Nee?Frans F schreef:Je kijkt naar Vlieland-Terschelling i.p.v. Vlieland-Harlingen.
Ik zie in dat pdf-je toch echt staan
Terschelling - Harlingen
Harlingen - Terschelling
Vlieland - Harlingen
Harlingen - Vlieland.
Nee?Frans F schreef:Je kijkt naar Vlieland-Terschelling i.p.v. Vlieland-Harlingen.
Ja, maar waarom kunnen mensen die dagelijks van Breskens naarWubbo schreef:De vraag is of je deze veerpont kan vergelijken met een bus. Voor een busritje is altijd een alternatief (fietsen, je op laten halen, lopen, met de auto gaan, ...), voor de veerpont is geen enkel alternatief (ja, de traumahelikopter en een taxi voor 100 euro). Het is de enige manier om het eiland te verlaten.
klopt. Ze hadden het anders op moeten stellen. Die boot 's ochtends vroeg zal de sneldienst zijn die vanaf Vlieland via Terschelling naar Harlingen vaart.Frans F schreef:Tja, als je naar startpagina van de Doeksen-site gaat en rechtsboven de juiste verbinding selecteert krijg je toch echt 3 afvaarten. Inconsistente informatie dus.
De concessie Wadveren-West is nog niet in werking getreden omdat er nog een beroepsprocedure loopt. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) is voor deze zaak de hoogste rechter en heeft pré-judiciële vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie. Kern van de vraag is of de Waddenzee een binnenwater of zee is. Indien het zee is, is het vervoer van en naar de Waddeneilanden vrij.Geert schreef:Ik vroeg me na het nieuws vanavond al af of er nu een concessie was voor het waddenvervoer, en die blijken er dus ook gewoon te zijn (onderhands gegund): http://www.centrumpp.nl/projecten/alle_ ... veren.aspx
Er is een concessie West (gegund aan Doeksen, Vlieland en Terschelling) en een concessie Oost (gegund aan Wagenborg, voor Ameland en Schiermonnikoog). Op de gelinkte pagina staan de gunningen en de PvE's. Wat ik zo lees is vooral de situatie zoals die al bestond overgenomen als minimumeis, al viel het me wel op dat beide rederijen informatie aan het NDOV (databank) moeten leveren en dat doen ze op dit moment niet.
Doeksen speelt onder een hoedje met het eilandbestuur en vaart ook 's winters met absurde frequenties (6x per dag naar Terschelling) vrijwel gratis voor de eilanders en legt de rekening van die absurde winter-frequenties neer bij de toeristen. Als je openbaar zou aanbesteden bestaat het risico dat andere partijen bijv. 's winters maar 3x per dag zouden varen, hogere tarieven voor de eilanders zouden willen hanteren (die tarieven worden nu niet voor niets door Doeksen angstvallig geheim gehouden) en de tarieven voor toeristen fors zouden willen verlagen. Vandaar dat eiland, ministerie en Doeksen een openbare aanbesteding op alle mogelijke manieren proberen te verhinderen. Pottenkijkers zijn immers niet gewenst bij dit soort onderonsjes.Statler Rail schreef:De concessieverlening is dus niet eerlijk verlopen. Slechts één privaat bedrijf mocht een bod uitbrengen. Andere bedrijven werden buitengesloten. Het zou eerlijk zijn geweest om een openbare aanbesteding uit te schrijven waarbij zowel Doeksen als EVT een bod hadden kunnen doen.
Goede vraag. Als je toch iedere dag naar de wal moet (want dat is de argumentatie voor de hoge winter-frequenties en het vrijwel gratis vervoer voor de eilanders) dan vraag ik me af waarom je überhaupt op dat eiland woont.Bjarte schreef:En waarom wordt er in deze hele discussie nergens benoemd dat die mensen er zelf voor kiezen om op een eiland te wonen? Op een eiland wonen heeft grote voordelen, maar ook een aantal nadelen: en daar hoort wat mij betreft bij dat de plek slecht bereikbaar is. Je kunt toch niet verwachten dat je in de winter om de twee uur een afvaart naar het vaste land hebt? Ik zou al blij zijn met 6 keer per week.
Mwah: http://www.rederij-doeksen.nl/eilander/ ... ?locale=nl Toegegeven, je moet even zoeken, maar ik kan me voorstellen dat men toeristen niet wil verwarren.Frans F schreef:hogere tarieven voor de eilanders zouden willen hanteren (die tarieven worden nu niet voor niets door Doeksen angstvallig geheim gehouden)
Is de concessie voor Schiermonnikoog en Ameland eigenlijk wel in werking getreden? Of is die nu ook 'on-hold'?Statler Rail schreef:De concessie Wadveren-West is nog niet in werking getreden omdat er nog een beroepsprocedure loopt. Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) is voor deze zaak de hoogste rechter en heeft pré-judiciële vragen gesteld aan het Europese Hof van Justitie. Kern van de vraag is of de Waddenzee een binnenwater of zee is. Indien het zee is, is het vervoer van en naar de Waddeneilanden vrij.
Er spelen meerdere zaken mee in zo'n geval. De bereikbaarheid van het vasteland voor eilanders is er maar 1, de bereikbaarheid van het eiland voor niet-eilanders is er ook een. Je wil wel graag dat je een eiland kan bevoorraden (daarvoor heb je al snel 2 retourvaarten nodig), dat er post gehaald en gebracht kan worden, dat de krant er komt, etcetera. Daarnaast leven de wadden van de toeristen: als je 6x/week vaart (en dus een dag niet) kost dat je veel toeristen, ook in het laagseizoen. Ik heb in de eerste week van december een huisje gehuurd op een van de eilanden, en was daarbij toch verbaasd over hoeveel huisjes er al verhuurd waren. Ja, het is rustiger dan in de hoogzomer, maar het is niet zo dat er geen enkele toerist komt.Bjarte schreef:En waarom wordt er in deze hele discussie nergens benoemd dat die mensen er zelf voor kiezen om op een eiland te wonen? Op een eiland wonen heeft grote voordelen, maar ook een aantal nadelen: en daar hoort wat mij betreft bij dat de plek slecht bereikbaar is. Je kunt toch niet verwachten dat je in de winter om de twee uur een afvaart naar het vaste land hebt? Ik zou al blij zijn met 6 keer per week.
De boot is niet echt OV toch?Joshua schreef:Het enige eiland daar in het noorden waar ik ben geweest is Texel. Maar wat mij daar al meteen opviel was dat me Studenten OV kaart niet geldig is. Ik weet niet hoe dat is geregeld op de andere eilanden, maar wie er ook de bootjes vaart, ik vind dat Nationale vervoersbewijzen er gewoon geldig moeten zijn.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 23 gasten