Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Michael schreef:De Limburgse Ambassadors die jaren geleden naar Brabant gekomen waren, waren al na een half jaar weer terug naar Limburg gegaan. Vorig jaar kwam de 5100 naar Breda omdat Breda een tekort had. Later kwamen de 5231, 5232 en 5234 naar Brabant omdat er wat onderhoud aan de Brabantse Ambassadors gedaan moest worden. De 5231 is pas geleden terug naar Limburg gegaan omdat Breda de 5884 (Volvo 8900) erbij kreeg. De 5234 is nog in Breda gebleven, de 5232 rijdt nu vanuit Roosendaal. (heb ik vandaag meerdere keren gezien op lijn 311) en de 5100 rijdt in Bergen op Zoom.
Verder heb ik vandaag op lijn 316 en de 312 de Veolia 3909 (Volvo 7700) gezien. Gisteren ook al de 3905 gezien op die lijnen.
Oh serieus? Dat die VDL's weer teruggegaan zijn is dan volledig langs mij heen gegaan. Ik zie de Limburgse Volvo's (3866 & 3867) hier nog regelmatig op de stadsdienst van Tilburg rijden, dus ik ben er gemakshalve dan maar vanuit gegaan dat die VDL's dan ook nog hier in de regio rondreden. Maar niet dus.
Dank je voor de update in ieder geval :)
Een afwijking is het niet, maar de Volvo 8700 met nummer 4300 rijdt op de 153/155 in Almere (naar Amsterdam v.v.). Maar de rest van de 4300-serie rijdt op lijn 176 Amsterdam - Haarlem. Is de 4300 naar Almere gekomen nadat de 5651 in februari 2013 is uitgebrand?
De 4300 heeft wel veel zitplaatsen, 55, mede door de achterste deur die ver naar voren zit vergeleken met de 5600-serie,
Ik had juist verwacht dat er op lijn 122 en de daaraan gekoppelde ritten van lijn 125 Mercedes-Benz Sprinters ingezet zouden worden. Nu weet ik niet hoe druk lijn 125 is, maar toen ik een tijd terug op een doordeweekse dag met lijn 125 reisde (het was ergens rond 9.30 uur), zat er zowat geen hond in: ik en enkele andere reizigers. Toen werd ook een Scania Omnilink ingezet.
Dat was precies mijn verwachting. Nadat ergens vorig jaar m'n vorige camera niet echt mee wilde werken voor zo'n lief klein busje op een smal weggetje was het de bedoeling vandaag in de herkansing te gaan daarvoor. 't werd toch een iets ander plaatje...
De Landsmeerse lijnen reden in de Connexxion-tijd met gelede bussen en dat was in de (scholieren)spits hard nodig. Toen Arriva kwam kwamen er kleinere bussen en een frequentieverhoging. Ook op zaterdag kan ik me voorstellen dat er best een lading winkelend publiek naar Amsterdam wil.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
MdJ schreef:Zowel de 5253 (=veluwelijn MAN Lion City G) als de 5268(=Veluwelijn Mercedes Citaro CNG) op lijn 109 Apd-Ebk.
Dat is planmatig, een van die wagens rijdt daarna een slag lijn 108 naar Ede (19.25 uit Apd), een uur later rijdt een gelede als ruilomloop op lijn 108.
Vanwaar die slag met dan een gelede op dat tijdstip? Wordt een Apeldoornse/Edese gelede in Ede geruild voor een standaardbus of andersom? En waarom precies?
tsov schreef:De Landsmeerse lijnen reden in de Connexxion-tijd met gelede bussen en dat was in de (scholieren)spits hard nodig. Toen Arriva kwam kwamen er kleinere bussen en een frequentieverhoging. Ook op zaterdag kan ik me voorstellen dat er best een lading winkelend publiek naar Amsterdam wil.
Kent men het volgende eigenlijk ook in Nederland; meerdere bussen (zelfde lijn en zelfde tijdstip) achter elkaar aan laten rijden om aan de vervoersvraag te voldoen?
In Luxemburg zie je dat 's morgens zo rond 7.30 uur en 's middags rond 14.45 uur i.v.m. scholierenvervoer.
Zo heb je hier vlakbij een lijn die om 14.40 uur met drie bussen van elk 15 meter vertrekt.
tsov schreef:Toen Arriva kwam kwamen er kleinere bussen en een frequentieverhoging. Ook op zaterdag kan ik me voorstellen dat er best een lading winkelend publiek naar Amsterdam wil.
Vanuit Landsmeer kan ik me dat nog wel voorstellen ja, maar eigenlijk komt het er dus op neer dat het helemaal niet zo handig is om de 122 en 125 aan elkaar te koppelen: tussen Purmerend en Landsmeer was de reizigersvraag nou niet echt noemenswaardig zover ik gisteren zag.
Hoewel het, ook in het begin van het EBS-tijdperk nog, al een doorgaande lijn geweest is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
MdJ schreef:Zowel de 5253 (=veluwelijn MAN Lion City G) als de 5268(=Veluwelijn Mercedes Citaro CNG) op lijn 109 Apd-Ebk.
Dat is planmatig, een van die wagens rijdt daarna een slag lijn 108 naar Ede (19.25 uit Apd), een uur later rijdt een gelede als ruilomloop op lijn 108.
Vanwaar die slag met dan een gelede op dat tijdstip? Wordt een Apeldoornse/Edese gelede in Ede geruild voor een standaardbus of andersom? En waarom precies?
Dat zal vanwege onderhoud zijn neem ik aan, dat gewoon in Apeldoorn gebeurd?
Daniel schreef:Hoewel het, ook in het begin van het EBS-tijdperk nog, al een doorgaande lijn geweest is.
De gehele Arriva-tijd ook. In de Connexxion-tijd was het alleen in de spitsuren een doorgaande lijn. De koppeling is er vooral weer gekomen om Purmerland en Den Ilp een verbinding met het ziekenhuis in Amsterdam-Noord te geven, dat werd ook expliciet zo aangegeven in de documentatie die EBS pas gepubliceerd heeft over de aanstaande bezuinigingen (en waarbij de 125 dus hoogstwaarschijnlijk wordt ingekort tot A'dam-Noord).
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
STF schreef:Kent men het volgende eigenlijk ook in Nederland; meerdere bussen (zelfde lijn en zelfde tijdstip) achter elkaar aan laten rijden om aan de vervoersvraag te voldoen?
In Luxemburg zie je dat 's morgens zo rond 7.30 uur en 's middags rond 14.45 uur i.v.m. scholierenvervoer.
Zo heb je hier vlakbij een lijn die om 14.40 uur met drie bussen van elk 15 meter vertrekt.
Komt wel eens voor (ik heb het recentelijk zelf meegemaakt op de Q-liner over de Afsluitdijk tijdens een vrijdagavondspits), maar men kiest er dan eerder voor om de frequentie te verhogen waarbij de bussen meer gespreid over het uur vertrekken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
MdJ schreef:Zowel de 5253 (=veluwelijn MAN Lion City G) als de 5268(=Veluwelijn Mercedes Citaro CNG) op lijn 109 Apd-Ebk.
Dat is planmatig, een van die wagens rijdt daarna een slag lijn 108 naar Ede (19.25 uit Apd), een uur later rijdt een gelede als ruilomloop op lijn 108.
Vanwaar die slag met dan een gelede op dat tijdstip? Wordt een Apeldoornse/Edese gelede in Ede geruild voor een standaardbus of andersom? En waarom precies?
Dat zal vanwege onderhoud zijn neem ik aan, dat gewoon in Apeldoorn gebeurd?
Onderhoud van de Mercedes Citaro's van Ede zit bij de 12 meter's van Ede in toch?
Naast de twee oplopen op de 109, rijdt er ook een gelede MAN (vandaag 5245) op lijn 231 (aankomst Apeldoorn 9.05, omloop 241)
tsov schreef:De Landsmeerse lijnen reden in de Connexxion-tijd met gelede bussen en dat was in de (scholieren)spits hard nodig. Toen Arriva kwam kwamen er kleinere bussen en een frequentieverhoging. Ook op zaterdag kan ik me voorstellen dat er best een lading winkelend publiek naar Amsterdam wil.
Kent men het volgende eigenlijk ook in Nederland; meerdere bussen (zelfde lijn en zelfde tijdstip) achter elkaar aan laten rijden om aan de vervoersvraag te voldoen?
In Luxemburg zie je dat 's morgens zo rond 7.30 uur en 's middags rond 14.45 uur i.v.m. scholierenvervoer.
Zo heb je hier vlakbij een lijn die om 14.40 uur met drie bussen van elk 15 meter vertrekt.
Tot december reden er elke dag 's ochtends twee gelede bussen achter elkaar van Denekamp naar Enschede op lijn 62. En in het verleden hebben op lijn 61 Losser-Enschede ook wel twee bussen achter elkaar gereden. Dat laatste gebeurt al een paar jaar niet meer, en op lijn 62 is het nu niet meer nodig omdat er tussen de halfuurdienst ook nog twee keer een snelbus rijdt (per saldo dus een 10-minuten dienst)
Het gebeurd ook op lijn 28 Gendringen-Doetinchem die in de ochtend versterkt wordt. Denk dat het op wel meer plaatsen gebeurd, alleen staan deze ritten meestal niet als extra rit vermeld in de dienstregeling.
Tot afgelopen december reden er in Enschede op donderdagavond (koopavond) tijdens de halfuursdienst ook bussen 2 minuten voor de reguliere rit uit op lijnen 1 en 2 naar Zuid en 3 Glanerbrug. Dat is in de nieuwe dienstregeling omgezet naar een kwartiersdienst.
In BRU deed Connexxion het ook: lijn 71 werd om de dienstregeling wel of niet versterkt 's ochtends rond 8.15 uur, en op lijn 50 reden in de ochtendspits meerdere ritten zowel geel als groen, oftewel de provinciebus versterkt met een BRU-bus.
MdJ schreef:Zowel de 5253 (=veluwelijn MAN Lion City G) als de 5268(=Veluwelijn Mercedes Citaro CNG) op lijn 109 Apd-Ebk.
Dat is planmatig, een van die wagens rijdt daarna een slag lijn 108 naar Ede (19.25 uit Apd), een uur later rijdt een gelede als ruilomloop op lijn 108.
Vanwaar die slag met dan een gelede op dat tijdstip? Wordt een Apeldoornse/Edese gelede in Ede geruild voor een standaardbus of andersom? En waarom precies?
De rit van 19.25 zal wel het beste zo uitkomen, die van 20.25 wordt in Ede gewisseld in verband met onderhoud, wat bij TSN in Apeldoorn plaats vindt. Zo zit er ook planmatig één Citaro CNG in Apeldoorn, die iedere dag gewisseld wordt voor eentje uit Ede.
En in Limburg rijden 2 ritten van lijn (1)19 gezellig achter elkaar aan van Grevenbicht via Obbicht en Born naar Sittard.
Vertrek Grevenbicht 19:41.
(De laatste van lijn 19 en de eerste van lijn 119).
Gezamenlijk aantal reizigers op deze 2 ritten zal toch niet meer dan 5 zijn.
:)
tsov schreef:De Landsmeerse lijnen reden in de Connexxion-tijd met gelede bussen en dat was in de (scholieren)spits hard nodig. Toen Arriva kwam kwamen er kleinere bussen en een frequentieverhoging. Ook op zaterdag kan ik me voorstellen dat er best een lading winkelend publiek naar Amsterdam wil.
Kent men het volgende eigenlijk ook in Nederland; meerdere bussen (zelfde lijn en zelfde tijdstip) achter elkaar aan laten rijden om aan de vervoersvraag te voldoen?
In Luxemburg zie je dat 's morgens zo rond 7.30 uur en 's middags rond 14.45 uur i.v.m. scholierenvervoer.
Zo heb je hier vlakbij een lijn die om 14.40 uur met drie bussen van elk 15 meter vertrekt.
Ik kan me lijn 276 herinneren tussen Uithof en Amersfoort. 's Morgens enkele ritten met 2 bussen naar de Uithof, 's middags naar Amersfoort.
microshit schreef:Ik kan me lijn 276 herinneren tussen Uithof en Amersfoort. 's Morgens enkele ritten met 2 bussen naar de Uithof, 's middags naar Amersfoort.
Da's inderdaad een tijdje zo gedaan wegens capaciteitsgebrek inderdaad, maar inmiddels vervangen door een drastisch verhoogde frequentie.
In Dordrecht hanteerde men dit systeem altijd op de zondag van de kerstmarkt toen er nog gratis vervoer was op die dag. 's ochtends reden alle lijnen dan met twee bussen, 's middags als het aanbod aan reizigers wat verspreider terugging werden die extra bussen dan ingezet waar nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...