Yanaike schreef:Nu we het toch over Veldhoven hebben. Ik zie op oude kaartjes van Veldhoven uit 2004 en 2008 dat de route via Het Lover en Het Struweel ook al gereden werd (toen wel door lijn 15). Ik meen mij te herinneren dat dit stukje route in 2012 niet bediend werd. En sinds de ingang van de dienstregeling 2013 weer wel (lijn 16/116). Is er een reden waarom dit zo varieert?
In de dienstregeling 2011 (12-12-2010) is lijn 103 ingesteld. Hierdoor kon de lus van lijn 16 in De Kelen (die ook erg busonvriendelijk was) worden weggehaald. Dat was in het PVE destijds al vastgelegd.
Lijn 16 zou tot de Kelen blijven rijden als er nog geen Noord-Zuid verbinding in Veldhoven was.
De relatie lijn 103 (Noord-Zuid verbinding voor Veldhoven) met lijn 16 (ontsluiting Heikant van/naar Eindhoven) ontgaat me overigens in het geheel.
Daarom is de route in zijn geheel geschrapt tot Heemweg Centrum.
Door een behoorlijk reizigersverlies op lijn 16 (gek he) is lijn 16 gaan versnellen en weer gaan rijden tot Platanenlaan.
Men vond het toen nodig om lijn 18 dan vervolgens in te korten.
Het inkorten van lijn 18 had al resultaat dat er klachten kwamen rondom Platanenlaan/Oerle (vanzelfsprekend) omdat lijn 18 veel frequenter reed dan lijn 16. Dus kwam in 2014 weer de route terug tot Platanenlaan.
Overigens wilde men lijn 16 dan weer inkorten tot het Stuweel en keren op de rotonde.
Dat laatste is gelukkig niet doorgegaan. Elk jaar 'stuivertje' wisselen leidt tot onbetrouwbaar OV. Mensen in Veldhoven weten niet meer waar ze aan toe zijn.
Men zag dat gelukkig ook in en er waren ook nauwelijks extra kosten. De bus moest toch zijn punt afwachten.
Of het voor 2015 nog zo gaat gelden is maar de vraag. Lijn 16 zou eigenlijk in 2014 het zuidelijke deel van lijn 13 overnemen en deel over de route van lijn 14 rondom het ROC bij Jozef Eliasweg. Hierdoor wordt de rijtijd langer.
Met name de Bredalaan is te smal en te krap om extra halten aan te leggen (in westelijke richting). Verder zouden ook een groot aantal halten rondom Trudoplein dubbel moeten worden uitgevoerd (lijn 13 is éénrichting). Lijn 16 zou dan overigens niet de HOV baan op/afdraaien bij de Bredalaan.
Vooralsnog te kostbaar. Ook is/was er geen alternatief voor het noordelijk deel van lijn 13, als flexbus o.i.d.
Bijgevoegd de routekaartjes van 2009 t/m 2014.