Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situatie
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: do 20 jan 2011, 20:05
- Locatie: Monnickendam
Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situatie
Naar aanleiding van de financiële situatie heeft EBS een concept vervoersplan opgesteld voor 2014-2015.
Het nieuwsbericht staat o.a. op groot-waterland.nl
Zie het concept vervoersplan
Het nieuwsbericht staat o.a. op groot-waterland.nl
Zie het concept vervoersplan
Laatst gewijzigd door Graaf_Panto op zo 26 jan 2014, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: do 20 jan 2011, 20:05
- Locatie: Monnickendam
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015
Het plan even snel doorgekeken en zie sowieso de volgende veranderingen in lijnen:
R-net lijnen
301 Amsterdam CS – Purmerend Centrum – Overwhere – De Rijp / Edam
309 Amsterdam Sloterdijk – Purmerend De Purmer Zuid – De Purmer Noord
313* Amsterdam CS – De Baanstee
314 Amsterdam CS – Volendam – Edam – Hoorn
315 Amsterdam CS – Monnickendam – Marken
316/319 Amsterdam CS – Volendam – Edam
324 Amsterdam CS – Landsmeer
333 Amsterdam CS – Volendam – Edam (Touristliner)
Aanvullende lijnen
101 Purmerend Tramplein – De Purmer Zuid – Gors Zuid – Tramplein
110 Amsterdam Noord – Volendam – Edam – Purmerend
111 Amsterdam Noord – Monnickendam
125 Amsterdam Noord – Landsmeer – Purmerend
R-net lijnen
301 Amsterdam CS – Purmerend Centrum – Overwhere – De Rijp / Edam
309 Amsterdam Sloterdijk – Purmerend De Purmer Zuid – De Purmer Noord
313* Amsterdam CS – De Baanstee
314 Amsterdam CS – Volendam – Edam – Hoorn
315 Amsterdam CS – Monnickendam – Marken
316/319 Amsterdam CS – Volendam – Edam
324 Amsterdam CS – Landsmeer
333 Amsterdam CS – Volendam – Edam (Touristliner)
Aanvullende lijnen
101 Purmerend Tramplein – De Purmer Zuid – Gors Zuid – Tramplein
110 Amsterdam Noord – Volendam – Edam – Purmerend
111 Amsterdam Noord – Monnickendam
125 Amsterdam Noord – Landsmeer – Purmerend
Laatst gewijzigd door Graaf_Panto op zo 26 jan 2014, 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015
Interessante lectuur. Veel minder drastisch dan ik had verwacht en er zitten best zinnige dingen in. Zoals het doortrekken van lijn 315 naar Marken (ipv de 311) en de introductie van lijn 309. Ben benieuwd wat de reactie van de stadsregio zal zijn.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015
Viel mij op dat er geen één onderliggende lijn (1xx) meer naar het CS rijdt, maar allemaal in Amsterdam-Noord keren. Dat betekent dus geen gele bussen meer op het CS.Graaf_Panto schreef:Het plan even snel doorgekeken en zie sowieso de volgende veranderingen in lijnen:
R-net lijnen
301 Amsterdam CS – Purmerend Centrum – Overwhere – De Rijp / Edam
309 Amsterdam Sloterdijk – Purmerend De Purmer Zuid – De Purmer Noord
313* Amsterdam CS – De Baanstee
314 Amsterdam CS – Volendam – Edam – Hoorn
315 Amsterdam CS – Monnickendam – Marken
316/319 Amsterdam CS – Volendam – Edam
324 Amsterdam CS – Landsmeer
333 Amsterdam CS – Volendam – Edam (Touristliner)
Aanvullende lijnen
101 Purmerend Tramplein – De Purmer Zuid – Gors Zuid – Tramplein
110 Amsterdam Noord – Volendam – Edam – Purmerend
111 Amsterdam Noord – Monnickendam
125 Amsterdam Noord – Landsmeer – Purmerend
Verder vraag ik me af of R-net lijnen, die nog maar 1x per uur rijden ('s avonds/weekend) , nog wel het predicaat R-net horen te hebben. Ik heb altijd begrepen dat R-net staat voor OV dat snel en vaak rijdt. Ik begrijp de beweegredenen wel van EBS, gezien het lage aantal instappers op bepaalde lijnen. Maar een bus 1 x per uur zou m.i. niet in de R-net formule mogen zitten. Maak er dan een gewone lijn van in die tijdvakken, dat er een lage frequentie is.
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: do 20 jan 2011, 20:05
- Locatie: Monnickendam
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015
Als ik het voorstel bekijk is het de bedoeling lijn 315 naar Marken door te trekken met een aanvullende lijn 111 van Monnickendam naar het Buikslotermeerplein. Die lijn 111 rijdt niet 's avonds en niet in het weekend.
Maar verder is het voorstel lijn 315 in de spits richting Amsterdam niet meer via het rondje Monnickendam te laten rijden. Dit zou betekenen dat alle Monnickendammers die in de spits naar Amsterdam gaan, bij de Grote Kerk moeten opstappen. Dit lijkt me niet gewenst en zal op veel verzet stuiten.
De keel van lijn 103 wordt verder dichtgeknepen. Deze lijn gaat om het uur rijden en rijdt niet 's avonds en niet in het weekend.
Ook lees ik dat een aantal Bizzliners worden opgeheven: 372/373/373
Maar verder is het voorstel lijn 315 in de spits richting Amsterdam niet meer via het rondje Monnickendam te laten rijden. Dit zou betekenen dat alle Monnickendammers die in de spits naar Amsterdam gaan, bij de Grote Kerk moeten opstappen. Dit lijkt me niet gewenst en zal op veel verzet stuiten.
De keel van lijn 103 wordt verder dichtgeknepen. Deze lijn gaat om het uur rijden en rijdt niet 's avonds en niet in het weekend.
Ook lees ik dat een aantal Bizzliners worden opgeheven: 372/373/373
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat
Ik wilde zeggen dat er bepaalde gebieden minder bediend worden. Als tweede dacht ik dat het toeristenvervoer concessionair vastgelegd was, maar dat is niet zo.
Laatst gewijzigd door Jef400 op zo 26 jan 2014, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat
Ik begrijp je bericht niet, JeffreyMeijer. Maak hem eens af?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat
Hoe zit het met het aantal DRUs in dit voorstel? Blijft dat gelijk?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat
Ik snap een paar lijnnummerwijzigingen niet.
De lijn naar Marken kan toch prima lijn 311 blijven en dan lijn 315 opheffen.
In Volendam zou ik de routes van lijn 316 en 319 omdraaien, aangezien zo de huidige lijn 316 volledig blijft bestaan (met alleen een veranderde frequentie) en lijn 319 de nieuwe lijn is.
De lijn naar Marken kan toch prima lijn 311 blijven en dan lijn 315 opheffen.
In Volendam zou ik de routes van lijn 316 en 319 omdraaien, aangezien zo de huidige lijn 316 volledig blijft bestaan (met alleen een veranderde frequentie) en lijn 319 de nieuwe lijn is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat
Deze link doet het niet.Graaf_Panto schreef:Het nieuwsbericht staat o.a. op groot-waterland.nl
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat
Probeer deze link eens, voegt overigens niet veel meer toe dan datgene wat in het vervoersplan staat.
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015
Dat ben ik met je eens, maar dat hebben de lijnen tussen Amsterdam en Almere (322, 327 en 328) ook op zondag.fred1954 schreef: Verder vraag ik me af of R-net lijnen, die nog maar 1x per uur rijden ('s avonds/weekend) , nog wel het predicaat R-net horen te hebben. Ik heb altijd begrepen dat R-net staat voor OV dat snel en vaak rijdt. Ik begrijp de beweegredenen wel van EBS, gezien het lage aantal instappers op bepaalde lijnen. Maar een bus 1 x per uur zou m.i. niet in de R-net formule mogen zitten. Maak er dan een gewone lijn van in die tijdvakken, dat er een lage frequentie is.
Positief is verder ook dat lijn 105 ook op zaterdag tussen Purmerend en het Buiksloterwegveer gaat rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 4387
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat
Ik vind de voorstellen anders wel goed onderbouwd. Ook lijkt me dit vervoersplan wel verbeterd.
Ik ben inderdaad niet voor de 314 door Edam laten rijden tussen Hoorn en A'dam, maar voor de 317 dan ook laten rijden in daluren (eventueel met haltes tussen Adam en Edam)
Ik ben inderdaad niet voor de 314 door Edam laten rijden tussen Hoorn en A'dam, maar voor de 317 dan ook laten rijden in daluren (eventueel met haltes tussen Adam en Edam)
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat
Ik dacht juist te lezen dat de 317 maandag t/m vrijdag overdag ging rijden. En bij de omgelegde 314 ontstaat nog zowaar een directe verbinding Volendam - Hoorn.
De nieuwe lijn 309 vind ik iets boeiends. Een R-Net lijn Purmerend - Amsterdam-Sloterdijk. Het plan zal goed onderbouwd zijn en er zullen voldoende reizigers voor zijn.
De nieuwe lijn 309 vind ik iets boeiends. Een R-Net lijn Purmerend - Amsterdam-Sloterdijk. Het plan zal goed onderbouwd zijn en er zullen voldoende reizigers voor zijn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat
Mijn eerste indruk is best wel positief.
Wat ik erg goed vind, is dat EBS alvast een voorschot neemt op de komst van de Noordzuidlijn, door als stelling neer te zetten dat 75% van hun reizigers op CS wil zijn, en dat ze daarom inzetten op snelle R-net lijnen naar CS. En dat halteren bij Buikslotermeerplein voor de meeste reizigers niet meer is dan een lastige omweg. Dit geeft tenminste duidelijkheid op het lijnennet na de NZ-lijn.
Zo vind ik hun voorstel voor Landsmeer een heel goede verbetering. Een snelle basislijn voor 77% van de reizigers, en een ontsluitende slingerlijn voor de overige reizigers.
Wat mij wel verbaast, is dat ze naar een aantal uurdiensten op de 1xx-lijnen toegaan. Een uurdienst overdag trekt weinig reizgers. Gevoelsmatig zou ik dan liever inzetten op minder 1xx-lijnen met meer halfuursdiensten. Wanneer je alle R-netlijnen op Het Schouw laat stoppen, heb je betere overstappen voor de tijden dat de 103 niet rijdt, en hebben reizigers naar Noord in de avonduren een betere overstap. Je kunt dan de 103 buiten de spits laten vervallen.
Ook bij mij roept de 309 wat vragen op. Gevoelsmatig zou ik ook de 373 (uit Edam naar Amsterdam West) laten rijden (maar dan zonder de lus in Monnickendam), omdat Edam/Volendam geen treinverbinding met Amsterdam West heeft (en Purmerend wel).
Wat ik erg goed vind, is dat EBS alvast een voorschot neemt op de komst van de Noordzuidlijn, door als stelling neer te zetten dat 75% van hun reizigers op CS wil zijn, en dat ze daarom inzetten op snelle R-net lijnen naar CS. En dat halteren bij Buikslotermeerplein voor de meeste reizigers niet meer is dan een lastige omweg. Dit geeft tenminste duidelijkheid op het lijnennet na de NZ-lijn.
Zo vind ik hun voorstel voor Landsmeer een heel goede verbetering. Een snelle basislijn voor 77% van de reizigers, en een ontsluitende slingerlijn voor de overige reizigers.
Wat mij wel verbaast, is dat ze naar een aantal uurdiensten op de 1xx-lijnen toegaan. Een uurdienst overdag trekt weinig reizgers. Gevoelsmatig zou ik dan liever inzetten op minder 1xx-lijnen met meer halfuursdiensten. Wanneer je alle R-netlijnen op Het Schouw laat stoppen, heb je betere overstappen voor de tijden dat de 103 niet rijdt, en hebben reizigers naar Noord in de avonduren een betere overstap. Je kunt dan de 103 buiten de spits laten vervallen.
Ook bij mij roept de 309 wat vragen op. Gevoelsmatig zou ik ook de 373 (uit Edam naar Amsterdam West) laten rijden (maar dan zonder de lus in Monnickendam), omdat Edam/Volendam geen treinverbinding met Amsterdam West heeft (en Purmerend wel).
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat
Zou het niet beter zijn als lijn 309 als Bizzliner 371 geëxploiteerd wordt, ondanks het feit dat de lijn slechts drie ritten tot de Riekerpolder blijft rijden?
Ik vraag me nl. af door een forse toename van het aantal R-netlijnen of er wellicht een tekort zal ontstaan aan rode Scania Omnilinkbussen, terwijl Bizzlinerbussen vrijkomen omdat i.i.g. de 372, 373 en 374 volledig opgeheven gaan worden. Die kunnen dan gebruikt worden voor de 309. Ook denk ik dat de overstap op het Schouw tussen beide lijnen duidelijker wordt, als ze beiden Bizzliners zijn.
Ik vraag me nl. af door een forse toename van het aantal R-netlijnen of er wellicht een tekort zal ontstaan aan rode Scania Omnilinkbussen, terwijl Bizzlinerbussen vrijkomen omdat i.i.g. de 372, 373 en 374 volledig opgeheven gaan worden. Die kunnen dan gebruikt worden voor de 309. Ook denk ik dat de overstap op het Schouw tussen beide lijnen duidelijker wordt, als ze beiden Bizzliners zijn.
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015
Het stadstraject van de 105 wordt de 106. Samen met de 101 zorgy dit weer voor eenn stadsbus in Purmerend.Graaf_Panto schreef:"veranderingen"
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015
Alleen de spitsritten vanuit Marken rijden rechtstreeks door naar Amsterdam. Monnickendammers gaan er slechts licht op achteruit.Graaf_Panto schreef:Als ik het voorstel bekijk is het de bedoeling lijn 315 naar Marken door te trekken met een aanvullende lijn 111 van Monnickendam naar het Buikslotermeerplein. Die lijn 111 rijdt niet 's avonds en niet in het weekend.
Maar verder is het voorstel lijn 315 in de spits richting Amsterdam niet meer via het rondje Monnickendam te laten rijden. Dit zou betekenen dat alle Monnickendammers die in de spits naar Amsterdam gaan, bij de Grote Kerk moeten opstappen. Dit lijkt me niet gewenst en zal op veel verzet stuiten.
De omlegging via Broek in Waterland tijdens het Connexxion-tijdperk vond ik al een zeer slecht idee. Hield men vast aan de rechtstreekse route van Ilpendam naar Monnickendam gestuurd met kleiner materieel, had lijn 103 nog enigszins meerwaarde.De keel van lijn 103 wordt verder dichtgeknepen. Deze lijn gaat om het uur rijden en rijdt niet 's avonds en niet in het weekend.
Laatst gewijzigd door Ofyles2 op ma 27 jan 2014, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat
Inderdaad een technische inconsequentie.TLP schreef:Zou het niet beter zijn als lijn 309 als Bizzliner 371 geëxploiteerd wordt, ondanks het feit dat de lijn slechts drie ritten tot de Riekerpolder blijft rijden?
Ik vraag me nl. af door een forse toename van het aantal R-netlijnen of er wellicht een tekort zal ontstaan aan rode Scania Omnilinkbussen, terwijl Bizzlinerbussen vrijkomen omdat i.i.g. de 372, 373 en 374 volledig opgeheven gaan worden. Die kunnen dan gebruikt worden voor de 309. Ook denk ik dat de overstap op het Schouw tussen beide lijnen duidelijker wordt, als ze beiden Bizzliners zijn.
Wat er zou moeten gebeuren is dat lijn 309 een Bizzliner wordt of dat de toeslag op de overige Bizzliners vervalt.
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat
De 103 rijdt inderdaad een enorme omweg waar de reizigers voor moeten betalen. Een kleiner busje kan interessant zijn door een snellere route binnendoor, maar ik weet niet wat de vraag is en of de lijn dan aan de voorwaarden van EBS voldoet.
Het omleggen van de 314 via Volendam vind ik een slimme actie, voor behoorlijk wat reizigers tussen Volendam en Hoorn kan zo een overstap voorkomen worden en je kan bovendien ook nog DRU's besparen zonder veel overlast.
Het omleggen van de 314 via Volendam vind ik een slimme actie, voor behoorlijk wat reizigers tussen Volendam en Hoorn kan zo een overstap voorkomen worden en je kan bovendien ook nog DRU's besparen zonder veel overlast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat
In hoeverre zouden de huidige Sprinters al klein genoeg zijn om over binnendoorweggetjes te rijden?
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat
Het gaat niet eens zozeer om de grote van de voertuigen. Op de binnen door route naar Monnickendam liggen talrijke verkeersbelemmeringen, en dat zal eerst aangepakt moeten worden mocht daar überhaupt een bus komen te rijden.
Laatst gewijzigd door Jef400 op wo 29 jan 2014, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 02:00
Re: Concept vervoersplan EBS 2014-2015 nav financiële situat
En dat is precies de reden waarom Cxx ooit met die 103 buitenom is gaan rijden.JeffreyMeijer schreef:Het gaat niet eens zozeer om de grote van de voertuigen. Op de binnen door route naar Monnickendam liggen talrijke verkeersbelemmeringen, en dat zal eerst aangepakt moeten worden mocht daar überhaupt een vus komen te rijden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 125 gasten