Het grote OVInfo-app topic

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Ronald »

Ik sta nu op een Connexxion-rit te wachten die in de app geen actuele tijden toont, maar met witte tijden erin staat. De rit zou inmiddels mijn halte zijn gepasseerd. Vrij aannemelijk dus dat deze rit vervallen is. Hoe zou de app met vervallen ritten moeten omgaan?

Wat ook vaak mis gaat is dat bij een ringlijn met een overlappend deel in de heen- en terugrichting de app denkt dat de bus al op de terugweg is ipv op de heenweg. Dat geeft dan vertrektijden met -22 minuten en zo.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Als het CVL de rit als vervallen doorgeeft dan staat ie als vervallen, zoals hier:

Afbeelding

Als de rit geen actuele tijden doorgeeft kan dat komen omdat de Infoxx fout staat ingesteld of in zijn geheel stuk is. Daarnaast kan de bus afwijken van de route waardoor er geen actuele tijden zijn.

RInglijnen, dan denk ik meteen Amersfoort... Klopt dat? Beetje bekend probleem hoe bagger het is daar ja. Welke lijn+rit precies? Dan schiet ik het wel in bij datakwaliteit GOVI
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Ronald »

Lijn 2, het was volgens mij bij de rit van 12:40 vanaf Centraal Station, en een aantal ritten eerder ook.
Laatst gewijzigd door Ronald op za 25 jan 2014, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Michael »

Somoht schreef:Als de rit geen actuele tijden doorgeeft kan dat komen omdat de Infoxx fout staat ingesteld of in zijn geheel stuk is. Daarnaast kan de bus afwijken van de route waardoor er geen actuele tijden zijn.
Maar vorige week zaterdag stond ik op Veolia lijn 123 van Breda naar Raamsdonksveer te wachten en bij de halte Dorpsplein in Terheijden gaf de app aan dat er geen actuele reisinformatie was. Maar de bus kwam wel gewoon en de ProData werkte ook gewoon.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Ja er is nog een derde reden, de backoffice van een vervoerder kan stuk zijn. Wat vorige weekend dus het geval was bij Veolia, het hele weekend.
Reden dat ik het niet noemde was niet geheel toevallig, die van CXX ligt er bijna nooit uit ;)
Laatst gewijzigd door Somoht op za 25 jan 2014, 14:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Ronald schreef:Lijn 2, het was volgens mij bij de rit van 12:40 vanaf Centraal Station, en een aantal ritten eerder ook.
Bedoel je nu de rit met "geen actuele reisinformatie beschikbaar" of grote vervroegingen?
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Ronald »

Rit van 12:40 was met vervroegingen, rit van 12:20 was die zonder actuele info.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Rit 4035 heeft in zijn geheel geen berichten uitgestuurd. Bij rit 4039 is de halte op Iskanderpad(terug) op de heenweg foutief gesignaleerd als "vertrek", daardoor is iets minder dan een minuut de boel -20 minuten geweest.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Geert »

Nog eentje van gisteren: de Engelse vertaling voor opgeheven icm een oorzaak is een beetje, uhm, gek.
Afbeelding

Zelf heb ik voor alle oorzaken die ik tegen ben gekomen maar een dict gemaakt met vertalingen. Kan ik wel even toesturen als je interesse hebt :)
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door webguy »

Naast de Cancelled fout ;)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Thom91 »

Vingerverfen _O-
Komt wel goed schatje.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Aking »

Het valt mij trouwens op dat het laden van route/haltetijden regelmatig vrij lang (30 seconden of meer) duurt...

Enig idee waar dit door komt? Het kan prima aan mijn uiterst brakke Samsung liggen, maar het kan mogelijk ook aan wat anders liggen dus ik denk ik gooi het toch maar even neer :wink:
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Aking schreef:Het valt mij trouwens op dat het laden van route/haltetijden regelmatig vrij lang (30 seconden of meer) duurt...

Enig idee waar dit door komt? Het kan prima aan mijn uiterst brakke Samsung liggen, maar het kan mogelijk ook aan wat anders liggen dus ik denk ik gooi het toch maar even neer :wink:
Uhm ja, qua dataverbruik is er nog wat te optimaliseren, dat merk je vooral op tragere dataconnecties. Als de verbinding onderbroken raakt blijft ie soms hangen, is niet echt netjes.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Geert schreef:Zelf heb ik voor alle oorzaken die ik tegen ben gekomen maar een dict gemaakt met vertalingen. Kan ik wel even toesturen als je interesse hebt :)
Stuur maar :)
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 29 jan 2014, 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door koekje »

Leuk om te zien, je app draait ook prima op een smartwatch!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Suus »

Ah, dus jij bent een van de tien mensen in Nederland die dat ding heeft gekocht :D
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door koekje »

Nee, kennis van mij heeft 'm gekocht :P Hij maakte voor mij even een foto met OV informatie er op.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Thom91 »

Welke watch is dat trouwens?
Komt wel goed schatje.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Edwin »

Toevallig van het weekend inderdaad weer de verschillende bushaltes bij Amsterdam Centraal gezien in de app. Alleen halte CS/Pr Hendrikkade is nog leeg. Komen daar nog alle lijnen die daar halteren en worden de twee tramhaltes ook nog gesplitst?

Verder zie ik dat bij halte Bijlmer ArenA ook halte Foppingadreef wordt getoond als je naar "rechts scrollt", die halte lijkt mij enigszins overbodig, aangezien ook al de halte Hoogoorddreef/Atals laat zien (beide haltes zijn voor precies dezelfde lijnen en halte H/Atlas ligt recht voor het station, halte Foppingadreef een stuk verderop).
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Suus »

Ik had zelf gedacht dat de halte Foppingadreef opgeheven zou worden met de nieuwe dienstregeling, maar dat was eerder al geprobeerd voor sommige bussen waarna de mensen bij ING in opstand kwamen. Dus Foppingadreef wordt voor sommige streekbussen nog steeds gebruikt...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Busfoto.nl »

Het handige van OVinfo is dat je kan zien tussen dat je bus stilstaat bij halte n of onderweg is van halte n naar n1. Zo kun je op basis van je eigen geografische kennis ook een beetje een inschatting maken hoelang het nog duurt, naast de andere vertragingsinfo (+7 min).

Vanmiddag stond ik op Utrecht CS te wachten op de 47 naar Houten. Utrecht CS is de beginhalte. Daar kon ik al zien dat deze wagen 12 minuten te laat zou vertrekken vanaf de beginhalte. De wagen was nog op weg op een andere lijn (51) richting Utrecht Centraal en kennelijk zit er dus een koppeling tussen de vorige rit waar een bus op zit en de komende rit, anders wist de app niet ook al voor de geplande vertrektijd dat er vertraging was.

Je kunt echter niet zien waar die bus zich momenteel bevindt. Het enige wat je ziet is dat de wagen "op weg is naar Utrecht Centraal". Met kijken in de aankomstinformatie van de bussen kon ik uiteindleijk achterhalen dat de bus met ongeveer 15 minuten in plus nog ergens bij de Berenkuil was.

Is het mogelijk dat eventueel ook al de vorige rit kan zien (dus waar de bus vandaan komt)? Eventueel in eerste instantie niet, maar wel als je omhoogscrollt in je ritoverzicht?
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Dat is dmv van KV6 DELAY, dan verstuurt Qbuzz, in dit geval, op basis van hun eigen omloopinformatie dat de rit later begint.
Ik kan niet doen wat jij wilt daarvoor heb ik omloopinformatie voor nodig en die heb ik niet. Ik kan ook niet op basis van voertuignummers koppelen aangezien KV6 DELAY berichten geen voertuignummer bevatten.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door dennistd »

Kun je de omloop ook niet achterhalen met behulp van eerder KV6-berichten. Als de bus die op maandag rit 4 op lijn 6 rijdt altijd daarna rit 7 op lijn 9 rijdt, kun je toch aannemen dat dat de omloop is (als dit tenminste elke week het geval is).
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door Somoht »

Ja er zijn manieren met KV6, ben bang alleen dat als ik die in praktijk ga zetten er opeens wat vervoerders de benodigde data uit koppelvlak6 ga halen.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Het grote OVInfo-app topic

Bericht door dennistd »

Dat willen we ook niet nee, dan maar niet. Nog even wat anders:
Afbeelding
Om 10.09 gaat er ook gewoon een bus naar Almelo, maar deze wordt niet getoond. Waarschijnlijk omdat de bus van 10.39u eerder aan zijn rit begint. Als nietsvermoedende reiziger zou ik echter aan de hand van dit scherm verwachten dat er om 10.09u geen bus gaat.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten