EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Hainje »

Frans F schreef:Je kijkt naar Vlieland-Terschelling i.p.v. Vlieland-Harlingen.
Nee?
Ik zie in dat pdf-je toch echt staan
Terschelling - Harlingen
Harlingen - Terschelling
Vlieland - Harlingen
Harlingen - Vlieland.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Suus »

Ik kijk naar de dienstregeling van Vlieland naar Harlingen en zie geen boot om 7:00.
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Frans F »

Tja, als je naar startpagina van de Doeksen-site gaat en rechtsboven de juiste verbinding selecteert krijg je toch echt 3 afvaarten. Inconsistente informatie dus.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Wubbo »

De vraag is of je deze veerpont kan vergelijken met een bus. Voor een busritje is altijd een alternatief (fietsen, je op laten halen, lopen, met de auto gaan, ...), voor de veerpont is geen enkel alternatief (ja, de traumahelikopter en een taxi voor 100 euro). Het is de enige manier om het eiland te verlaten.

Overigens hebben volgens mij ook Ameland en Schiermonnikoog tarieven voor eilanders. Ik weet niet hoe dat financieel geregeld is, maar ik kan me voorstellen dat de gemeente ook subsidieert. Sowieso bestaat een deel van het bootkaartje uit toeristenbelasting, dat betalen bewoners niet.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Frans F »

Wubbo schreef:De vraag is of je deze veerpont kan vergelijken met een bus. Voor een busritje is altijd een alternatief (fietsen, je op laten halen, lopen, met de auto gaan, ...), voor de veerpont is geen enkel alternatief (ja, de traumahelikopter en een taxi voor 100 euro). Het is de enige manier om het eiland te verlaten.
Ja, maar waarom kunnen mensen die dagelijks van Breskens naar
Vlissingen moeten dan wel het normale OV-tarief betalen? Hun enige alternatief is de tunnel en dat is gezien de enorme omweg en de tol nog veel duurder.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Wubbo »

Ik kan me voorstellen dat dat met het aandeel toeristen te maken heeft. Ik ken de cijfers niet maar kan me nauwelijks voorstellen dat het aandeel toeristen vs bewoners ergens zo scheef is als bij de veerdiensten naar de Wadden.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door ov'tje »

Frans F schreef:Tja, als je naar startpagina van de Doeksen-site gaat en rechtsboven de juiste verbinding selecteert krijg je toch echt 3 afvaarten. Inconsistente informatie dus.
klopt. Ze hadden het anders op moeten stellen. Die boot 's ochtends vroeg zal de sneldienst zijn die vanaf Vlieland via Terschelling naar Harlingen vaart.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Statler Rail »

Geert schreef:Ik vroeg me na het nieuws vanavond al af of er nu een concessie was voor het waddenvervoer, en die blijken er dus ook gewoon te zijn (onderhands gegund): http://www.centrumpp.nl/projecten/alle_ ... veren.aspx

Er is een concessie West (gegund aan Doeksen, Vlieland en Terschelling) en een concessie Oost (gegund aan Wagenborg, voor Ameland en Schiermonnikoog). Op de gelinkte pagina staan de gunningen en de PvE's. Wat ik zo lees is vooral de situatie zoals die al bestond overgenomen als minimumeis, al viel het me wel op dat beide rederijen informatie aan het NDOV (databank) moeten leveren en dat doen ze op dit moment niet.
De concessie Wadveren-West is nog niet in werking getreden omdat er nog een beroepsprocedure loopt. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) is voor deze zaak de hoogste rechter en heeft pré-judiciële vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie. Kern van de vraag is of de Waddenzee een binnenwater of zee is. Indien het zee is, is het vervoer van en naar de Waddeneilanden vrij.

Op zich is het juist dat EVT nu de krenten uit de pap pikt terwijl Doeksen ook op onrendabele tijden vaart, maar dat is maar de helft van het verhaal. Doeksen heeft namelijk de concessie onderhands verkregen. EVT of andere rederijen mocht überhaupt niet meedingen, alléén Doeksen mocht een bod uitbrengen. En vergeet niet: Doeksen krijgt ook gewoon subsidie om op die onrendabele tijden te varen!

De concessieverlening is dus niet eerlijk verlopen. Slechts één privaat bedrijf mocht een bod uitbrengen. Andere bedrijven werden buitengesloten. Het zou eerlijk zijn geweest om een openbare aanbesteding uit te schrijven waarbij zowel Doeksen als EVT een bod hadden kunnen doen.

Maar de zaak waar de uitspraak van het Gerechtshof over gaat, is helemaal niet die van de concessie Waddenveren. Het gaat hier om zogenaamd "medegebruik" onder het "Openbaar Diensten Contract" (ODC) waarop Doeksen nu vaart. Doeksen heeft nu een contract met het Rijk, waarin Doeksen subsidie krijgt om het hele jaar tussen Vlieland, Terschelling en Harlingen te varen. Medegebruik van de havenfaciliteiten door derden moet worden toegestaan, zolang dit niet ten koste gaat met de ODC-veerdienst. Op grond van die regeling kon EVT óók tussen Terschelling en Harlingen varen. Staatssecretaris Mansveld had nu echter ineens besloten dat het medegebruik ten koste gaat van het ODC, en daarom werd het medegebruik door EVT opgezegd door de staatssecretaris.

EVT is daar nu met succes tegen in beroep gegaan. En terecht. Als je als staatssecretaris een veerdienst het varen onmogelijk maakt terwijl je überhaupt geen overleg hebt gehad met die veerdienst of de gelegenheid hebt geboden om alternatieven te zoeken, dan heb je als staatssecretaris een "onzorgvuldig voorbereid besluit" genomen. En dat leidt bij de rechter tot vernietiging van het besluit.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Bjarte »

En waarom wordt er in deze hele discussie nergens benoemd dat die mensen er zelf voor kiezen om op een eiland te wonen? Op een eiland wonen heeft grote voordelen, maar ook een aantal nadelen: en daar hoort wat mij betreft bij dat de plek slecht bereikbaar is. Je kunt toch niet verwachten dat je in de winter om de twee uur een afvaart naar het vaste land hebt? Ik zou al blij zijn met 6 keer per week.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Frans F »

Statler Rail schreef:De concessieverlening is dus niet eerlijk verlopen. Slechts één privaat bedrijf mocht een bod uitbrengen. Andere bedrijven werden buitengesloten. Het zou eerlijk zijn geweest om een openbare aanbesteding uit te schrijven waarbij zowel Doeksen als EVT een bod hadden kunnen doen.
Doeksen speelt onder een hoedje met het eilandbestuur en vaart ook 's winters met absurde frequenties (6x per dag naar Terschelling) vrijwel gratis voor de eilanders en legt de rekening van die absurde winter-frequenties neer bij de toeristen. Als je openbaar zou aanbesteden bestaat het risico dat andere partijen bijv. 's winters maar 3x per dag zouden varen, hogere tarieven voor de eilanders zouden willen hanteren (die tarieven worden nu niet voor niets door Doeksen angstvallig geheim gehouden) en de tarieven voor toeristen fors zouden willen verlagen. Vandaar dat eiland, ministerie en Doeksen een openbare aanbesteding op alle mogelijke manieren proberen te verhinderen. Pottenkijkers zijn immers niet gewenst bij dit soort onderonsjes.
Laatst gewijzigd door Frans F op zo 02 feb 2014, 22:32, 5 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Frans F »

Bjarte schreef:En waarom wordt er in deze hele discussie nergens benoemd dat die mensen er zelf voor kiezen om op een eiland te wonen? Op een eiland wonen heeft grote voordelen, maar ook een aantal nadelen: en daar hoort wat mij betreft bij dat de plek slecht bereikbaar is. Je kunt toch niet verwachten dat je in de winter om de twee uur een afvaart naar het vaste land hebt? Ik zou al blij zijn met 6 keer per week.
Goede vraag. Als je toch iedere dag naar de wal moet (want dat is de argumentatie voor de hoge winter-frequenties en het vrijwel gratis vervoer voor de eilanders) dan vraag ik me af waarom je überhaupt op dat eiland woont.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Statler Rail »

:arrow: Voor de echte liefhebber, hierbij een link naar de volledige uitspraak van het Gerechtshof.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Geert »

Frans F schreef:hogere tarieven voor de eilanders zouden willen hanteren (die tarieven worden nu niet voor niets door Doeksen angstvallig geheim gehouden)
Mwah: http://www.rederij-doeksen.nl/eilander/ ... ?locale=nl Toegegeven, je moet even zoeken, maar ik kan me voorstellen dat men toeristen niet wil verwarren.
Het prijsverschil is inderdaad erg fors: een toerist betaalt (exclusief toeristenbelasting) € 15,96 meer voor een retourticket. (Een eilander reist voor € 8,06 en een toerist voor € 25,32, inclusief € 1,30 toeristenbelasting.)

@Statler Rail, bedankt voor de aanvulling en toelichting.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Frans F »

Het is nog erger, scholieren betaalden vorig jaar ongeveer €30 per maand voor gemiddeld 40 afvaarten, oftewel ongeveer €0.75 per keer.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Geert »

Statler Rail schreef:De concessie Wadveren-West is nog niet in werking getreden omdat er nog een beroepsprocedure loopt. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) is voor deze zaak de hoogste rechter en heeft pré-judiciële vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie. Kern van de vraag is of de Waddenzee een binnenwater of zee is. Indien het zee is, is het vervoer van en naar de Waddeneilanden vrij.
Is de concessie voor Schiermonnikoog en Ameland eigenlijk wel in werking getreden? Of is die nu ook 'on-hold'?
Skinkie
Berichten: 122
Lid geworden op: di 05 apr 2011, 17:43

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Skinkie »

Kan iemand uitleggen waarom TESO zich heeft gevoegd bij de Staat der Nederlanden?

nvm... dat is Texels Eigen Stoomboot Onderneming...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Wubbo »

Bjarte schreef:En waarom wordt er in deze hele discussie nergens benoemd dat die mensen er zelf voor kiezen om op een eiland te wonen? Op een eiland wonen heeft grote voordelen, maar ook een aantal nadelen: en daar hoort wat mij betreft bij dat de plek slecht bereikbaar is. Je kunt toch niet verwachten dat je in de winter om de twee uur een afvaart naar het vaste land hebt? Ik zou al blij zijn met 6 keer per week.
Er spelen meerdere zaken mee in zo'n geval. De bereikbaarheid van het vasteland voor eilanders is er maar 1, de bereikbaarheid van het eiland voor niet-eilanders is er ook een. Je wil wel graag dat je een eiland kan bevoorraden (daarvoor heb je al snel 2 retourvaarten nodig), dat er post gehaald en gebracht kan worden, dat de krant er komt, etcetera. Daarnaast leven de wadden van de toeristen: als je 6x/week vaart (en dus een dag niet) kost dat je veel toeristen, ook in het laagseizoen. Ik heb in de eerste week van december een huisje gehuurd op een van de eilanden, en was daarbij toch verbaasd over hoeveel huisjes er al verhuurd waren. Ja, het is rustiger dan in de hoogzomer, maar het is niet zo dat er geen enkele toerist komt.

Overigens is het prijsverschil tussen eilanders en niet-eilanders op Terschelling wel erg groot, op Schiermonnikoog en Ameland is dat verschil volgens mij kleiner (maar ik kan de tarieven online niet vinden...)
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door flipje »

Het prijsverschil ligt hem vooral in de afstand, de vaarroute Holwerd - Ameland (±10 kilometer) is korter dan Harlingen - Terschelling (± 40 kilometer) waardoor je als eilander van Terschelling meer zou moeten betalen dan een eilander van Ameland. Maar zoals in eerdere posts is aangehaald is de boot de enige mogelijkheid om de wal te bereiken. Dat er voor de eilanders een lager bedrag wordt gerekend dan voor de toerist lijkt mij niet meer dan logisch.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Vinny »

Een retourtje Ameland was vroeger 20 euro meen ik me te herinneren. Terschelling is het enige waddeneiland waar ik nog nooit geweest ben. Omdat ik er nu wel tamelijk dichtbij woon is mijn plan om dit voorjaar/deze zomer er eens een kijkje te gaan nemen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Joshua »

Het enige eiland daar in het noorden waar ik ben geweest is Texel. Maar wat mij daar al meteen opviel was dat me Studenten OV kaart niet geldig is. Ik weet niet hoe dat is geregeld op de andere eilanden, maar wie er ook de bootjes vaart, ik vind dat Nationale vervoersbewijzen er gewoon geldig moeten zijn.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Gekko123 »

Op veel van de eilanden geldt dat de OV-chipkaart in zijn geheel niet geldig is.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door deadlock »

Joshua schreef:Het enige eiland daar in het noorden waar ik ben geweest is Texel. Maar wat mij daar al meteen opviel was dat me Studenten OV kaart niet geldig is. Ik weet niet hoe dat is geregeld op de andere eilanden, maar wie er ook de bootjes vaart, ik vind dat Nationale vervoersbewijzen er gewoon geldig moeten zijn.
De boot is niet echt OV toch?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door erjeebee »

Zo''n veerdienst is toch een voor iedereen toegankelijk vervoermiddel dat een vast traject aflegt op vooraf vastgestelde tijden (zgn dienstregeling)?

Of heb ik het weer eens verkeerd begrepen?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door Kevster »

Een veerboot heeft geen OV-status volgens mij, zou betekenen dat de landelijke OV-bewijzen ook niet geaccepteerd hoeven te worden.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: EVT mag blijven varen tussen Harlingen en Terschelling

Bericht door isadora »

Maar ja, als het geen OV-status heeft, wat moet het dan in een OV-forum? :(
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten