Concessie KAN Noord

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Plaats reactie
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Concessie KAN Noord

Bericht door Frank »

De laatste dagen heb ik wat dingen aangepast bij de concessie KAN Noord. Op http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Concessie_KAN_Noord is te lezen dat betreffende concessie op 1 januari 2007 inging. Bestond er voor die tijd ook al een concessie: wanneer is dat hele concessiegedoe ingevoerd? Ik heb dienstregelingen van voor die tijd heel dufjes ook "Concessie KAN Noord 200x" genoemd maar misschien had het beter "Dienstregeling regio Arnhem 200x" kunnen zijn. Wat is handig om hiermee te doen?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN Noord

Bericht door fogeltje »

Ik zag dat Huibe wat info over de oude SRE De Kempen concessie heeft opgevraagd en gekregen heeft. Misschien kun je bij het KAN een informatieverzoek indienen.
"Een touringcar is geen bus"
huibe
Berichten: 1250
Lid geworden op: di 29 sep 2009, 15:54

Re: Concessie KAN Noord

Bericht door huibe »

Een vervolg vraag hierop. Wat moet er ingevuld worden bij voormalige lijnen die niet onder een concessie vallen. Dus eigenlijk de meeste lijnen in de vorige eeuw. Als je niets invult dan krijg je concessie onbekend, wat niet correct is, maar je kunt ook niet de naam van een toekomstige concessie invullen.

Ik zat zelf te denken aan de naam van de vervoerder in te vullen, maar graag ideeën.
I never understood decimals. I can't see the point.
Ik kan je naam niet meer herinneren, maar aub help me niet.
"The trouble with quotes on the internet is that you never know if they are real" - Abraham Lincoln
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN Noord

Bericht door fogeltje »

Goeie vraag. Bij echt oude lijnen (jaren 60/70) die niet meer doorliepen tot eind jaren 90 heb ik niets ingevuld. De vervoerder staat al bij vervoerder, dus hij komt daar toch in de categorie te staan.
"Een touringcar is geen bus"
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Concessie KAN Noord

Bericht door Roelof88 »

Frank schreef:Bestond er voor die tijd ook al een concessie: wanneer is dat hele concessiegedoe ingevoerd? Ik heb dienstregelingen van voor die tijd heel dufjes ook "Concessie KAN Noord 200x" genoemd maar misschien had het beter "Dienstregeling regio Arnhem 200x" kunnen zijn. Wat is handig om hiermee te doen?
Concessies voor lijnbusvervoer bestaan al heel lang (om precies te zijn sinds 1938 en voor interlokale buslijnen was een concessie al verplicht vanaf 30 juli 1926). Dit was nodig om de zogeheten 'wilde' autobusdiensten te verbannen. Iedereen met een bus + rijbewijs kon zomaar een lijndienst beginnen. Een concessie is dan ook letterlijk een vergunning van de overheid die anderen uitsluit. De rijksoverheid bleef vergunningverlener voor het stadsvervoer tot 1988 en voor het streekvervoer tot 1 januari 1998 (Noordelijke provincies 1996).

Wanneer de concessies KAN Noord en KAN Zuid zijn ontstaan... Ik denk dan vanaf dienstregeling 1998, omdat de regio KAN toen het zeggenschap kreeg over al het busvervoer in de regio. Daarvoor hadden de concessies waarschijnlijk een andere naam en/of bestonden ze uit kleinere gebieden. Die zijn minder bekend omdat ze toen niet aanbesteed werden. De eerste aanbesteding van KAN Noord was in 2009 (Arnhem-Nijmegen concessie).
huibe schreef:Een vervolg vraag hierop. Wat moet er ingevuld worden bij voormalige lijnen die niet onder een concessie vallen. Dus eigenlijk de meeste lijnen in de vorige eeuw. Als je niets invult dan krijg je concessie onbekend, wat niet correct is, maar je kunt ook niet de naam van een toekomstige concessie invullen.
Dat laatste ('toekomstige' concessie invullen) gebeurt wel regelmatig. De parameter kan ook optioneel gemaakt worden (dus dat deze niet wordt weergegeven als er niets is ingevuld). In de VLijnInfo box kan een extra optionele parameter worden gemaakt waar je de regio kunt invullen (pagina kiezen uit de [wiki]Categorie:Voormalige buslijnen naar regio[/wiki]).

In de infobox komt dan bijvoorbeeld te staan:

Regio KAN/Rivierenland
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN Noord

Bericht door Frank »

Ik zit met name te denken hoe ik dit ga verwerken in de naamgeving van de wijzigingsartikelen. Busboekjes van wat later de regio "KAN Noord" zou zijn, zijn uitgegeven vanaf 1990 (wie helpt me aan het boekje van 1991 :P ?). Ik kan doorgaan met waar ik nu mee bezig ben en al die artikelen "Concessie KAN Noord 199x" noemen. Ik zou ook artikelen tot een nader te bepalen jaartal "Dienstregeling regio Arnhem 199x" kunnen noemen en vanaf dan beginnen met "Concessie KAN Noord 199x". Heeft iemand een goed onderbouwd argument om een bepaald iets te doen? Anders laat ik het liever bij het huidige (scheelt best wat werk).
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Concessie KAN Noord

Bericht door Etienne »

Regio Arnhem 1991 heb ik in bezit ja :pos:

Zelf heb ik pas een pagina "Concessie xxx" genoemd van dat de eerste concessie in ging. Voor bijvoorbeeld Amstelland-Meerlanden ging de eerste concessie in 2002 in. Vanaf dat jaar heb ik de pagina Concessie Amstelland-Meerlanden xxxx genoemd. De jaren daarvoor heb ik hem vernoemd naar de vervoerder/regio (zie hier).
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN Noord

Bericht door Frank »

Etienne schreef:Zelf heb ik pas een pagina "Concessie xxx" genoemd van dat de eerste concessie in ging. Voor bijvoorbeeld Amstelland-Meerlanden ging de eerste concessie in 2002 in. Vanaf dat jaar heb ik de pagina Concessie Amstelland-Meerlanden xxxx genoemd. De jaren daarvoor heb ik hem vernoemd naar de vervoerder/regio (zie hier).
Volgens onze eigen wiki is dat bij KAN Noord januari 2007, bij KAN Zuid opmerkelijk genoeg ergens in 2001 (meestal gingen die twee wel gelijk op). Er zijn artikelen van KAN Zuid te vinden terug tot 1998. Daarvan heb ik er zelf misschien één of twee aangemaakt dus dat zegt niet zoveel. Voor die tijd heten ze anders. Maar van de jaren direct daarvoor hebben fogeltje of ik volgens mij ook geen busboekjes van de gehele regio.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Concessie KAN Noord

Bericht door Roelof88 »

Volgens de concessieposter van 2009 was de ingangsdatum van beide KAN concessies 1 januari 2002 (concessie 20 en 21). Dit was een onderhandse gunning. Ik heb dit aangepast op de wiki. Onduidelijk is dan nog of die concessienamen voor de tijd ook al bestonden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten