Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door Daniel »

Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek
Geplaatst op: maandag 27 januari 2014 21:04
Laatst bijgewerkt: maandag 27 januari 2014 21:06


Persbericht

Voor al uw vragen over het openbaar vervoer in de provincie kunt u straks op één plek terecht: U-OV. Als het aan regiobestuurder Arjen Gerritsen en gedeputeerde Remco van Lunteren ligt, wordt het voor iedereen in de provincie duidelijk waar je terecht kunt. Samen met vervoerders Qbuzz en Connexxion gaan ze eraan werken dit zo snel mogelijk voor elkaar te krijgen.

Sinds kort verzorgt Qbuzz onder de merknaam U-OV het openbaar vervoer in de stadsregio Utrecht. Dezelfde uitstraling en kwaliteit onder diezelfde naam zal worden uitgebreid naar de rest van de provincie.

Remco van Lunteren van de provincie Utrecht: “We willen dat het reizen door de provincie straks makkelijker en duidelijker is. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat het opvragen van reisinformatie of het aangeven van een klacht allemaal op dezelfde plek kan. Of je nu in Amersfoort, Utrecht of Veenendaal op de bus stapt.”

Arjen Gerritsen van Bestuur Regio Utrecht: “Niet de overheid, niet de vervoerder is het gezicht van het openbaar vervoer, maar U-OV. Daar hebben wij als regio indertijd doelbewust voor gekozen. Heel goed als we dat verder kunnen verbreden. Daar moet nog heel wat voor worden uitgezocht en over besloten, maar die handschoen pakken we gezamenlijk graag op.”

De twee organisaties gaan samen met de vervoerders Qbuzz en Connexxion verkennen op welke vlakken er al op korte termijn meer samengewerkt kan worden en wat er later eventueel gecombineerd kan worden. In de loop van het jaar zal hier meer duidelijkheid over komen.
Lees verder | Dossier Connexxion | Meer nieuws over Connexxion | Dossier Qbuzz | Meer nieuws over Qbuzz
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door Z2N »

Dus alles onder de naam U-OV?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door Daniel »

Dat is wel wat ik eruit haal. Op zich ook wel logisch met de opheffing van regio's als het BRU in de nabije toekomst: als beide concessies dan bij de provincie horen is het niet logisch dat ze onder een verschillend "merk" gereden worden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door Suus »

Nou, dat wordt weer een extra laag bureaucratie dus...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door wouter15 »

Worden de bussen van de provincie Utrecht dan ook over een paar maanden geel?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door Daniel »

Over een paar maanden lijkt me niet, nogal een investering voor een concessie die nog maar krap 3 jaar loopt. Alhoewel, er zijn wel gekkere dingen gebeurd.
Betere aansluitingen tussen provincie en BRU juich ik alleen maar toe: de verschillende tarieven zijn natuurlijk niet handig met overlappende lijnen en sommige aansluitingen die handig kunnen zijn zijn er nu soms net niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door Suus »

... De wet die het afschaffen van plusregio's moet regelen is nog niet eens aangenomen. Lijkt wel te gaan gebeuren maar de actie in zijn geheel is mogelijk wat voorbarig. Zover ik weet is Utrecht ook de enige van de vier grote steden die het OV in handen gaat geven van de provincie. In de andere regio's is men bezig met intergemeentelijke samenwerkingen die de OV-taak op zich gaan nemen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door wouter15 »

Als ze het BRU gedeelte en de rest van de provincie gelijk willen maken zal het me niks verbazen als over een paar jaar Qbuzz zich gaat inschrijven voor de provincie (zal me dan ook niks verbazen als dat weer een Connexxion - Qbuzz gevecht word)
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door waldo79 »

Zover ik weet is Utrecht ook de enige van de vier grote steden die het OV in handen gaat geven van de provincie.
Nu is Utrecht ook verreweg de kleinste provincie en binnen de provincie genereert de stad Utrecht met voorsteden het meeste verkeer...
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door sirvinniei »

Als Qbuzz ook de concessie provincie Utrecht overneemt hoop ik dat Veenendaal eindelijk eens een fatsoenlijke stadsdienst gaat krijgen, Na 6 uur rijd er bijna niks meer.
Ik heb geen onderschrift
MR92
Berichten: 234
Lid geworden op: ma 13 aug 2012, 23:38
Locatie: Nieuwegein

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door MR92 »

Ik zie het toch wel gebeuren dat Qbuzz zich inderdaad voor de provincie inschrijft. Er zit overigens al een kantoor van Qbuzz in Amersfoort..
Buschauffeur & Trambestuurder
Qbuzz (U-OV)
Garage Morsebaan Nieuwegein
Garage Remiseweg Nieuwegein
Carlos0_0
Berichten: 148
Lid geworden op: wo 29 jan 2014, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door Carlos0_0 »

wouter15 schreef:Worden de bussen van de provincie Utrecht dan ook over een paar maanden geel?
De bussen zijn allemaal al geel op 2 na ofzo de gene naar Amsterdam en nog 1 dacht ik, of ik snap jou verkeerd en heb nog een bak koffie nodig ? :P
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door Karl »

Geen idee hoe de verhouding BRU versus Provincie Utrecht is (in DRU's); maar bussen rijdend in opdracht van de laatste zijn gewoon groen.

Overigens vraag ik mij wel af hoe aantrekkelijk de provinciale concessie is zonder BRU; het is een beetje een ratjetoe aan het verbinden van een paar weilanden met een paar bomen.

Zie hier voor een lijnoverzicht: http://nl.wikipedia.org/wiki/Stads-_en_ ... nexxion.29.
Het is een spectrum.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door sirvinniei »

Hoe bedoel je dat? Zover ik zie rijden de meeste bussen of tussen 2 steden of tussen stations. Woudenberg en Wijk bij Duurstede zijn dan wel uitzonderingen op de regel.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door Zugführer »

De provinciale concessie bestaat eigenlijk uit de resterende stukjes van de provincie Utrecht naast het BRU, een stukje Amersfoort, een stukje Woerden... eigenlijk zijn het twee gebiedjes ten westen en (noord)oosten van Utrecht die nu van elkaar gescheiden worden door de grote U-OV concessie.

Edit: dit kaartje zocht ik: Afbeelding

Daar lijkt de provincie concessie (10) wel groter te zijn dan regio Utrecht (nu 9+11), maar qua aantal buslijnen is de U-OV concessie volgens mij een stuk groter
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door Michael »

Volgens mij klopt dat kaartje niet. Want voor zover ik weet hoort de Meijerij bij de concessie Oost Brabant en niet bij West Brabant.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door ODRAIL »

Wat is de bron van dit kaartje?
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door matti93 »

sirvinniei schreef:Hoe bedoel je dat? Zover ik zie rijden de meeste bussen of tussen 2 steden of tussen stations. Woudenberg en Wijk bij Duurstede zijn dan wel uitzonderingen op de regel.
Wijk bij Duurstede zit nu bij de regio, niet bij de provincie. Dat is een behoorlijk drukke lijn.

Ik vind het soms best handig om het verschil tussen stad en streek te zien, maar een homogener wagenpark (in kleur en in de toekomst mogelijk ook in model) lijkt me ook niet verkeerd.

Regio heeft in 10 jaar een omzet van €1.000.000.000, €100.000.000 per jaar (http://www.qbuzz-utrechtcentraal.nl/index.php)
Voor de provincie is jaarlijks een bedrag van €24.000.000 beschikbaar gesteld, over de hele concessie (8 jaar) dus €192.000.000 (http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Conce ... ite_note-1).
Er vanuit gaande dat met omzet van het contract en bijdrage van de concessieverlener hetzelfde wordt bedoelt, is het verschil behoorlijk.

Nul bij omzet regio toegevoegd
Laatst gewijzigd door matti93 op wo 29 jan 2014, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door Karl »

Recente kaart van KpVV vindt men hier: https://www.kpvv.nl/KpVV/KpVV-Overige-C ... %29pdf.pdf.

@matti93, volgens mij ben je een nul vergeten. Een miljard in tien jaar; honderd miljoen per jaar? Bijdrage van de concessieverlener gelijkstellen aan de omzet van een concessie lijkt mij erg naïef. Dan wordt kaartverkoop namelijk niet noodzakelijkerwijs meegerekend*. Als je van een bijdrage van de provincie van 1/3 tot 2/3 uitgaat, moet je er dus nog een paar miljoen bij optellen. In ieder geval blijft BRU twee keer zo groot.

*, hangt af van het verdienmodel.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door reisthijs »

matti93 schreef:
sirvinniei schreef:Hoe bedoel je dat? Zover ik zie rijden de meeste bussen of tussen 2 steden of tussen stations. Woudenberg en Wijk bij Duurstede zijn dan wel uitzonderingen op de regel.
Wijk bij Duurstede zit nu bij de regio, niet bij de provincie. Dat is een behoorlijk drukke lijn.
Lijn 56 Amersfoort-Wijk bij Duurstede hoort wel bij de provincie :wink:
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door fogeltje »

Michael schreef:Volgens mij klopt dat kaartje niet. Want voor zover ik weet hoort de Meijerij bij de concessie Oost Brabant en niet bij West Brabant.
Ik denk dat die kleuren bij Brabant niet betekenen dat ze bij elkaar horen maar vooral gebruikt zijn om de grenzen aan te geven. Als je Midden-Brabant rood maakt en Meierij wit, dan zie je de grenzen niet meer. Men had ook vier verschillende kleuren kunnen gebruiken maar ik denk dat de makers van het kaartje het leuk vonden om de provinciekleuren te gebruiken. En formeel gezien is de concessie Meierij volgens mij gewoon een losse concessie, maar is hij wel samen aanbesteed met Oost-Brabant en loopt het bij Arriva allemaal door elkaar omdat het kan.
"Een touringcar is geen bus"
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door sirvinniei »

Het is inderdaad wel raar dat concessie BRU twee losse stroken zijn, dan vind ik hoe het er vroeger was nog beter (concessie oost utrecht en concessie west utrecht) maar natuurlijk het beste zou zijn om de concessie regio utrecht en de concessie provincie utrecht samen te voegen, het overlapt zo veel en is zo onduidelijk waar nou de grenzen liggen.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door Zugführer »

Kaartje komt van wikipedia. En het is sowieso wat verouderd. Het ging me ook puur om te illustreren hoe de concessie voor de provincie Utrecht is opgedeeld
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door sealynx »

sirvinniei schreef:Het is inderdaad wel raar dat concessie BRU twee losse stroken zijn.
Concessie BRU is de middelste. De concessie Provincie Utrecht zijn juist twee losse gebieden.

De totale omzet van BRU is blijkbaar 1.000.000.000 op 10 jaar, maar dat is dus exploitatiesubsidie + inkomsten. Die 24.000.000 van Provincie Utrecht is alleen de exploitatiesubsidie. Zou je dat over 10 jaar doen, dan kom je op 240.000.000. Schat ik de kostendekkingsgraad op 50% (geen idee of dat klopt), dan zou de totale omzet van Provincie Utrecht 480.000.000 zijn voor een concessie van 10 jaar. BRU is dan dus ongeveer 2x groter.
We zouden natuurlijk ook gewoon bussen kunnen tellen. Voor BRU is dat volgens Wikipedia 310 bussen (excl. tijdelijk materieel, incl. nog niet geleverde dubbelgeledebussen) en 26 trams (excl. Weense trams). Iemand enig idee hoeveel bussen er in de Provincie Utrecht rijden?
lint41
Berichten: 441
Lid geworden op: ma 09 jun 2008, 19:49

Re: Ov-info voor hele provincie Utrecht op één plek

Bericht door lint41 »

Als ik de paar later toegevoegde wagens niet meereken (8800 serie enzo), kom ik uit op de volgende aantallen:
Ambassador: 143 (reeks 4134-4277)
Citaro G: 6 (9256, 9259-9263)
Integro: 18 (4280-4297)

Totaal dus 167, en met de paar losse wagens uit diverse andere series zal je ongeveer op een 175 uitkomen. Iets meer dan de helft van BRU dus.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten