Reisje Oost-Europa #4: Terug naar Nederland via Tsjechië[27]

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Reisje Oost-Europa #4: Terug naar Nederland via Tsjechië[27]

Bericht door Cookie »

Het vorige verslag eindigde in Poprad, in dit deel ga ik weer terug naar Nederland. Mijn hostel in Poprad ligt aan de rand van de stad. Relatief ver van het centrum, maar een goede uitvalsbasis om een wandeling te maken. Zondagochtend ga ik de omgeving eens verkennen.

Afbeelding
Uitzicht onderweg op het Tatragebergte

Afbeelding
Nabij het hostel

Op aanraden van een andere hostelgast loop ik ook nog een andere kant op, waar je een erg mooi uitzicht zou hebben. Dit is inderdaad ook het geval :) .

Afbeelding
Uitzicht

Afbeelding
Slowaakse AKI

Na de wandeling pak ik mijn spullen in het hostel (ik mocht uitchecken wanneer ik wilde, hoefde me niet te haasten :) ) en loop ik naar het station. Aangezien ik redelijk op tijd op het station ben, drop ik mijn bagage nog even bij het bagagedepot (want ook hier geen kluisjes). Ik kijk nog wat rond op het station en loop daarna nog even naar het redelijk nabijgelegen centrum. Uiteindelijk ben ik niet echt kapot van Poprad. Weliswaar is de ligging prachtig, maar de stad zelf vind ik niet echt bijzonder. Ook kreeg ik de indruk dat het wat uitgestorven was (al was ik er wel op een zaterdagavond/zondag).

Afbeelding
Station Poprad Tatry. Net als in Zvolen stond in dit station het buffet leeg.

Afbeelding
Loc + rijtuigen op het station, het bovenleidingsportaal stond helaas wat in de weg

Afbeelding
Ook op het station heb je een geweldig uitzicht

Afbeelding
Oorlogsmonument nabij het station

Afbeelding
Het centrum van Poprad

Vanaf station Poprad ga ik verder naar Tsjechië, van waaruit ik maandagavond de CNL naar Nederland neem. Aangezien de reis naar Usti nad Labem mij in één stuk te lang is, overnacht ik in Ostrava. Het traject Poprad - Zilina schijnt erg mooi te zijn, daarom heb ik ervoor gekozen om dit met daglicht af te leggen (met de nachttrein ben ik hier ook langsgekomen, maar uiteraard toen niks van meegekregen). Ik pak de Rychlík naar Zilina, deze bestaat uit moderne rijtuigen. Ik neem plaats in een modern rijtuig met compartimenten. De trein is behoorlijk druk, bij binnenkomst zie ik verschillende mensen hun reserveringen bekijken. Ik begin te twijfelen of ik geen verplichte reservering had moeten maken, maar dit bleek bij de controle niet zo te zijn gelukkig. Buiten is helaas weinig te zien, het is behoorlijk mistig geworden :( . Ook geen foto's daardoor helaas van dit stuk...

In Zilina moet ik overstappen op de trein naar Ostrava. Aangezien ik een overstap van bijna een uur heb, loop ik nog even het centrum in. Het verrast me dat het winkelcentrum op zondag open is, daardoor kan ik nog even iets te eten te kopen. Als ik terugkom op het station, staat de trein al gereed. De trein bestaat uit zowel oudere als nieuwere rijtuigen. Ik neem plaats in een modern rijtuig achter het restauratierijtuig, aangezien ik die ook wel eens wil proberen. Het rijtuig waarin ik zit is volgens mij van hetzelfde type als tussen Cadca en Zilina (zie deel 2). Als ik de restauratiewagen inloop, ben ik de enige klant. De cappuccino smaakt er goed :) . Helaas heb ik mijn Tsjechische kronen van een vorige vakantie thuis laten liggen, maar betalen kan gelukkig ook in euro's.

Tijdens het verblijf in Poprad heb ik lastminute een couchsurfadres kunnen vinden in Ostrava. Helaas kan mijn host me niet direct bij aankomst oppikken op het station, maar dat geeft me de mogelijkheid om wat te eten op het station. Veel keuze is er helaas niet (je zou meer verwachten voor een station in een redelijk grote stad), dus wordt het een hamburger met patat. De omroep op het station ratelt overigens aardig door, er worden daarbij ook verschillende jingles gebruikt. Om een indruk te krijgen, zie dit filmpje dat ik vond op YouTube. Rond 19 uur is mijn host op het station en laat mij eerst de stad zien. Ostrava is een aardige stad, al vind ik het niet heel bijzonder. Naast het bekijken van de stad worden ook wat vrienden van de host worden bezocht en vervolgens een kroeg. De avond is zeer gezellig en geslaagd!

De volgende dag gaat de reis verder naar Usti nad Labem. oftewel Usti aan de Elbe. Ik wilde de CNL niet nemen vanaf Praag, omdat ik al meerdere hoofdsteden heb bezocht tijdens deze reis. Bovendien lijkt Praag me een stad die je niet even in één dag bekijkt, maar waar je iets meer tijd voor nodig hebt. Bij het loket van Ostrava krijg ik voor de reis naar Usti nad Labem twee kaartjes mee (Ostrava-Pardubice en Pardubice-Usti nad Labem), geen idee waarom dit niet op één kaartje kan. Bovendien moet ik niet overstappen in Pardubice, maar in Kolin. In de trein richting Kolin ga ik in een redelijk druk modern Slowaaks rijtuig zitten, volgens mij van hetzelfde type als ik tussen Zwardon en Cadca aantrof. De reis gaat door een heuvelachtig landschap, zeker niet saai :) . Helaas loopt de trein onderweg redelijk wat vertraging op (volgens mij door werkzaamheden), waardoor mijn aansluiting in Kolin gevaar loopt. Ik vraag de conductrice of de aansluiting vastgehouden kan worden, volgens haar zou het goedkomen met de aansluiting. Als later de vertraging nog verder oploopt komt ze terug en meldt dat de aansluiting nog steeds gehaald wordt. En inderdaad, in Kolin staat de aansluitende trein nog gereed. Helaas niet op het zelfde perron, dus ik moet wel snel een tunnel doorrennen.

De trein naar Usti nad Labem bestaat uit een modern stuurstandsrijtuig en 2 oudere rijtuigen. Ik neem plaats in een van de oudere rijtuigen. De stations langs de spoorlijn lijken nog niet gemoderniseerd te zijn :) . Het laatste deel van de reis verloopt langs de Elbe, met prachtige uitzichten.

Afbeelding
Station Nymburk hl.n. tussen Kolin en Usti nad Labem

De trein rijdt niet naar het hoofdstation van Usti nad Labem, maar naar Usti nad Labem zapad.

Afbeelding
De trein uit Kolin op Usti nad Labem zapad

Afbeelding
Op het station hangen diverse koersborden

De rit van Usti nad Labem zapad naar het hoofdstation van Usti nad Labem wordt gereden door een modern treinstel (een RegioPanter) met zelfs WiFi aan boord. Op het hoofdstation aangekomen ga ik eerst op zoek naar een kluisje om mijn bagage te droppen. Die vind ik daar ook, maar ze bestaan uit een ingewikkeld systeem dat ik niet snap. Met knoppen op de kluisdeur kan je een code instellen van 1 letter met 3 cijfers aan de voor- en achterzijde. Maar als ik de kluis wil sluiten (waarbij ik voor en achter dezelfde code heb ingesteld), lukt dit niet. Bij navraag bij een loket word ik doorverwezen naar perron 1, waar een bagageopslag zou zijn. Het kost wat moeite om deze te vinden, en vervolgens nog meer moeite om de medewerker daar uit te leggen dat ik mijn bagage wil stallen (deze spreekt wederom geen Engels). Maar uiteindelijk lukt het en ga ik de binnenstad in. Overigens hebben ze hier weer andere omroepjingles dan in Ostrava, deze zijn een stuk minder lang.

Ik heb slechts een paar uur in Usti nad Labem, maar de stad is dan ook niet zo groot. Tijdens mijn bezoek neem ik ook de kabelbaan naar de Větruše. Deze vertrekt vanuit het winkelcentrum en gaat over de Elbe heen. Vanaf het terrein rondom de Větruše heb je een uitzicht dat de moeite waard is :) .

Afbeelding
Gebouw in centrum

Afbeelding
Blik op de Elbe en een spoorbrug met trein vanaf het terrein rondom de Větruše

Afbeelding
Wat meer richting het centrum gekeken, rechts het station

Afbeelding
Větruše vanaf het dalstation van de kabelbaan gezien

Afbeelding
Deze kerktoren in Usti staat sinds een bombardement in 1945 enigszins scheef

Na wat spullen ingeslagen te hebben voor de reis naar Nederland, ga ik weer richting het station.

Afbeelding
De CNL wordt aangekondigd als EuroNight

Afbeelding
Bordje

De nachttrein vertrekt met een kleine vertraging. Ik heb een zitrijtuig geboekt, als ik thuisben kan ik immers toch wel bijslapen. Aan de CNL zijn ook nog enkele rijtuigen gekoppeld voor reizigers tot en met Berlin Ostbahnhof. Tot Dresden verloopt de route langs de Elbe, ondanks dat het donker is ziet het er mooi uit. De ramen van het rijtuig kunnen ook open :) . Op Berlin Ostbahnhof worden de zitrijtuigen afgekoppeld en worden we gekoppeld aan het gedeelte uit Warschau.

Afbeelding
Dresden Hbf

Afbeelding
Berlin Ostbahnhof

Met een kleine vertraging wordt de reis voortgezet naar Berlin Hbf. De trein rijdt een stuk dwars door de stad, erg mooi (en herkenbaar) om te zien. Na Berlin Hbf heb ik helaas geen coupé voor mezelf meer, maar zit deze op één plek na helemaal vol.

Afbeelding
Berlin Hbf I

Afbeelding
Berlin Hbf II

Als we al een tijdje zijn vertrokken uit Berlin Hbf, komen er geregeld mensen langslopen op zoek naar een zitplek. Dit vind ik vreemd, aangezien deze trein reserveringsplichtig is. Later is een groep met hulp van een conductrice op zoek naar een zitplek, ik meen uit het verhaal van de conductrice op te maken dat hun gereserveerde plekken niet aanwezig zijn in de trein. Aangezien er in onze coupé nog 1 plek vrij is, zit deze nu helemaal vol.

Helaas is de coupé vrij koud, op een bepaald moment trek ik er maar een jas bij aan. Dit is tijdens de reis helaas ook niet echt beter meer geworden, al slaat de verwarming soms wel kort aan. Op Hannover Hbf staat de trein ook weer even stil, hier wordt het gedeelte naar Kopenhagen afgekoppeld en een aantal rijtuigen uit Kopenhagen aangekoppeld. Door de kou heb ik helaas ook nauwelijks uit kunnen rusten, wel heb ik na Hannover Hbf nog even kort kunnen slapen. Volgende keer betaal ik toch liever wat extra voor een couchette.

Afbeelding
Trein tijdens locwissel in Emmerich

Afbeelding
Koersbordje

In Arnhem stap ik over op de (gelukkig wel warme) IC naar Ede-Wageningen, om vanuit daar de bus te pakken naar huis. Ik ben weer thuis, na een geslaagde week!

Gebruikte kaartjes laatste deel:
Afbeelding
Links de kaartjes voor het OV in Ostrava, in het midden het kaartje voor de kabelbaan, rechts de aan elkaar geniete kaartjes voor Ostrava - Usti nad Labem

Afbeelding
Treinkaartjes Usti nad Labem - Ede-Wageningen. Volgens de dienstregeling kwam de CNL een uur eerder aan dan op het kaartje staat, vermoedelijk omdat destijds bij het bestellen van het kaartje nog niet bekend was of het baanvak Hannover - Berlin dan weer bereden kon worden na het hoogwater.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Reisje Oost-Europa #4: Terug naar Nederland via Tsjechië

Bericht door Milco »

Je hebt er weer een mooie reis met mooie verslagen van gemaakt! *O* :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Reisje Oost-Europa #4: Terug naar Nederland via Tsjechië

Bericht door Michael »

Het waren zeer interessante en mooie verslagen om te bekijken en te lezen. :pos:
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Reisje Oost-Europa #4: Terug naar Nederland via Tsjechië

Bericht door Etienne »

Net zoals de verslagen van Timon91 mogen deze er ook zijn :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Reisje Oost-Europa #4: Terug naar Nederland via Tsjechië

Bericht door Timon91 »

Wederom een gave serie :D Ik heb ervan genoten ;) Die CNL-zitplaatsen heb ik ook geen hele goede ervaringen mee, al heb ik geen last gehad van kou binnen (in februari). Met zes personen van Praha naar Amsterdam in zo'n coupeetje zitten vond ik dan wel weer minder, vooral als de Duitsers 's nachts twee keer de kaartjes komen controleren :roll:
Mijn Flickr account.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Reisje Oost-Europa #4: Terug naar Nederland via Tsjechië

Bericht door julsteren »

_O_ _O_ _O_


*sprakeloos*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Reisje Oost-Europa #4: Terug naar Nederland via Tsjechië

Bericht door waldo79 »

Fraaie reportage, Cookie :top:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Reisje Oost-Europa #4: Terug naar Nederland via Tsjechië

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten