Ideeën voor de concessie SRE

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

Plan-V444 schreef:Lijn 3 Eindhoven, Blixembosch-West - Station zit helemaal goed met het aantal reizigers en ritten per uur. Eventueel nog korten op zondag.
Op zondag een uurdienst? Dan wordt het misschien tijd het lijnennet uit te dunnen: minder lijnen, hogere frequenties.

Zoals de vervoersontwikkelaars van Arriva en Veolia vorige maand bij de uitslag van de aanbesteding gezamenlijk zeiden: "een stadsbus die om het uur rijdt kun je beter in de garage laten staan". Daarom komt er op de stadsdiensten Den Bosch, Tilburg, Breda, Roosendaal en Bergen op Zoom ook geen enkele uurdienst meer, alle lijnen rijden in de toekomst minimaal iedere 30 minuten.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Raymond »

Plan-V444 schreef:Lijn 1 Eindhoven, Achtse Barrier - Station is een lijn die gewoon 2 á 3 keer per uur kan rijden ivm Lijn 9 Breugel Sterrenbeeldenlaan - Eindhoven Station en Lijn 11 Son De Gentiaan - Eindhoven Station die gewoon vol zitten. Lijn 3 Eindhoven, Blixembosch-West - Station zit helemaal goed met het aantal reizigers en ritten per uur. Eventueel nog korten op zondag. Lijn 2 Eindhoven, Blixembosch-Oost - Station is een goed lopende lijn en zou ik zo houden. Dit allemaal omdat in Eindhoven bezuinigd moet worden op de stadsdiensten.
Dat lijn 9/11 relatief vol zit komt puur en alleen omdat deze lijn nu het best aansluit op de knoop in Eindhoven. Het overgrote deel van de reizigers stapt al binnen Eindhoven uit. Vanaf Ekkersrijt is de bezetting buiten de spits bedroevend. Op de laatste zaterdag van de zomervakantiedienstregeling als lijn 1 nog 2x per uur rijdt zie je te volle bussen, omdat 2x per uur te weinig is. Doordeweeks (binnen en buiten vakanties) hoef je daar helemaal niet aan te beginnen.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Plan-V444 »

Frans F schreef:
Plan-V444 schreef:Lijn 3 Eindhoven, Blixembosch-West - Station zit helemaal goed met het aantal reizigers en ritten per uur. Eventueel nog korten op zondag.
Op zondag een uurdienst? Dan wordt het misschien tijd het lijnennet uit te dunnen: minder lijnen, hogere frequenties.

Zoals de vervoersontwikkelaars van Arriva en Veolia vorige maand bij de uitslag van de aanbesteding gezamenlijk zeiden: "een stadsbus die om het uur rijdt kun je beter in de garage laten staan". Daarom komt er op de stadsdiensten Den Bosch, Tilburg, Breda, Roosendaal en Bergen op Zoom ook geen enkele uurdienst meer, alle lijnen rijden in de toekomst minimaal iedere 30 minuten.
In principe wel maar voor Eindhoven is het toch anders, bejaarden hebben toch graag een bus, ook al is het een uursdienst.
In Helmond zie je dat er ondanks de Uurdiensten op de meeste lijnen er toch nog steeds zowel jongeren als Ouderen in de bus zitten.Vraag me trouwens ook af waar je al dat soort belangrijke mensen in de OV wereld van kent ?
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Plan-V444 »

Raymond schreef:
Plan-V444 schreef:Lijn 1 Eindhoven, Achtse Barrier - Station is een lijn die gewoon 2 á 3 keer per uur kan rijden ivm Lijn 9 Breugel Sterrenbeeldenlaan - Eindhoven Station en Lijn 11 Son De Gentiaan - Eindhoven Station die gewoon vol zitten. Lijn 3 Eindhoven, Blixembosch-West - Station zit helemaal goed met het aantal reizigers en ritten per uur. Eventueel nog korten op zondag. Lijn 2 Eindhoven, Blixembosch-Oost - Station is een goed lopende lijn en zou ik zo houden. Dit allemaal omdat in Eindhoven bezuinigd moet worden op de stadsdiensten.
Dat lijn 9/11 relatief vol zit komt puur en alleen omdat deze lijn nu het best aansluit op de knoop in Eindhoven. Het overgrote deel van de reizigers stapt al binnen Eindhoven uit. Vanaf Ekkersrijt is de bezetting buiten de spits bedroevend. Op de laatste zaterdag van de zomervakantiedienstregeling als lijn 1 nog 2x per uur rijdt zie je te volle bussen, omdat 2x per uur te weinig is. Doordeweeks (binnen en buiten vakanties) hoef je daar helemaal niet aan te beginnen.
Lijn 9 Breugel Sterrenbeeldenlaan - Eindhoven Station en Lijn 11 Son De Gentiaan - Eindhoven Station 'stelen' reizigers van Lijn 1 Eindhoven, Achtse Barrier - Station wat dus die grote hoeveelheid ritten overbodig maakt. Er kan zaterdags op lijn 1 makkelijk met gelede bussen een halfuursdienst gereden worden, die heeft Hermes op zaterdag namelijk genoeg staan. De SRE wil toch vollere bussen met staan tot de streep, met gelede bussen kan iedereen mee. Met 12 meter bussen lukt het net wel net niet, dus waarom geen gelede bussen?
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Plan-V444 schreef:
Raymond schreef:
Plan-V444 schreef:Lijn 1 Eindhoven, Achtse Barrier - Station is een lijn die gewoon 2 á 3 keer per uur kan rijden ivm Lijn 9 Breugel Sterrenbeeldenlaan - Eindhoven Station en Lijn 11 Son De Gentiaan - Eindhoven Station die gewoon vol zitten. Lijn 3 Eindhoven, Blixembosch-West - Station zit helemaal goed met het aantal reizigers en ritten per uur. Eventueel nog korten op zondag. Lijn 2 Eindhoven, Blixembosch-Oost - Station is een goed lopende lijn en zou ik zo houden. Dit allemaal omdat in Eindhoven bezuinigd moet worden op de stadsdiensten.
Dat lijn 9/11 relatief vol zit komt puur en alleen omdat deze lijn nu het best aansluit op de knoop in Eindhoven. Het overgrote deel van de reizigers stapt al binnen Eindhoven uit. Vanaf Ekkersrijt is de bezetting buiten de spits bedroevend. Op de laatste zaterdag van de zomervakantiedienstregeling als lijn 1 nog 2x per uur rijdt zie je te volle bussen, omdat 2x per uur te weinig is. Doordeweeks (binnen en buiten vakanties) hoef je daar helemaal niet aan te beginnen.
Lijn 9 Breugel Sterrenbeeldenlaan - Eindhoven Station en Lijn 11 Son De Gentiaan - Eindhoven Station'stelen' reizigers van Lijn 1 Eindhoven, Achtse Barrier - Station wat dus die grote hoeveelheid ritten overbodig maakt. Er kan zaterdags op lijn 1 makkelijk met gelede bussen en halfuursdienst gereden worden, die heeft Hermes op zaterdag namelijk genoeg staan. De SRE wil toch vollere bussen met staan tot de streep, met gelede bussen kan iedereen mee. Met 12 meter bussen lukt het net wel net niet, dus waarom geen gelede bussen?
Ik denk dat in de nieuwe concessie het ook de bedoeling is om meer ritten geleed te rijden om zo de grootste kostenpost de chauffeur uit te sparen. Vraag me ook af of ze in lijn 149/150 gaan snijden in het weekend.De Overdosis aan lijnen in Veldhoven zou ik ook nog kritisch bekijken.Eventueel BBA route van 150 herinvoeren in de Daluren en daarmee lijn 15 uitsparen,iets soortgelijks wordt nu ook gedaan met lijn 21 en 122.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

Plan-V444 schreef:Vraag me trouwens ook af waar je al dat soort belangrijke mensen in de OV wereld van kent ?
Via het ROB. We hebben regelmatig in kleine kring overleg met vervoersontwikkelaars van Arriva, Veolia en mensen van de Provincie. Daarnaast zijn er af en toe borrels waar je het een en ander hoort.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Plan-V444 »

Mr-W schreef:
Plan-V444 schreef:
Raymond schreef:
Plan-V444 schreef:Lijn 1 Eindhoven, Achtse Barrier - Station is een lijn die gewoon 2 á 3 keer per uur kan rijden ivm Lijn 9 Breugel Sterrenbeeldenlaan - Eindhoven Station en Lijn 11 Son De Gentiaan - Eindhoven Station die gewoon vol zitten. Lijn 3 Eindhoven, Blixembosch-West - Station zit helemaal goed met het aantal reizigers en ritten per uur. Eventueel nog korten op zondag. Lijn 2 Eindhoven, Blixembosch-Oost - Station is een goed lopende lijn en zou ik zo houden. Dit allemaal omdat in Eindhoven bezuinigd moet worden op de stadsdiensten.
Dat lijn 9/11 relatief vol zit komt puur en alleen omdat deze lijn nu het best aansluit op de knoop in Eindhoven. Het overgrote deel van de reizigers stapt al binnen Eindhoven uit. Vanaf Ekkersrijt is de bezetting buiten de spits bedroevend. Op de laatste zaterdag van de zomervakantiedienstregeling als lijn 1 nog 2x per uur rijdt zie je te volle bussen, omdat 2x per uur te weinig is. Doordeweeks (binnen en buiten vakanties) hoef je daar helemaal niet aan te beginnen.
Lijn 9 Breugel Sterrenbeeldenlaan - Eindhoven Station en Lijn 11 Son De Gentiaan - Eindhoven Station'stelen' reizigers van Lijn 1 Eindhoven, Achtse Barrier - Station wat dus die grote hoeveelheid ritten overbodig maakt. Er kan zaterdags op lijn 1 makkelijk met gelede bussen en halfuursdienst gereden worden, die heeft Hermes op zaterdag namelijk genoeg staan. De SRE wil toch vollere bussen met staan tot de streep, met gelede bussen kan iedereen mee. Met 12 meter bussen lukt het net wel net niet, dus waarom geen gelede bussen?
Ik denk dat in de nieuwe concessie het ook de bedoeling is om meer ritten geleed te rijden om zo de grootste kostenpost de chauffeur uit te sparen. Vraag me ook af of ze in lijn 149/150 gaan snijden in het weekend.De Overdosis aan lijnen in Veldhoven zou ik ook nog kritisch bekijken.Eventueel BBA route van 150 herinvoeren in de Daluren en daarmee lijn 15 uitsparen,iets soortgelijks wordt nu ook gedaan met lijn 21 en 122.
Lijn Lijn 7 Eindhoven Station - Veldhoven MMC, Lijn 19 Eindhoven Station - Veldhoven MMC, Lijn 103 Veldhoven MMC - Eindhoven Station, Lijn 149 Eindhoven Station - Reusel Busstation, Lijn 149 Eindhoven Station - Reusel Busstation, Lijn 150 Eindhoven Station - Reusel Busstation en Lijn 174 Eindhoven Station - Bergeijk Eijkereind rijden op zaterdag allemaal van Eindhoven station naar Veldhoven MMC, dat zijn 14 bussen per uur. Aangezien alle lijnen behalve 19/149/150 1x per uur rijden lijkt het me handig om die te knippen(behalve 19), ook omdat na MMC het reizigersaantal erg zakt. Op lijn 149 kunnen makkelijk 1x per uur gelede bussen rijden(bij voorkeur MAN Lion's City) en gewone Ambassadors op lijn 150, 1x per uur.
Hans
Berichten: 717
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hans »

Lijn 1 minder rijde. Is echt geen optie!! De dienstregeling van lijn 1/9/11 is prima op elkaar afgestemd en biedt op het gezamenlijke traject een prima frequentie.

Hoe minder frequent je gaat rijden, hoe minder reizigers. Het zou de doodsteek kunnen zijn voor lijn 1.

Sommige routes en frequenties zijn al sinds het begin van de concessie gelijk en dat is niet voor niets zo!!
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Plan-V444 »

Ja, maar 8 ritten per uur kan echt wel op gekort worden doordeweeks naar 4 of 6 per uur. Ze hebben nog steeds 4 min pauze op Halte Rijssellaan. Ze kunnen na Rijssellaan ook nog de route van de lijnen 9 en 11 gaan volgen, dan krijg je een lusroute die in beide richtingen bediend kan worden en allebei 4x per uur,ism lijn 9 en 11 moet dit genoeg zijn
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 27 jan 2014, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Hans schreef:Lijn 1 minder rijde. Is echt geen optie!! De dienstregeling van lijn 1/9/11 is prima op elkaar afgestemd en biedt op het gezamenlijke traject een prima frequentie.

Hoe minder frequent je gaat rijden, hoe minder reizigers. Het zou de doodsteek kunnen zijn voor lijn 1.

Sommige routes en frequenties zijn al sinds het begin van de concessie gelijk en dat is niet voor niets zo!!
Lijn 1 alleen op zaterdag 2x per uur rijden en een paar ritten net na winkelsluitingstijd met Geleed materieel rijden zorgt er echt niet voor dat die lijn gaat afsterven.
@Plan-V444 Vraag me af hoe je de lijnen op Veldhoven MMC wilt Knippen. Net zoals in Limburg overstappen gaat waarschijnlijk niet werken,daar is de vervoersvraag te groot voor of je moet met (Dubbel) Gelede bussen het stuk Veldhoven MMC (ASML ?)- Eindhoven overnemen,dan zou het in de daluren kunnen,maar is niet wenselijk.
Laatst gewijzigd door Mr-W op zo 26 jan 2014, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Plan-V444 »

Mr-W schreef:
Hans schreef:Lijn 1 minder rijde. Is echt geen optie!! De dienstregeling van lijn 1/9/11 is prima op elkaar afgestemd en biedt op het gezamenlijke traject een prima frequentie.

Hoe minder frequent je gaat rijden, hoe minder reizigers. Het zou de doodsteek kunnen zijn voor lijn 1.

Sommige routes en frequenties zijn al sinds het begin van de concessie gelijk en dat is niet voor niets zo!!
Lijn 1 alleen op zaterdag 2x per uur rijden en een paar ritten net na winkelsluitingstijd met Geleed materieel rijden zorgt er echt niet voor dat die lijn gaat afsterven.
@Plan-V444 Vraag me af hoe je de lijnen op Veldhoven MMC wilt Knippen. Net zoals in Limburg overstappen gaat waarschijnlijk niet werken,daar is de vervoersvraag te groot voor of je moet met (Dubbel) Gelede bussen het stuk Veldhoven MMC (ASML ?)- Eindhoven overnemen,dan zou het in de daluren kunnen.
Nee lijn 1 gaat er idd niet dood van.
Als ik lijn 149 en 150 zou knippen zou ik 149 laten rijden 1x per halfuur geleed(in de spits) en 150 1x per uur Man Lion's City.(In de spits gelede ritten naar MMC/ASML
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Plan-V444 »

Aangezien het minder laten rijden vanLijn 1 Eindhoven, Achtse Barrier - Station voor meerdere geen optie is stel ik voor om hem helemaal weg te halen en de route op de Fransebaan(Artouislaan-Rijssellaan) uit te laten voeren door Lijn 9 Breugel Sterrenbeeldenlaan - Eindhoven Station of Lijn 11 Son De Gentiaan - Eindhoven Station in de daluren. De rest van de tijd rijdt lijn 1 gewoon 8x per uur
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door huibf »

Iedereen heeft het over de stadsdienst Eindhoven. Maar daar gaat denk ik echt niet geminderd worden, buiten wat vakantieperioden. Dat kan ook simpelweg niet. Ik denk alleen dat er iets moet gebeuren met de 9 en 11. Zoals deze was was het niet goed, en nu ook niet.
ik denk zelf dat 9 en 11 helemaal vervallen in son en breugel en er dus alleen tot ikea wordt gereden. Want tot daar is het simpelweg rendabel.
Verder gaat de stadsdienst van Helmond weg muv 51 naar Eeuwsels en in de weekenden 23,25,26 in zijn geheel.
Ik denk dat er ook niets wijzijgt op de rest van de streeklijnen muv de huidiige 103 en 145.

Er ligt een OV visie en daar heeft men het zeker niet over afzwakken van hoofdassen als 20,24,149,150,171,172,122,122.
op deze lijnen komen er alleen maar ritten bij.
Enfin. Er is nog niets bekend. Pas over een jaartje is er duidelijkheid.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hainje »

Plan-V444 schreef:De SRE wil toch vollere bussen met staan tot de streep [..]
Bron alsjeblieft?
Plan-V444 schreef: Ja, maar 8 ritten per uur kan echt wel op gekort worden doordeweeks naar 4 of 6 per uur. Ze hebben nog steeds 4 min pauze op Halte Rijssellaan. Ze kunnen na Rijssellaan ook nog de route van de lijnen 9 en 11 gaan volgen, dan krijg je een lusroute die in beide richtingen bediend kan worden en allebei 4x per uur,ism lijn 9 en 11 moet dit genoeg zijn
Die 4 minuten is geen stilstand dat is de tijd die we ongeveer nodig hebben om te kunnen draaien bij de rotonde thv Revalidatiecentrum Blixembosch.

Daarnaast vraag ik mij serieus af waar je die 8 ritten per uur van lijn 1 vandaan haalt. Dat je wat wil bezuinigen op lijn 1 is tot daar aan toe, maar ik zie je op de afgelopen paar pagina's wel heel fanatiek met het mes zwaaien. Zo fanatiek dat je de realiteit gewoon uit het oog verliest. Nu krijg ik ook de indruk dat je argumenten enkel zijn gebaseerd op een dagje toeren in Eindhoven en wanneer anderen jou er op attenderen dat je misschien iets te hard van stapel loopt wuif je die kritiek keihard weg.

Bedenk goed dat het Openbaar Vervoer meer is dan het rijden van een paar busjes en/of treintjes, het is een groot compromis van (politieke) belangen en wensen wat in de loop der jaren zo gegroeid is. Als je ergens iets wijzigt moet je je realiseren wat de gevolgen van een dergelijke wijziging kan zijn.

Nu snap ik dat je gemotiveerd bent om het OV beter te maken voor iedereen, maar sta er bij stil dat er veel meer bij kijken dan je in eerste instantie zult denken. Het is ook niet erg dat je met alternatieven komt - verbetersuggesties juich ik juist toe - maar hou daarbij wel rekening met de voorgeschiedenis van een netwerk. Verdiep jezelf in het beleid achter het OV en luister naar de argumenten die anderen je geven waarom iets wel of juist geen goed idee is. Wanneer je naar de argumenten van anderen luistert, zullen anderen ook sneller bereid zijn om naar jouw argumenten te luisteren.
🍉
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Ederveen »

huibf schreef:Ik denk alleen dat er iets moet gebeuren met de 9 en 11. Zoals deze was was het niet goed, en nu ook niet.
ik denk zelf dat 9 en 11 helemaal vervallen in son en breugel en er dus alleen tot ikea wordt gereden. Want tot daar is het simpelweg rendabel.
9/11/109 is inderdaad een probleem. Eén van de redenen is mogelijk dat de rijtijd naar het Station gewoon te lang is gezien de afstand tussen begin- en eindpunt hemelsbreed gezien. met lijn 9 is het 35-40 minuten tussen Breugel en Station, 109 is nog eens een minuut of 5 er bovenop.
Ik woon zelf in Breugel, en ik zie de reistijd als een probleem. Het voordeel is is dat ie nagenoeg voor mijn deur stopt, en gezien ik recent vader ben geworden is de nieuwe route door het centrum (van Son) ook een gunstige wijziging geweest.

Als ik de fiets pak en naar Son fiets (nog geen 10 minuten fietsen), en mijn fiets bij halte Gentiaanlaan of Raadhuisplein neer zet, is het 15-20 minuten naar het station met lijn 156/157. Deze geven vaak een betere aansluiten op andere bussen/treinen op het station (voor mij), en er is dan ook nog eens 2x per uur een reismogelijkheid (ook 's avonds en op zondag!). Nadeel van 156/157 is is dat ze veelal in een 20/40 minutenfrequentie rijden en behoorlijk studentengevoelig zijn (dus afgeladen bussen in de ruime spitsuren).

Lijn 9/11 lijken inderdaad het meest rendabel te zijn op het stuk Station-Ekkersrijt. Vooral bij halte Meubelplein en vanaf Castiliëlaan lopen ze aardig vol.

Een optie die ik zie is eventueel kleinere bussen voor Son en Breugel, en vervolgens een lijn die min of meer via de oude route van lijn 9 gaat, dus na Catharinaziekenhuis/WC Woensel de Kennedylaan op, met dan de huidige wijziging meegenomen door het dorpscentrum van Son (wellicht via Eindhovenseweg, dus route van 156/157 tot aan Raadhuisplein). Dan ma-za overdag om en om naar De Gentiaan en naar Breugel, en daarbuiten beide wijken aan te doen.

En uiteraard de huidige lijn 11 kan vervolgens intact worden gehouden tussen Station en Meubelplein (misschien door tot de rotonde Ekkersrijt/Kanaalstraat)?
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door sealynx »

Ederveen schreef:9/11/109 is inderdaad een probleem.
Jammer eigenlijk dat het Brabantse HOV niet een halte dichter bij Son en Breugel kon krijgen, dan kunnen de meeste reizigers daar heen lopen/fietsen en kun je voor de reizigers die minder ter been zijn een soort stadsdienst-buurtbus laten rijden. Dan moet dat HOV eigenlijk wel overdag minimaal ieder kwartier rijden.

huibf schreef: 1,9,11 hebben verschillende bestemmingen....
21,22, 121 en 122 idem dito....
Ik weet de verschillen tussen de lijnen wel, vind het alleen erg onoverzichtelijk. Op het samenlooptraject moeten reizigers vier verschillende dienstregelingen en vertrekstaten door zoeken (bijv. want op internet en op vertrekstaten, staan die bundels niet gebundeld, in tegenstelling tot de lijnfolders).
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Weet niet of dit een optie is,namelijk lijn 1 verlengen naar Ekkersrijt.
Afbeelding
Industrieterrein Ekkersrijt profiteert van Frequentieverhoging wat de langere reistijd compenseert.(avonduren inkorten ?)
Son&Breugel behoud zijn ontsluitende bus,eventueel 1x per uur.

@Sealynx, Lijn 121,122 rijden ook een andere route vanaf Nuenen naar Eindhoven, 21&22 gebruiken de HOV-baan en lijn 121&122 nemen de A270,alleen lijn 122 kan potentieel onduidelijk zijn.Meeste reizigers gebruiken 9292 app dus daarvoor maakt het niet uit.
Hainje schreef:
Plan-V444 schreef:De SRE wil toch vollere bussen met staan tot de streep [..]
Bron alsjeblieft?
Ik denk zelf dat het een ruime interpretatie is van het stuk Zero Emissie.
SRE streeft naar zero emissie in het openbaar vervoer. Daar wordt stapsgewijs naartoe gewerkt. Bovendien wordt het OV ook schoner door beter aan te sluiten op de vraag: hoe meer reizigers in de bus, hoe minder uitstoot per reiziger.
 Verduurzaming en zero emissie wordt gestimuleerd, maar mag niet ten koste gaan van het voorzieningenniveau. De vervoerder wordt geprikkeld om zo ver mogelijk te gaan met het verduurzamen van de concessie, zowel bij de start als tijdens de looptijd van de concessie.
huibf schreef: Er ligt een OV visie en daar heeft men het zeker niet over afzwakken van hoofdassen als 20,24,149,150,171,172,121,122.
op deze lijnen komen er alleen maar ritten bij.
Enfin. Er is nog niets bekend. Pas over een jaartje is er duidelijkheid.
Zeker in de Daluren mogen er ritten bij op die lijnen,Al vind ik het extra laten rijden van lijn 149 op zondag bijvoorbeeld onzin.Lijn 20 en 24 mogen wel een rit krijgen die na 00:00 vertrekt.Nu vertrekt lijn 24 als laatste om 23:36. Mij lijkt zeker als lijn 24 in Helmond via het Ziekenhuis gaat rijden dat ook in de daluren 2x per uur gereden moet worden en eventueel in de middagspits 4x per uur.

Lijn 21 en 22 zou ik niet de route over de A270 over laten nemen want daar rijdt al lijn 6.En 4x per uur over de HOV baan is denk ik ook wel nodig.(in combinatie met 121/122)
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

huibf schreef: Er ligt een OV visie en daar heeft men het zeker niet over afzwakken van hoofdassen als 20,24,149,150,171,172,122,122.
op deze lijnen komen er alleen maar ritten bij.
Enfin. Er is nog niets bekend. Pas over een jaartje is er duidelijkheid.
Ik verwacht dat de SRE de Provincie zal volgen en alleen het minimaal geëiste voorzieningenniveau per verbinding/hoofdas zal voorschrijven, maar de invulling d.m.v. lijnen en routes aan de vervoerder zal overlaten, aangezien die ook opbrengstverantwoordelijk wordt. Het lijnennet zou er zo maar eens heel anders uit kunnen gaan zien dan nu.

Van een ding ben ik overtuigd, er zal niet nogmaals met de kaasschaaf worden gewerkt zoals nu al jaren gebeurt aangezien dat een doodlopende weg is. Nog verder snijden in de schoolvakanties bijv. jaagt werkenden de bus uit, aangezien die steeds meer problemen krijgen om in die perioden met de bus naar werk/station te gaan.

Verder zouden vervoerders als Arriva, Qbuzz, etc. wel eens hele andere ideeën kunnen hebben dan Hermes/CXX. Iedereen hier lijkt (onbewust) aan te nemen dat het wel weer Hermes wordt, maar daar ben ik nog niet zo van overtuigd.
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 27 jan 2014, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
huibf schreef: Er ligt een OV visie en daar heeft men het zeker niet over afzwakken van hoofdassen als 20,24,149,150,171,172,122,122.
op deze lijnen komen er alleen maar ritten bij.
Enfin. Er is nog niets bekend. Pas over een jaartje is er duidelijkheid.
Ik verwacht dat de SRE de Provincie zal volgen en een minimaal voorzieningenniveau per verbinding/hoofdas zal voorschrijven, maar de invulling d.m.v. lijnen en routes aan de vervoerder zal overlaten. Het lijnennet zou er zo maar eens heel anders uit kunnen gaan zien dan nu.
Verder zouden vervoerders als Arriva, Qbuzz, etc. wel eens hele andere ideeën kunnen hebben dan de huidige vervoerskundigen van Hermes. Iedereen hier lijkt (onbewust) aan te nemen dat het wel weer Hermes wordt, maar daar ben ik nog niet zo van overtuigd.
En wat voor ideeën zouden andere vervoerskundigen van bijv.Qbuzz of Arriva dan kunnen hebben.Je zegt namelijk wel steeds dat het lijnennetwerk ingrijpend gaat veranderen maar op welke manier dan,neem aan dat Plan-V444 Ideeën zoals iedereen op Veldhoven MMC laten overstappen vanuit een Gelede bus niet zijn toegestaan. Maak dan eens een schema of een kaartje zodat we kunnen zien wat je bedoeld.

Ik weet dat je ze niet kunt uitsluiten ,maar hoop echt dat Veolia en Qbuzz de concessie niet binnenslepen. Qbuzz heb ik het niet zo mee vanwege de nauwe banden met NS en verwacht ik dat de vervoerskundige nog wel smerige truc's met lijnen uithalen zoals Lijn 24 langer of lijn 20 aankoppelen op Station Brandevoort,zodat het moederbedrijf meer winst maakt.(zie lijn 173)
Bovendien ben ik van hun Abonnements-vormen niet gecharmeerd.Vrees namelijk voor overvolle 1e ritten als er Dal-Vrij abonnementen komen.

Veolia lijkt me niets omdat ik dan vrees voor Limburgse toestanden.
Als Hermes zou verdwijnen hoop ik op Arriva of Keolis of een ander Brits bedrijf zoals First Groep.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef: En wat voor ideeën zouden andere vervoerskundigen van bijv.Qbuzz of Arriva dan kunnen hebben.Je zegt namelijk wel steeds dat het lijnennetwerk ingrijpend gaat veranderen maar op welke manier dan,neem aan dat Plan-V444 Ideeën zoals iedereen op Veldhoven MMC laten overstappen vanuit een Gelede bus niet zijn toegestaan.
Hermes/CXX staat bekend om zijn voorkeur voor fijnmazige lijnennetten met veel lijnen en relatief lage frequenties. Arriva (en trouwens ook Qbuzz) zitten aan het andere uiteinde van het spectrum en prefereren vaak grofmaziger netten met hogere frequenties en wat grotere loopafstanden. Dat is een verschil in filosofie. Een voorbeeld hoe dat een enorm verschil kan maken bleek bijv. in 2012 bij de overgang van de concessie Zuid-Holland Noord.

Hoe zou dat kunnen uitpakken? Een voorbeeld: stel dat de SRE voor de as Eindhoven-Valkenswaard in de spits 6, overdag 4 en 's avonds en op zondag 2 bussen per uur als minimum bestelt. Het zou zo maar kunnen zijn dat een andere vervoerder besluit dat alles standaard met gelede bussen te gaan rijden uitsluitend via de huidige hoofdroute en dan bijv. lijn 17 naar Aalst opdoekt. Ook op de assen naar Gemert, Reusel, etc. kan ik dergelijke acties bedenken. En in het stadsvervoer zijn er van nature nog veel meer keuzes mogelijk om het lijnennet heel anders in te richten. Zijn al die lijnen naar Veldhoven op dit moment niet wat erg veel van het goede? Moet je routes door 30km zones wel handhaven? Zo maar wat discussiepunten.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Even tussendoor: weet iemand het wagenparknummer van het busje op lijn 460? Die ben ik vergeten op te schrijven.
"Een touringcar is geen bus"
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Roeland »

Ik zou de bovengenoemde lijnen 9, 11 en 109 anders "oplossen": combineer deze lijnen tot één lijn 9, die vanaf de halte Science park, via de A50, rechtstreeks naar Son en Breugel rijdt, en daar via De Gentiaan naar eindpunt Sterrenbeeldenlaan rijdt. Je hebt dan één (iets snellere) aanvullende lijn, die in Son de haltes bedient, die verder afliggen van de centrale 156-157 haltes. Over de optimale frequentie voor deze lijn 9 laat ik me liever niet uit, omdat ik de situatie ter plaatse onvoldoende ken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Daniel »

Frans F schreef:Hermes/CXX staat bekend om zijn voorkeur voor fijnmazige lijnennetten met veel lijnen en relatief lage frequenties. Arriva (en trouwens ook Qbuzz) zitten aan het andere uiteinde van het spectrum en prefereren vaak grofmaziger netten met hogere frequenties en wat grotere loopafstanden.
Bij Qbuzz herken ik die filosofie anders niet direct. Wel zie je bv. in Utrecht dat ze een totaal andere filosofie hebben inderdaad en bv. juist meer dingen oplossen middels een streekbus die er toch al in de buurt komt i.p.v. ergens stad- en streek kort op elkaar te hebben met een net andere route. Het past wel ook bij je verhaal over Aalst desondanks.

Ligt er trouwens ook maar net aan wat de eisen zijn: Amersfoort heeft bv. dat systeem met fijnmazig net en relatief lage frequenties wat je typisch voor Connexxion noemt, maar daar is het gewoon een keuze die de gemeente destijds heeft gemaakt i.o.v. de provincie. Connexxion voert daar dus simpelweg de wens uit dat er veel lijnen met lagere frequenties moeten zijn.
En zo zie je ook dat Arriva een best wel fijnmazig net in het DAV gebied heeft: het lijkt grof doordat er daar gewoon veel lege ruimte is daar, maar elk dorpje heeft een bus (al dan niet als belbus of met taxibusjes) en er zijn ook genoeg lange slingerlijnen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

Het allerbelangrijkste verschil met nu is dat i.p.v. de SRE de vervoerder in de toekomst verantwoordelijk wordt voor zowel de ontwikkelfunctie als voor de opbrengsten. Als de SRE dan een fijnmazig kernnet met lage frequenties eist zullen de vervoerders snel de conclusie trekken dat er qua opbrengsten weinig te optimaliseren valt en zeer ruime winstmarges gaan rekenen in hun bod.

Overigens denk ik dat dat niet gebeurt, want de SRE geeft zelf aan in het kernnet slechts 70% van de huidige DRU's op te nemen en de rest aan de vervoeder over te willen laten en dat wijst erop dat er niet zoveel detail zal zijn qua lijnen en frequenties in het bestek.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door sealynx »

Nu heeft Hermes ook al de ontwikkelfunctie en de opbrengstenverantwoordelijkheid.

Het netwerk in Eindhoven en omstreken is al relatief grofmazig. De halteafstanden zijn relatief groot, en op bundels zijn de frequenties relatief hoog. Ruim tien jaar terug was dat compleet anders, toen kon je vanuit iedere wijk bijv. haast ieder ziekenhuis rechtstreeks bereiken. Vanuit de Achtse Barrier reden drie of vier lijnen met een verschillende route naar het station. Ook in andere steden, bijv. Nijmegen, Den Bosch en Breda is het netwerk veel fijnmaziger met lagere frequenties.
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 27 jan 2014, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten