Ideeën voor de concessie SRE

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

Hans schreef:De gemeente Veldhoven wil dat men vanuit elke wijk rechtstreeks naar het ziekenhuis kan reizen.
De gemeente Veldhoven kan van alles wil, maar zij betalen de kosten niet. Veel gemeenten zijn goed in het winkelen op andermans kosten.
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 27 jan 2014, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Plan-V444 »

Hainje schreef:
Plan-V444 schreef:Gemert is niet nodig, dan gaan de mensen maar naar Beek en Donk.
Toch is een halfuursdienst van 122 handig in het weekend als dat dan de enige over de HOV-Baan is en bij Gemeentehuis kun je makkelijk keren. Fogeltje zal dit idd wel wel leuk vinden :D
Waarom is dat niet nodig? Argumenten please. :)
In Gemert komen overdag gewoon 2x per uur bussen richting Uden dus kun je gewoon overstappen op 25, anders moet die helemaal via Gemert omrijden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Plan-V444 schreef:Lijn 121: Eindhoven Station Uden Busstation via Gemert de Eendracht 2x per uur(1x in daluren), Ambassador

Lijn 21 vervalt in het weekend, lijn 22 alleen op zondag. In het weekend neemt 122 het over met een halfuursdienst(1x per uur naar Gemert de Eendracht en 1x per uur naar Beek en Donk Gemeentehuis)
Ik zou lijn 121 niet via de Eendracht laten rijden, dat kost teveel tijd. Rijtijden op die lijn staan vaak onder druk en daardoor ook de aansluitingen. Ik zou de lijnvoering houden zoals het nu is. Ook denk ik dat in het weekend een halfuursdienst op lijn 122 teveel van het goede is als lijn 121 ook 1x per uur rijdt. Keerpunt in Beek en Donk zou dan overigens de Brug zijn, dat is voor grote bussen makkelijker keren dan het rondje om het Gemeentehuis van de buurtbus.
Mr-W schreef:122 extra ritten in de daluren tot Beek en Donk zal fogeltje wel leuk vinden,ik vind het een beetje onzin.
Handig wel, maar ik denk dat het geld beter besteed kan worden. Huidige bedieningen in het weekend, 1x 121 naar Uden en 1x 122 naar Gemert is volgens mij voldoende capaciteit.

Wat betreft lijn 25 zal de doorgaande verbinding Helmond - Veghel niet blijven bestaan denk ik. Het zal een provincielijn Veghel - Gemert en een SRE-lijn Helmond - Gemert worden denk ik. En laat ze dan aub wel lijn 25 in het SRE gedeelde houden, past beter in de nummering (bij Arriva is het helemaal een vreemde eend in de bijt), tenzij SRE natuurlijk de gehele nummering gaat omgooien. Ook al ben ik verknocht aan mijn 21 en 25, het plan van Huib over lijnnummers klonk helemaal niet verkeerd en volstrekt logisch in mijn oren.
Plan-V444 schreef:Gemert is niet nodig, dan gaan de mensen maar naar Beek en Donk.
Ook al ben ik de instelling van "Gemert über alles" dusdanig beu dat ik elke meer moet braken als Gemert miept, ik denk wel dat in het weekend de halfuursdienst tot Gemert moet lopen en niet tot Beek en Donk. Dat trekt simpelweg meer reizigers. Als wenslijn ligt er natuurlijk altijd Lijn 666 Beek en Donk Otterweg - Eindhoven Station en dat rechtstreeks als sneldienst zonder tussenstops :lol: 1x per uur in het weekend is wel voldoende, zo gierig ben ik ook niet, zou eventueel nog wel genoegen nemen met een belbus mits ik wel een half uur van tevoren kan bellen en niet uur ;)
Plan-V444 schreef:In Gemert komen overdag gewoon 2x per uur bussen richting Uden dus kun je gewoon overstappen op 25, anders moet die helemaal via Gemert omrijden.
Twee keer lijn 121 Eindhoven - Gemert - Uden vind ik een beetje overkill in het weekend eerlijk gezegd. Heel misschien zou het zaterdag overdag nog kunnen, maar op zondag denk ik niet. 121 zit overigens vaak wel aardig vol, maar in mijn optiek niet vol genoeg om een halfuursdienst te rechtvaardigen.

Ik wil nu eens gek gaan doen wat bediening van Laarbeek betreft. Mits Buurtbus Laarbeek blijft bestaan zou ik al bijna zeggen, hef de 21 buiten de spitsuren op, in ieder geval traject Gerwen - Beek en Donk, maar misschien zelfs Nuenen - Beek en Donk, Beek en Donk en Lieshout kan fietsen naar zijn "verre haltes", dat kunnen Gerwen en Nuenen ook. Als de keertijd in Nuenen te lang is, kan men wel doorrijden tot Gerwen.

Wat betreft Beek en Donk en Lieshout, Buurtbus Laarbeek geeft nu bij Bavaria vanuit Beek en Donk al aansluiting op de sneldiensten naar Eindhoven. Lieshout en Beek en Donk verliezen dan wel wat dekking, maar of dat ook veel reizigers scheelt, weet ik niet. Probleem wordt dan alleen zaterdag, dan rijdt de buurtbus niet. Dan zou lijn 122 de facultatieve route ook op zaterdag moeten rijden of Buurtbus Laarbeek zou op zaterdag moeten rijden. Als lijn 25 in het weekend wegvalt ben ik al bijna voor die laatste optie als je die vrijwilligers zo gek krijgt. Maar de voorwaarde is natuurlijk wel dat de buurtbus 2014 gaat overleven.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hainje »

Plan-V444 schreef:In Gemert komen overdag gewoon 2x per uur bussen richting Uden dus kun je gewoon overstappen op 25, anders moet die helemaal via Gemert omrijden.
Bedenk wel dat hierdoor de mensen in Handel, Boekel en Erp geen verbinding meer hebben naar Veghel, wat een redelijk belangrijk knooppunt is voor reizigers richting Den Bosch. Sterker, Handel en Erp hebben met deze maatregel helemaal geen busverbinding meer. Alleen wat buurtbusjes, maar dat gaat nooit voldoende capaciteit bieden.
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Hainje schreef:
Plan-V444 schreef:In Gemert komen overdag gewoon 2x per uur bussen richting Uden dus kun je gewoon overstappen op 25, anders moet die helemaal via Gemert omrijden.
Bedenk wel dat hierdoor de mensen in Handel, Boekel en Erp geen verbinding meer hebben naar Veghel, wat een redelijk belangrijk knooppunt is voor reizigers richting Den Bosch. Sterker, Handel en Erp hebben met deze maatregel helemaal geen busverbinding meer. Alleen wat buurtbusjes, maar dat gaat nooit voldoende capaciteit bieden.
Dat gaat helaas voor wel meer dorpen in de provincie straks gelden. Het SRE-gebied houdt op bij Gemert (goed, Handel hoort dan nog wel bij Gemert, maar Huize Padua al bij Boekel), dus daar moet de provincie aan zet zijn. De 121 om laten rijden via Handel en Boekel is echt geen optie, hoe zuur het ook is. Dat kost teveel rijtijd en maakt de rit bovendien onbetrouwbaarder, er wordt regelmatig wat gelost in vooral Handel wat voor oponthoud zorgt. Speciaal voor Handel en Huize Padua zijn er wel ooit een of twee extra haltes aan lijn 121 toegevoegd (voor fietsende mensen). De enige optie zou dan zijn om lijn 122 vanaf de Eendracht door te trekken naar Handel en eventueel naar Boekel.

Ik denk dat de provincie iets doet met Veghel - Gemert (alleen een spitsbus is vereist) en dat Gemert - Helmond bij het SRE zal komen te liggen.

EDIT: als je toch lijn 25 helemaal naar Helmond laat gaan, dan zou ik Gemert niet overslaan. Gemert genereert ook daar de meeste reizigers. Echter zou je lijn 25 wel de oude stoomtramroute kunnen laten rijden, namelijk van Gemert rechtstreeks naar Erp, dat gaat in Gemert via de Coxse Hoeve (of hoe dat ook heet). Vroeger ging de bus dan bij het Ridderplein rechtdoor naar Haageijk en niet rechtsaf richting Sint Gerardusplein, maar tegenwoordig is dat geen optie meer. Echter zou de bus via het Gerardusplein en dan via de Sint Annastraat naar de rotonde van lijn 121 kunnen rijden en dan meteen linksaf of nog even rechtsaf en het Pastoor Poellplein meepikken. Dan zou de 122 via Handel en Huize Padua naar Boekel kunnen.
"Een touringcar is geen bus"
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

Hainje schreef: Bedenk wel dat hierdoor de mensen in Handel, Boekel en Erp geen verbinding meer hebben naar Veghel, wat een redelijk belangrijk knooppunt is voor reizigers richting Den Bosch. Sterker, Handel en Erp hebben met deze maatregel helemaal geen busverbinding meer. Alleen wat buurtbusjes, maar dat gaat nooit voldoende capaciteit bieden.
De Provincie heeft het gedeelte Gemert-Veghel in de nieuwe concessie gewoon besteld voor ma-vr overdag. Alleen in de avond en het weekend dreigt dit probleem.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hainje »

Je bedoelt de huidige route neem ik aan?
Het was ook vooral een reactie op Plan-V444 die deze dorpen over wilde slaan met zijn nieuwe lijn 25.
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 28 jan 2014, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Maar volgens mij ging dat plan ook uit van een doorgaande lijn Helmond - Veghel. Tenminste zover ik het kon zien op de kaart. Ik dacht dat in de nieuwe concessie lijn 25 alleen als spitslijn geëist was, maar misschien ben ik in de war met een ouder concept PVE. Goed om te horen ma-vr blijft bestaan. Ik hoop dat men wel goed samenwerkt voor een overstap in Gemert en dat het geen puinhoop wordt zoals in Uden in de eerste jaren nadat de 21/121 geknipt werden (eerste jaar was nog goed, toen de "nieuwe 121" ging rijden werd het een ramp).
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:
Plan-V444 schreef:In Gemert komen overdag gewoon 2x per uur bussen richting Uden dus kun je gewoon overstappen op 25, anders moet die helemaal via Gemert omrijden.
Twee keer lijn 121 Eindhoven - Gemert - Uden vind ik een beetje overkill in het weekend eerlijk gezegd. Heel misschien zou het zaterdag overdag nog kunnen, maar op zondag denk ik niet. 121 zit overigens vaak wel aardig vol, maar in mijn optiek niet vol genoeg om een halfuursdienst te rechtvaardigen.

Ik wil nu eens gek gaan doen wat bediening van Laarbeek betreft. Mits Buurtbus Laarbeek blijft bestaan zou ik al bijna zeggen, hef de 21 buiten de spitsuren op, in ieder geval traject Gerwen - Beek en Donk, maar misschien zelfs Nuenen - Beek en Donk, Beek en Donk en Lieshout kan fietsen naar zijn "verre haltes", dat kunnen Gerwen en Nuenen ook. Als de keertijd in Nuenen te lang is, kan men wel doorrijden tot Gerwen.

Wat betreft Beek en Donk en Lieshout, Buurtbus Laarbeek geeft nu bij Bavaria vanuit Beek en Donk al aansluiting op de sneldiensten naar Eindhoven. Lieshout en Beek en Donk verliezen dan wel wat dekking, maar of dat ook veel reizigers scheelt, weet ik niet. Probleem wordt dan alleen zaterdag, dan rijdt de buurtbus niet. Dan zou lijn 122 de facultatieve route ook op zaterdag moeten rijden of Buurtbus Laarbeek zou op zaterdag moeten rijden. Als lijn 25 in het weekend wegvalt ben ik al bijna voor die laatste optie als je die vrijwilligers zo gek krijgt. Maar de voorwaarde is natuurlijk wel dat de buurtbus 2014 gaat overleven.
Heb op Basis van jouw ideeën een kaartje gemaakt. Heb er ook lijntaxi's aan toegevoegd zodat Laarbeek niet het Taxbussysteem gaat krijgen en Mariahout ook 's avonds bediening heeft.
Afbeelding
Lijn 122 gaat via de HOV-Baan om het wegvallen van lijn 21 te compenseren,deze wordt in de avond en het weekend helemaal uitgespaard. Gerwen komt in de dalroute,op zaterdag wordt die route ook gereden.
Lijn 22 blijft zijn huidige frequentie houden,alleen de aansluitingen op de s1900 in Helmond worden verbeterd. 1e rit op zaterdag gaat voor 08:00 vertrekken uit Helmond.
Lijn 21 gaat alleen in de brede spitsuren rijden.
Lijn 25 behoud zijn huidige route tot Gemert en frequenties als het keertechnisch uitkomt wordt er op Zaterdag doorgereden naar Handel/Huize Padua.
Belbussen :
Lijn 521 gaat rijden als de buurtbus niet rijdt en rijdt (bij vraag) vanaf Beek en Donk via Mariahout naar Nuenen Busstation.
Lijn 522 gaat 's avonds en op zondag rijden en neemt eventueel Aarle-Rixtel mee,lokaal vervoer in Helmond wordt gewoon toegestaan.
Lijn 552 komt er op vraag vanuit het industrieterrein en Dierenrijk om een busverbinding. Ik geloof er zelf niet zo in dus wordt het een belbus,eventuele rendabele ritten rond park openingstijden worden gereden met een groter(e) bus.

Eisen aan belbussen :
Ovchipkaart is gewoon geldig.
1 of 2 uur van tevoren reserveren, via een ruim bereikbaar telefoonnummer. Indien mogelijk ook de optie om via een App de bus te reserveren invoeren.
(Taxi)Busjes hebben aan de voorkant en achterkant een duidelijk zichtbaar geplastificeerd lijnnummer. Het logo van de vervoerder moet door middel van een sticker zichtbaar zijn.
Het voertuig heeft airco en een goed werkende verwarming.
Laatst gewijzigd door Mr-W op wo 29 jan 2014, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door fogeltje »

Interessant plan. Ik weet niet of de route door Gerwen teveel tijd gaat kosten. Mogelijk verkorte route door Gerwen (alleen de halte Kruispunt meenemen die wel verplaatst moet worden, dus vanaf Eindhoven de weg voor de bussluis naar links, kruispunt rechts en via bussluis weer terug de weg op).

Hou er ook rekening mee dat een buurtbus niet over die sluis heen kan, maar dat zou geen probleem moeten zijn want je kunt dus gewoon die andere weg pakken.

Wat belbussen betreft: 2 uur van te voren bellen zal niet werken, dan belt niemand. Ik vind 1 uur persoonlijk al op het randje. En er zou iets geregeld moeten worden voor treinaansluitingen. Het is immers voor beide partijen zuur als Fogeltje een bus reserveert maar deze niet haalt omdat de andere bus/trein vertraging heeft. Fogeltje boos twee uur wachten (een uur van te voren bellen lukt voor de volgende immers al niet meer), en vervoerder heeft een lege bus laten rijden.

Wat betreft HOV-baan, als het eenmaal helemaal af is (en doorgetrokken naar station) dan zou dat best de standaardroute voor lijn 121 en 122 kunnen worden. Ik heb twee weken terug weer eens gemerkt hoe vervelend de huidige route kan zijn zodra je de busbaan van de A270 af bent. Route via de HOV-baan zou het sneller maar vooral betrouwbaarder kunnen maken en volgens mij is het prijsverschil minimaal. Alleen heb je dan in Nuenen nog een heel kort stuk Europalaan tussen busbaan en busstation. Op dat stuk kan ook redelijk wat vertraging opgelopen worden (dat merkte ik vroeger altijd in de oude 21 in de ochtendspits die bij het kruispunt linksaf richting de Vallestap moest).

Zelf denk ik dat keren in Handel erg lastig wordt. Er liggen daar niet zoveel rotondes (alleen bij Time-out volgens mij). Een lus zou wel mogelijk zijn. Vanaf Eendracht naar Handel, linksaf, richting de weg van de 121, terugrijden en net voor tankstation linksaf en terug naar Eendracht. Maar zeker met een route door Gerwen zal dit teveel tijd kosten vrees ik. Kijkend naar vraaggericht vervoer zou het geld beter besteed zijn om Gemert-oost weer beter te gaan bedienen, hoe zeer ik ook een hekel heb aan Gemert boven alles.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:Interessant plan. Ik weet niet of de route door Gerwen teveel tijd gaat kosten. Mogelijk verkorte route door Gerwen (alleen de halte Kruispunt meenemen die wel verplaatst moet worden, dus vanaf Eindhoven de weg voor de bussluis naar links, kruispunt rechts en via bussluis weer terug de weg op).

Hou er ook rekening mee dat een buurtbus niet over die sluis heen kan, maar dat zou geen probleem moeten zijn want je kunt dus gewoon die andere weg pakken.
Gerwen krijgt helemaal geen buurtbus,alleen een belbus maar die gaat inderdaad via de andere weg. Route door Gerwen kost ongeveer 3 minuten.Heb nog de huidige Hermes nummering gebruikt omdat die duidelijker is,belbussen hadden vroeger namelijk altijd een 5xx lijnnumer.
fogeltje schreef:Wat belbussen betreft: 2 uur van te voren bellen zal niet werken, dan belt niemand. Ik vind 1 uur persoonlijk al op het randje. En er zou iets geregeld moeten worden voor treinaansluitingen. Het is immers voor beide partijen zuur als Fogeltje een bus reserveert maar deze niet haalt omdat de andere bus/trein vertraging heeft. Fogeltje boos twee uur wachten (een uur van te voren bellen lukt voor de volgende immers al niet meer), en vervoerder heeft een lege bus laten rijden.
Dat is inderdaad een probleem,en weet ik nog niet direct een oplossing voor,vraag me ook af hoe ze dat in andere delen van Nederland oplossen. Vind zelf dat het bellen 1 uur vooraf moet,neem aan dat voor mijn belbusplan een taxibedrijf uit Nuenen wordt ingeschakeld.Alleen lijn 552 kan last krijgen van pieken rond sluitingstijd van Dierenrijk maar dan zet het bedrijf maar extra busjes of een Touringcar in.
fogeltje schreef:Wat betreft HOV-baan, als het eenmaal helemaal af is (en doorgetrokken naar station) dan zou dat best de standaardroute voor lijn 121 en 122 kunnen worden. Ik heb twee weken terug weer eens gemerkt hoe vervelend de huidige route kan zijn zodra je de busbaan van de A270 af bent. Route via de HOV-baan zou het sneller maar vooral betrouwbaarder kunnen maken en volgens mij is het prijsverschil minimaal. Alleen heb je dan in Nuenen nog een heel kort stuk Europalaan tussen busbaan en busstation. Op dat stuk kan ook redelijk wat vertraging opgelopen worden (dat merkte ik vroeger altijd in de oude 21 in de ochtendspits die bij het kruispunt linksaf richting de Vallestap moest).
Ik vind het prima als lijn 121 ook via de HOV baan gaat rijden mits lijn 22 ook op die baan blijft,alleen lijn 6 over de A270 is voldoende. Volgens mij wordt de Europalaan in Nuenen een Verkeersplein dus denk dat de doorstroming daar ook verbeterd.Eventueel kan lijn 121 ook nog haltes overslaan dus alleen stoppen bij Summa College Sterrelaan,Winkelcentrum Woensel,Catherinaziekenhuis, Looierstraat.
fogeltje schreef: Zelf denk ik dat keren in Handel erg lastig wordt. Er liggen daar niet zoveel rotondes (alleen bij Time-out volgens mij). Een lus zou wel mogelijk zijn. Vanaf Eendracht naar Handel, linksaf, richting de weg van de 121, terugrijden en net voor tankstation linksaf en terug naar Eendracht. Maar zeker met een route door Gerwen zal dit teveel tijd kosten vrees ik. Kijkend naar vraaggericht vervoer zou het geld beter besteed zijn om Gemert-oost weer beter te gaan bedienen, hoe zeer ik ook een hekel heb aan Gemert boven alles.
Heb het over SRE lijn 25. Maandag-Vrijdag doet lijn 25 41/46 minuten over het stuk Helmond-Gemert.
Op zaterdag doet hij er 33/39 minuten over.Betekend dat je op Zaterdag 15 minuten over hebt en je dus op en neer naar Handel kunt rijden.Wat betreft keren dacht ik aan het Mariahofke ter hoogte van halte Café van Eldonk,als dat niet kan zou ik doorrijden tot Huize Padua en daar op het terrein keren.
Lijn 122 doorrijden naar Handel of Boekel ben ik geen voorstander van omdat er op de laatste ritten dan BOA's ingezet moeten worden vanwege uitgaanspubliek naar de Time-out en 1x per uur een bus is voldoende.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door fogeltje »

Handel en Boekel had ik verkeerd gelezen, sorry. Het beste alternatief zou denk ik toch Boekel zijn mits de tijd het toe laat. Of je goed kunt keren in Handel of bij Huize Padua, daar blijf ik bij twijfelen, maar ik kom er niet zo vaak, dus goed beoordelen kan ik het niet. Keren bij Huize Padua "op het terrein" zal niet mogen, daar wacht de GGZ denk ik niet op, het is wel hun terrein (ervan uitgaande dat je dat met het "het terrein" bedoelt).

Wat betreft de belbus had ik het niet goed gezien in Gerwen.

Wat betreft het verkeersplein, dat kan uitkomst bieden. Vroeger (toen de 21 nog via de Vallestap reed) was dat kruispunt in de ochtendspits in ieder geval altijd een ramp. De bus stond toen makkelijk vijf minuten stil. Maar dat lag er ten dele aan dat kruisend verkeer tegelijk groen krijgt (en linksaf dus alsnog moest wachten, waardoor alles erachter ook stil blijft staan. In Beek en Donk heeft lijn 121 ri Gemert hetzelfde probleem op de brug).
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:Handel en Boekel had ik verkeerd gelezen, sorry. Het beste alternatief zou denk ik toch Boekel zijn mits de tijd het toe laat. Of je goed kunt keren in Handel of bij Huize Padua, daar blijf ik bij twijfelen, maar ik kom er niet zo vaak, dus goed beoordelen kan ik het niet. Keren bij Huize Padua "op het terrein" zal niet mogen, daar wacht de GGZ denk ik niet op, het is wel hun terrein (ervan uitgaande dat je dat met het "het terrein" bedoelt).
Ik bedoelde inderdaad de GGZ,Kan me ergens wel voorstellen dat het niet mag,al keert lijn 458 nu ook op het terrein van Providentia,en nu zelfs nog verder het terrein op vanwege een omleiding.Er zit natuurlijk een verschil tussen een buurtbusje dat omdraait en een 12 meter lange streekbus.Misschien kan MrEmiel er iets zinning zeggen over de keermogelijkheden in Handel en/of Huize Padua. Ik ben voor het laatst in die hoek geweest in de BBA tijd.De Enkele keer dat ik naar Veghel ging waren lijn 152 en trein makkelijker en sneller dan lijn 25.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Ederveen »

Ook maar eens voor de gein een lijnenkaart gemaakt van Eindhoven en directe omgeving, in hoe het misschien in de verre toekomst zou kunnen zijn, met de aanleg van alle geplande HOV-assen, en Eindhoven Airport geopend als IC-station. Uitleg over de veelal stadslijnen staat onder de afbeelding:
Afbeelding
Eerst de HOV-lijnen:
400 Ingekort tot het nieuwe station Airport, met huidig rijschema. Stopt niet bij tussenliggende haltes.
401 Geen wijziging in route, dalfrequentie kan omlaag naar 4x per uur.
402 De situatie te Veldhoven-west loopt nog tegen enkele onzekerheden aan, dus de busbaan over die groenstrook is echter uit gemak zo ingetekend.
403 Nieuwe lijn tussen Eindhoven CS, Woensel, station Airport, Airport, Meerhoven, Veldhoven City Centrum, en Zuid (het voorziene OV-knooppunt bij het MMC), rijdt door als lijn 407.
404 Niet ingetekend (vergeten), kan als versterkingslijn dienen van 406 tussen CS en Sterrenlaan. Via nieuwe busbaan of via MMC Eindhoven.
406 De verbinding Station Eindhoven - Woensel - Nuenen
407 CS - Centrum - Aalsterweg - HTC - Veldhoven Zuid -> verder als lijn 403
410 CS - Centrum - Geldropseweg - Geldrop (- Mierlo?). Afhankelijk of HOV tot Geldrop of naar Mierlo wordt aangelegd
411 CS - Woensel - Ekkersrijt (Meubelplein of door naar Ekkersrijt/Kanaalstraat als overstappunt met 9,11 en nieuwe lijn 56)
470 CS - Centrum - Aalsterweg - Aalst - Valkenswaard

En de regionale HOV-lijnen:
352 Eindhoven - Son - Sint Oedenrode (via A50) - Veghel - Uden - Oss
356 Eindhoven - Son - Sint Oedenrode - Veghel - Schijndel - 's-Hertogenbosch

Reguliere stadslijnen:
De intentie is de HOV-lijnen een snel, doorstromend karakter te laten hebben terwijl de 'normale' stadslijnen meer een ontsluitend karakter gaan hebben, en zo min mogelijk parallel aan de HOV-lijnen rijden.

1 CS - Boschdijk - Achtse Barrier. Een behoorlijke wijziging. Het grootste deel van de huidige route gaan door 403 en 411 gereden worden, maar op deze manier behouden Achtse Barrier Noord en West nog steeds een sneller verbinding met het centraal station. Rijdt na Achtse Barrier verder als lijn 3
2 CS - Rapenland - Woensel - De Tempel - Blixembosch Oost. Geen wijzigingen. Situatie Woenselse Markt alleen niet zeker.
3 CS - MMC - Generalenbuurt - Woensel - Woenselse Heide - Blixembosch - Achtse Barrier. Wijziging eindpunt naar Achtse Barrier Rijssellaan, rijdt van daar verder als lijn 1. Route over Diamantring (Blixembosch west) vervalt.
4 CS - MMC - Eckart - Heesterakker. Geen wijzigingen
5 CS - Doornakkers - 't Hofke. Routewijziging in Doornakkers-Oost t.b.v. de nieuwbouw Tongelresche Akkers
55 CS - 't Hofke. Geen wijziginen
6 CS - Nuenen Oost. Geen wijzigingen
7 CS - Stratum - Genneper Parken - Aalst - Waalre - Veldhoven Zuid. Route door Ekenrooi vervalt, neemt route van lijn 17 over tussen Stratum en Aalst.
8 CS - Kloosterdreef - Berlagelaan - Oude Bosschebaan - Acht. Oude route over Berlagelaan hersteld (persoonlijk nooit begrepen waarom de bus daar is verdwenen), en rijdt ook langs station Airport.
9 CS - Woensel - Tempellaan - Son - Breugel. Rechtstreekser dan de huidige lijn 9, mogelijkheid om met kleinere bussen uit te voeren (?)
10 CS - Burghplan - Geldrop Noord - Coevering, lijnvoering in Geldrop afhankelijk van lijn 410.
11 CS - Woensel - Tempellaan - Son - Gentiaan. Zie lijn 9.
12 CS - Heezerweg - Gijzenrooi. Geen wijzigingen
13 vervalt
14 wordt spitslijn. Gaat rijden via Karel de Grootelaan - Limburglaan. Een soort herinvoering van lijn 114
15 Neemt de route door Strijp van 14 over, en de route van Kastelenplein naar Veldhoven Zuid van lijn 19
16 Gaat in Strijp via Zeelsterstraat - Trudoplein rijden.
17 vervalt
18 Gaat in Strijp via Halvemaanstraat rijden.
19 Neemt route Kastelenplein - Koningshof over van lijn 15. Rijdt doordeweeks om en om tot Genderbeemd of verder naar Veldhoven.
20,24 niet echt mee bezig gehouden, afhankelijk van situatie 410
21,22 in de daluren eindpunt bij Nuenen Busstation, in de spits verder over HOV-baan
121,122 geen wijzigingen
44 routewijziging van 144: Rijdt niet meer via Best maar via station Airport, en rechtstreeks naar Oirschot over Oirschotsedijk.
45 wijziging van 103 en 145: Airport Station - Best - Legerplaats - Airport - Park Forum - Veldhoven Heikant - City Centrum - Zuid.
56 Vervangt 156 en 157, rijdt t/m Sint Oedenrode.
71,72. Overstap te Valkenswaard op 470.

Rest van de streeklijnen heb ik me niet echt over gebogen of blijven nagenoeg ongewijzigd, zij het met een omnummering...
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Mr-W »

Ederveen schreef: Eerst de HOV-lijnen:
400 Ingekort tot het nieuwe station Airport, met huidig rijschema. Stopt niet bij tussenliggende haltes.
401 Geen wijziging in route, dalfrequentie kan omlaag naar 4x per uur.
402 De situatie te Veldhoven-west loopt nog tegen enkele onzekerheden aan, dus de busbaan over die groenstrook is echter uit gemak zo ingetekend.
403 Nieuwe lijn tussen Eindhoven CS, Woensel, station Airport, Airport, Meerhoven, Veldhoven City Centrum, en Zuid (het voorziene OV-knooppunt bij het MMC), rijdt door als lijn 407.
401 terug naar 4x per uur heb ik mijn twijfels over omdat er met 6x per uur wel eens gelede bussen zijn die reizigers moeten laten staan.Al kan een gedeelte van de reiziger overstappen naar 403 om zo sneller bij het station te zijn.400 zou ik helemaal laten verdwijnen,voor die ene halte die de bus overslaat is hij niet de moeite en budget kan beter gebruikt worden voor frequentieverhoging op 403.
Ederveen schreef:404 Niet ingetekend (vergeten), kan als versterkingslijn dienen van 406 tussen CS en Sterrenlaan. Via nieuwe busbaan of via MMC Eindhoven.
406 De verbinding Station Eindhoven - Woensel - Nuenen
407 CS - Centrum - Aalsterweg - HTC - Veldhoven Zuid -> verder als lijn 403
410 CS - Centrum - Geldropseweg - Geldrop (- Mierlo?). Afhankelijk of HOV tot Geldrop of naar Mierlo wordt aangelegd
411 CS - Woensel - Ekkersrijt (Meubelplein of door naar Ekkersrijt/Kanaalstraat als overstappunt met 9,11 en nieuwe lijn 56)
470 CS - Centrum - Aalsterweg - Aalst - Valkenswaard
HOV door naar Mierlo via die route is niet wenselijk bovendien moet Lijn 24 ervoor opgeofferd worden want het stuk Mierlo-Helmond heeft niet zo heel veel reiziger. 407 zou ik via de Antoon Coolenlaan laten rijden,maar de gemeente heeft anders beslist dus route is een logisch gevolg. Lijn (4)10 tot Geldrop ben ik groot voorstander van,veel reizigers moeten onnodig lang in de bus zitten via Burghplan.
Ederveen schreef: En de regionale HOV-lijnen:
352 Eindhoven - Son - Sint Oedenrode (via A50) - Veghel - Uden - Oss
356 Eindhoven - Son - Sint Oedenrode - Veghel - Schijndel - 's-Hertogenbosch
356 lijkt me beter dat hij gewoon Veghel-Schijndel-'s-Hertogenbosch gaat rijden traject Sint-Oedenrode-Den Bosch zou ik met de huidige 155/156 bedienen.
Ederveen schreef: 10 CS - Burghplan - Geldrop Noord - Coevering, lijnvoering in Geldrop afhankelijk van lijn 410.
12 CS - Heezerweg - Gijzenrooi. Geen wijzigingen
Deze lijnen zou ik aan elkaar koppelen in Eindhoven,En het stuk in Geldrop-Noord gewoon door lijn 24 laten bedienen,voor lokaal verkeer in Geldrop is er de buurtbus.[/quote]
Ederveen schreef: 20,24 niet echt mee bezig gehouden, afhankelijk van situatie 410
21,22 in de daluren eindpunt bij Nuenen Busstation, in de spits verder over HOV-baan
121,122 geen wijzigingen
56 Vervangt 156 en 157, rijdt t/m Sint Oedenrode.
71,72. Overstap te Valkenswaard op 470.
Streeklijnen laten eindigen op HOV-punt ben ik geen fan van iedere overstap jaagt namelijk mensen weg. Lijn 156/157 knippen vind ik niet verstandig vanwege hetzelfde punt. Vind het ook opvallend dat je veel aparte HOV-Buslijnen introduceert die gereden moeten worden met duurder materieel, SRE moet bezuinigingen dus op de HOV lijnen kan er gemakkelijk met de huidige buslijnen en materieel gereden worden ( Vooral bij de HOV assen naar Nuenen-Valkenswaard en eventueel Geldrop)
Het plan voor de stadslijnen vind ik zeer geslaagd :pos:
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Hainje »

Ederveen schreef:*blaat*
Wauw, dit is luchtfietserij voor op zijn vroegst 2030, laten we het realistisch houden door routevarianten te bedenken die vanaf de nieuwe concessieperiode in te voeren zijn.
🍉
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Ederveen »

Mr-W schreef:401 terug naar 4x per uur heb ik mijn twijfels over omdat er met 6x per uur wel eens gelede bussen zijn die reizigers moeten laten staan.Al kan een gedeelte van de reiziger overstappen naar 403 om zo sneller bij het station te zijn.400 zou ik helemaal laten verdwijnen,voor die ene halte die de bus overslaat is hij niet de moeite en budget kan beter gebruikt worden voor frequentieverhoging op 403.
Er wordt uitgegaan van dat Ehv Airport een IC-station is, de vliegtuigreizigers zullen minder aangewezen zijn op lijn 401 omdat 403 (en met evt. dus 400 als pendel) ze sneller bij het station brengt, vandaar de frequentieverlaging.
Mr-W schreef:HOV door naar Mierlo via die route is niet wenselijk bovendien moet Lijn 24 ervoor opgeofferd worden want het stuk Mierlo-Helmond heeft niet zo heel veel reiziger. 407 zou ik via de Antoon Coolenlaan laten rijden,maar de gemeente heeft anders beslist dus route is een logisch gevolg. Lijn (4)10 tot Geldrop ben ik groot voorstander van,veel reizigers moeten onnodig lang in de bus zitten via Burghplan.
Het ene HOV-plan gaat uit van een lijn naar Geldrop met doorstroomas naar Mierlo en bij het ander wordt ook Mierlo aangedaan door de HOV. Hier is dan ook de lijnvoering van 20/24 van afhankelijk, dus daarom heb ik me hier niet teveel aan gewaagd.
Mr-W schreef:356 lijkt me beter dat hij gewoon Veghel-Schijndel-'s-Hertogenbosch gaat rijden traject Sint-Oedenrode-Den Bosch zou ik met de huidige 155/156 bedienen.

Kan ook natuurlijk. Ik heb ergens een routevariant gezien met een lijn Den Bosch - Veghel - Ehv, maar gezien dit zo veranderlijk is als het weer...
Mr-W schreef:Deze lijnen zou ik aan elkaar koppelen in Eindhoven,En het stuk in Geldrop-Noord gewoon door lijn 24 laten bedienen,voor lokaal verkeer in Geldrop is er de buurtbus.
Is ook een optie.
Streeklijnen laten eindigen op HOV-punt ben ik geen fan van iedere overstap jaagt namelijk mensen weg. Lijn 156/157 knippen vind ik niet verstandig vanwege hetzelfde punt. Vind het ook opvallend dat je veel aparte HOV-Buslijnen introduceert die gereden moeten worden met duurder materieel, SRE moet bezuinigingen dus op de HOV lijnen kan er gemakkelijk met de huidige buslijnen en materieel gereden worden
Sommige lijnen zouden wel van de infra gebruik kunnen maken. 157 afschaffen/knippen is een logisch gevolg op de HOV over/langs de A50, gezien dat deze haltes krijgt ter hoogte van Son en Nijnsel.
Dit is natuurlijk ook toekomstmuziek dus hoe het dan met het budget gesteld is valt allemaal nog te bezien :)
Mr-W schreef:Het plan voor de stadslijnen vind ik zeer geslaagd
Danku!
Hainje schreef:
Ederveen schreef:*blaat*
Wauw, dit is luchtfietserij voor op zijn vroegst 2030, laten we het realistisch houden door routevarianten te bedenken die vanaf de nieuwe concessieperiode in te voeren zijn.
Het gaat ook uit van een situatie waar al de geplande HOV-verbindingen zijn aangelegd, wat ik er ook bij heb vermeld. Ergens in de toekomst, gezien 2020 wel heel optimistisch is geworden... Het topictitel is voor 'vanaf 2017', wat niet automatisch betekent dat er routevarianten moeten worden bedacht die dan gelijk kunnen worden ingevoerd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12816
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Hainje »

Ederveen schreef:Het gaat ook uit van een situatie waar al de geplande HOV-verbindingen zijn aangelegd, wat ik er ook bij heb vermeld. Ergens in de toekomst, gezien 2020 wel heel optimistisch is geworden... Het topictitel is voor 'vanaf 2017', wat niet automatisch betekent dat er routevarianten moeten worden bedacht die dan gelijk kunnen worden ingevoerd.
M.i. betekent 'vanaf 2017' dat het routevarianten zijn die realistisch zijn voor komende concessieperiode. Voorstellen die het SRE bij wijze van spreken kan copy/pasten in het Programma van Eisen. Dat was in ieder geval wel mijn idee achter dit topic bij het verzoek tot afsplitsen uit het SRE 2014 topic. Weet niet hoe fogeltje dit ziet? Maar wat mij betreft komen hier alleen voorstellen die op relatief korte termijn (lees: 5 jaar max.) ook uitvoerbaar zijn.
🍉
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door fogeltje »

Mijn insteek was het te brainstormen voor een lijnennet voor aanvang van de nieuwe concessie (en ik dacht dat de huidige concessie in december 2016 afloopt, vandaar "vanaf 2017", of heb ik me een jaar vergist?). Maar op zich maakt het mij niet zo veel uit. Als we veel gaan brainstormen over 2020 en later dan is het misschien handig daar ook een apart topic voor te maken omdat anders meerdere dingen naast elkaar gaan lopen.
"Een touringcar is geen bus"
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Ederveen »

Mijn excuses dan voor het met de voeten treden van de juiste intentie. Dat was niet mijn bedoeling.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door huibf »

Het is leuk om te zien wat iedereen voor leuke ideeen heeft. Er zitten best eel leuke dingen tussen, ik vraag me af het wel haalbaar en realistisch is.
Het lijnennet van Eindhoven is best goed uitgedacht. Zomaar de boel overhoop gooien is denk ik vragen om problemen.
Ik ga er zelf vooralsnog vanuit de de stadsdienst grotendeels gehandhaafd blijft. M.u.v. lijn 13 lijn 9 en 11 in Son en Breugel.
Ik zie wel heil in sneldienst vanuit de wijken in de ochtend, en smiddags weer terug. Het is dan onoverkomelijk dat er in diezelfde richting geen ov is tussen Ekkersrijt en Son/Breugel.
Heel kort gezegt in de ochtend alle ritten gewoon als 9 en 11 naar Son en Breugel en alle ritten supersnel als 119 terug naar NS. Geheel via Kennedylaan.
In de middag andersom. Alle ritten heel snel naar Son en Breugel en als 9 en 11 terug.
de periode is 6.00 tm 8.30 en 16.30 en 19.00 uur.
de tussenritten naar Station - Ekkersrijt blijven overigens gewoon bestaan.
.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door fogeltje »

Ederveen schreef:Mijn excuses dan voor het met de voeten treden van de juiste intentie. Dat was niet mijn bedoeling.
Mij maakt het dus niet zoveel uit hoor. Hoe meer ideeën naar boven komen, hoe beter.
"Een touringcar is geen bus"
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Ederveen »

huibf schreef:Het is leuk om te zien wat iedereen voor leuke ideeen heeft. Er zitten best eel leuke dingen tussen, ik vraag me af het wel haalbaar en realistisch is.
Het lijnennet van Eindhoven is best goed uitgedacht. Zomaar de boel overhoop gooien is denk ik vragen om problemen.
Ik ga er zelf vooralsnog vanuit de de stadsdienst grotendeels gehandhaafd blijft. M.u.v. lijn 13 lijn 9 en 11 in Son en Breugel.
Ik zie wel heil in sneldienst vanuit de wijken in de ochtend, en smiddags weer terug. Het is dan onoverkomelijk dat er in diezelfde richting geen ov is tussen Ekkersrijt en Son/Breugel.
Heel kort gezegt in de ochtend alle ritten gewoon als 9 en 11 naar Son en Breugel en alle ritten supersnel als 119 terug naar NS. Geheel via Kennedylaan.
In de middag andersom. Alle ritten heel snel naar Son en Breugel en als 9 en 11 terug.
de periode is 6.00 tm 8.30 en 16.30 en 19.00 uur.
de tussenritten naar Station - Ekkersrijt blijven overigens gewoon bestaan.
.
Dat er dan geen OV tussen Ekkersrijt en Son en Breugel is is niet echt een probleem. De meeste mensen die in Son en Breugel opstappen hoeven niet op Ekkersrijt te zijn en stappen op z'n vroegst uit bij Winkelcentrum Woensel. Anderszijds zijn de meeste mensen die op Ekkersrijt of het Science Park werken (en daarvoor de bus pakken) forenzen vanuit de richting Eindhoven. Er is misschien een handjevol mensen wat reist tussen Ekkersrijt en Son en Breugel. Maar misschien heb ik ergens een complete reizigersstroom over het hoofd gezien, dat kan natuurlijk.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door fogeltje »

Toevallig heb ik dat laatste gedaan omdat ik bij IKEA moest zijn. Op het moment dat ik ging was het snelste en goedkoopste overstap in Nuenen op de buurtbus naar Son en daar op lijn 9. Maar ik denk inderdaad niet dat dit heel veel gebeurt.
Laatst gewijzigd door Wubbo op vr 31 jan 2014, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door huibf »

Het zal best gebeuren, dat is ook een van de reden dat 9 en 11 nu zo rijden. Maar wie moet je dan tegemoet komen. De bulk of de enkele reiziger...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten