Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Als je vanaf De Punt rechtstreeks naar UMCG of Zernike kan heb je ook een dikke kans dat je er vanuit Eelde op die manier eerder bent dan via lijn 2 en 15.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Voor in de ochtend weet ik dat wel zeker.
Ongeveer 12 minuten naar De Punt vanaf Eelde. En dan nog 20 minuten hooguit van De Punt naar Zernike, denk ik.
Met lijn 2 en lijn 15 ben je daar in de ochtend wel een uur mee kwijt.

Wordt er minder gebruik gemaakt van lijn 6? Misschien omdat die lijn niet meer rijdt over de Grote Markt, maar naar Vinkhuizen...
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ja lijn 6. Vandaag 2x standaard streekbus en 1x standaard stadsbus. Op lijn 11 1x standaard stad en 1x standaard streek overigens. Zie ook niet zo snel waar die treinen gebleven moeten zijn...
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

Ja, ze willen natuurlijk met deze winterse omstandigheden geen nieuwe zwart-witte bolide missen. Daarom zetten ze nu allemaal streekbussen in. Zag net alleen maar 31xx op lijn 5/6 en geen enkele nieuwe Citaro ook op de 3/4.
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

De ochtendspits van morgen zal nog leuk worden trouwens, qua busvervoer. Blij dat ik met de fiets ga.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Ik heb één nieuwe gelede gezien op lijn 4 vanmiddag.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Voor de goede orde.. Vandaag reden vrijwel alleen maar standaardbussen. Dit komt mede wegens de sneeuw omdat een standaard bus veel makkelijker is om mee te rijden dan een gelede in de sneeuw. Alleen op 3/4 reden 3 geledes te weten: 3090,3094 en 3422 zo uit mijn hoofd..
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Lijkt weinig met nieuw materieel te maken te hebben inderdaad... op zondag hoort er volgens mij één nieuwtje te rijden, en dat was nou juist één van de weinige geleden die reed.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Vanochtend een Qliner (voor de mensen die precies willen doen: Mercedes Integro) rond 9 uur op de stationsweg als extra bus op lijn 3. Vanmiddag ook een bus op lijn 4 met "Groningen Beijum via HS - Grote markt".
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jelmer »

welke nieuwe Citaro's zijn er inmiddels actief?
Ik heb tot nu toe de kentekens van de 3420, 3422, 3423, 3424 en 3425 kunnen vinden.
Zijn er al meer? Heeft iemand de kentekens?
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

3420 77-BDL-4
3421 80-BDL-4
3422 81-BDL-4
3423 82-BDL-4
3424 83-BDL-4
3425 84-BDL-4
Bullebak
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 22:46

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bullebak »

Soortvanhenk schreef:Vanochtend een Qliner (voor de mensen die precies willen doen: Mercedes Integro) rond 9 uur op de stationsweg als extra bus op lijn 3. Vanmiddag ook een bus op lijn 4 met "Groningen Beijum via HS - Grote markt".
Ze moeten toch wat met die integro's...
Al zou ik ze dan eerder inzetten op streeklijnen
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Karimbu »

Ik heb het even een tijdje aangezien, dit nieuwe q link concept en kom als een leek tot de conclusie dat het voor de lijnen 3 en 4 te vroeg is begonnen, allemaal kleine busjes die rond de spits stamp en stamp vol zitten. Dit is een totale achteruitgang t.o.v lijn 6 en de oude lijn 3. ik persoonlijk vind na alle commercie die er voor gemaakt is toch wel schandalig. ze hadden wat mij betreft beter kunnen wachten tot alle bussen er waren. en als dit midden in het jaar was geweest en er dus geen nieuwe dienstregeling gemaakt had kunnen worden hadden ze wat mij betreft gewacht tot dienstregeling van 2015.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Volledig met bovenstaande eens, dit is de afgelopen tijd ook voorzichtig aan mijn conclusie geworden. Ze hadden er wat mij betreft ook direct wel een Qlink 2, van Eelde via de Paterswoldseweg naar de Korrewegwijk of Vinkhuizen aan toe kunnen voegen, vanaf Hoornsemeer en omliggende wijken is de verbinding naar de Grote Markt er een stuk slechter op geworden..

En dat open-instapregime op de drukke lijnen zoals 3, 4, 5, 11 en ook 6.. waarom is dit nog steeds niet ingevoerd? Halteren op met name de haltes in het centrum duurt nu echt veel te lang..
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

In de avondspits ook weer in een lijn 4 vanaf Kardinge gezeten, een heel volle standaardbus. Waar zijn al die citybussen overigens gebleven?
Vroeger waren lijn 3 en lijn 6 wel vaak groot, in dal niet altijd. Lijn 308/318, lijn 316/317 hadden toen toch vaak standaarsbussen of qliners?
Lijn 2 had sowieso geen Qlink kunnen zijn, want kunnen geen grote bussen naar Eelde (airport). - al was het wel logisch, lijnen 2,3,4,5 Qlink
Open instap is dat zo veel sneller? Chauffeur doet deur toch
wel vaak open. Het is een gemis dat vanaf Hoornsemeer geen bus meer naar Grote Markt gaat. Corpus den Hoorn en Martini ZKHS zijn slechter bereikbaar
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

De 3103 rond 8 uur naar Roden als lijn 4 (vanuit Groningen stad). Lijnen 2 en 9 blijven overbevolkt op het busstation richting De Wijert.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Er zou alleen open instappen op lijn 15 komen, niet op de andere lijnen.

Gisteren zag ik zelfs de 3023 op lijn 4 rijden. Volgens mij pakken ze echt alle bussen die gewoon beschikbaar zijn. Vind het zelf ook best slordig dat er maar zes nieuwe bussen zijn.
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Avanti050 »

Zag zojuist op de Grote Markt een Mercedes Integro voorbijrijden als extra bus op lijn 5 richting P+R Haren. Tevens passeerden even daarna twee standaard stadcitaro's elkaar, beiden op lijn 4 - dus de ene naar Beijum en de andere richting Hoogkerk. En beide bussen zaten (logischerwijs) bommetjevol.
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Nelis »

Vanmorgen trouwens weer vreselijk veel file door een aanrijding op het kruispunt bij de Herebrug. De lijn 3 naar Lewenborg ging niet verder dan Kardinge, dit werd vlak na HS aangegeven dus weer een heleboel mensen pissig geworden :@ .
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Wat was daar het nut van dan, dat ie niet naar Lewenborg ging? Er zijn toch helemaal geen ritten die op Kardinge eindigen?

Ik zie inderdaad de 3021 en 3022 nu op lijn 4 rijden. Twee kleine voordelen t.o.v. de LE's: ze hebben een kleurtje op de film en er kunnen meer mensen in staan. Maar daar is het ook wel mee gezegd.

Ik ben er echt van geschrokken dat ze bij Qbuzz na bijna een maand nog maar zes bussen beschikbaar hebben. En het zijn echt prachtbussen, maar je moet het geluk wel hebben dat je erin komt te zitten. Voorlopig heb je meer kans op een standaard stadsbus of streekbus. Op dit moment zie ik alleen de 3423 in dienst. Verder twee Citybusgeledes en één standaardstadsgelede (de 3069). De rest is allemaal 12 meter werk.

Ik zag gisteren overigens de 3097 (in Qlink-uitvoering nog zonder stickers) rijden op lijn 15. Is dit een soort reservebus voor alle Qlink's en daarom niet voorzien van stickering? Ik vind trouwens dat die beter op lijn 3 of -vooral- 4 had gekund, daar is de nood voor een extra gelede op dit moment volgens mij hoger dan op lijn 15. De 3097 zat ook niet vol ofzo. Overigens ook veel streekgeledes op lijn 16 naar Vinkhuizen, terwijl dat makkelijk af kan met een standaardbus. Die kunnen ook beter naar de Qlink-lijnen.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

Er duiken tegenwoordig ook veel streekgeledes op lijn 39 op, terwijl die lijn eerst vrijwel altijd met standaardbussen rondreed. Voor het grootste deel van de ritten past dat prima, dus ik zou zeggen schuif er dan tijdelijk enkele door naar lijn 3/4.
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door dennistd »

Kevster schreef:Wat was daar het nut van dan, dat ie niet naar Lewenborg ging? Er zijn toch helemaal geen ritten die op Kardinge eindigen?
Bij een flinke vertraging kun je soms beter een rit gedeeltelijk opheffen en de terugrit oppakken zodat je vertraging eruit is. Voor de reizigers verder dan dat punt en tussen het eindpunt en dat punt levert dat helaas wel vertraging op (een bus later). Zoiets kun je natuurlijk niet doen als alle bussen vertraging hebben: dan komt er namelijk geen enkele bus meer op het eindpunt. Maar voor een enkele bus is dat een prima oplossing.
Avanti050
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 17:18
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Avanti050 »

Wat ik een tijdje terug in Beijum meemaakte, is dat tijdens een fiks vertraagde rit de chauffeur besloot om bij binnenkomst van de wijk, de lijn 'rechtsom' te bedienen, dus in één keer naar het (dichtbij gelegen) eindpunt in Beijum-Oost en daarna weer via de normale route de wijk door, richting Centrum.

Ik vond dit gegeven de situatie best een te billijken oplossing - slechts weinig mensen werden hier de dupe van en toch zat de bus in één keer weer op schema. Tevens riep de chauffeur de routewijziging tijdig om en hoorde ik eigenlijk geen enkele wanklank om mij heen. Deze noodoplossing lijkt me in Lewenborg ook prima toepasbaar - of je moet al zo'n gigantische vertraging hebben opgelopen dat je niet anders kan dan keren te Kardinge.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

dennistd schreef:
Kevster schreef:Wat was daar het nut van dan, dat ie niet naar Lewenborg ging? Er zijn toch helemaal geen ritten die op Kardinge eindigen?
Bij een flinke vertraging kun je soms beter een rit gedeeltelijk opheffen en de terugrit oppakken zodat je vertraging eruit is. Voor de reizigers verder dan dat punt en tussen het eindpunt en dat punt levert dat helaas wel vertraging op (een bus later). Zoiets kun je natuurlijk niet doen als alle bussen vertraging hebben: dan komt er namelijk geen enkele bus meer op het eindpunt. Maar voor een enkele bus is dat een prima oplossing.
Begrijp ik, maar was me nog niet duidelijk dat de rit vertraging had. Dan is het een logische keuze.

De vorige reactie: ik vind al jaren dat het rondje Beijum zo bediend moet worden. Dan bereik je Beijum-Zuid veel beter. DE nachtbus reed ook zo, halte aan de Emingaheerd in stand houden, extra halte erbij, heb je een mooie ring-route door Beijum. Kan inderdaad natuurlijk ook in Lewenborg toegepast worden.
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Lewenborg krijgt zijn eindpunt over paar maand bij Ruischerbrug en lijkt me niet echt meer nuttig.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 42 gasten