Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Nelis schreef:
Klaasje schreef:Volgens mij rijdt de 5 een nogal andere route. Beetje apart verhaal.
60-80% van 3/4 stapt uit bij UMCG Noord, zelfde halte als lijn 5 ook aandoet.
Dat is knap in nog geen 1 maand heb je alle telcijfers al binnen! Denk niet dat je alles na hebt kunnen kijken, maar zo is het verloop van lijn 3 en 4 echt niet gesteld. Bij Kardinge liggen behoorlijk wat scholen die ook veel capaciteit opeisen naast de faculteit voor Medische Wetenschappen bij het UMCG en het UMCG zelf. De lijnen 3 en 6 stonden er vooral om bekend dat ze vanaf het Hoofdstation t/m Grote Markt mensen ophaalden en dan langzaam over de haltes gingen uitventen.
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nelis »

Het is natuurlijk ook een beetje gokwerk, maar het is wel degelijk zo dat van de mensen op het traject HS-Kardinge met lijn 3/4 het ruime merendeel uitstapt in UMCG Noord. Ik rijdt nu al sinds de nieuwe dienstregeling met lijn 3/4 richting Kardinge en dat viel mij gewoon op. Van langzaam uitventen is echt geen sprake.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Dat is wellicht bij een aantal ritjes zo dat komt wellicht door lestijden van de faculteit voor Medische Wetenschappen en werktijden in het UMCG. Mij valt juist op dat daar nooit zoveel uitstapt maar juist verderop richting Kardinge. (Pop Dijkemaweg en de halte daarna,Kluiverboom en Kardinge.)
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jorn »

Kunnen ze niet versterken tussen HS - Kardinge?
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Tja,ik wou dat men dat ging doen. De bussen zitten idd overvol. Tevens is de dienstverlening naar Beijum ook nog verslechtert ten opzichte van de vorige dienstregeling, en dan gaat men ook nog met standaardbusjes rijden omdat de rest nog niet binnen is -o- Inderdaad versterken vanaf Kardinge lijkt me broodnodig maar of het gebeurd?
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nelis »

Ow dat van Pop Dijkemaweg gaat vanaf 2015, maart/april veranderen vanwege het verhuizen van de Noorderpoort naar Bornholmstraat, dus dat is alweer ong. 1500 man minder.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ik zag vandaag al wel een verschuiving in de inzet. Er reed een standaardbus (3020) op lijn 6, een 'normale' gelede op lijn 5 en een paarse gelede op lijn 4. Beetje vreemde keuze, ik zou die normale gelede op 4 laten rijden maar goed ze zetten in ieder geval zoveel mogelijk als kan in.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

@Nelis Niet alles gaat daar weg. Alleen het Automotive en Logistieke gedeelte. Er zitten namelijk nog meer scholen daar. en niet alle 1500 man komen helaas per OV of zijn er dagelijks dus dat is heel relatief genomen.
Laatst gewijzigd door nielsie600 op ma 20 jan 2014, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nelis »

Ook Veva gaat het merendeel van de opleiding zich bezighouden met de nieuwe locatie. Ik zit niet voor niets daar op school en ik werk daarnaast aan een speciaal project voor het nieuwe gebouw. Klopt wel dat er meer zit, ook trouwens rond Kardinge zelf. Klopt ook dat er wat met de auto gaan, maar dat moeten wij ontmoedigen.
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Roeland »

Pim-AllianceB95 schreef:Waarom houdt iedereen zich zo vast aan het eindpunt Hoornsemeer? Het lijkt mij veel logischer om op het Martini te starten en vervolgens door de Hoornsemeer heen te rijden.
Als ik ook nog een voorstel mag geven voor het OV in de omgeving van Hoornsemeer:
Je zou lijn 2 kunnen inkorten tot De Wijert. Lijn 6 zou in Hoornsemeer als ringlijn kunnen rijden (komend vanaf de Paterswoldseweg via Hoornsemeer en Martini weer via de Paterswoldseweg naar CS).
Lijn 9 kan dan vanaf CS via de snelste route naar het Martini rijden, en vandaar via de huidige route van lijn 2 naar Eelde/Paterswolde en De Punt. Volgens mij wordt de reis tussen Eelde/Paterswolde en Groningen dan zo'n 5 minuten sneller dan nu.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Maar dat is toch letterlijk hetzelfde? Lijn 2 en 9 rijden precies dezelfde route tussen station en De Wijert...
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Roeland »

Kevster schreef:Maar dat is toch letterlijk hetzelfde? Lijn 2 en 9 rijden precies dezelfde route tussen station en De Wijert...
Is via De Wijert dan "de snelste route naar het Martini"? :( Ik heb hierboven niet gezegd dat lijn 9 dan ook door De Wijert moet blijven slingeren...
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Oja je bedoelt zo. Maar ik zou dan toch gaan voor lijn 2 via de Paterswoldseweg en lijn 9 De Wijert. I.v.m. duidelijkheid met lijnnummers en toekomstige mogelijkheid om er een Qlink van te maken.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

De 3097 rijdt nog in het zwart/grijs zonder verdere Qlink opmaak rond. Gaat dat nog wel veranderen? Valt me ook op dat er sinds de nieuwe dienstregeling erg veel stadsbussen op streeklijnen rijden en andersom.
Maurice Hooikammer
Berichten: 859
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

Soortvanhenk schreef:Valt me ook op dat er sinds de nieuwe dienstregeling erg veel stadsbussen op streeklijnen rijden en andersom.
Er stond vandaag een stadsgelede (3074) op de pier van Holwerd als lijn 163!
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Ah; een P + R City bus rijdt ook gewoon de provincie in; namelijk naar en van Roden en Leek.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Kevster schreef:Ja en vergeet ook niet dat Eelde een beetje dichterbij Groningen ligt dan Zuidlaren en Annen. Terwijl de jongeren vanuit daar wel gewoon voor een groot gedeelte in Groningen naar school gaan. Door de grotere afstand gaan er meer jongeren met de bus naar school vanuit daar en dus is er meer vraag. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat ze zomaar wat doen, het lijkt me dat er toch echt wel wat marktonderzoek gedaan is. Er wordt trouwens wel nog steeds veel gevraagd om geledes op lijn 2 naar Eelde, echter gaat dit nog steeds niet gebeuren omdat Qbuzz op verzoek van de gemeente Tynaarlo niet in de dorpskom van Eelde komt met gelede bussen.
Reactie op bericht van een hele tijd terug. Ik had een coalitiepartij/G gevraagd naar de exacte reden van de gemeente Tynaarlo. Het is dus niet de gemeente die blokkeert, maar gewoon technisch niet mogelijk. Je noemde toen al de bocht Vermeerweg-Hortensiaweg, maar ook De Punt Busstation, en haltes (Kerkhoflaan, Verdiweg, Henri Dunantweg) zijn niet geschikt. (al weet ik niet wat er anders aan die haltes is dan aan de andere...) Oftewel, alle seinen op rood, geen geledes naar Eelde, helaas.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

De grap is dat incidenteel vaak genoeg probleemloos een gelede bus die route heeft gereden bij verkeerde inzet. En dat er op andere gelede buslijnen genoeg vergelijkbaar krappe bochten zijn. Maar ja, 't is 20 jaar geleden tot feit gebombardeerd door iemand en dat wordt dan nooit meer in twijfel getrokken.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Wat raar dan allemaal.. Ik hoorde van iemand anders dat ze een jaar terug nog reden... Ik geloof dat idd die kruising Hortensiaweg - Vermeerweg lastig is. De ongelede bussen komen ietwat op de andere helft bij de draai, maar of dat nou een beetje is of wat meer... Dan moeten daar maar strepen op de weg komen dat er geen auto's mogen parkeren. GL heeft het nagevraagd en zegt dat het allemaal echt niet kan.
Ik snap niet dat de halte Verdiweg ongeschikt is.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Met ongeschikt denk ik dat ze het hebben over de lengte van de verhoogde trottoirband. Vind ik geen argument, ik heb namelijk hier in de buurt regelmatig het mijn lijn 15 gehad dat ik achterin uitstapte en in de stekelbosjes belandde. Daar hebben ze ook jarenlang niets aan gedaan. En Busstation de Punt is gewoon niet waar, want daar komen regelmatig geledes op lijn 50. Dan maar een ander perron. Er is er toch nog eentje leeg van wijlen lijn 53 (waar zo nu en dan ook geledes op reden).

Vraag is hoe lang een gemeente Tynaarlo kan blijven volhouden dat het niet kan. Je zegt zelf al dat er zo nu en dan wel degelijk succesvol geledes langsrijden. Dat gebeurde vroeger (in de gemeente Eelde nog) ook, en de provincies Groningen en Drenthe heb je natuurlijk nog. Als zij op de bestaande route een Q-link willen kun je er vanuit gaan dat dat gewoon gebeurt.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Zo'n verhoogde trottoirband is toch gewoon zo'n blokjes iets (afgewisseld witte vakken met donkerder). Dat heeft de halte Verdiweg sowieso wel. Maar misschien heb je wel gelijk dat de info op vroeger is gebaseerd, want toen was dat nog niet zo bij die halte. Henri Dunant heeft aan de ene kant enkel een bushalte bordje staan.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Nee, dat is slechts de markering. En die heb je zowel met een gewone als witte stoeprand. Een 'wielgeleidende trottoirband' officieel. De oplossing is trouwens wellicht vrij simpel; als lijn 2 volledig geleed gaat rijden de route door Spierveen trekken. Dan rijdt de bus rechtdoor en zijn er geen problemen meer met de genoemde bocht. De route kan dan lopen via de Veenstukken, Broekstukken en Kooistukken. Extra bushalte nabij de kruising Vermeerweg/Hortensiaweg en een aantal nieuwe haltes in Spierveen (bij de Zuurstukken, Braamstukken en eventueel Borgstukken lijkt mij zo). Enige waar ze er wat op achteruit gaan is de Hoofdweg tussen Henri Dunantlaan en Brouwerssteeg en Burg. Legroweg, maar ik heb niet het idee dat die mensen nu wel veel gebruik maken van lijn 2. En zij kunnen altijd nog opstappen bij de Henri Dunantlaan of in het dorpscentrum met de route door Spierveen. Spierveen (redelijk grote wijk) gaat er echter op vooruit en hoeft niet meer naar de Vermeerweg of Verdiweg te lopen. Desnoods een spitslijn via de Legroweg of Hoofdweg.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

De gemeente (raadslid) had de antwoorden trouwens van het OV-bureau.
Verder misschien als er een transferium bij De Punt komt (dat duurt vast nog wel even) rechtstreekse lijnen vanaf De Punt naar UMCG en Zernike, zonder de bestemming Centraal Station/Hoofdstation.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Helemaal geen gek idee, daarmee ontlast je de ritten van lijn 15 die als lijn 309 aankomen flink. Veel toestroom vanuit Assen vooral naar Zernike ook. UMCG lijkt mij niet, daar is lijn 5 voor.
Kevster
Berichten: 975
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ik zie de laatste dagen steeds vaker standaardbussen in plaats van geledes op lijn 6 rijden. Ook niet zo heel erg denk ik want op de meeste ritten is dat voldoende, maar het valt toch op. Zal het planmatig zijn?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten