Ideeën voor de concessie SRE

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
jo171
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 30 aug 2013, 14:33

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door jo171 »

Maar misschien kunnen er paar ritten van lijnen 3,5,6,10,15,55 wel vervallen.
Die lijnen zijn niet altijd te druk vind ik.

Lijn 15 kan in de avond wel 1x per uur rijden vind ik.
En lijn 3 ook vind ik.
En in de middag kan ritten van lijnen 5-6-10-55 ook vervallen dat bedoel ik mee tussen 10 en 14 uur misschien 1 uurlijks
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 05 feb 2014, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door huibf »

jo171 schreef: Lijn 15 kan in de avond wel 1x per uur rijden vind ik.
En lijn 3 ook vind ik.
En in de middag kan ritten van lijnen 5-6-10-55 ook vervallen dat bedoel ik mee tussen 10 en 14 uur misschien 1 uurlijks
Met even wat ritten schrappen op een dagdeel, zeker in de middag bereik je helemaal niet. Wellicht kost het zelfs nog meer geld.
* De bussen moet van en naar de stalling, materieelroulatie is lastig, bussen kunnen niet zomaar lukraak in de garage worden gezet, immers je moet je geleed niet ínsluiten'
* Chauffeurs hebben gebroken diensten of moeten worden doorbetaald. Mat
* Speciale roosters. Net zomin kan je zomaar besluiten om bijvoorbeeld kerstavond maar 1 uurlijks te laten rijden of een aparte Kerstvakantiedienst, die dan weer afwijkt van een normale vakantiedienst.
* Foutgevoelig voor zowel vervoerder als reizigers. Er komen ellelange voetnoten en onduidelijke niet repeterende tabellen.
* ....
* 1 uurlijks is geen stadsdienst waardig, dat gaat zeker een hoop reizigers kosten.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

@Plan-V4444
Ook nog twee lijnen parallel aan de trein naar Heeze? Leuk, maar er is zo meteen minder geld beschikbaar in plaats van meer. Uitbreidingen t.o.v. het huidige lijnennet zullen er echt niet komen, het zal al moeite genoeg kosten om de pijn van de bezuinigingen op het huidige net acceptabel te houden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

huibf schreef:Met even wat ritten schrappen op een dagdeel, zeker in de middag bereik je helemaal niet. Wellicht kost het zelfs nog meer geld.
* De bussen moet van en naar de stalling, materieelroulatie is lastig, bussen kunnen niet zomaar lukraak in de garage worden gezet, immers je moet je geleed niet ínsluiten'
* Chauffeurs hebben gebroken diensten of moeten worden doorbetaald. Mat
* Speciale roosters. Net zomin kan je zomaar besluiten om bijvoorbeeld kerstavond maar 1 uurlijks te laten rijden of een aparte Kerstvakantiedienst, die dan weer afwijkt van een normale vakantiedienst.
* Foutgevoelig voor zowel vervoerder als reizigers. Er komen ellelange voetnoten en onduidelijke niet repeterende tabellen.
* ....
* 1 uurlijks is geen stadsdienst waardig, dat gaat zeker een hoop reizigers kosten.
Klopt, dat is ook de les van de aanbesteding Oost/West. Daar wilden ze eerst ook allerlei losse ritten schrappen, maar dat leverde vrijwel 0 bezuiniging op om precies de redenen die je hier boven noemt. Via het pluspakket is dat allemaal daarom maar weer teruggedraaid.

Verder kun je een stadsbus die om het uur rijdt beter in de garage laten staan. Dan kun je als reiziger vaak nog sneller gaan lopen, laat staan fietsen. In Den Bosch is dat de laatste jaren wel geprobeerd, er bleef vrijwel geen reiziger over.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Mr-W »

@Frans F en Plan-v 444
Ik denk dat er tussen Heeze en Someren wel een oplossing voor de overvolle Lijn 458 Weert Station - Heeze Station gezocht moet worden. Lijn 458 is de 404 onder de buurtbussen.
In de scholierenspits zijn de busjes te vol, aantal ritten wordt met 2 busjes gereden of met een toeringcar.
Lijn 458 ligt namelijk langs 3 scholen.Op het moment dat het koud is of regent ontstaan er capaciteitsproblemen omdat scholieren dan niet gaan fietsen. Daarnaast worden er in Sterksel 200 nieuwe woningen gebouwd op het terrein van providentia. Lijn 158 is nog niet eens zo'n slecht idee als spitsbus
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

Als het alleen om scholieren gaat kun je er beter een besloten scholierenlijn van maken waarvoor je alleen abonnementen verkoopt. Je dwingt ze dan om te kiezen: of iedere dag met bus of helemaal niet. De Provincie heeft dat bijv. gedaan met de buurtbus Heesch-Heeswijk die met hetzelfde probleem kampte. En toen hoefde het van de ouders plotseling niet meer.

En andere truc die elders ook wel wordt toegepast is om de buurtbus pas om 9.00 te laten beginnen en zo de scholieren buiten boord te houden. Dat klinkt misschien lomp, maar je kunt niet een buslijn met duur betaalde chauffeurs in stand gaan houden voor enkele tientallen scholieren die hooguit 30x per jaar komen opdagen omdat het dan toevallig regent of vriest.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef: En andere truc die elders ook wel wordt toegepast is om de buurtbus pas om 9.00 te laten beginnen en zo de scholieren buiten boord te houden. Dat klinkt misschien lomp, maar je kunt niet iedere dag een bus met een duur betaalde chauffeur laten rijden voor scholieren die hooguit 30x per jaar komen opdagen omdat het dan regent of vriest.
Na 09:00 starten heeft geen zin omdat de rit van 08:45 en vooral die van 09:15 vol zijn,Bovendien kan het personeel van Providentia en Kempenheage niet meer op tijd op hun werk komen,ook de eerste patiënten die om 09:00 een afspraak hebben hebben dan een probleem en moeten dan met een dure taxi. Rit van 09:15 is al het hele jaar drama met soms wel 2 busjes soms niet. Ook worden er regelmatig meer dan 8 reizigers op beide ritten meegenomen in 1 buurtbusje !
Laatst gewijzigd door Mr-W op di 04 feb 2014, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Yanaike »

Als ik het zo een beetje inschat denk ik dat er weinig nieuwe lijnen gaan komen, hooguit spits- en scholierenlijnen, er zullen vooral lijnen geschrapt worden. Ik denk dat de stadsdienst van Helmond sowieso gaat wegvallen (m.u.v. van lijn 51), de vraag is alleen of dat opgevangen gaat worden door de streeklijnen en zo ja hoe?

Maar verder zijn er nog wel wat plekken waar valt te snijden in het OV-aanbod. Om maar even een doom-scenario te schetsen:
- Lijn 22 vervalt. Mogelijk wordt de route Gerwen - Stiphout - Helmond overgenomen door een buurtbus.
- Lijn 21 vervalt. Ter compensatie gaat de 122 tussen Nuenen en Gerwen de route van 21 rijden, ook door Lieshout wordt de route van de 21 aangehouden. De route van de 122 door Beek en Donk wijzigt niet.
- Lijn 121 en 122 gaan over de HOV-as rijden via WC Woensel. De route tussen Nuenen en Eindhoven over de A270 wordt niet meer bediend (behalve door lijn 6).
- Lijn 121 rijdt nog maar 1x per uur naar Uden, het andere uur rijdt de 121 vanaf Gemert door naar Boxmeer. 's Avonds en op zondag eindigen de ritten die anders naar Boxmeer zouden rijden, in Gemert.
- Lijn 25 rijdt 1x per uur over het traject Helmond - Gemert - Veghel. In Gemert is er een aansluiting op de 121 naar Boxmeer.
- Een nieuwe lijn 23 rijdt 1x per uur van Helmond via Gemert (over de route van lijn 25) en dan door naar Boxmeer met in Gemert aansluiting op de 121 naar Uden.
- Lijn 26 rijdt 1x per uur en rijdt het traject Helmond - Bakel - Milheeze - Deurne - Meijel. In de avonduren en op zondag rijdt lijn 26 slechts tot Milheeze.
- Buurtbus 468 rijdt nu het traject Deurne - Bakel - Milheeze - De Rips - Elsendorp - Venhorst - Boekel.
- Lijn 24 vervalt. Ter compensatie zijn er extra spitsritten op lijn 20 tussen Eindhoven en Mierlo Ellenaar. Indien mogelijk rijdt buurtbus 463 door naar Helmond.
- Lijn 16 neemt de zuidkant van de lus van lijn 13 over en rijdt vervolgens via het traject van lijn 116 via de Hurk naar Veldhoven, tot halte Heemweg/Centrum. Het traject naar Oerle Zuid wordt overgenomen door lijn 18. Lijn 13 en lijn 14 komen geheel te vervallen.
- Lijn 471 komt te vervallen, aangezien die grotendeels dezelfde route rijdt als lijn 7.
- Lijn 174 wordt vervangen door een buurtbus tussen Veldhoven en Bergeijk.
- Een groot aantal ritten van lijn 172 rijden slechts tot Bergeijk.
- Er komt één lijn 11 die 2x/uur het traject van lijn 9/11 bedient tot Meubelplein. De routes door Son en Breugel vervallen, zonder alternatief. 's Avonds en in het weekend rijdt 1x per uur de 111 die 1x per uur de ritten van lijn 1 overneemt en dan verder rijdt naar Ekkersrijt.
- Lijn 17 en de spitslijn 407 worden één nieuwe lijn 407 die over de HOV-as naar HTC rijdt en dan door naar Aalst Maarten Trompstraat.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Plan-V444 »

Mr-W schreef:
Frans F schreef: En andere truc die elders ook wel wordt toegepast is om de buurtbus pas om 9.00 te laten beginnen en zo de scholieren buiten boord te houden. Dat klinkt misschien lomp, maar je kunt niet iedere dag een bus met een duur betaalde chauffeur laten rijden voor scholieren die hooguit 30x per jaar komen opdagen omdat het dan regent of vriest.
Na 09:00 starten heeft geen zin omdat de rit van 08:45 en vooral die van 09:15 vol zijn,Bovendien kan het personeel van Providentia en Kempenheage niet meer op tijd op hun werk komen,ook de eerste patiënten die om 09:00 een afspraak hebben hebben dan een probleem en moeten dan met een dure taxi. Rit van 09:15 is al het hele jaar drama met soms wel 2 busjes soms niet. Ook worden er regelmatig meer dan 8 reizigers op beide ritten meegenomen !
Het heeft inderdaad geen zin maar ook niet om deze lijn in zijn totaal te laten rijden.
Het beste is gewoon de 458 helemaal af te schaffen en vervangen voor een degelijke spitslijn omdat er de rest van de dag toch geen andere passagiers zijn, de meeste mensen die op Kempenhaege een afspraak hebben komen namelijk toch met de auto en daarom zou ik de spits/scholierenlijn tussen 07:30-10:00 en 14:45-16:00 laten rijden.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

Op zich is een spitslijn een mogelijkheid, maar als die scholieren maar af en toe komen opdagen zal ook dat een financieel probleem worden.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Mr-W »

Plan-V444 schreef:
Mr-W schreef:
Frans F schreef: En andere truc die elders ook wel wordt toegepast is om de buurtbus pas om 9.00 te laten beginnen en zo de scholieren buiten boord te houden. Dat klinkt misschien lomp, maar je kunt niet iedere dag een bus met een duur betaalde chauffeur laten rijden voor scholieren die hooguit 30x per jaar komen opdagen omdat het dan regent of vriest.
Na 09:00 starten heeft geen zin omdat de rit van 08:45 en vooral die van 09:15 vol zijn,Bovendien kan het personeel van Providentia en Kempenheage niet meer op tijd op hun werk komen,ook de eerste patiënten die om 09:00 een afspraak hebben hebben dan een probleem en moeten dan met een dure taxi. Rit van 09:15 is al het hele jaar drama met soms wel 2 busjes soms niet. Ook worden er regelmatig meer dan 8 reizigers op beide ritten meegenomen !
Het heeft inderdaad geen zin maar ook niet om deze lijn in zijn totaal te laten rijden.
Het beste is gewoon de 458 helemaal af te schaffen en vervangen voor een degelijke spitslijn omdat er de rest van de dag toch geen andere passagiers zijn, de meeste mensen die op Kempenhaege een afspraak hebben komen namelijk toch met de auto en daarom zou ik de spits/scholierenlijn tussen 07:30-10:00 en 14:45-16:00 laten rijden.
De meeste komen inderdaad met de auto,maar er zijn er ook voldoende die de buurtbus nemen,dus de hele dag met het busje rijden kan geen kwaad.Daarnaast gaat lijn 458 Indische toestanden krijgen als leerlingenvervoer per taxi omgezet gaat worden in openbaar vervoer voor degene die dat kunnen. Lijn 458 in zo'n situatie niet versterken is geen optie omdat meeste leerlingen uit Eindhoven komen en het hele stuk fietsen dus onmogelijk is.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Plan-V444 »

Yanaike schreef:Als ik het zo een beetje inschat denk ik dat er weinig nieuwe lijnen gaan komen, hooguit spits- en scholierenlijnen, er zullen vooral lijnen geschrapt worden. Ik denk dat de stadsdienst van Helmond sowieso gaat wegvallen (m.u.v. van lijn 51), de vraag is alleen of dat opgevangen gaat worden door de streeklijnen en zo ja hoe?

Maar verder zijn er nog wel wat plekken waar valt te snijden in het OV-aanbod. Om maar even een doom-scenario te schetsen:
- Lijn 22 vervalt. Mogelijk wordt de route Gerwen - Stiphout - Helmond overgenomen door een buurtbus.
- Lijn 21 vervalt. Ter compensatie gaat de 122 tussen Nuenen en Gerwen de route van 21 rijden, ook door Lieshout wordt de route van de 21 aangehouden. De route van de 122 door Beek en Donk wijzigt niet.
- Lijn 121 en 122 gaan over de HOV-as rijden via WC Woensel. De route tussen Nuenen en Eindhoven over de A270 wordt niet meer bediend (behalve door lijn 6).
- Lijn 121 rijdt nog maar 1x per uur naar Uden, het andere uur rijdt de 121 vanaf Gemert door naar Boxmeer. 's Avonds en op zondag eindigen de ritten die anders naar Boxmeer zouden rijden, in Gemert.
- Lijn 25 rijdt 1x per uur over het traject Helmond - Gemert - Veghel. In Gemert is er een aansluiting op de 121 naar Boxmeer.
- Een nieuwe lijn 23 rijdt 1x per uur van Helmond via Gemert (over de route van lijn 25) en dan door naar Boxmeer met in Gemert aansluiting op de 121 naar Uden.
- Lijn 26 rijdt 1x per uur en rijdt het traject Helmond - Bakel - Milheeze - Deurne - Meijel. In de avonduren en op zondag rijdt lijn 26 slechts tot Milheeze.
- Buurtbus 468 rijdt nu het traject Deurne - Bakel - Milheeze - De Rips - Elsendorp - Venhorst - Boekel.
- Lijn 24 vervalt. Ter compensatie zijn er extra spitsritten op lijn 20 tussen Eindhoven en Mierlo Ellenaar. Indien mogelijk rijdt buurtbus 463 door naar Helmond.
- Lijn 16 neemt de zuidkant van de lus van lijn 13 over en rijdt vervolgens via het traject van lijn 116 via de Hurk naar Veldhoven, tot halte Heemweg/Centrum. Het traject naar Oerle Zuid wordt overgenomen door lijn 18. Lijn 13 en lijn 14 komen geheel te vervallen.
- Lijn 471 komt te vervallen, aangezien die grotendeels dezelfde route rijdt als lijn 7.
- Lijn 174 wordt vervangen door een buurtbus tussen Veldhoven en Bergeijk.
- Een groot aantal ritten van lijn 172 rijden slechts tot Bergeijk.
- Er komt één lijn 11 die 2x/uur het traject van lijn 9/11 bedient tot Meubelplein. De routes door Son en Breugel vervallen, zonder alternatief. 's Avonds en in het weekend rijdt 1x per uur de 111 die 1x per uur de ritten van lijn 1 overneemt en dan verder rijdt naar Ekkersrijt.
- Lijn 17 en de spitslijn 407 worden één nieuwe lijn 407 die over de HOV-as naar HTC rijdt en dan door naar Aalst Maarten Trompstraat.
Ik zal eens de grove versie mijn snoeiplan aanvullen op deze:

Lijn 1 komt te vervallen en gaat in samenwerking met de lijnen 9 en 11, zo ontstaat er een 109 die de hele dag 1x per uur het rondje Son en Breugel rijdt via de Achtste Barrier, dit kan eventueel in de spits aangevuld worden met extra ritten of een extra lijn, namelijk lijn 111; Eindhoven Station-Meubelplein via Achtste Barrier

De lijnen 2, 3 en 4 kunnen voortaan altijd een halfuursdienst rijden

De lijnen 5 en 55 worden een lijn die 1x per halfuur gaat rijden, dit is voldoende voor het aantal reizigers

Lijn 6 gaat 1x per uur rijden

Lijn 10 gaat eruit mocht het buurtbus Geldrop-project doorgaan

Lijn 7 vervalt en zijn route wordt overgenomen door lijn 17, die rijdt een uursdienst

De lijnen 13, 14, 15, 16, 116 en 19 kunnen er allemaal uit

Lijn 20 vervalt tussen Helmond Station en Asten Plutostraat

De lijnen 21, 22, 23, 24 en 25 kunnen worden opgeheven, voor 23 komt evt 26 terug.

Lijn 51 rijdt alleen nog in school en spitstijden.

De lijnen 52, 53 en 54 vervallen

Lijn 103 kan eruit

De lijnen 121 en 122 gaan beide 1x per uur rijden en over de HOV-Baan

Lijn 144 gaat voortaan 1x per uur

Lijn 145 vervalt

Lijn 170 heeft nog maar 2 ritten

Lijn 172 blijft voortaan 2x per uur rijden met 1x per uur naar Luyksgestel en 1x per uur naar Bergijk Eykereind

De lijnen 149, 150, 171 en 173 gaan allemaal 1x per uur rijden

Lijn 174 vervalt

De lijnen 185 en 186 vervallen

De lijnen 400 en 401 kunnen samen een kwartiersdienst rijden, met eventueel Citaro's op 401

De Lijnen 404 en 407 rijden voortaan 1x per kwartier met aanvulling op de bestaande stadslijnen
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12821
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Hainje »

Plan-V444 schreef:
Ik zal eens de grove versie mijn snoeiplan aanvullen op deze:

Lijn 1 komt te vervallen en gaat in samenwerking met de lijnen 9 en 11, zo ontstaat er een 109 die de hele dag 1x per uur het rondje Son en Breugel rijdt via de Achtste Barrier, dit kan eventueel in de spits aangevuld worden met extra ritten of een extra lijn, namelijk lijn 111; Eindhoven Station-Meubelplein via Achtste Barrier
De lijnen 2, 3 en 4 kunnen voortaan altijd een halfuursdienst rijden
De lijnen 5 en 55 worden een lijn die 1x per halfuur gaat rijden, dit is voldoende voor het aantal reizigers
Lijn 6 gaat 1x per uur rijden
Lijn 10 gaat eruit mocht het buurtbus Geldrop-project doorgaan
Lijn 7 vervalt en zijn route wordt overgenomen door lijn 17, die rijdt een uursdienst
De lijnen 13, 14, 15, 16, 116 en 19 kunnen er allemaal uit
Lijn 20 vervalt tussen Helmond Station en Asten Plutostraat
De lijnen 21, 22, 23, 24 en 25 kunnen worden opgeheven, voor 23 komt evt 26 terug.
Lijn 51 rijdt alleen nog in school en spitstijden.
De lijnen 52, 53 en 54 vervallen
Lijn 103 kan eruit
De lijnen 121 en 122 gaan beide 1x per uur rijden en over de HOV-Baan
Lijn 144 gaat voortaan 1x per uur
Lijn 145 vervalt
Lijn 170 heeft nog maar 2 ritten
Lijn 172 blijft voortaan 2x per uur rijden met 1x per uur naar Luyksgestel en 1x per uur naar Bergijk Eykereind
De lijnen 149, 150, 171 en 173 gaan allemaal 1x per uur rijden
Lijn 174 vervalt
De lijnen 185 en 186 vervallen
De lijnen 400 en 401 kunnen samen een kwartiersdienst rijden, met eventueel Citaro's op 401
De Lijnen 404 en 407 rijden voortaan 1x per kwartier met aanvulling op de bestaande stadslijnen
Meen je dit nu serieus of neem je ons nu in de maling? :P
🍉
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Plan-V444 »

@hainje Er staat volgensmij duidelijk boven 'De grove versie', dus ja dit is gedeeltelijk overdreven ja maar met sommige dingen ben ik er zeker van dat er niks mis mee is.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door huibf »

Das erg grof. Lijn 2 en 4 altijd halfuurlijks, grapjas. Zelfs op zaterdag ga je dat niet redden.
lijn 20 vervalt in Helmond?

zullen we dan ook de 171 en 172 en 149 en 150 opheffen. 149, 150 een keer per uur?
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Mr-W »

Nee we voeren in heel de SRE de taxbus in want dat is volgens een Helmondse politici voor alle gemeentes goedkoper dan het laten rijden van lijnbussen :lol:
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Plan-V444 »

huibf schreef:Das erg grof. Lijn 2 en 4 altijd halfuurlijks, grapjas. Zelfs op zaterdag ga je dat niet redden.
lijn 20 vervalt in Helmond?

zullen we dan ook de 171 en 172 en 149 en 150 opheffen. 149, 150 een keer per uur?
Zoals ik ook al tegen hainje zei, dit is er grof en ik ben het ermee eens dat sommige dingen overdreven zijn maar er zitten zeker ook goede dingen in
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door MrEmiel »

Yanaike schreef:Als ik het zo een beetje inschat denk ik dat er weinig nieuwe lijnen gaan komen, hooguit spits- en scholierenlijnen, er zullen vooral lijnen geschrapt worden. Ik denk dat de stadsdienst van Helmond sowieso gaat wegvallen (m.u.v. van lijn 51), de vraag is alleen of dat opgevangen gaat worden door de streeklijnen en zo ja hoe?



- Een nieuwe lijn 23 rijdt 1x per uur van Helmond via Gemert (over de route van lijn 25) en dan door naar Boxmeer met in Gemert aansluiting op de 121 naar Uden.
- Lijn 26 rijdt 1x per uur en rijdt het traject Helmond - Bakel - Milheeze - Deurne - Meijel. In de avonduren en op zondag rijdt lijn 26 slechts tot Milheeze.
- Buurtbus 468 rijdt nu het traject Deurne - Bakel - Milheeze - De Rips - Elsendorp - Venhorst - Boekel.
Aangezien SRE een oplossing moet hebben voor het verdwijnen van het lijndeel Gemert-Helmond uit de concessie Brabant Oost denk ik dat dit per december 2014 al een grote kans van slagen heeft. Mogelijk met subsidie uit het "experimentenpotje" van het SRE.
StefanR88
Berichten: 27
Lid geworden op: ma 30 jul 2012, 16:08

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door StefanR88 »

Plan-V444 schreef: Het heeft inderdaad geen zin maar ook niet om deze lijn in zijn totaal te laten rijden.
Het beste is gewoon de 458 helemaal af te schaffen en vervangen voor een degelijke spitslijn omdat er de rest van de dag toch geen andere passagiers zijn, de meeste mensen die op Kempenhaege een afspraak hebben komen namelijk toch met de auto en daarom zou ik de spits/scholierenlijn tussen 07:30-10:00 en 14:45-16:00 laten rijden.
Totaal onnodig deze bezuiniging, 458 trekt aardig veel reizigers en bovendien zorgt voor een verbinding met treinstation Maarheeze, NS zal ook niet leuk vinden als deze buurtbuslijn geschrapt worden. Wat wel mogelijk is dat aantal routes geschrapt kunnen worden. (lees van en naar kempenheage en sterksel in de daluren, maar dan schiet je nog weinig mee op)
Plan-V444 schreef: Lijn 20 vervalt tussen Helmond Station en Asten Plutostraat
Onmogelijk, gemeente Asten eist een verbinding naar Helmond. knippen gaat met dit lijn ook al niet. Alleen met keerlus bij de Nobis, dan MAG het wel geknipt worden. (met nieuw te realiseren buslijn)

En:
Wat ik al eerder opperde: 1x per uur van Helmond naar Maarheeze via Someren en Someren-eind/heide (om en om). Maar de vraag rijst er nog na: Wat zou er opleveren in de daluren?, trekt passagiers aan?, levert DRU-winsten op?

Mijn ideëns:

Lijn 20: Asten-Eindhoven 4x per uur spits uur, dal gewoon 2x per uur. Avond tot 9 uur zou ik nog 2x per uur doen maar zal niet mogelijk zijn. (+ late rit 23.45 vanaf Asten op vrijdagen en zaterdagen?)
Lijn 120: Wederom beginnen op 2 plaatsen: Asten Plutostraat en Someren Eegelshoeve. (spits 2x per u)

Nieuw:

Lijn 32 Helmond-Asten-Someren-(Someren-eind/heide)-Maarheeze
Stuk lijn 20 dat geknipt is, wordt opgevangen door een nieuw te realiseren buslijn. Met frequentie van 1x per uur tot 19.00, s'weekends van 9.00 tot 17.00. Tussen Someren en Helmond gewoon van 08.00 t/m 22.00

Deze nieuwe lijn kan mogelijk voor een flinke toename van reizigersaantallen zorgen, goed voor SRE en NS.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Mr-W »

StefanR88 schreef:
Plan-V444 schreef: Lijn 20 vervalt tussen Helmond Station en Asten Plutostraat
Onmogelijk, gemeente Asten eist een verbinding naar Helmond. knippen gaat met dit lijn ook al niet. Alleen met keerlus bij de Nobis, dan MAG het wel geknipt worden. (met nieuw te realiseren buslijn)
Mierlo eist ook een verbinding met Helmond,ook in lijn 20 zit er bijna nooit iemand in de bus tussen Asten en Helmond,voor beide trajectdelen kunnen misschien omgezet worden in een buurtbus met eventuele spitsversterking.
Gemeentes zijn over het algemeen goed in het winkelen op de kosten van een ander.
Laatst gewijzigd door Mr-W op di 04 feb 2014, 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12821
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Hainje »

Plan-V444 schreef:@hainje Er staat volgensmij duidelijk boven 'De grove versie', dus ja dit is gedeeltelijk overdreven ja maar met sommige dingen ben ik er zeker van dat er niks mis mee is.
Dit is wel een heel grove versie maat. In deze versie kleed je het lijnennet niet uit, je vilt het.
Je praat over het opheffen van lijnen alsof je een appel weg gooit. Nu is dat nog tot daar aan toe, maar je beargumenteert het niet eens met feiten of een beschrijving van wat nu je precieze gedachten hier achter zijn. Zoals ik al eerder in het topic (al dan niet die van 2014) zei, je neemt het mes ter hand en je gaat zo fanatiek te keer dat je alles uit het oog verliest.

Bedenk wel dat je op deze manier niet alleen het hele ov systeem in de regio naar de vaantjes helpt, je zet ook nog eens een hoop buschauffeurs op straat! De jongere komen dan op de een of andere manier wel weer een keer aan de bak, maar voor de 50+-ers zou zoiets de eerste nagel op hun doodskist betekenen. Die geraken niet meer aan het werk, niemand wil die 'oude' mensen nog hebben. Ze zijn namelijk veel te duur om elders nieuw aan te nemen. Gevolg is dat deze mensen hun vaste lasten niet meer kunnen betalen en vervolgens uit huis gezet worden. Het leven zit veel gecompliceerder in elkaar dan dat je nu in de gaten hebt, dat is niet erg, je bent waarschijnlijk nog erg jong. Maar om het interessant te houden zou het wel leuk zijn als er hier realistische en gefundeerde voorstellen voorbij komen. Jouw voorstellen zijn leuk voor in de hobbykamer, maar in de praktijk gewoon totaal niet haalbaar.

Misschien klink ik nu wat bot, maar ik wil je dringend adviseren om je de komende tijd eens te gaan verdiepen in OV beleid en het politieke spel erachter. Als je wilt dat je voorstellen ook maar een beetje serieus genomen worden zul je toch beter over dingen na moeten denken. Goed voor jezelf formuleren en op papier moeten zetten. Argumenten als 'da is nie nodig' maken geen indruk, je voorstellen zullen op die manier nog sneller van tafel geveegd worden dan dat een F16 kan vliegen. En da's rap hoor! Ik snap je fanatisme wel, maar daar ga je het op deze manier in de OV-wereld in ieder geval niet mee redden.

Voel je nu in ieder geval niet aangevallen, want het is niet mijn bedoeling om je aan te vallen. Het is mijn bedoeling om je (alsnog) te laten realiseren dat OV een zeer complex systeem is waar een wijziging op een lijn bijna altijd consequenties heeft voor een andere lijn. Het is dus van belang dat je leert dat systeem te begrijpen en wat er kan gebeuren wanneer je iets veranderd.
🍉
MrEmiel
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 20:49

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door MrEmiel »

MrEmiel schreef:
Yanaike schreef:Als ik het zo een beetje inschat denk ik dat er weinig nieuwe lijnen gaan komen, hooguit spits- en scholierenlijnen, er zullen vooral lijnen geschrapt worden. Ik denk dat de stadsdienst van Helmond sowieso gaat wegvallen (m.u.v. van lijn 51), de vraag is alleen of dat opgevangen gaat worden door de streeklijnen en zo ja hoe?



- Een nieuwe lijn 23 rijdt 1x per uur van Helmond via Gemert (over de route van lijn 25) en dan door naar Boxmeer met in Gemert aansluiting op de 121 naar Uden.
- Lijn 26 rijdt 1x per uur en rijdt het traject Helmond - Bakel - Milheeze - Deurne - Meijel. In de avonduren en op zondag rijdt lijn 26 slechts tot Milheeze.
- Buurtbus 468 rijdt nu het traject Deurne - Bakel - Milheeze - De Rips - Elsendorp - Venhorst - Boekel.
Aangezien SRE een oplossing moet hebben voor het verdwijnen van het lijndeel Gemert-Helmond uit de concessie Brabant Oost denk ik dat dit per december 2014 al een grote kans van slagen heeft. Mogelijk met subsidie uit het "experimentenpotje" van het SRE.

Ik wil hier nog aan toevoegen dat de lijn naar Boxmeer succesvoller is als deze niet vanaf Helmond rijdt, maar vanuit Eindhoven, als lijn 122 Eindhoven-Gemert-Boxmeer. Denk dat er meer reizigers met deze sneldienst mee naar Boxmeer gaan , bijvoorbeeld uit Beek en Donk
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Yanaike »

In mijn plan ging er 1x per uur een bus Eindhoven - Uden, 1x per uur een bus Helmond - Veghel, 1x per uur een bus Helmond - Boxmeer maar ook 1x per uur een bus Eindhoven - Boxmeer, maar het kan zijn dat die laatste niet helemaal duidelijk was omdat beide bussen uit Eindhoven het lijnnummer 121 hadden.
StefanR88 schreef: Nieuw:

Lijn 32 Helmond-Asten-Someren-(Someren-eind/heide)-Maarheeze
Stuk lijn 20 dat geknipt is, wordt opgevangen door een nieuw te realiseren buslijn. Met frequentie van 1x per uur tot 19.00, s'weekends van 9.00 tot 17.00. Tussen Someren en Helmond gewoon van 08.00 t/m 22.00

Deze nieuwe lijn kan mogelijk voor een flinke toename van reizigersaantallen zorgen, goed voor SRE en NS.
Is het niet interessanter als deze lijn naar Nederweert en Weert gaat i.p.v. Maarheeze?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

@Hainje
Het is inderdaad veel gecompliceerder zeker ook omdat wij hier geen cijfers hebben over bijv. de huidige dekkingsgraad van alle lijnen. Ik heb dat soort cijfers bij het ROB vorig jaar wel gezien voor Oost/West en dan zie je gigantische verschillen tussen lijnen (variërend van 6% tot 128% dekkingsgraad). In zijn algemeenheid geldt dat vooral de snelheid van een lijn van levensbelang is, immers de kosten zijn grotendeels per uur en de inkomsten per kilometer. Ik denk dat snellere lijnen als 20, 121, 122, 149, 170, etc. heel goed scoren, maar dat veel vooral lange stadslijnen (3, 7, 10, 17, 103, Veldhovense stadslijnen) wel eens heel matig zouden kunnen scoren. Zonder cijfers is het echter moeilijk te bepalen wat verstandig is en wat niet.

Wat betreft chauffeurs is het natuurlijk zo dat minder DRU's ook minder chauffeurs betekent. 5-15% minder ritten zal zich ook ruwweg vertalen in 5-15% minder chauffeurs. Vervelend, maar het OV is natuurlijk wel een gewoon bedrijf. Helaas ik wel eens de indruk dat dat de vakbonden in het OV dat ook niet altijd helemaal begrijpen met hun eisen.
Laatst gewijzigd door Frans F op di 04 feb 2014, 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Nieuwe SRE concessie (vanaf 2017)

Bericht door Frans F »

StefanR88 schreef: Mijn ideëns:

Lijn 20: Asten-Eindhoven 4x per uur spits uur, dal gewoon 2x per uur. Avond tot 9 uur zou ik nog 2x per uur doen maar zal niet mogelijk zijn. (+ late rit 23.45 vanaf Asten op vrijdagen en zaterdagen?)
Mijn inschatting is dat lijn 20 tussen Eindhoven en Asten gezien de snelheid wel eens een van de meest rendabele lijnen zou kunnen van het hele SRE-net en dat daar dus juist wel eens ritten bij zouden kunnen komen. Bij de Provincie zie je ook dat dergelijke lijnen bijv. tot 21 uur in frequentie worden verhoogd.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten