meltrain & mb90 on Tour #8: EuregioTour via Luik, Spa, Aken

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

meltrain & mb90 on Tour #8: EuregioTour via Luik, Spa, Aken

Bericht door mb90 »

Afgelopen zaterdag hebben meltrain en ik een EuregioTour gemaakt. De tour ging vanaf Maastricht naar Liege, Spa, Aachen en Heerlen weer terug naar Maastricht. Ik heb Liege en Aachen in de titel in het Nederlands staan, omdat het anders niet zou passen. :wink:

Dit was onze planning:
Afbeelding

Het begon naar Rotterdam Centraal met een metrorit vanaf het Zuidplein. Ruim op tijd was ik op het Zuidplein en bij de bufferzone zag ik nog een Arriva Wright staan die de korte rit van lijn 144 naar Drievliet ging rijden. Normaal rijden daarop alleen Connexxion-bussen. Die moest dus op de foto en zeker omdat dit nog maar even nog een keer zou kunnen gebeuren:
Afbeelding

Hierna ging het dan naar het CS. Nadat meltrain bij station Maashaven instapte kwamen we zonder problemen bij het CS. Een in een kerstjasje gestoken CS. Dat geeft altijd een leuke sfeer met kerstbomen en lichtjes:
Afbeelding

Nadat we de kruidvatkaartje afgestempeld hadden kwam al snel de t1927 binnen. Dit was geen ICK zoals gebruikelijk, maar een ICRm stam. Ook geen straf natuurlijk, persoonlijk vind ik het zelfs nog beter. :) Het werd een rustige rit in die 1927 die vooral in Dordt druk werd. Zonder problemen kwamen we in Eindhoven, maar toen begonnen de problemen. De t827 naar Limburg reed met maar 2 VIRM 4-tjes en dat is natuurlijk niet slim met de goedkope dagkaartjes en de kerstmarkten in Limburg en Duitsland. Die 4-tjes waren dus erg druk en wij mochten de reis naar Limburg staand in het gangpad (wat lang niet vol stond) beleven. De balkons stonden propvol, maar ondanks omroepen van de conducteur bleef het 'kuddevolk' (ik kan me zo pissig maken om zulke luie en dove figuren :neg:) lekker staan. Hierdoor bleven er in Sittard en misschien zelfs al in Roermond mensen achter. Vooral in Sittard waren dit er veel (ongeveer 30 mensen). Door de drukte kwam de trein met +8 in Maastricht aan.

Eerst werd er een kijkje genomen bij het busstation. Daar stond o.a. deze Volvo op lijn 50 naar Aachen. Een stad waar we later op de dag nog zullen komen:
Afbeelding

Na het halen van ons Euregioticket bij de shop van Veolia kwam ons klassiekje binnen voor de rit naar Liege Guillemins. Dit was echter maar 1 klassiekje, maar deze was totaal niet druk:
Afbeelding

Het was niet echt warm in Maastricht, dus ik ben alvast binnen gaan zitten in het antieke treinstel. Het zit redelijk, maar verder zit het er allemaal oud uit en de trein rook muf. Vanuit de trein zag ik nog wel de nieuwste aanwinst voor Veolia. Deze E-GTW (7)653 als sneltrein naar Heerlen:
Afbeelding

Om 11:12 uur vertrok dan onze rit naar Belgie. Weer een nieuw traject erbij. Vooral na Vise werd de omgeving erg mooi en zo waren we snel in industriestad Liege. Het mooi geworden station Guillemins valt daarom ook erg op. Ons klassiekje op dat station:
Afbeelding

Om naar boven te gaan zijn er gewone trappen, liften, roltrappen en rolbanden. Vooral die rolbanden geven in combinatie met het moderne uiterlijk een leuk futuristisch beeld:
Afbeelding

Vanaf boven was een binnenkomende Break als IR vanuit Antwerpen te zien:
Afbeelding

Ook aan de buitenkant heeft dit station een fraai uiterlijk:
Afbeelding

Hier komt uiteindelijk de hoofdingang:
Afbeelding

Het busvervoer van TEC wordt vooral door Van Hool's gereden, zoals deze:
Afbeelding

En deze gelede:
Afbeelding

Uitzonderingen zijn een paar bussen van Renault en deze Mercedes Connecto:
Afbeelding

Daarna gingen we weer terug naar het station. Daarvandan heb je dit uitzicht richting het oosten met een mooie brug en de heuvels van de Ardennen:
Afbeelding

Hierna volgde een bezoek van een tube tandpasta aan dit station. Alsof het station al niet wit genoeg is. :P Jammergenoeg stond de dop van deze tube naar Frankfurt am Main open:
Afbeelding

De volgende trein was een heel stuk ouder. Een loc van de NMBS uit de 2200-serie die als duwloc gebruikt wordt in de IC 500 richting Brussel en Blankenberge:
Afbeelding

En hier is de zien dat de loc aan het stuurstandrijtuig vast zit:
Afbeelding

Niet veel later kwam onze IC 510 naar Verviers aan. Deze bracht ons na een rit via een mooi kronkelend trace door de heuvels van de Ardennen in Verviers Central. Verviers zelf heeft ook nog een mooi stationsgebouw:
Afbeelding

Dit was de trein die ons in Verviers bracht:
Afbeelding

Daarna kwam de trein naar Spa al binnen. Deze mag in beide richting maarliefst 20 minuten wachten in Verviers. Deze L-trein werd zoals altijd met een klassiekje gereden, alleen was deze verdwaald van de CityRail bij Brussel:
Afbeelding

Dit gemoderniseerde klassiekje heeft gelukkig wel zachtere banken:
Afbeelding

Na het wachten begon weer een rit over een mooi trace. Ook hier kronkelt de trein zich door een heuvellandschap van station naar station, of beter van stuk grind met een bordje naar een stuk grind met een bordje. Het toppunt was wel het perron van Spa Geronstere het eindpunt van dit lijntje. Op dat 'perron' lag alleen maar blub en wat grind:
Afbeelding

In het donker zie je hier geen hand voor ogen en daarom is dit kleine lampje op de stootjuk geplaatst:
Afbeelding

Dat de sporen daarna gelijk ophouden is te zien bij deze foto die genomen is in het verlengde van de sporen:
Afbeelding

Stiekem hoopte ik nog dat er nog wat sneeuw lag. De bordjes naar de pistes stonden er al, maar omdat we geen idee hadden hoever dat was (ik ben er wel 1x geweest, maar die was nog een kilometer of 6) zijn we er niet heengegaan:
Afbeelding
Hoger in de Ardennen ligt wel nog steeds een laag sneeuw van zo'n 10-15 cm.

Om de tijd te doden liepen we even een rondje rondom het station. Vanaf een viaduct een stuk verderop is te zien hoe de lijn zich door Spa wurmt:
Afbeelding

Hierna gingen we weer terug om met ons klassiekje via de lijn van de vorige foto weer terug naar Verviers te gaan. Niet naar Pepinster, omdat er in Verviers toch net iets meer te beleven is. :wink: Daar wilde ik de IC richting Blankenberge op de foto zetten en onderweg naar het einde van het perron, kwam dit nog vanaf de andere kant langs:
Afbeelding

Daarna kwam dan wel de IC naar Blankenberge met deze 1300 voorop:
Afbeelding

Om de tijd de doden gingen we kijken of er verder nog wat te zien was. Uiteindelijk kwamen we bij het busstation waar deze 4 verschillende bussen van TEC stonden:
Afbeelding

Vooraan stonden de opvallendste. Een O405 en een bus van Renault:
Afbeelding

Terug bij het perron duurde het niet lang totdat de IR naar Aachen kwam. Deze werd gereden door een klassiekje en was goed warm binnen. Het werd weer een rit door een mooi landschap, hoewel het soms even vlakker werd. Na iets meer dan een half uur kwamen we aan in Aachen:
Afbeelding

Meltrain ging nog even kijken bij de treinen, terwijl ik de bussen opzocht. In Aachen rijden veel Citaro's en al snel stopte er eentje voor me:
Afbeelding

Ook TEC was hier aanwezig en wel met deze gelede Van Hool als lijn 14 naar Eupen Bushof:
Afbeelding

Het zijn dus niet alleen Citaro's die hier rijden. Deze kloon van de O405G van MAN rijdt hier ook:
Afbeelding

Ook Veolia komt hier 2x per uur polshoogte nemen. In de ochtend zelfs 4x per uur met lijn 54 erbij. Nu reed alleen lijn 50 naar Maastricht, met overigens dezelfde bus als vanmorgen in Maastricht:
Afbeelding

Daarna volgde deze ASEAG 106. Ik heb alleen geen idee wat voor type bus dit is:
Afbeelding

Er rijden veel gelede Citaro's, maar ook enkele:
Afbeelding

Tot slot kwam er een echte O405G aangereden en deze bleef hier ook gelijk staan:
Afbeelding

In de stationshal worden kerstliederen gespeeld. Dat klinkt best goed en zeker met de aankleding van de hal geeft het een aparte leuke sfeer. De aankleding:
Afbeelding

De band:
Afbeelding

Met een Talent ging het daarna via de Euregiobahn naar Heerlen. Bij Herzogenrath volgde al een Nederlandse omroep door de conducteur. Na de in grappig Duits uitgesproken Nederlandse stations werd er ook bij Heerlen in het Nederlands omgeroepen. Eerst voor de vaste omroep en daarna nog door de conducteur. Bij Heerlen de Kissel viel me overigens op dat er nu eindelijk ook een Nederlandse (oude) kaartautomaat staat. Bij Eygelshoven Markt staat het er echter nog steeds niet. Vanaf Heerlen ging het verder met de Stoptrein naar Maastricht Randwyck. Onze eerste rit in een E-GTW van Veolia. Persoonlijk vind ik deze stiller dan de Spurts van Arriva. Ook is dit handige schermpje er te zien:
Afbeelding

Na een rustige rit kwamen we weer in Maastricht. De cirkel was dus rond. De IC naar het noorden was voorin zoals altijd lekker rustig, terwijl het achteraan vol zat. Wij gingen dus voorin zitten. Tussen Roermond en Geldrop werd er voor vrijwel elk sein langzaam gereden en dus hadden we +8 in Eindhoven. Hierdoor was de aansluiting op IC t1972 helaas vervlogen. Maar, zoals Cruijff zei heeft elk nadeel zijn voordeel en dus konden we nu wel de nieuwe Hermes-bussen vastleggen. Gelijk viel mijn oog op deze nieuwe Lion's City voor de stadsdiensten in Eindhoven:
Afbeelding

Voor de thuiswedstrijd van PSV reden er extra bussen naar het Philips stadion. Dit waren Duvedec's, zoals deze:
Afbeelding

Een stukje verderop stonden zelfs beide nieuwkomers naast elkaar. Ondanks dat ik geen Amba-fan ben, vind ik hem in deze kleurstelling er best aardig uit zien:
Afbeelding

En de MAN Lion's City:
Afbeelding

Maar, waar bussen komen, gaan er ook bussen weg. In Brabant en Utrecht gaat er zelfs een bekende naam weg, namelijk de BBA. Hier nog een BBA-Citaro die gaat verdwijnen:
Afbeelding

Ook deze Duvedec zal verdwijnen en plaats maken voor the return of the Phileas :P :
Afbeelding

Oud en nieuw naast elkaar:
Afbeelding

En tot slot een leuke combinatie die me nog nooit eerder opgevallen was. Lijn 8 naar de wijk Acht :P :
Afbeelding

Daarna gingen we weer naar de treinen. Met een drukke IC 1974 doordat de t874 wel optijd was gingen we naar Dordt om vanaf daar met de t5174 naar Rotterdam Lombardijen te gaan. Dit alles ging lekker snel en zonder problemen. Bij Lombardijen namen we afscheid en ging ik met lijn 143 naar het Zuidplein en kwam ik na bijna 15 uur weer thuis.

De statistiekjes:
Reisduur: bijna 15 uur
Aantal bussen: 1
Aantal treinen: 12
Aantal metro's: 1
Controle: in 5 van de 12 treinen (= 41,7%)
Soorten busmaterieel: Connexxion-Alliance 2541
Soorten treinmaterieel: ICRm, Plan V, VIRM (3x), Veolia E-GTW 504, Klassiekje (3x), l11-rijtuig (B), Talent (D)
Vertraging (meer dan +3): in 2 van de 12 treinen (= 84,3% op tijd)
Vertraging (meer dan +5): in 2 van de 12 treinen (= 84,3% op tijd)
Kosten: € 9,95 (Kruidvatkaartje) + € 7,25 (Euregioticket, p.p.) + 1 zone + 2 zones
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: meltrain & mb90 on Tour #8: EuregioTour via Luik, Spa, Aken

Bericht door Ronald »

Fraai verslag :pos: !

Altijd een leuke omgeving om heen te gaan. Lijntje Maastricht - Luik is erg leuk, vooral de abrupte overgang van Nederland naar België, bij Visé ligt de spoorlijn ingeprakt tussen de heuvels en de autosnelweg, waar hij soms ook bijna door de achtertuinen gaat :P . (Liège-Guillemins is trouwens wel een tikje veranderd sinds ik er een paar jaar geleden was :wink: ).

Op de lijn Luik - Verviers (en verder naar Eupen/Aachen) waan je je inderdaad écht in het buitenland.

Voor de busliefhebbers zijn hier trouwens ook erg leuke busritjes te maken:
* Vanuit Aken naar Monschau bijvoorbeeld (erg fraai Eifelstadje met mooie vakwerkhuizen), en dan verder naar Eupen.
* Of vanuit Eupen naar St. Vith (gaat over het hoogste punt van België, hier lag dus zeker sneeuw :wink: ), en vervolgens via Malmédy naar Verviers.
Neem hier wel de tijd voor, de bussen rijden niet zo vaak (goed plannen dus :wink: ).
treinbruno
Berichten: 73
Lid geworden op: za 29 mar 2008, 12:30
Locatie: Lokeren (belgie)

Re: meltrain & mb90 on Tour #8: EuregioTour via Luik, Spa, Aken

Bericht door treinbruno »

mooi verslag :D

zitten die cityrailklassiekjes nu ook al in spa :mrgreen:
ze zitten al van aarlen tot maastricht, van spa tot blankenberge
ommenduur zitten ze overal, behalve in brussel :?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: meltrain & mb90 on Tour #8: EuregioTour via Luik, Spa, Aken

Bericht door Daniel »

Mooi verslag! Die onbekende bus in Aken is trouwens een Volvo 7700 :wink:

Vooral deze foto is echt gaaf, 't lijk wel een artist-impression :D
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: meltrain & mb90 on Tour #8: EuregioTour via Luik, Spa, Aken

Bericht door Stefan »

Leuke foto's! Ik moet ook maar eens die omgeving gaan bezoeken! :mrgreen:

Deze kloon is overigens een MAN NG272. ;)
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: meltrain & mb90 on Tour #8: EuregioTour via Luik, Spa, Aken

Bericht door tsov »

Leuk verslag!

Ook leuk dat je in Verviers die Renault en MB O405 opvallend noemt, terwijl die in Wallonië meer rondrijden dan de Transit 2000 en new-Van Hool die erachter staan :mrgreen:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: meltrain & mb90 on Tour #8: EuregioTour via Luik, Spa, Aken

Bericht door Raymond »

Lijn 8 naar Acht in Eindhoven bestaat echt alweer heel wat jaartjes.. Vroeger was het lijn 7 naar Acht, maar dat bleek toch niet zo handig :lol: Maar overdag staat er tegenwoordig Ind. Kapelbeemd op de display's (zowel oud als nieuw), maar 's avonds rijdt ie dat rondje niet en kan je Acht weer gewoon op de bus zien staan :)

Leuk verslag overigens met mooie foto's!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten