Bouw spoorbrug Hanzelijn kan beginnen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bouw spoorbrug Hanzelijn kan beginnen

Bericht door Geert »

Bouw spoorbrug Hanzelijn kan beginnen
maandag 17 maart 2008 | 03:22

ZWOLLE/HATTEM - De bouwers van de nieuwe spoorbrug over de IJssel voor de toekomstige Hanzelijn willen nog in mei beginnen met de aanleg. Dat is vier maanden eerder dan de oorspronkelijke planning, maar de aannemers vrezen dat ze anders de opleveringsdeadline van 2011 niet halen. Uitvoerder van de Hanzelijn, ProRail, verwacht aan de wens van de aannemers te kunnen voldoen, zo meldt een woordvoerder.

Het oprijden van het zand aan de Veluwse kant van de IJssel is al maanden bezig. Nabij de snelweg A28 heeft het talud inmiddels de gewenste hoogte. Daar begint in mei de bouw van het viaduct over de snelweg. Het viaduct moet in oktober 2009 klaar zijn.

Het talud nabij de Geldersedijk langs de IJssel in Hattem torent inmiddels hoog boven het landschap uit, maar volgens ProRail is het nog lang niet hoog genoeg. Drie à vier meter moet er nog bij, maar enige voorzichtigheid bij het oprijden is geboden.

Experts houden bijvoorbeeld nauwkeurig de grondwaterdruk onder de grote berg zand bij. Die druk mag niet te snel oplopen, anders bestaat het risico dat de huidige spoorbaan Zwolle-Amersfoort gaat verschuiven. In september van dit jaar moet de berg zand voldoende zijn ingeklonken om de bouw van de brug mogelijk te maken.

Vorige week zijn in de uiterwaarden van de IJssel voorbereidingen getroffen om te kunnen beginnen met de bouw van een nieuwe spoorbrug als onderdeel van de Hanzelijn. De werkzaamheden bestonden uit het verwijderen van struiken en bomen om ruimte te maken voor de nieuwe brug en het daarvoor benodigde bouwterrein.

Deze werkzaamheden zijn nu al uitgevoerd om te voorkomen dat vogels dit voorjaar gaan broeden op het toekomstig bouwterrein of de directe omgeving daarvan. Naar verwachting start bouwcombinatie Welling/Züblin/Donges omstreeks eind mei 2008 met het bouwen van de brug.

Direct aangrenzend aan het toekomstig bouwterrein is de begroeiing eveneens weggehaald. Daar is dat echter zodanig gebeurd dat de bomen en struiken weer opnieuw zullen uitlopen. Vogels en andere dieren reageren op de maatregelen door een andere broed- of schuilplaats te zoeken in het uitgestrekte gebied van de uiterwaarden. Op die manier wordt verstoring als gevolg van de bouwactiviteiten voorkomen.

De bruggenbouwers maken, als het een beetje meezit, half mei kwartier aan de Zwolse kant van de brug. Vervolgens beginnen ze met de aanleg van de veertien meter hoge betonnen pijlers in de uiterwaarden. De hoogte van veertien meter is nodig om de 150 meter lange overspanning op 'Rijnvaarthoogte', 9,20 meter boven het wateroppervlak, te krijgen.

Door de bouw van de nieuwe spoorlijn tussen Lelystad en Zwolle bedraagt vanaf december 2012 de reistijd per trein tussen beide steden slechts dertig minuten. Zodoende komen het noorden en noordoosten van Nederland in reistijd dichter bij de Randstad te liggen. Ook zorgt de Hanzelijn voor minder drukte op de Gooilijn en de Veluwelijn. Langs de Hanzelijn verrijzen nieuwe stations in Dronten en Kampen en wordt station Lelystad aangepast.

Bron: De Stentor
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Hoogstandje metersdiep onder het Drontermeer

Bericht door Geert »

Hoogstandje metersdiep onder het Drontermeer
20-03-2008 08:59 | Albert-Jan Regterschot

KAMPEN - Een technisch hoogstandje wordt de spoortunnel voor de Hanzelijn onder het Drontermeer. Vooral op de verankeringsmethode van het beton zijn de bouwers trots: er is zelfs patent op aangevraagd. „Over drie jaar rijdt hier de eerste testtrein.”

Het is zeker niet voor het eerst dat de bouwers van Ballast Nedam een spoortunnel construeren. Toch is het ook geen dagelijkse kost, zegt projectleider Jan Oldenkamp. Hij is namens het bedrijf verantwoordelijk voor de aanleg van dit deel van de Hanzelijn. Dat is het spoortraject dat vanaf 2013 Zwolle en Lelystad moet verbinden. Vooral de reistijd tussen het noorden en Amsterdam neemt door de aanleg aanmerkelijk af.

Nog dit jaar moet het belangrijkste deel van de constructie, de tunnelbak, in ruwbouw klaar zijn. Juist deze week zijn de bouwers op de helft. De werkzaamheden verplaatsen zich nu van de Dronterkant naar de Kamperoever. Aan beide zijden van het meer worden twee uiteinden van de constructie met een snelheid van 25 meter per week naar elkaar toe gebouwd. In het midden voorkomt een speciale damwand dat er water stroomt in het al gereedgekomen deel.

Grondankers
Hoewel de betonnen constructie van de tunnelbak een enorm gewicht heeft, is dat niet voldoende om de tunnel op zijn plaats te houden. De opwaartse druk van het grondwater zou binnen korte tijd de bodem omhoog brengen, zegt Oldenkamp. Vandaar dat speciale grondankers diep onder de tunnelbodem zijn aangebracht. Daarin schuilt een nieuwtje waarmee de bouwers driftig hebben geëxperimenteerd. Er is zelfs patent op aangevraagd. „Tot voor kort bestond zo’n anker uit losse delen, die één voor één in de grond werden geduwd, totdat een meterslange constructie ontstond. We hebben nu iets bedacht waardoor het anker in één keer geplaatst kan worden. Een lijmmethode zorgt voor de hechting aan de ondergrond.”

Voor de aanleg van de tunnel is een zandlichaam tot ver in het Drontermeer gelegd. Daardoor kunnen graafmachines, takels en andere voertuigen aan twee kanten de aan te leggen tunnelbak bereiken. Een blik over de rand van de bak leert dat de bouwers inmiddels een flinke diepte hebben bereikt: ruim 10 meter. Wapening steekt uit de betonnen tunnelvloer. Hier moet de tussenwand aan worden bevestigd. Die scheidt straks de twee sporen, de een richting het westen, de ander naar het oosten. Bij calamiteiten is het mogelijk om via deuren van de ene naar de andere tunnelbuis te komen.

Ballast Nedam werkt tot 2010 de ruwbouw van de tunnel af. Daarna storten andere aannemers zich op de afwerking. Zo moet één bedrijf alle rails leggen op het traject van Zwolle tot Lelystad. Welke aannemer dat wordt, is nog niet duidelijk. In de loop van dit jaar wordt dit onderdeel aanbesteed. Vast staat in ieder geval het moment waarop de tunnel wordt opgeleverd. Oldenkamp: „De eis is 1 januari 2013. Maar wij mikken op 12 december 2012. Precies: 12-12-12. Dat lijkt ons een mooie streefdatum.” De eerste trein zal overigens al eerder onder het Drontermeer doorgaan. Al over drie jaar, in de loop van 2011, verwacht ProRail de eerste bouw- en testtreinen over de Hanzelijn te kunnen laten rijden. Oldenkamp: „Dan starten uitgebreide tests, zodat de tunnel op de datum van oplevering ook echt gebruiksklaar is. Daarmee voorkom je problemen zoals elders met tunnels die te snel worden geopend.”

Veiligheid
Veiligheid speelt al vanaf de eerste voorbereidingen van de tunnelaanleg een grote rol, zegt ProRailwoordvoerster Sylvia Vrolijk. „Er zijn uitgebreide wettelijke voorschriften waaraan een spoortunnel moet voldoen.” Bovendien, aldus Oldenkamp, moet voorkomen worden dat water uit het Drontermeer tijdens en na de aanleg via de tunnel in de Flevopolder terechtkomt. „Daarom zijn dijken aangelegd rond de ingangen aan beide zijden. Deze zijn voorbereid op verwachte maximumstanden van het water in het jaar 2100.” Een aantal details wordt nog tijdens de bouw aangepast, bijvoorbeeld op verzoek van de brandweer. Vrolijk: „Zij bekijken hoe ze het snelst in de tunnel kunnen komen als dat nodig is. Er is om die reden bijvoorbeeld een opstelplaats van plek veranderd. Bovendien zijn de veiligheidseisen soms aan verandering onderhevig. We proberen wat dat betreft continue bij te blijven. Bij de oplevering is dit echt de modernste spoortunnel van Nederland.”

Bron: Reformatorisch Dagblad
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten