Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Tristan »

Opstand tegen ov-poortjes dreigt

In elf gemeentes dreigt een opstand tegen het afsluiten van de stations door de Nederlandse Spoorwegen (NS) met ov-poortjes. De gemeentes zijn faliekant tegen de oplossing die NS bieden: speciale passagekaartjes om van de ene naar de andere kant van het station te komen. Allemaal kijken ze naar Leiden, waar de wethouder naar de minister is gestapt om de NS tegen te houden.

De NS-stations maken in deze steden onderdeel uit van drukke looproutes tussen woonwijken. De spoorwegen willen eind 2014 de papieren kaartjes helemaal afschaffen en stations afsluiten voor niet-reizigers. Na twee jaar overleg is nog geen oplossing gevonden.

Het 'passagekaartje' werkt als volgt: met een ov-chipkaart kan iedereen die niet met de trein wil maar wel door het station moet, uit een automaat een gratis kaartje trekken om de poortjes te openen.

Lees verder...
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Alargule

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Alargule »

De barricaden op!
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door ODRAIL »

Zo'n bericht is echt weer iets voor Tristan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Vinny »

Kan er nou echt geen poortvrije passage bij Leiden worden opgezet? Ze hebben wel allemaal onnodige terrasjes in de stationshal...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Suus »

Nee, dat kan niet. En er zit aan beide kanten van het station een tunnel waarmee je zonder problemen onder het spoor door kan.

En het verhaal van Gouda is ook gewoon gehuil, er zit vlakbij het station een tunnel en als fietser kies je sowieso al voor die tunnel want er is in Gouda maar aan een kant een hellingbaan. Ik zie ook niet hoe het een logischere route is dan via het tunneltje verderop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door VIRM »

@Bee: 'beide kanten van eht station een tunnel' betekent niet automatisch dat ze ook goed beloopbaar zijn. Die aan de oostkant heeft niet echt een goede stoep, aangezien het veelal wordt gebruikt als inofficiele fietsenstalling, toen ik er voro het laatst doorheen liep.
Beul van de blindegeleidelijn
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door marlies »

Dat heb je met een beetje handhaving wel opgelost.

Al ben ik ook geen fan van het afsluiten van zo veel mogelijk volledige stations hoor.

Ik las dat de gemeente Groningen zich er ook tegen verzet (althans, de wethouder), maar daar ik kan me niet helemaal voorstellen op welke grond. Het is écht geen looproute namelijk. Al denk ik wel dat NS het uit eigen belang al niet zou moeten doen: de vele buspassagiers die nu even naar bijv. de Servex AH-To-Go of Starbucks lopen zullen dat minder snel doen als ze moeten in- en uitchecken, ook al is het gratis. Schrikt gewoon af. Nog even los van dat je in de Starbucks wel graag langer dan een uurtje wilt kunnen zitten zonder een trein te nemen.

Zijn er eigenlijk al afgesloten stations waar meerdere spoorvervoerders komen? Want als NS het hoofstation in Groningen wil afsluiten moet Arriva ook eigen poortjes gaan plaatsen en ik vraag me af of ze daar op zitten te wachten. Kan NS dit afdwingen?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Suus »

Je kan in Groningen ook gewoon een perron afsluiten waar de treinen van NS dan van vertrekken, bijvoorbeeld 3b/4b.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door marlies »

Hou wou je dat doen als aan de overzijde van het perron een Arriva-trein vertrekt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Suus »

Arriva heeft perrons zat op andere plaatsen. Spoor 1b, spoor 2b, zelfs 6b en 7b als het moet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door marlies »

Dan moeten ze flink gaan schuiven in hoe de sporen nu gebruikt worden in ieder geval, geen idee hoe haalbaar/handig dat is.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door reisthijs »

Er gaat sowieso al flink geschoven worden daar dus dat is geen bezwaar.
marlies schreef:Ik las dat de gemeente Groningen zich er ook tegen verzet (althans, de wethouder), maar daar ik kan me niet helemaal voorstellen op welke grond. Het is écht geen looproute namelijk.
De oostelijke loopbrug is wel een doorgaande looproute, als die NS die ook gaat afsluiten heeft de wethouder wel een punt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Klaasje »

Station Groningen wordt integraal verbouwd. Je krijgt gescheiden sporen voor NS en Arriva en daarnaast komt er een doorlopende tunnel of traverse. Het idee is om dan poortjes te plaaten bij de perronopgangen, net als bij Amsterdam Zuid. Ik denk alleen dat ze dan wel poortjes van een hogere kwaliteit moeten plaatsen dan de standaardpoortjes want de standaardpoortjes maken de boel meteen zo hokkerig en gevangenisachtig.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Michael 1988 »

Staan Arnhem en Zutphen eigenlijk ook op de nominatielijst van afgesloten station? Daar rijden wel wat meer vervoerders dan in Groningen, waarbij in Zutphen je niet zo 1, 2, 3 alles kunt gaan verschuiven zonder dat een andere vervoerder van hetzelfde perron gebruik maakt. Het is steeds of Arriva en Syntus of Arriva, Syntus en NS of NS en Arriva. Tenminste als je gaat schuiven met treinen. Want in de huidige situatie staan volgens mij nog steeds de IC op dezelfde perron als de stoptrein Zutphen - Apeldoorn en Zutphen - Oldenzaal en de sprinter Zutphen - Nijmegen nog steeds op dezelfde persoon als de stoptrein Zutphen - Winterswijk.

Om overigens nog maar te zwijgen over stations waar ook Buitenlandse vervoerders en treindiensten komen.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Freek »

Zutphen gaat niet op 'slot'. Arnhem wel, evenals Zwolle, Amersfoort, Nijmegen, Leeuwarden, Dordrecht. Zo een paar stations waar meerdere vervoerders zijn en poortjes komen. Voor elk station zal maatwerk nodig zijn om een oplossing te vinden, maar dat gaat vast lukken.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door BrengMe »

Arnhem is naar mijn gevoel ook een van de weinige stations waar het geen problemen zal opleveren (uitgezonderd van de verschillende vervoerders). Daar kan je niet van de voorkant naar de achterkant van het station via één tunnel, maar loopt de tunnel zeg maar dood bij het achterste perron. Wil je van de voorkant naar de achterkant moetje via een perron naar uitgang Sonsbeek, wat best lang duurt. Het is bovendien ook geen looproute van de wijken achter het station naar het Centrum, die gaan sneller via de Zijpse Poort.

Nijmegen evenmin, daar gaat de tunnel onder het spoor niet onder het station door maar 'langs' het station.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Freek »

Dat is niet de kern. Bij de meeste stations zijn poortjes geen probleem voor interwijk verplaatsingen. Dat er voor een aantal stations maatwerk nodig is, bijvoorbeeld met poortvrije passages of passagepassen erkennen alle partijen. Dat er opstand dreigt lijkt mij dan ook wat overtrokken.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door deadlock »

Opstand :') Ik zie al die ambtenaren al allemaal naar Utrecht gaan om daar te protesteren. Als dat niet helpt gaan we voor I&M staan :')
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Stéphane »

Klaasje schreef:Station Groningen wordt integraal verbouwd. Je krijgt gescheiden sporen voor NS en Arriva en daarnaast komt er een doorlopende tunnel of traverse. Het idee is om dan poortjes te plaaten bij de perronopgangen, net als bij Amsterdam Zuid. Ik denk alleen dat ze dan wel poortjes van een hogere kwaliteit moeten plaatsen dan de standaardpoortjes want de standaardpoortjes maken de boel meteen zo hokkerig en gevangenisachtig.
Is dat geen oplossing voor alle stations waar er gemor is om die poortjes?
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Suus »

Nee, in Groningen kan het omdat het station het begin- of eindpunt van een reis bij NS is, maar op veel andere stations maken reizigers overstappen via de passage of de tunnel en zijn de tunnels niet zo breed dat je in de tunnel poortjes kan plaatsen. Station Amsterdam Zuid heeft echter een zeer brede tunnel/stationshal waar het wel gewoon past zodat je tussen de twee perrons heen en weer gaan zonder dat je hoeft in- en uit te checken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Anne »

In Schiedam staan aan de stadszijde ook poortjes.

Is alleen wel verwarrend omdat als je door de tunnel naar de uitgang loopt je voor je een rij ziet en links van je.
Die links zijn echter van de RET waarmee je direct naar de metro gaat.
Je checkt dan in bij RET maar dus niet uit bij NS.

In de tunnel staan bij de perrontrappen daarnaast nog cico's.
Daar had je dus uit moeten checken.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Anne »

Een station waar twee vervoerders zijn en al poortjes staan is Amsterdam Amstel.
Moet je dus wel opletten waar je incheckt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Suus »

Amsterdam Amstel is een vrij hopeloze oplossing inderdaad, maar een voorgenomen voorstel tot verbouwing werd onmogelijk door de status van rijksmonument voor het gebouw én de perronoverkapping.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Geert »

avl schreef:In Schiedam staan aan de stadszijde ook poortjes.

Is alleen wel verwarrend omdat als je door de tunnel naar de uitgang loopt je voor je een rij ziet en links van je.
Die links zijn echter van de RET waarmee je direct naar de metro gaat.
Je checkt dan in bij RET maar dus niet uit bij NS.

In de tunnel staan bij de perrontrappen daarnaast nog cico's.
Daar had je dus uit moeten checken.
Had men voor de overstap NS <--> RET beter niet twee poortjes achter elkaar kunnen zetten?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Opstand tegen ov-poortjes dreigt

Bericht door Suus »

Misschien wel, maar ik denk dat dat de veiligheid van zo'n oplossing problematisch is, anderzijds is een betere oplossing daar wel erg gewenst want voor onbekenden daar is het onnavolgbaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten