – Purmerend
111 Amsterdam Noord – Monnickendam
125 Amsterdam Noord – Landsmeer – Purmerend
Viel mij op dat er geen één onderliggende lijn (1xx) meer naar het CS rijdt, maar allemaal in Amsterdam-Noord keren. Dat betekent dus geen gele bussen meer op het CS.

Verder vraag ik me af of R-net lijnen, die nog maar 1x per uur rijden ('s avonds/weekend) , nog wel het predicaat R-net horen te hebben. Ik heb altijd begrepen dat R-net staat voor OV dat snel en vaak rijdt. Ik begrijp de beweegredenen wel van EBS, gezien het lage aantal instappers op bepaalde lijnen. Maar een bus 1 x per uur zou m.i. niet in de R-net formule mogen zitten. Maak er dan een gewone lijn van in die tijdvakken, dat er een lage frequentie is.
Graaf_Panto
Berichten: 35
Lid geworden op: do 20 jan 2011, 20:05
Locatie: Monnickendam

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015

Bericht door Graaf_Panto »

Als ik het voorstel bekijk is het de bedoeling lijn 315 naar Marken door te trekken met een aanvullende lijn 111 van Monnickendam naar het Buikslotermeerplein. Die lijn 111 rijdt niet 's avonds en niet in het weekend.

Maar verder is het voorstel lijn 315 in de spits richting Amsterdam niet meer via het rondje Monnickendam te laten rijden. Dit zou betekenen dat alle Monnickendammers die in de spits naar Amsterdam gaan, bij de Grote Kerk moeten opstappen. Dit lijkt me niet gewenst en zal op veel verzet stuiten.

De keel van lijn 103 wordt verder dichtgeknepen. Deze lijn gaat om het uur rijden en rijdt niet 's avonds en niet in het weekend.

Ook lees ik dat een aantal Bizzliners worden opgeheven: 372/373/373
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat

Bericht door Jef400 »

Ik wilde zeggen dat er bepaalde gebieden minder bediend worden. Als tweede dacht ik dat het toeristenvervoer concessionair vastgelegd was, maar dat is niet zo.
Laatst gewijzigd door Jef400 op zo 26 jan 2014, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat

Bericht door Suus »

Ik begrijp je bericht niet, JeffreyMeijer. Maak hem eens af?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat

Bericht door WSM »

Hoe zit het met het aantal DRUs in dit voorstel? Blijft dat gelijk?
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat

Bericht door Meltrain »

Ik snap een paar lijnnummerwijzigingen niet.
De lijn naar Marken kan toch prima lijn 311 blijven en dan lijn 315 opheffen.
In Volendam zou ik de routes van lijn 316 en 319 omdraaien, aangezien zo de huidige lijn 316 volledig blijft bestaan (met alleen een veranderde frequentie) en lijn 319 de nieuwe lijn is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat

Bericht door ODRAIL »

Graaf_Panto schreef:Het nieuwsbericht staat o.a. op groot-waterland.nl
Deze link doet het niet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat

Bericht door Z2N »

Probeer deze link eens, voegt overigens niet veel meer toe dan datgene wat in het vervoersplan staat.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015

Bericht door Meltrain »

fred1954 schreef: Verder vraag ik me af of R-net lijnen, die nog maar 1x per uur rijden ('s avonds/weekend) , nog wel het predicaat R-net horen te hebben. Ik heb altijd begrepen dat R-net staat voor OV dat snel en vaak rijdt. Ik begrijp de beweegredenen wel van EBS, gezien het lage aantal instappers op bepaalde lijnen. Maar een bus 1 x per uur zou m.i. niet in de R-net formule mogen zitten. Maak er dan een gewone lijn van in die tijdvakken, dat er een lage frequentie is.
Dat ben ik met je eens, maar dat hebben de lijnen tussen Amsterdam en Almere (322, 327 en 328) ook op zondag.
Positief is verder ook dat lijn 105 ook op zaterdag tussen Purmerend en het Buiksloterwegveer gaat rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat

Bericht door CamilleKreemers »

Ik vind de voorstellen anders wel goed onderbouwd. Ook lijkt me dit vervoersplan wel verbeterd.

Ik ben inderdaad niet voor de 314 door Edam laten rijden tussen Hoorn en A'dam, maar voor de 317 dan ook laten rijden in daluren (eventueel met haltes tussen Adam en Edam)
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat

Bericht door Jef400 »

Ik dacht juist te lezen dat de 317 maandag t/m vrijdag overdag ging rijden. En bij de omgelegde 314 ontstaat nog zowaar een directe verbinding Volendam - Hoorn.

De nieuwe lijn 309 vind ik iets boeiends. Een R-Net lijn Purmerend - Amsterdam-Sloterdijk. Het plan zal goed onderbouwd zijn en er zullen voldoende reizigers voor zijn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Roeland
Berichten: 2272
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat

Bericht door Roeland »

Mijn eerste indruk is best wel positief.
Wat ik erg goed vind, is dat EBS alvast een voorschot neemt op de komst van de Noordzuidlijn, door als stelling neer te zetten dat 75% van hun reizigers op CS wil zijn, en dat ze daarom inzetten op snelle R-net lijnen naar CS. En dat halteren bij Buikslotermeerplein voor de meeste reizigers niet meer is dan een lastige omweg. Dit geeft tenminste duidelijkheid op het lijnennet na de NZ-lijn.
Zo vind ik hun voorstel voor Landsmeer een heel goede verbetering. Een snelle basislijn voor 77% van de reizigers, en een ontsluitende slingerlijn voor de overige reizigers.

Wat mij wel verbaast, is dat ze naar een aantal uurdiensten op de 1xx-lijnen toegaan. Een uurdienst overdag trekt weinig reizgers. Gevoelsmatig zou ik dan liever inzetten op minder 1xx-lijnen met meer halfuursdiensten. Wanneer je alle R-netlijnen op Het Schouw laat stoppen, heb je betere overstappen voor de tijden dat de 103 niet rijdt, en hebben reizigers naar Noord in de avonduren een betere overstap. Je kunt dan de 103 buiten de spits laten vervallen.

Ook bij mij roept de 309 wat vragen op. Gevoelsmatig zou ik ook de 373 (uit Edam naar Amsterdam West) laten rijden (maar dan zonder de lus in Monnickendam), omdat Edam/Volendam geen treinverbinding met Amsterdam West heeft (en Purmerend wel).
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat

Bericht door TLP »

Zou het niet beter zijn als lijn 309 als Bizzliner 371 geëxploiteerd wordt, ondanks het feit dat de lijn slechts drie ritten tot de Riekerpolder blijft rijden?
Ik vraag me nl. af door een forse toename van het aantal R-netlijnen of er wellicht een tekort zal ontstaan aan rode Scania Omnilinkbussen, terwijl Bizzlinerbussen vrijkomen omdat i.i.g. de 372, 373 en 374 volledig opgeheven gaan worden. Die kunnen dan gebruikt worden voor de 309. Ook denk ik dat de overstap op het Schouw tussen beide lijnen duidelijker wordt, als ze beiden Bizzliners zijn.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015

Bericht door Jef400 »

Graaf_Panto schreef:"veranderingen"
Het stadstraject van de 105 wordt de 106. Samen met de 101 zorgy dit weer voor eenn stadsbus in Purmerend.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Ofyles2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 13:54

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015

Bericht door Ofyles2 »

Graaf_Panto schreef:Als ik het voorstel bekijk is het de bedoeling lijn 315 naar Marken door te trekken met een aanvullende lijn 111 van Monnickendam naar het Buikslotermeerplein. Die lijn 111 rijdt niet 's avonds en niet in het weekend.

Maar verder is het voorstel lijn 315 in de spits richting Amsterdam niet meer via het rondje Monnickendam te laten rijden. Dit zou betekenen dat alle Monnickendammers die in de spits naar Amsterdam gaan, bij de Grote Kerk moeten opstappen. Dit lijkt me niet gewenst en zal op veel verzet stuiten.
Alleen de spitsritten vanuit Marken rijden rechtstreeks door naar Amsterdam. Monnickendammers gaan er slechts licht op achteruit.
De keel van lijn 103 wordt verder dichtgeknepen. Deze lijn gaat om het uur rijden en rijdt niet 's avonds en niet in het weekend.
De omlegging via Broek in Waterland tijdens het Connexxion-tijdperk vond ik al een zeer slecht idee. Hield men vast aan de rechtstreekse route van Ilpendam naar Monnickendam gestuurd met kleiner materieel, had lijn 103 nog enigszins meerwaarde.
Laatst gewijzigd door Ofyles2 op ma 27 jan 2014, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Ofyles2
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 aug 2008, 13:54

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat

Bericht door Ofyles2 »

TLP schreef:Zou het niet beter zijn als lijn 309 als Bizzliner 371 geëxploiteerd wordt, ondanks het feit dat de lijn slechts drie ritten tot de Riekerpolder blijft rijden?
Ik vraag me nl. af door een forse toename van het aantal R-netlijnen of er wellicht een tekort zal ontstaan aan rode Scania Omnilinkbussen, terwijl Bizzlinerbussen vrijkomen omdat i.i.g. de 372, 373 en 374 volledig opgeheven gaan worden. Die kunnen dan gebruikt worden voor de 309. Ook denk ik dat de overstap op het Schouw tussen beide lijnen duidelijker wordt, als ze beiden Bizzliners zijn.
Inderdaad een technische inconsequentie.

Wat er zou moeten gebeuren is dat lijn 309 een Bizzliner wordt of dat de toeslag op de overige Bizzliners vervalt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat

Bericht door Suus »

De 103 rijdt inderdaad een enorme omweg waar de reizigers voor moeten betalen. Een kleiner busje kan interessant zijn door een snellere route binnendoor, maar ik weet niet wat de vraag is en of de lijn dan aan de voorwaarden van EBS voldoet.

Het omleggen van de 314 via Volendam vind ik een slimme actie, voor behoorlijk wat reizigers tussen Volendam en Hoorn kan zo een overstap voorkomen worden en je kan bovendien ook nog DRU's besparen zonder veel overlast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
TLP
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat

Bericht door TLP »

In hoeverre zouden de huidige Sprinters al klein genoeg zijn om over binnendoorweggetjes te rijden?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat

Bericht door Jef400 »

Het gaat niet eens zozeer om de grote van de voertuigen. Op de binnen door route naar Monnickendam liggen talrijke verkeersbelemmeringen, en dat zal eerst aangepakt moeten worden mocht daar überhaupt een bus komen te rijden.
Laatst gewijzigd door Jef400 op wo 29 jan 2014, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Delftse Chauff
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00

Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat

Bericht door Delftse Chauff »

JeffreyMeijer schreef:Het gaat niet eens zozeer om de grote van de voertuigen. Op de binnen door route naar Monnickendam liggen talrijke verkeersbelemmeringen, en dat zal eerst aangepakt moeten worden mocht daar überhaupt een vus komen te rijden.
En dat is precies de reden waarom Cxx ooit met die 103 buitenom is gaan rijden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten