Ideeën voor de concessie SRE

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Ederveen
Berichten: 192
Lid geworden op: wo 06 jan 2010, 19:48

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Ederveen »

huibf schreef:Het zal best gebeuren, dat is ook een van de reden dat 9 en 11 nu zo rijden. Maar wie moet je dan tegemoet komen. De bulk of de enkele reiziger...
Ik dacht dat de reden dat ze nu zo rijden was omdat lijn 9 via A50/Kennedylaan niet rendabel genoeg zou zijn, en dat deze daarom met lijn 11 werd gecombineerd. Het is niet zo dat het een volle bak tussen Son en Ekkersrijt is geworden buiten de spits om.
Misschien omdat lijn 9/11/109 nu via het Sonse centrum rijdt het iets rendabeler kan zijn om rechtstreekser naar het Catharinaziekenhuis te rijden, of anders mogen de overstapmogelijkheden met 156/157 wel eens drastisch worden verbeterd...
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Yanaike »

Ik denk dat lijn 9/11 via Ekkersrijt nooit echt rendabel kan worden. Hij doet er gewoon 13 minuten langer over dan lijn 156/157 van Arriva. Ik denk dat een stadsdienst naar Son en Breugel alleen zin heeft via de Montgomerylaan naar Woensel en dan via de Kennedylaan naar Son/Breugel, anders zijn de bussen van Arriva gewoon sneller...
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

Yanaike schreef:Ik denk dat lijn 9/11 via Ekkersrijt nooit echt rendabel kan worden. Hij doet er gewoon 13 minuten langer over dan lijn 156/157 van Arriva.
En dat wordt versterkt omdat korter sinds de OV-chipkaart ook goedkoper betekent.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door huibf »

Yanaike schreef:Ik denk dat lijn 9/11 via Ekkersrijt nooit echt rendabel kan worden. Hij doet er gewoon 13 minuten langer over dan lijn 156/157 van Arriva. Ik denk dat een stadsdienst naar Son en Breugel alleen zin heeft via de Montgomerylaan naar Woensel en dan via de Kennedylaan naar Son/Breugel, anders zijn de bussen van Arriva gewoon sneller...
Maar dat heeft dan weer geen zin. Want dat kost teveel DRU's er moeten namelijk wel net zoveel 11-en blijven rijden naar Meubelplein, dat is de hoofdreden, waarom het sinds een paar jaar zo is.
Uiteindelijk is álles rijden via Meubelplein geen optie, anderzijds álles als sneldienst (parallel aan 156/157) ook niet.

Sinds lijn 11 naar Meubelplein weer s'avonds en weekends rijden is deze lijn gewoon weer stukken beter gaan lopen, NS <> Meubelplein wel te verstaan.
Ook de verruimde openingstijden van Ikea en het mooi opgeknapte Meubelplein zijn dragen ook bij aan meer reizigers.

Er zal dan hoe dan ook iets moeten gebeuren, zoals ik al eerder omschreef
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Yanaike »

Wat zijn DRU's precies? Het aantal bussen dat op die lijn nodig is om de volledige frequente uit te voeren of zo?

En ik snap dat het meubelplein bereikbaar moet blijven, maar naast een 11 naar Ekkersrijt kun je toch ook nog een 9 parallel aan de lijnen van Arriva hebben? (Al kost dat dan wel meer bussen). Ik zie geen oplossing hoe je de bussen tussen Son en Ekkersrijt vol kunt krijgen zo lang Arriva met snellere busjes rijdt tussen Station Eindhoven en Son.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door huibf »

Yanaike schreef:Wat zijn DRU's precies? Het aantal bussen dat op die lijn nodig is om de volledige frequente uit te voeren of zo? En ik snap dat het meubelplein bereikbaar moet blijven, maar naast een 11 naar Ekkersrijt kun je toch ook nog een 9 parallel aan de lijnen van Arriva hebben? (Al kost dat dan wel meer bussen). Ik zie geen oplossing hoe je de bussen tussen Son en Ekkersrijt vol kunt krijgen zo lang Arriva met snellere busjes rijdt tussen Station Eindhoven en Son.
DienstRegelingUren zijn de kosten die gemoeid zijn om een bus een uur te laten rijden.
Dit is de echte rijtijd. Dus exclusief de stops aan het begin en eind van een rit en de mat.ritten.
Dat zijn eigenlijk min of meer de kosten die de overheden betalen aan de vervoerder. Het is dus zaak voor vervoerders om zomin mogelijk mat.ritten te rijden.
Yanaike schreef:En ik snap dat het meubelplein bereikbaar moet blijven, maar naast een 11 naar Ekkersrijt kun je toch ook nog een 9 parallel aan de lijnen van Arriva hebben? (Al kost dat dan wel meer bussen). Ik zie geen oplossing hoe je de bussen tussen Son en Ekkersrijt vol kunt krijgen zo lang Arriva met snellere busjes rijdt tussen Station Eindhoven en Son.
Nee dat gaat dus niet. Dat kost dus meer geld en dat is er niet.
een idee is dus:
Tussen 6.30 en 9.00 (of daaromtrent) halfuurlijks vanuit Breugel via Son direct naar Station (heen dus wel als via Ekkersrijt)
De lijn 11 ritten die rijden of starten vanaf Meubelplein blijven behouden.

Tussen 16.00 en 18.30 (of daaromtrent) halfuurlijks vanuit Station dirct naar Son > Breugel (terug dus wel als via Ekkersrijt)
De lijn 11 ritten die rijden of starten vanaf Meubelplein blijven behouden.

Nu hoor ik je denken ? En wat de met de drukte tussen Barrier en Station in de Ochtend ? Daar mis je nu halfuurlijks tussen 6.30 en 9.00 dus die bus uit Son en Breugel.
Dat klopt. Wellicht (!) kan dat met de Scholierenbus die uit de Internationale School terug moet naar het station.
Voor ritten in de middag (missende ritten van Station naar Ekkersrijt) denk ik dat het af kan zonder extra bussen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Yanaike »

Dus zo maak je eigenlijk een snelbus voor de spitsrichting in de spits? Maar als alle ritten 9 en 11 in de ochtendspits direct terugrijden naar het station mis je dus een verbinding, dan moet je extra bussen op het meubelplein laten starten? Of anders is er alleen een verbinding Eindhoven CS -> Meubelplein en niet andersom (weet alleen niet of dat nodig is). En in de avondspits is het omgekeerde verhaal waarbij er geen bussen zouden zijn Meubelplein -> Eindhoven CS
Of begrijp ik het nu verkeerd?

En de drukte tussen Barrier en Station in de spits zou je op kunnen vangen met geleed matrieel (voor zo ver dat nog niet gedaan wordt). En eventueel zou je de spitsritten van 9/11 nog wel via WC Woensel kunnen laten rijden om de drukte WC Woensel - Eindhoven CS op te vangen?

Edit: Nog even nagedacht over een eventuele spitsdienstregeling. What about this?

Buiten de spits: Huidige situatie
In ochtendspits: 1 rijdt vanuit het station eerst naar meubelplein (via route 9/11) en slaat daarbij de achtse barrier over, dan terug via de lus door de achtse barrier. Lijn 9/11 rijden via Kennedylaan en eventueel via WC Woensel.
In middagspits: 1 rijdt vanuit het station naar achtse barrier en dan door naar meubelplein en terug via de route van 9/11 naar station (waarbij ze dus achtse barrier overslaan). Lijn 9/11 rijden via Kennedylaan en eventueel via WC Woensel

Het wordt er allemaal niet overzichtelijker op, maar volgens mij blijven alle ritten in de spitsrichting van/naar Achtse Barrier en Meubelplein zo behouden en hebben Breugel en Son Noord in de spits toch een snellere verbinding met het station.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door huibf »

Er zijn nu ook ritten op lijn 11 die maar ot meubelplein rijden. In de ochtend mis je alleen 2 ritten per uur van meubelplein naar station en smiddags van station naar meubelplein.
in de ochtend kan je dit deels opvangen met de mat.rit uit de int.school.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Plan-V444 »

Ik heb weer een kaartje gemaakt over het uitdunnen van de stadsdienst van Helmond:

Afbeelding

Lijn 20 rijd voortaan over de kanaaldijk, frequenties en materieel blijven hetzelfde.

Lijn 22 moet minder rijtijd krijgen en kan de route van lijn 4 volgen tot de Mercuriuslaan en daarna verder naar Helmond. Deze was namelijk eerder in Helmond dan de 3 minuten eerder vertrokken 24! Hij moet ook 2x per uur gaan rijden (na 19:00 1x per uur) en 1x per uur in het weekend. Ook moet hij aansluiten op de s1900 in Helmond. Materieel blijft hetzelfde.

Lijn 23 gaat een route door Dierdonk rijden en gaat voortaan 2x per uur rijden en in het weekend 1x per uur, materieel blijft hetzelfde.

Lijn 24 slaat Huize-Bethanië en Geldrop Noord over, frequenties en materieel blijven hetzelfde.

Lijn 51 gaat als scholierenlijn in de schooltijden pendelen tussen het station, het ROC en het Knippenbergcollege. Frequentie word 1x per kwartier in de schooltijden en materieel wordt MAN Lion's City. De eventuele overige reizigers kunnen gebruik maken van lijn 53

Lijn 52 rijdt voortaan vanaf het Carolus en de hele lus door Brouwhuis, er wordt 2x per uur gereden(na 19:00 1x per uur) en in het weekend 1x per uur. Als materieel wordt MAN Lion's City gebruikt.

Lijn 53 rijd na de Fokkerlaan verder door naar de Eeuwsels en daarna de gewone route terug naar het station. Frequenties blijven hetzelfde, materieel wordt MAN Lion's City.

Lijn 463 neemt de route van lijn 24 over in Geldrop Noord en rijdt in Mierlo een rondje via Huize-Bethanië naar Haakakker en terug naar Geldrop. Er wordt wel 2x per uur gereden. Materieel blijft hetzelfde.
waldo79
Berichten: 7628
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door waldo79 »

Zijn dit nu reële plannen of jullie ideeën hoe het netwerk eruit moet zien :(
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Plan-V444 »

@waldo79, dit is mijn idee om het Helmondse Stadsnetwerk te verbeteren en in mijn ogen is het reëel.
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door huibf »

Volgensmij ga je niets besparen en je krijgt joekels van ringlijnen.
Denk dat er toch wat rigoureuzer gedacht moet worden.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Mr-W »

Mijn plan is rigoureuzer en voorkomt ringlijnen.
Afbeelding
Lijn 20 wordt omgenummerd naar 2 verschillende lijnnumers bijvoorbeeld 30/31.Op zaterdag worden alle ritten tot Asten verlengd naar Helmond. Op tijdstippen dat de huidige lijn 20 maar 1x per uur rijdt wordt de route van lijn 30 gereden.

Lijn 24 gaat lijn 52 in Mierlo-Hout vervangen en bied voor Geldrop-Mierlo als meerwaarde dat het ziekenhuis rechtstreeks bedient wordt. Op het moment dat de tunnel onder het spoor af is wordt er via de Houtse Parallelweg gereden.

Lijn 23 of eventueel 26 nemen de bediening van Straakven over van lijn 53,bovendien komt Dierdonk erbij,rijtijd wordt ongeveer 3 minuten langer maar levert wel veel meer reizigers op dan de huidige route in Helmond.Als lijn 26 naar Helmond komt wordt er op het hele traject 2x per uur gereden in de spits buiten de schoolvakanties.

Lijn 461 indien mogelijk verlengen naar het station in Helmond.

Lijn 22 krijgt extra haltes en gaat in Hm aansluiten op de s1900. Misschien in de avonduren en op zondag lijn 21 weglaten en lijn 22 laten rijden.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Yanaike »

Ik ben nog steeds tegen het idee van 30/31. Het lijkt mij voor de reizigers naar Asten/Someren vanuit Eindhoven erg raar dat er twee lijnnummers zijn voor bussen die grotendeels hetzelfde traject rijden. En wat doe je met de ritten die slechts tot Asten Plutostraat rijden? Wordt dat 30 of 31 of komt er nog een nieuw lijnnummer? Voor de eenduidigheid zou ik gaan voor één route door Helmond.

Verder even gerekend met de tijden.
Lijn 30: +3 min
Lijn 31: -4 min
Lijn 23/26: +4 min
Lijn 24: +9 min
Lijn 22: +1 min?
Op zich is het tijdsverlies nog niet heel erg alarmerend. Alleen lijn 24 doet er 9 minuten langer over (maar bedient daarmee wel het ziekenhuis). Zelfs lijn 23/26 die er in het kaartje toch een stuk omslachtiger uit zag, doet er maar 4 minuten langer over. Lijn 31 is zelfs 4 minuten sneller (ik ben er daarbij wel vanuit gegaan dat de lijn station Brouwhuis niet aan doet). Verder vroeg ik me af of je lijn 22 in Helmond wilt aansluiten op treinen richting Venlo of op treinen richting Eindhoven en wat voor een gevolgen dit heeft voor het traject Eindhoven-Gerwen. Wordt lijn 21 ook verschoven en wat betekent dit voor de aansluitingen in Eindhoven? Het lijkt mij niet voor niets zo dat er nog geen aansluiting is in Helmond.

Tenslotte nog even lijn 461 doortrekken naar station... Waarom? Je hebt toch ook al drie normale lijnen die van het ziekenhuis naar het station rijden: 22, 24 en 25.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door fogeltje »

Yanaike schreef:Het lijkt mij voor de reizigers naar Asten/Someren vanuit Eindhoven erg raar dat er twee lijnnummers zijn voor bussen die grotendeels hetzelfde traject rijden.
Dat hoeft niet zo een probleem te zijn, lijn 13/15 in Nijmegen doen hetzelfde, rijden op het grootste deel van het traject samen en wijken op beide beginpunten wat af.
Yanaike schreef:Tenslotte nog even lijn 461 doortrekken naar station... Waarom? Je hebt toch ook al drie normale lijnen die van het ziekenhuis naar het station rijden: 22, 24 en 25.
Voor mensen uit Mariahout en Lieshout zou dit een enorme verbetering zijn, die kunnen lijn 25 niet pakken. Dit was al de wens bij ingang van buurtbus Laarbeek, maar dat is net niet te halen met de rijtijden, vandaar dat deze maar tot het ziekenhuis gaat.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:
Yanaike schreef:Het lijkt mij voor de reizigers naar Asten/Someren vanuit Eindhoven erg raar dat er twee lijnnummers zijn voor bussen die grotendeels hetzelfde traject rijden.
Dat hoeft niet zo een probleem te zijn, lijn 13/15 in Nijmegen doen hetzelfde, rijden op het grootste deel van het traject samen en wijken op beide beginpunten wat af.
De andere optie is het knippen van lijn 20 in Asten maar daar wil ik me gezien de vorige protesten niet aan wagen.Dan zou je in Mijn geval Eindhoven-Asten lijn 20 krijgen en Helmond-Asten 30/31.
Yanaike schreef:Tenslotte nog even lijn 461 doortrekken naar station... Waarom? Je hebt toch ook al drie normale lijnen die van het ziekenhuis naar het station rijden: 22, 24 en 25.
fogeltje schreef:Voor mensen uit Mariahout en Lieshout zou dit een enorme verbetering zijn, die kunnen lijn 25 niet pakken. Dit was al de wens bij ingang van buurtbus Laarbeek, maar dat is net niet te halen met de rijtijden, vandaar dat deze maar tot het ziekenhuis gaat.
Daar dacht ik namelijk aan bij het tekenen van de kaart,misschien als het haalbaar/wenslijk is binnendoor Molenstraat/Kouwenberg naar de Dreef dat het een optie word.(vandaar ook de stippelijn)Zeker als SRE lijn 25 Helmond-Gemert blijft rijden via Aarle-Rixtel mag hij wat mij betreft weer door het Centrum rijden in de plaats van alleen maar aan de rand.
Yanaike schreef: Verder even gerekend met de tijden.
Lijn 30: +3 min
Lijn 31: -4 min
Lijn 23/26: +4 min
Lijn 24: +9 min
Lijn 22: +1 min?
Op zich is het tijdsverlies nog niet heel erg alarmerend. Alleen lijn 24 doet er 9 minuten langer over (maar bedient daarmee wel het ziekenhuis). Zelfs lijn 23/26 die er in het kaartje toch een stuk omslachtiger uit zag, doet er maar 4 minuten langer over. Lijn 31 is zelfs 4 minuten sneller (ik ben er daarbij wel vanuit gegaan dat de lijn station Brouwhuis niet aan doet). Verder vroeg ik me af of je lijn 22 in Helmond wilt aansluiten op treinen richting Venlo of op treinen richting Eindhoven en wat voor een gevolgen dit heeft voor het traject Eindhoven-Gerwen. Wordt lijn 21 ook verschoven en wat betekent dit voor de aansluitingen in Eindhoven? Het lijkt mij niet voor niets zo dat er nog geen aansluiting is in Helmond.
.
Lijn 31 gaat stoppen bij de deltaweg en/of Station Brouwhuis.
Lijn 52 zit veel te ruim in zijn rijtijd,+5 minuten rijtijd voor lijn 24 is realistischer.
Lijn 22 vertrekt wat mij betreft om 46xx uit Helmond en komt om 26xx aan in Eindhoven,aansluitingen blijven dan bestaan.
Richting Helmond wordt er om 54xx vertrokken om betere aansluiting te geven vanuit de s3500.Aankomsttijd in Helmond blijft ongeveer gelijk.
Lijn 21 schuift ook iets op,beide lijnen minder rijtijd geven is mogelijk vanwege de HOV-2 baan.
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door MrEmiel »

In een weekje wat discussies gemist ;)

Over lijn 25 en keren in Handel/Boekel:
Lijn 25 zal zeker opgesplitst worden in December. Dit is een besluit uit 2012 over het overhevelen van lijndelen. Hierin is ook een verbinding Gemert-Boxmeer opgenomen, maar wat daar nu de concrete staat van is weet ik niet.
Uit het PVE Brabant Oost komt dat lijn 25 ma-vr overdag gaat rijden, ben alleen wel benieuwd naar het eindpunt, hoop dat het Carrousel wordt om zo een overstap op 121/122 te hebben. Verder heb ik al eerder een kaartje geuploadt, waarin ik de nieuwe SRElijn Helmond-Gemert de lus door Gemert-Oost laat maken.

In Handel is makkelijk te keren, vlak na halte Café van Eldonk kun je rechts, rechts over het mariahofke. in huize Padua lijkt me lastig, deze heeft eigenlijk geen zijstraten en het ggz terrein is moeilijk toegankelijk en in Boekel zit je altijd met 30 km drempels.

Belbussen:
Uit mijn ervaring heb ik gemerkt dat veel mensen in Limburg niet goed op de hoogte zijn van het bestelsysteem en de 1 van te voren aanvraag voorwaarde, hierdoor is de wachttijd vaak 1,5 uur. Wanneer er daar een busje komt is het vaak een lokale taxi die zich niet aan de route houdt, maar van A naar B de snelste route rijdt. Verder is deze vaak gratis omdat er geen apparatuur voor OV-chip aanwezig is en de chauffeur geen kaartjes verkoopt. Als je een lokale taxiboer gebruikt lijkt me een halfuur van te voren tijd genoeg om een belbus aan te vragen
huibf
Donateur
Berichten: 4109
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door huibf »

MrEmiel schreef: Belbussen:
Uit mijn ervaring heb ik gemerkt dat veel mensen in Limburg niet goed op de hoogte zijn van het bestelsysteem en de 1 van te voren aanvraag voorwaarde, hierdoor is de wachttijd vaak 1,5 uur. Wanneer er daar een busje komt is het vaak een lokale taxi die zich niet aan de route houdt, maar van A naar B de snelste route rijdt. Verder is deze vaak gratis omdat er geen apparatuur voor OV-chip aanwezig is en de chauffeur geen kaartjes verkoopt. Als je een lokale taxiboer gebruikt lijkt me een halfuur van te voren tijd genoeg om een belbus aan te vragen
De kortste route mag worden gereden, das logisch ook. Als je verder niemand meer hoeft op te halen is het onzinnig dat je omwegen rijdt. Overigens zijn de kosten wel conform de officiële route, mits de handhelds het doen.

Overigens kost een belbus ook bakken met geld. Niet voor niets dat Limburg er dan ook vanaf wil (volgensmij maar 10% van de ritten wordt daadwerkelijk gereden)
Mr-W schreef: Afbeelding
Dit is nagenoeg wat ik ook voor ogen heb. Ik had alleen de Straakvenlijnen nog laten rijden, maar zo is het wellicht nog wat effectiever.
Lijn 24 is nu tussen Mierlo en Helmond ten dode opgeschreven. Dit deel is na lijn 13 en 22 het slechtste deel van alle SRE lijnen. Met het aandoen van het Ziekenhuis is hier wellicht wat aan te doen en is opheffing tussen Mierlo en Helmond wellicht niet meer aan de orde in 2017....
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Plan-V444 »

Lijn 22 heeft een gebrek aan reizigers vanwege het gebrek aan haltes(daarom stelde ik ook die korte vraag), lijn 24 heeft routewijziging nodig via het ziekenhuis, dan loopt die ook goed en de lijnen 53 en 54 zijn altijd leeg en kunnen weg.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:
Dit is nagenoeg wat ik ook voor ogen heb. Ik had alleen de Straakvenlijnen nog laten rijden, maar zo is het wellicht nog wat effectiever.
Lijn 24 is nu tussen Mierlo en Helmond ten dode opgeschreven. Dit deel is na lijn 13 en 22 het slechtste deel van alle SRE lijnen. Met het aandoen van het Ziekenhuis is hier wellicht wat aan te doen en is opheffing tussen Mierlo en Helmond wellicht niet meer aan de orde in 2017....
Dat lijn 24 tussen Mierlo en Helmond slecht loopt weet ik,maar dat hij op de afschiet lijst staat is nieuw voor mij.
Route via Ziekenhuis zorgt wel voor extra reizigers maar mogelijk is dat nog steeds onvoldoende omdat mensen uit Mierlo vooral naar het ziekenhuis in Geldrop gaan.
Ik zou dan eerlijk gezegt in die situatie lijn 24 helemaal uit willen sparen door lijn 31 via de Marktstaat linksom via 24 route naar Geldrop te sturen. lijn 30 gaat dan rechtsom via de huidige route van lijn 20. In de daluren gaan beide lijnen 1x per uur rijden.
Voor Geldrop-Noord komt er dan eventueel buslijn 11 terug,zodat de buurtbus kan verdwijnen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

huibf schreef:Overigens kost een belbus ook bakken met geld. Niet voor niets dat Limburg er dan ook vanaf wil (volgensmij maar 10% van de ritten wordt daadwerkelijk gereden)
Veel mensen denken dat een belbus die niet rijdt ook geen geld kost. Dat is niet helemaal zo, de taxibedrijven krijgen meestal een vast bedrag plus een bedrag per daadwerkelijk gereden rit. De reden is dat de taxibedrijven ook voor ritten die niet rijden een busje/taxi en chauffeur op afroep beschikbaar moeten houden.
Lijn 24 is nu tussen Mierlo en Helmond ten dode opgeschreven. Dit deel is na lijn 13 en 22 het slechtste deel van alle SRE lijnen. Met het aandoen van het Ziekenhuis is hier wellicht wat aan te doen en is opheffing tussen Mierlo en Helmond wellicht niet meer aan de orde in 2017....
Dat verbaast me, alhoewel ik gezien het reistijdverschil met de trein snap dat weinig mensen van Helmond naar Eindhoven zullen gaan met lijn 24. Maar ik zou toch denken dat de meeste stadslijnen in Helmond en ook lijnen als bijv. 26 en 103 slechter zouden scoren.

Overigens zou ik van dat ziekenhuis niet te veel heil verwachten. De ervaring met de ziekenhuizen in Veldhoven, Den Bosch, Uden en Boxmeer leert dat behalve personeel (in de spits) maar heel weinig andere mensen met de bus naar het ziekenhuis gaan.
Laatst gewijzigd door Frans F op zo 02 feb 2014, 20:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
huibf schreef: Lijn 24 is nu tussen Mierlo en Helmond ten dode opgeschreven. Dit deel is na lijn 13 en 22 het slechtste deel van alle SRE lijnen. Met het aandoen van het Ziekenhuis is hier wellicht wat aan te doen en is opheffing tussen Mierlo en Helmond wellicht niet meer aan de orde in 2017....
Dat verbaast me, alhoewel ik gezien het reistijdverschil met de trein snap dat weinig mensen van Helmond zullen gaan met lijn 24. Maar ik zou toch denken dat de meeste stadslijnen in Helmond en ook lijnen als bijv. 26 en 103 slechter zouden scoren.
Ik heb jaren bij halte De Bergen gewoond,dicht bij de bushalte daar was lijn 24 wel sneller naar Eindhoven Centrum,desondanks werd de trein in onze wijk meer gebruikt dan de bus. In de dalurendagkaartjes tijd had je voldoende mensen uit Helmond die toch de bus namen ondanks de langere reistijd.Ze zijn er nog steeds de diehard treinmeiders,maar dat zijn vooral jongeren met goedkoop busabonnement of reizigers die bij de bushalte wonen.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef:Ze zijn er nog steeds de diehard treinmeiders,maar dat zijn vooral jongeren met goedkoop busabonnement of reizigers die bij de bushalte wonen.
Die jongeren zijn meestal mbo-scholieren van 16 en 17 (in de spits op schooldagen) en de ervaring ook elders leert dat je daarmee geen volwaardige buslijn overeind houdt.

Ik herinner me lijn 154 Boxtel-Den Bosch die destijds hetzelfde euvel had en door de Provincie gewoon is opgedoekt omdat de trein een goed alternatief was. Om dezelfde reden denkt de Provincie ook over het opheffen van lijn 140 tussen Oisterwijk en Tilburg. Voorlopig is die na discussie nog gehandhaafd, maar ook die zal bij de eerste bezuiniging sneuvelen.
Laatst gewijzigd door Frans F op zo 02 feb 2014, 21:01, 3 keer totaal gewijzigd.
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door jo171 »

Beste

Lijnen 171Dommelen
172 Luyksgestel
Zijn elke vrijdag avond druk.
Kunnen die lijnen niet af en toe geleede bussen worden op Vrijdag avond.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

@jo171
Gezien de grote hoeveelheid DRU's die bezuinigd moet gaan worden verwacht ik dat alle hoofdassen overgaan op gelede bussen. Dat is een quick-win.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten