Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
KV1 is een soort tabellen formaat waar alle dienstregelingsgegevens in staan in computerleesbaar formaat. Niet bepaald aan te bevelen om er zo maar in te gaan grutten, tenzij je een beetje kan programmeren en/of ingewikkelde Excel sheets maakt. Dit lijkt me verder niet het topic ervoor - KV1 vragen mogen naar een "OVer je hobby" topic.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Is lijn 4 eigenlijk al opgeheven? Dat zou deze maand gebeuren, en u-ov.info geeft er geen informatie meer over..
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Volgens mij heb ik hem net (tegen 23:00) nog voorbij zien komen...
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Vanochtend op station overvecht 2 van deze busjes zien staan, ik zag dat de voorste lijn 35 had als ik het goed had.Daniel schreef:Op de Busfoto-groep zie ik zojuist staan dat de kleine busjes geleverd zijn en inmiddels bij CTS in Nieuwegein staan. Qua uiterlijk net weer wat anders dan de busjes die er nog uit de vorige concessie waren én met kleurenlijnfilm en al.
Type is Mercedes Sprinter Mobility trouwens.
Edit: Nou vooruit, laat ik de foto van daar maar even doorplaatsen hier. (Foto: Rene Havez)
Ik moet zeggen ziet er wel beter uit dan wat er reed, ik ben sowieso al niet z'n fan van die kleine busjes maar dit ziet er wel iets beter uit.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Dat zou toch pas gebeuren als de gemeente die brug bij de Stadshouderslaan zou verbouwen? Dat is nou uitgesteld tot maart ofzo las ik.Z2N schreef:Is lijn 4 eigenlijk al opgeheven? Dat zou deze maand gebeuren, en u-ov.info geeft er geen informatie meer over..
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Waarom heeft Qbuzz geen internet in de bus? Dat is toch wel de standaard voor nieuwe bussen en daarnaast zeker waardevol in een drukke regio.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Dan zal de andere lijn 122 zijn geweest naar Nieuw-Loosdrecht. Binnenkort maar eens aanschouwen dan.Carlos0_0 schreef:Vanochtend op station overvecht 2 van deze busjes zien staan, ik zag dat de voorste lijn 35 had als ik het goed had.Daniel schreef:Op de Busfoto-groep zie ik zojuist staan dat de kleine busjes geleverd zijn en inmiddels bij CTS in Nieuwegein staan. Qua uiterlijk net weer wat anders dan de busjes die er nog uit de vorige concessie waren én met kleurenlijnfilm en al.
Type is Mercedes Sprinter Mobility trouwens.
Ik moet zeggen ziet er wel beter uit dan wat er reed, ik ben sowieso al niet z'n fan van die kleine busjes maar dit ziet er wel iets beter uit.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Zojuist zag ik inderdaad een nieuw busje rijden op lijn 35 :-)
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Dat was toen bekend gemaakt werd wat er zou komen al gezegd dat er geen wifi in komt, ik vind het in de bus eerlijk gezegd ook niet echt nodig.visgraat schreef:Waarom heeft Qbuzz geen internet in de bus? Dat is toch wel de standaard voor nieuwe bussen en daarnaast zeker waardevol in een drukke regio.
Je zit in de stadsbussen echt niet lang in de bus 9/10 keer waardoor je er niet lang gebruik van maakt, misschien in het streekvervoer had het leuk geweest als je in de 74 zit tot vianen dat is een aardige zit.
Persoonlijk vind ik het in de bus ook niet echt nodig, in de trein dan weer wel kunnen mensen ook werken op de laptop enzo.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
In het stadsvervoer is het idd minder nodig, maar in het streekvervoer (zeker op de langere ritten) is het best prettig. Als ik van of naar Utrecht reis (rit duurt 50-55 minuten) vind ik het wel prettig om op mijn iPad diverse dingen te kunnen doen, waaronder (werk)e-mail checken.Carlos0_0 schreef: Persoonlijk vind ik het in de bus ook niet echt nodig, in de trein dan weer wel kunnen mensen ook werken op de laptop enzo.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Het viel me op dat er sinds de ingang van de nieuwe dienstregeling er gesneden is in het aantal ritten op lijn 74 tussen Nieuwegein stadscentrum en Vianen, eerst reden de tussenritten nog door tot Lekbrug, deze eindigen nu op Stadscentrum. Heb hier niks over gehoord of gelezen op de site
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Nee, ik kwam vanmiddag nog een Groningse LE als lijn 4 tegen op centraal.Z2N schreef:Is lijn 4 eigenlijk al opgeheven? Dat zou deze maand gebeuren, en u-ov.info geeft er geen informatie meer over..
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ok, ik ben al een tijdje niet in het Utrechtse geweest, dus ik wist het niet zeker.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
De U-OV site geeft trouwens nog tot in mei aan toe tijden voor lijn 4, maar dat lijkt me ook wel weer sterk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
LTC: Publicatie wegwerk Stadhoudersbrug
Hier wordt als startdatum voor de werkzaamheden 3-3-2014 genoemd.
Hier wordt als startdatum voor de werkzaamheden 3-3-2014 genoemd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
En het is toch wel jammer dat een soort standaard van internet in nieuwe bussen hier niet geldt. Dit staat overigens op de website van Qbuzz.Tristan schreef:In het stadsvervoer is het idd minder nodig, maar in het streekvervoer (zeker op de langere ritten) is het best prettig. Als ik van of naar Utrecht reis (rit duurt 50-55 minuten) vind ik het wel prettig om op mijn iPad diverse dingen te kunnen doen, waaronder (werk)e-mail checken.Carlos0_0 schreef: Persoonlijk vind ik het in de bus ook niet echt nodig, in de trein dan weer wel kunnen mensen ook werken op de laptop enzo.
Ongenuanceerd en ononderbouwd, maar blijkbaar krijgen ze de vraag vaak, want het staat in de faq.http://www.qbuzz-utrechtcentraal.nl/index.php?id=156
Komt er wifi in de bus?
Nee, er komt geen wifi in de bus.
Laatst gewijzigd door visgraat op do 30 jan 2014, 16:24, 2 keer totaal gewijzigd.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Internet in de bus kost geld. Als de opdrachtgever het niet eist en ook niet beloont in de aanbesteding dan kan ik me voorstellen dat Qbuzz hier geen geld aan uitgeeft.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Je doet het toch voor de klant. En op die paar honderd miljoen die een concessie kost, zijn dat de kosten niet. Ik ken overigens niemand in mijn omgeving die geen wifi in huis heeft, omdat het te duur zou zijn. Een bedrijf is misschien net anders, maar dan nog.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Als je denkt dat je het goedkoop kunt realiseren, zou ik eens contact opnemen met Qbuzz. Zelf denk ik dat inbouwen van apparatuur in alle bussen en de kosten voor datagebruik behoorlijk aantikken. De installatie en het onderhoud van de gratis wifi-verbinding kosten voor de treinen in Noord-Nederland in ieder geval 2,5 miljoen euro.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Wie is de klant? De reiziger of BRU?Je doet het toch voor de klant.
Ik ken wel genoeg bedrijven die geen wifi aan medewerkers aanbieden en daar speelt het kostenaspect zeker mee. Vergeet ook niet dat je in een bus geen standaard wifi-oplossing kunt gebruiken: je moet via mobiel internet laten verbinden. Dat kost meer, is instabieler, etc.En op die paar honderd miljoen die een concessie kost, zijn dat de kosten niet. Ik ken overigens niemand in mijn omgeving die geen wifi in huis heeft, omdat het te duur zou zijn. Een bedrijf is misschien net anders, maar dan nog.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Stel dat je daardoor gemiddeld in de hele concessie gemiddeld 100 extra reizigers hebt (lijkt veel maar op 10.000en die nu reizen is dat niet veel) en als zij gemiddeld op een retourrit 5 euro betalen. Dan verdien je 500 euro per dag, is ongeveer 180.000 euro per jaar en over een hele concessie ongeveer 1,5 miljoen euro.
Tel daarbij op dat je tevredenheid omhoog gaat wat zich weer vertaald in een beter imago en mondelinge reclame. De klant kan ook reisinformatie opvragen en makkelijk meedoen aan bijvoorbeeld reizigersenquetes. Daar is een vervoerder en een overheid ook weer bij gebaat. Heeft een klant, zoals een oudere geen telefoon, dan kan de buschauffeur live aan de klant reisinformatie geven via zijn telefoon. Ideaal toch! Daarnaast kan je het display in de bus ook voorzien van actuele reisinformatie.
En ook al is het maar dat je een paar mensen hebt overtuigd voor de bus i.p.v. auto. Dat is al iets om trots op te zijn!
Daarnaast is het ook zo. Was er vanaf het begin voor gekozen dan is het waarschijnlijk veel goedkoper dan tussentijds inbouwen zoals bij het voorbeeld van Arriva.
Tel daarbij op dat je tevredenheid omhoog gaat wat zich weer vertaald in een beter imago en mondelinge reclame. De klant kan ook reisinformatie opvragen en makkelijk meedoen aan bijvoorbeeld reizigersenquetes. Daar is een vervoerder en een overheid ook weer bij gebaat. Heeft een klant, zoals een oudere geen telefoon, dan kan de buschauffeur live aan de klant reisinformatie geven via zijn telefoon. Ideaal toch! Daarnaast kan je het display in de bus ook voorzien van actuele reisinformatie.
En ook al is het maar dat je een paar mensen hebt overtuigd voor de bus i.p.v. auto. Dat is al iets om trots op te zijn!
Daarnaast is het ook zo. Was er vanaf het begin voor gekozen dan is het waarschijnlijk veel goedkoper dan tussentijds inbouwen zoals bij het voorbeeld van Arriva.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Al die bussen zijn al verbonden met internet over GPRS/3G ten behoeve van de boordcomputer, dat is ook hoe de bus communiceert met de wal. Qua dataverkeer voor klanten kan ik het mij goed voorstellen dat er zowiezo een oplossing gewenst is waarbij dit dataverkeer volledig gescheiden is van reisinformatie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Feestelijke opening Kiosk op Busstation Jaarbeurszijde
Feestelijke opening Kiosk op Busstation Jaarbeurszijde
Geplaatst op: donderdag 30 januari 2014 21:05
Laatst bijgewerkt: donderdag 30 januari 2014 21:06
Qbuzz, NS Stations en Bestuur Regio Utrecht hebben vanochtend feestelijk geproost - met een kopje koffie - op de opening van de eerste Kiosk op een busstation in Nederland. Door de samenwerking van deze partijen is het mogelijk de ‘wachttijd van de klant te verzachten’.
De Kiosk is een concept van NS Stations, waarbij zij wachtende reizigers voorzien in hun behoefte om iets te drinken of wat lekkers te nuttigen. Kiosken zijn normaal gericht op treinreizigers. In samenwerking met Qbuzz is nu in Utrecht de eerste Kiosk geopend die gericht is op busreizigers. Het is de bedoeling dat deze Kiosk ook op andere busstations in Utrecht komt te staan. Er wordt nu hard gewerkt om deze Kiosken in 2014 neer te zetten.
Lees verder | Dossier Qbuzz | Meer nieuws over Qbuzz
Geplaatst op: donderdag 30 januari 2014 21:05
Laatst bijgewerkt: donderdag 30 januari 2014 21:06
Qbuzz, NS Stations en Bestuur Regio Utrecht hebben vanochtend feestelijk geproost - met een kopje koffie - op de opening van de eerste Kiosk op een busstation in Nederland. Door de samenwerking van deze partijen is het mogelijk de ‘wachttijd van de klant te verzachten’.
De Kiosk is een concept van NS Stations, waarbij zij wachtende reizigers voorzien in hun behoefte om iets te drinken of wat lekkers te nuttigen. Kiosken zijn normaal gericht op treinreizigers. In samenwerking met Qbuzz is nu in Utrecht de eerste Kiosk geopend die gericht is op busreizigers. Het is de bedoeling dat deze Kiosk ook op andere busstations in Utrecht komt te staan. Er wordt nu hard gewerkt om deze Kiosken in 2014 neer te zetten.
Lees verder | Dossier Qbuzz | Meer nieuws over Qbuzz
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Aannamevisgraat schreef:Stel dat je daardoor gemiddeld in de hele concessie gemiddeld 100 extra reizigers hebt (lijkt veel maar op 10.000en die nu reizen is dat niet veel) en als zij gemiddeld op een retourrit 5 euro betalen. Dan verdien je 500 euro per dag, is ongeveer 180.000 euro per jaar en over een hele concessie ongeveer 1,5 miljoen euro.
Helaas gaat de WiFi apparatuur wel eens defect (wifi is van nature al een onstabiel medium.... geldt voor alles wat draadloos is. Moet je de reizigers dan eens zien.visgraat schreef: Tel daarbij op dat je tevredenheid omhoog gaat wat zich weer vertaald in een beter imago en mondelinge reclame.
Mensen die behoefte hebben aan reisinfo op de telefoon zijn doorgaans zelf al voorzien van een mobiele dataverbindingvisgraat schreef: De klant kan ook reisinformatie opvragen en makkelijk meedoen aan bijvoorbeeld reizigersenquetes.
Nog een kostenpost, alle chauffeurs voorzien van een smartphone van de zaak + instructie hoe te gebruiken.visgraat schreef:Daar is een vervoerder en een overheid ook weer bij gebaat. Heeft een klant, zoals een oudere geen telefoon, dan kan de buschauffeur live aan de klant reisinformatie geven via zijn telefoon. Ideaal toch!
Bij Connexxion doen die dingen dat al via de bestaande dataverbinding voor de boordcomputervisgraat schreef:Daarnaast kan je het display in de bus ook voorzien van actuele reisinformatie.
Weer een aanname. Je bouwt geen 'consumenten'-apparatuur in. Je bouwt spul in speciaal gebouwd voor voertuigen + onderhoudscontract + dataabonnement etc etc. Je onderschat deze dienst nogal.visgraat schreef:En ook al is het maar dat je een paar mensen hebt overtuigd voor de bus i.p.v. auto. Dat is al iets om trots op te zijn!
Daarnaast is het ook zo. Was er vanaf het begin voor gekozen dan is het waarschijnlijk veel goedkoper dan tussentijds inbouwen zoals bij het voorbeeld van Arriva.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Extra reizigers is ook extra kosten, zeker als deze mensen in de spits gaan reizen. Je verwart hier omzet met winst.visgraat schreef:Stel dat je daardoor gemiddeld in de hele concessie gemiddeld 100 extra reizigers hebt (lijkt veel maar op 10.000en die nu reizen is dat niet veel) en als zij gemiddeld op een retourrit 5 euro betalen. Dan verdien je 500 euro per dag, is ongeveer 180.000 euro per jaar en over een hele concessie ongeveer 1,5 miljoen euro.
Hoe zie je dat met die enquetes voor je? Reisinformatie opvragen kan ook zonder wifi, bijna iedere smartphone in NL is voorzien van mobiel internet.De klant kan ook reisinformatie opvragen en makkelijk meedoen aan bijvoorbeeld reizigersenquetes. Daar is een vervoerder en een overheid ook weer bij gebaat.
Het display in de bussen van BRU voorziet al van actuele reisinformatie. De buschauffeur kan ook zonder wifi reisinformatie verstrekken.Heeft een klant, zoals een oudere geen telefoon, dan kan de buschauffeur live aan de klant reisinformatie geven via zijn telefoon. Ideaal toch! Daarnaast kan je het display in de bus ook voorzien van actuele reisinformatie.
Zeker, maar tegen welke prijs? Ik heb liever dat publiek geld voor openbaar vervoer gestoken wordt in een verbetering van de dienst zelf (i.e. extra busritten, hogere frequentie, etc.) dan wifi aanbieden voor de paar mensen die te gierig zijn om mobiel internet te nemen. Het overgrote deel van de reizigers heeft waarschijnlijk al mobiel internet en dan is wifi in de bus een leuk aardigheidje, maar ook niet meer dan dat.En ook al is het maar dat je een paar mensen hebt overtuigd voor de bus i.p.v. auto. Dat is al iets om trots op te zijn!
Zoals koekje al aangeeft, het blijft een kostbare zaak (alleen al door extra onderhoud en telecomabonnementen).Daarnaast is het ook zo. Was er vanaf het begin voor gekozen dan is het waarschijnlijk veel goedkoper dan tussentijds inbouwen zoals bij het voorbeeld van Arriva.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 gasten