Actueel houden van de Wiki

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Meltrain »

Het probleem is vooral dat wij ook niet alles kunnen bijhouden.
Ook bij kaartsoorten en/of OVC-tarieven treden nogal eens wijzigingen op, dus eigenlijk moet je dagelijks alle vervoerders in de gaten houden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Thom91 »

Of een trigger vanuit de vervoerders naar ons ;)
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Fles »

Thom91 schreef:Misschien een idee om de vervoerders zelf ook mee te laten onderhouden? Kunnen ze uiteraard maar misschien hebben ze een extra duwtje in de rug nodig.
Dan nog is dat niet ons probleem. Echt, wat bezielt iedereen?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door webguy »

Ik denk niet zo zeer dat het ons probleem is, maar dat betekent toch niet dat we het niet beter kunnen proberen te doen toch?

Lijkt me niet zo veel moeite om bij nieuwe dienstregelingen het kaartjes assortiment ook even aan de checklist toe te voegen. Wel info die niet altijd direct duidelijk is, maar als ieder een (deel)concessie doet, lukt het vast wel.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Edwin »

Ik denk we dat een ieder die het leuk en tijd heeft voor de Wiki dit zo up-to-date mogelijk probeert te houden.
Zie bijvoorbeeld de operatie DRGL 2014. Maar zaken als kaartsoorten e.d., waar vervoerders zelf al slecht voer communiceren (zoals bijvoorbeeld wanneer is de kaart wel of niet geldig), zijn toch niet echt de dingen die je snel aanpast.

Als je alles zo veel mogelijk up-to-date wilt houden, moet je stoppen met het toestaan van nieuwe pagina's, elke nieuwe pagina zorgt voor extra werk qua updaten.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Frank »

Hoewel er ooit gezegd is dat als je iets toevoegt dat het wenselijk is dat je het ook allemaal bijhoudt, mag je als gebruiker van de wiki zelf ook wel een beetje opletten. Onderaan elke pagina staat geloof ik wanneer een artikel voor het laatst bewerkt is, dat kan heel wat zeggen. Boven de patroontijden van de treinen staat het dienstregelingsjaar waarin deze tijden voor het laatst bijgewerkt zijn - als er dan iets verkeerd is meegenomen zijn het meestal kleine minutenwijzigingen.

De meeste Nederlandse buslijnen worden elk jaar keurig bijgewerkt. Bij die buslijnen kunnen de sjablonen toegevoegd worden die afgelopen dienstregelingswijziging al in beperkt mate zijn gebruikt. Dan gaat het alleen nog maar mis met de lijnen die pas na ingang van de dienstregeling niet bijgewerkt zijn (ik denk dat dat in Nederland een relatief klein aantal is) of bij buitenlandse buslijnen.

Bij busstationpagina's gebruik ik meestal het zinnetje: "Met ingang van xx december 20xx" stoppen hier de volgende buslijnen. Dat is meestal ook wel een aardige indicatie. En tsja, soms wijzigen vervoerders ook wel eens dingen die ik twee maanden later pas door heb. Weinig aan te doen denk ik. Ook de chipkaarttarieven zijn vaak slecht te vinden, maar aangezien de tarieven meestal maar eens per jaar wijzigingen merk je dit waarschijnlijk wel op doordat een hokje ergens leeg is. Als materieelsoorten van treinseries niet bijgewerkt worden is dit jammer natuurlijk, maar laten we eerlijk zijn, die is voor de gemiddelde reizigers totaal onbelangrijk.

Al met al denk ik niet dat "we" het heel slecht doen en dat we het niet heel veel verbeteren kunnen (suggesties zijn natuurlijk welkom :P ) zonder veel informatie te schrappen. Daar ben ik meestal op tegen (tenzij het om een willekeurige bushalte gaat waar iemand ooit een speciale liefdesrelatie mee heeft gehad, maar die persoon is verdwenen). En als vervoerders of reizigers zien dat er iets niet klopt zie ik er ook niet zo'n probleem in af en toe wat aan te passen.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Anne »

Edwin schreef: Maar zaken als kaartsoorten e.d., waar vervoerders zelf al slecht voer communiceren (zoals bijvoorbeeld wanneer is de kaart wel of niet geldig), zijn toch niet echt de dingen die je snel aanpast.
Mooi voorbeeld de info over de Combikaart in Zeeland.

Daar spreekt de info van Connexxion en Veolia elkaar volledig tegen voor lijn 395 en de buurtbus.

Connexxion:
De Combikaart is alleen geldig in Zeeland op alle bussen van Connexxion en Veolia, inclusief:
de interliner (lijn 395 Zierikzee-Rotterdam)
de buurtbus
Niet geldig op buslijn19 (Hulst-Breda)
Veolia:
- één dag geldig op alle buslijnen van Veolia en Connexxion binnen de provincie Zeeland
- buiten de provincie ook geldig op lijn 50 (Gent)
- niet geldig op lijn 19, lijn 395 (Connexxion) en in de Buurtbus
De Combikaart was vorig jaar nog niet geldig in de 395 dus is kennelijk gewijzigd. )(maar voor Bru-Zuidplein???)

En die buurtbus is juist na 9 uur bij Veolia gratis (niet bij CXX).
In Zeeuws-Vlaanderen kan iedereen vanaf 09.00 uur gratis gebruik maken van de Buurtbus (lijn 489 Ossenisse-Clinge).
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door baladid »

Ligt het aan mij of is de s9990 niet op de wiki te vinden? Ik heb er helaas te weinig verstand van om daar zelf een artikel over te schrijven...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Suus »

Staat onder de s9900 als het goed is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Meltrain »

Blijkbaar is er op de Wiki nog geen pagina over aangemaakt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Actueel houden van de Wiki

Bericht door Suus »

Ik heb hem zelf aangepast...

Hier, kijk: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Trein ... 900_(2014)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door baladid »

Ah, bedankt.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Staat onder de s9900 als het goed is.
Nee onder s9990, anders gaat het mis met de bestemmingen in de mouse-over (gezien de Ski-Thalys ook in de 9900-serie valt)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Suus »

Het ging over de Wiki Daniël, daar zijn de 9900 en 9990 samen te vinden op de pagina over de 9900. Daar heb ik de informatie over Lille immers zelf toegevoegd :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Meltrain »

En ik heb maar even een doorverwijzing aangemaakt, zodat je met klikken op s9990 nu op de pagina van de treinserie 9900 (2014) komt. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Suus »

Top. Dank.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Daniel »

Ik doelde er ook meer op dat de link op die manier niet werkt, maar dat is nu met de doorverwijzing vast opgelost.

Wat is er op tegen om dit op te splitsen trouwens, het zijn immers twee nogal verschillende treindiensten (naast het traject ook de bediendingsperiode gedurende het dienstregelingjaar).
De s20100 en s20180 en de s21400, s21420 en s21490 delen immers ook geen pagina. En staan ook niet allemaal in de database merk ik nu, ook maar eens oplossen :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Actueel houden van de Wiki

Bericht door Suus »

Kan ook. Ik zag eerder dit jaar dat de nieuwe treinen naar Lille ontbraken en heb het toen maar aan de pagina toegevoegd, maar als je het wil splitsen vind ik het ook geen probleem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten