Ideeën voor de concessie SRE

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Mr-W »

huibf schreef: Hermes is het zusje van Connexxion. Breng is een merknaam. De eigenlijke vervoerder is Hermes. Daarvoor reed Novio als Breng en daarvoor gewoon Novio in Nijmegen.
Wat er in 2017 gaat gebeuren weet niemand. Maar op dit moment worden vervoersbedrijven gevraagd hoe hun het zien in SRE (marktconsultatie) met deze handgrepen en bouwstenen wordt en Pakket van eisen geschreven.
In december 2014 is het klaar en kan iedereen inschrijven op de SRE Concessie, ein 2015 is de gunning.
Limburg heeft eenzelfde tijdspad al doet deze provincie geen zogenaamde marktconsultatie.

Hermes mag gewoon opnieuw inschrijven. Ik denk dat ze dat ook gewoon doen, denk im. Eindhoven is toch de veilige thuishaven. Gevolg is dan dat Connexxion en Veolia dan niet mogen inschrijven. Omdat dit deels inelkaar verweven bedrijven zijn, of in iedergeval dezelfde aandeelhouders hebben.
Vind het wel jammer dat Connexxion niet zelf inschrijft die regelen vervoer met onderaannemers veel beter dan Hermes,zeker in Zeeland is het goed geregeld met AMZ,TCR,Van Oeveren enz. Meeste bussen zijn helemaal omgestickerd en hebben cico's. Hebben reed volgens mij ook met een Mercedes Intrego op lijn 26 maar Hermes nam nooit de moeite om cico's te plaatsen,dat had veel problemen bespaard en had extra snoeien misschien zelfs voorkomen.
Bovendien voldoen de scholierenlijnen naar Valkenswaard niet aan de concessieeisen,lage vloer en geen wifi en zijn ze nauwelijks zichtbaar,hetzelfde probleem gold voor lijn 177.

@jo171 Stadsbussen op korte streeklijnen is een wens van mij maar verwacht niet dat dat snel gaat gebeuren,misschien in de nieuwe concessie.
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door jo171 »

Meneer,

Maar lijn 7 is toch geen streekbus.
Want er zijn ook veel Carnaval feestvieders van Aalst-Waalre.
Maar lijn 7 kan stel voor naar Stratum dan via HTC naar Aalst-Voldijn Naar Maarten Trompstraat en dan naar Aalst-Ekenrooi weer terug naar Eindhoven op de Aalsterweg.
Laatst gewijzigd door Wubbo op ma 03 feb 2014, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:Het is ook de bedoeling dat Budelreizigers via Weert of nog liever via Maarheeze reizen. Lijn 173 moet tussen Maarheeze NS en Eindhoven er ook aanzienlijk langer over doen.
Dit was een eis van NS alls Maarheeze te weinig reizigers trekt kost SRE dat een fikse boete. (Ik weet zo niet tot welk jaar).
Wat mij betreft wordt lijn 173 gewoon weer hersteld op het moment dat de boete gaat wegvallen om DRU te besparen.Alleen de Sneldiensten hoeven niet terug te keren.
@jo171 het reizen op een ritkaartje kost €3,50 dus dan is het beter om een ritkaartje te kopen dan te reizen met de OVC.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door huibf »

Mr-W schreef: Vind het wel jammer dat Connexxion niet zelf inschrijft die regelen vervoer met onderaannemers veel beter dan Hermes,zeker in Zeeland is het goed geregeld met AMZ,TCR,Van Oeveren enz. Meeste bussen zijn helemaal omgestickerd en hebben cico's.
Waar leidt je uit af dat CXX dat beter doet. Voor die ene standaard versterkingsrit op lijn 26 (van augustus tot april) en voor die scholierenritten 196 en 197 gaat de inhuurboer en Hermes echt geen touringcars voorzien van CiCo en 'huisstijlbussen' laten rijden.
Daarmee zitten sommige vervoerders van oudsherre vast aan de eis dan de 'nieuwe' vervoerder het rijdend personeel in eigen dienstverband verplicht moet overnemen.
Mr-W schreef: Hebben reed volgens mij ook met een Mercedes Intrego op lijn 26 maar Hermes nam nooit de moeite om cico's te plaatsen,dat had veel problemen bespaard en had extra snoeien misschien zelfs voorkomen.
Nee die bus voldeed totaal niet aan de eisen. Hoge instap en kon de rit niet rijden in de daarvoor gestelde tijd. Daarom rijdt Hebben (vanaf 2014 overigens Twin Tours) de ritten met roulerend Hermesmaterieel.
Hermes mag in principe lijn 26 uitvoeren zoals ze willen. Lijn 26 staat niet als lijn in het PVE. Het verhaal hierachter ken je.
Maar SRE maakt uiteraard wel afspraken binnen een kader. Vandaar ook de 'Hermes' looks.
Mr-W schreef: Bovendien voldoen de scholierenlijnen naar Valkenswaard niet aan de concessieeisen,lage vloer en geen wifi en zijn ze nauwelijks zichtbaar,hetzelfde probleem gold voor lijn 177.
De scholierenritten, en zeker de 195,196 vallen buiten het PVE. Deze routen zijn NA de concessie ontstaan en vallen dus buiten de geldende afspraken. Daarbij is het een proef. Over het materieel worden per loopjaar afspraken gemaakt.
Wifi valt buiten de consessie-eis en is een extra 'gift' naar de klant.
Zo ook voor de 177 en wellicht de vervanger voor de 25.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door fogeltje »

Mr-W schreef:Beek en Donk uit buurtbus Laarbeek lijkt me totaal niet wenselijk,dan is het beter om het te houden zoals het is.
Waarom eigenlijk? Mits lijn 25 gewoon door het dorp blijft rijden voegt hij eerlijk gezegd weinig toe in de huidige vorm. Hij bedient weliswaar een stuk Beek en Donk waar nooit een bus gereden heeft (stuk van Donk en Donkersvoort) maar voor de meeste reizigers uit Beek en Donk is de 25 een prima alternatief. Mariahout en Lieshout kan nu naar het ziekenhuis (grote verbetering, begrijp me niet verkeerd), maar nog steeds niet naar het centrum. Ik denk dat het meer reizigers zou trekken als ze Beek en Donk schrappen en naar het centrum gaan rijden. Of ze moeten juist in Beek en Donk een andere route gaan rijden en onder andere het bejaardencentrum aan de Otterweg mee gaan nemen. Over een dergelijke routevariant heb ik al eens zitten filosoferen.

En begrijp me niet verkeerd, natuurlijk zie ik liever geen enkele bus in het dorp verdwijnen.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door fogeltje »

Laat Connexxion lekker in de rest van het land rijden en hou hier Hermes. Of nog beter, richt een nieuwe dochter op met de naam Zuidooster en spuit de bussen weer streekgeel :)
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Als het aan de NS ligt blijft dat boetebeleid eeuwig bestaan.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door huibf »

Ja Fogeltje, dat denk ik ook...
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door BrengMe »

Nee, richt OV Regio Eindhoven op :')
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

Ik proef nostalgie naar eergisteren.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef: Wat mij betreft wordt lijn 173 gewoon weer hersteld op het moment dat de boete gaat wegvallen om DRU te besparen.
De SRE gaat daar echt geen geld aan besteden nu er na 2016 sowieso fors moet worden ingekrompen. Daarnaast vind ik het regelrechte verspilling om buslijnen parallel aan de trein te laten rijden. De buscapaciteit kan beter ingezet worden op plaatsen waar geen trein komt.

Het lijkt me daarom beter om lijn 17 in de toekomst naar Leende te laten rijden (dat eindrondje door Aalst kan gewoon weg) en lijn 173 te beperken tot Weert-Budel-Maarheeze.
sealynx
Berichten: 79
Lid geworden op: di 26 nov 2013, 11:17

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door sealynx »

Frans F schreef:
Mr-W schreef: Wat mij betreft wordt lijn 173 gewoon weer hersteld op het moment dat de boete gaat wegvallen om DRU te besparen.
De SRE gaat daar echt geen geld aan besteden nu er na 2016 sowieso fors moet worden ingekrompen. Daarnaast vind ik het regelrechte verspilling om buslijnen parallel aan de trein te laten rijden. De buscapaciteit kan beter ingezet worden op plaatsen waar geen trein komt.
In Budel, Soerendonk en Leende komt geen trein, dus dat zit wel snor. Het is nogal reizigertje pesten om de reizigers uit Budel een omweg te laten maken via Maarheeze. Ze zijn nauwelijks sneller met die overstap, het kost extra geld, en de overstap is gewoonweg vervelend.
Het visgraatmodel juich ik toe, maar in de Achterhoek leidde het visgraatmodel tot hogere trein- en busfrequenties, tegen vergelijkbare kosten, waar veel reizigers er qua reistijd ook nog eens op vooruit gingen. Hier niets van dat.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Yanaike »

Frans F schreef:Het lijkt me daarom beter om lijn 17 in de toekomst naar Leende te laten rijden (dat eindrondje door Aalst kan gewoon weg) en lijn 173 te beperken tot Weert-Budel-Maarheeze.
Tenzij je van plan was lijn 173 over te brengen in Noord & Midden Limburg krijg je in dit geval een zelfde situatie als bij lijn 26: een lijn die los van de rest van het netwerk wordt gereden en dus gaat dat logistiek gezien een hoop problemen opleveren. En als je lijn 17 gaat doortrekken naar Leende en dat de enige route wordt Eindhoven-Leende gaan de inwoners van Leende er ook wel erg hard op achteruit...
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door jo171 »

Meneer,

Maar als lijn 17 doorgaattrekken naar Leende en niet meer naar Aalst.
Dan zijn er niet zoveel Stadsbussen meer in Aalst.
En welke route zal lijn 7 rijden.
Laatst gewijzigd door Wubbo op di 04 feb 2014, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Plan-V444 »

Frans F schreef:Het lijkt me daarom beter om lijn 17 in de toekomst naar Leende te laten rijden (dat eindrondje door Aalst kan gewoon weg) en lijn 173 te beperken tot Weert-Budel-Maarheeze.
Je kan lijn 17 ook via Aalst en Leende naar Heeze/Kempenhaege laten rijden en via Geldrop(evt Coevering) en Burghplan naar Eindhoven terug. Dit vervangt dan de lijnen 10, 455, 458 en 466. Hij rijdt dan wel gewoon in beide richtingen 1x per uur(schooltijden 1x per half uur).
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
Mr-W schreef: Wat mij betreft wordt lijn 173 gewoon weer hersteld op het moment dat de boete gaat wegvallen om DRU te besparen.
De SRE gaat daar echt geen geld aan besteden nu er na 2016 sowieso fors moet worden ingekrompen. Daarnaast vind ik het regelrechte verspilling om buslijnen parallel aan de trein te laten rijden. De buscapaciteit kan beter ingezet worden op plaatsen waar geen trein komt.

Het lijkt me daarom beter om lijn 17 in de toekomst naar Leende te laten rijden (dat eindrondje door Aalst kan gewoon weg) en lijn 173 te beperken tot Weert-Budel-Maarheeze.
Plan-V444 schreef: Je kan lijn 17 ook via Aalst en Leende naar Heeze/Kempenhaege laten rijden en via Geldrop(evt Coevering) en Burghplan naar Eindhoven terug. Dit vervangt dan de lijnen 10, 455, 458 en 466. Hij rijdt dan wel gewoon in beide richtingen 1x per uur(schooltijden 1x per half uur).
Weer een lange ringlijn maar het idee voor de route sta ik wel achter.
17: Eindhoven-Valkenswaard gekoppeld aan 158
158: Valkenswaard-Leende-Sterksel-CCL-Kempenheage-Heeze.
Alleen geldrop-heeze zou ik houden zoals het is.
Lijn 173 gaat Weert-Budel-Maarheeze-Someren rijden.Aantal ritten rijdt door tot Helmond om een eilandlijn te voorkomen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Yanaike »

Doet mij ook denken aan een plan wat ik een keer had bedacht voor een mega-ringlijn die twee kanten op rijdt (1x per uur) op het traject Best - Eindhoven Airport - Veldhoven - Waalre - Valkenswaard - Leende - Heeze - Geldrop - Nuenen - Nederwetten - Breugel - Son - Best en v.v. Waarmee de lijnen 103, 145, 455, 460, 466, 471, 477 (gedeeltelijk) komen te vervallen. Echt realistisch is het echter niet :P
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door jo171 »

Plan-V444 schreef:
Frans F schreef:Het lijkt me daarom beter om lijn 17 in de toekomst naar Leende te laten rijden (dat eindrondje door Aalst kan gewoon weg) en lijn 173 te beperken tot Weert-Budel-Maarheeze.
Je kan lijn 17 ook via Aalst en Leende naar Heeze/Kempenhaege laten rijden en via Geldrop(evt Coevering) en Burghplan naar Eindhoven terug. Dit vervangt dan de lijnen 10, 455, 458 en 466. Hij rijdt dan wel gewoon in beide richtingen 1x per uur(schooltijden 1x per half uur).
Meneer,

Maar gaat lijn 17 dan op snelwegrijden op de N of hoe zit dat nou?
Maar ik heb ook gezien dat lijn 17 gaat vervallen en dat lijn 407 weer terug komt naar Aalst-Waalre en Veldhoven
En dat lijn 407 op Man Lion City (geleed) gaat rijden.
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door jo171 »

Plan-V444 schreef:Lijn 176 kan wel een goed aanbod zijn voor mensen die vanaf Airport die verder willen reizen naar België.
Lijn 407 kan binnen schooltijden geleed rijden naar HTC en erbuiten(in de daluren) met Man Lion's City, maar nog wel langs HTC.
Meneer,

Maar kan lijn 407 beter gewoon naar Aaalst doortrekken, want dan zal het beter zijn als die lijn geleed gaat rijden.
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door jo171 »

Etienne schreef:
Plan-V444 schreef: Lijn 176: Eindhoven Station-Woensel West-Eindhoven Airport-Veldhoven MMC-Waalre Bejaardenhuis-Aalst Maarten Trompstraat-Valkenswaard Markt-Achel Kerk, Ambassador

Lijn 407: Eindhoven Station-HTC, dalroute via Aalst Maarten Trompstraat-Waalre Bejaardenhuis-Veldhoven MMC, Man Lion's City(Geleed)
Die lijn 176 zal er in mijn ogen nooit gaan komen als reguliere lijndienst. Wellicht als spitsbus o.i.d.
In lijn 407 zie ik nog wel iets, maar de ritten naar Waalre kunnen mijn inziens beter losgekoppeld worden van de ritten naar HTC. Want zo gigantisch druk is Waalre niet, dat er gelede bussen nodig zijn.
Mevrouw dat heeft u echt gelijk in want lijnen 171 en 172 kunnen beter op geleedbus rijden.
En ik twijfel over lijn 1 en lijn 4 als hun voor altijd op geleed bussen kunnen rijden en lijn 20 af en toe ook vind ik.
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door jo171 »

Leden

En over de HOV lijn die toekomstig naar Neerpelt doortrekt.
Is er iets nog over gesproken.
Want wat handiger is dat HOV lijn niet naar Neerpelt gaat maar naar Lommel misschien is dit wel handiger.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
Mr-W schreef: Wat mij betreft wordt lijn 173 gewoon weer hersteld op het moment dat de boete gaat wegvallen om DRU te besparen.
De SRE gaat daar echt geen geld aan besteden nu er na 2016 sowieso fors moet worden ingekrompen. Daarnaast vind ik het regelrechte verspilling om buslijnen parallel aan de trein te laten rijden. De buscapaciteit kan beter ingezet worden op plaatsen waar geen trein komt.

Het lijkt me daarom beter om lijn 17 in de toekomst naar Leende te laten rijden (dat eindrondje door Aalst kan gewoon weg) en lijn 173 te beperken tot Weert-Budel-Maarheeze.
Lijn 173 doet er dan als nog veel langer over dan de trein,het is dan meer een aanvulling dan dat hij reizigers zal stelen,vind alleen dat NS iets aan zijn prijsstelling op korte afstanden mag doen.
Tevens vraag ik me af waar je 30% van de ritten gaat vervallen enzo vandaan haalt.De SRE concessie heeft een veel hogere kostendekkinggraad dan de brabantse concessies,volgens mij hoeft er dus ook minder geschrapt te worden.
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door jo171 »

Yanaike schreef:Doet mij ook denken aan een plan wat ik een keer had bedacht voor een mega-ringlijn die twee kanten op rijdt (1x per uur) op het traject Best - Eindhoven Airport - Veldhoven - Waalre - Valkenswaard - Leende - Heeze - Geldrop - Nuenen - Nederwetten - Breugel - Son - Best en v.v. Waarmee de lijnen 103, 145, 455, 460, 466, 471, 477 (gedeeltelijk) komen te vervallen. Echt realistisch is het echter niet :P

Ik vind dat ook goed dat kan je net zo goed vergelijken met Arnhem vervoer hun hebben ongeveer ook een ringlaan.
Maar op welke vervoersmiddel gaat die dan rijden gaat die geleed rijden of wordt het Man Lion city of Ambra?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

Mr-W schreef: Tevens vraag ik me af waar je 30% van de ritten gaat vervallen enzo vandaan haalt.
"Nota van bouwstenen", blz 9, onderaan.
De SRE concessie heeft een veel hogere kostendekkinggraad dan de brabantse concessies,volgens mij hoeft er dus ook minder geschrapt te worden.
Dat van die hogere dekkingsgraad zou ik ook verwachten, maar aangezien er bij de SRE bij dezelfde financieringsregeling veel meer geschrapt moet worden dan in West en Oost is dat dus kennelijk niet zo. Dat kan bijv. ook komen (maar dat weet ik ook niet) omdat Hermes wellicht minder efficiënt c.q. duurder is dan Arriva of Veolia.

Overigens heeft de huidige concessie Oost met 60% een van de hoogste dekkingsgraden van heel Nederland. Van West weet ik het niet, maar aangezien Veolia daar verlies lijdt zal dat slechter zijn.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Plan-V444 »

Mr-W schreef:Weer een lange ringlijn maar het idee voor de route sta ik wel achter.
17: Eindhoven-Valkenswaard gekoppeld aan 158
158: Valkenswaard-Leende-Sterksel-CCL-Kempenheage-Heeze.
Alleen geldrop-heeze zou ik houden zoals het is.
Lijn 173 gaat Weert-Budel-Maarheeze-Someren rijden.Aantal ritten rijdt door tot Helmond om een eilandlijn te voorkomen.
Als er reizigers vanuit Eindhoven zijn zullen ze eerst met de trein of de bus naar Valkenswaard om CCL/Kempenhaege te bereiken. Een ringlijn is inderdaad niet handig maar dit ook niet. Een mogelijke optie is dit:

Lijn 17: Eindhoven-HTC-Aalst-Leende-Sterksel-CCL/Kempenhaege-Heeze Station

Lijn 158: Eindhoven-Geldrop-Heeze-Kempenhaege/CCL-Sterksel-Maarheeze Moonslaan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten