Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Geil plaatje. Dat ik nog eens mag meemaken dat het GVB informatie biedt aan zijn klanten, behalve een vergeelde folder met gegevens van vorig jaar. Het gaat vooruit
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Als ik kijk naar de papieren informatie die GVB in de halte aanbiedt en vervolgens naar de informatie die een Syntus Gelderland in zijn halte aanbiedt wint het GVB echt met vlag en wimpel...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
De laatste keer voor mij was de bus Hattem-Zwolle. Die bushalte had zelfs een dynamische routeinformatiescherm...
(Prachtige herfstwandeling was dat trouwens afgelopen november van Wezep naar Hattem, maar dat is off-topic)
(Prachtige herfstwandeling was dat trouwens afgelopen november van Wezep naar Hattem, maar dat is off-topic)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Twee ritten vooruit is op zich geen probleem. Het nare is alleen dat dat een halte is waar 3 lijnen komen. Een beetje als op de metrostations in de tunnel. Steeds 1 lijn die niet getoond wordt.Somoht schreef:Mag toch hopen dat dat de bedoeling was ja. Anders heb je zo' n groot scherm en maar twee ritten vooruit :')
Qua actuele data GVB metro, binnenkort nieuws ;)
Maareh, wat is "binnenkort"? Verwacht je komende week al? Aangezien de metro mijn primaire openbaar-vervoermiddel is ben ik wel benieuwd.
Overigens, het valt me de laatste tijd op. Als er een M5 komt en hij is wat vertraagd, dan blijft de pid constant van tijd wisselen, van de dienstregelingstijd naar de actuele tijd en terug. Zo weet je al van te voren dat het een M5 is :N
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dit viel mij ook al op, net als dat op lijn 50 de M5 ook ver van te voren op de PIDs verschijnt terwijl er nog een metro (of twee) eerder komt (de eerste metro wordt wel altijd op de PID getoond).hauptbahnhof schreef:Overigens, het valt me de laatste tijd op. Als er een M5 komt en hij is wat vertraagd, dan blijft de pid constant van tijd wisselen, van de dienstregelingstijd naar de actuele tijd en terug. Zo weet je al van te voren dat het een M5 is :N
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Prachtig, maar moet het niet Westerpark zijn tegenwoordig...?FLJ schreef:
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dat viel mij ook al op, er wordt overal nog gesproken van Van Hallstraat (de bestemming op de trams is nog steeds Van Hallstraat Westerpark). Enkel de haltes richting Westerpark spreken van de bestemming Westerpark, de halte Van Hallstraat heeft nog steeds zijn voormalige naam.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dat kan prima zo blijven. De eindhalte van lijn 13 heet ook geen Geuzenveld.FLJ schreef:e halte Van Hallstraat heeft nog steeds zijn voormalige naam.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
hauptbahnhof schreef:Maareh, wat is "binnenkort"? Verwacht je komende week al? Aangezien de metro mijn primaire openbaar-vervoermiddel is ben ik wel benieuwd.Somoht schreef:Mag toch hopen dat dat de bedoeling was ja. Anders heb je zo' n groot scherm en maar twee ritten vooruit :')
Qua actuele data GVB metro, binnenkort nieuws ;)
*O* *O*
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Zou wel makkelijk zijn als je vemeldt wat voor soort app dit is, waar deze informatie staat? Dank.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ah dacht dat iedereen op het forum OVinfo nu wel kende, geen zin om iedere keer mijn eigen app te spammen.
In ieder geval: actuele data van GVB metro's zitten nu in de KV78turbo opendata stroom van openov.nl (gebruiker skinkie hier), appjes die daarvan gebruik maken zijn onder andere OVdelay (iOS), Openbaar Vervoer (iOS), Tranzzit (iOS), Bushalte (WP), OVinfo(Android).
In ieder geval: actuele data van GVB metro's zitten nu in de KV78turbo opendata stroom van openov.nl (gebruiker skinkie hier), appjes die daarvan gebruik maken zijn onder andere OVdelay (iOS), Openbaar Vervoer (iOS), Tranzzit (iOS), Bushalte (WP), OVinfo(Android).
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik dank u
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 05 feb 2014, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ik kwam er zelf per toeval achter gistermiddag. Zat in de bus naar Amstelveen en ging (uit pure verveling) kijken of de bus op tijd was. Aangezien ik bijna bij Oranjebaan was heb ik die halte gekozen. Toen zag ik dus lijn 51 naar Westwijk met "vertrek" i.p.v. "gepland" staan en "+1". Dus ik was helemaal blij. Kon niet eens meer eten. *O*
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Het wordt wel pijnlijk duidelijk dat volgens dienstregeling rijden zeer lastig blijkt. De minnetjes en plusjes vliegen om de oren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dat vind ik op een hoogfrequente verbinding op zich ook niet heel erg, mits de spreiding er een beetje in blijft. Dus niet drie voertuigen in estafette en daarna een kwartier niets.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Precies volgens dienstregeling rijden is vrijwel onmogelijk. Helemaal bij de metro waar er 3 lijnen op CS keren, enw aar lijn 51 tussen rijdt. Het is overigens ook niet iets waar je op moet letten. Bij de metro is de rijtijd uiteraard strakker (m.u.v. in de spits waar er 1 minuut bij komt). Overigens hebben ze bij de metro geen systeem om de punctualiteit in de gaten te houden zoals er bij de tram en bus wel is. Maakt het iets lastiger.
Maar bij de tram is het zo dat ik me echt niet druk hoef te maken als ik +1 of +2 zie. De rijtijdverdeling is namelijk niet overal gelijk dus op ene halte sta je +2, 3 haltes verder ineens -1.
Maar bij de tram is het zo dat ik me echt niet druk hoef te maken als ik +1 of +2 zie. De rijtijdverdeling is namelijk niet overal gelijk dus op ene halte sta je +2, 3 haltes verder ineens -1.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Rare dienstregeling planning dan..
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Dat heet marges inbouwen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Ja nee dat snap ik, maar dan is -1 wel vreemd als je op marge rijdt .
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Een marge betekent dat je extra tijd krijgt om eventuele "tegenslagen" op te vangen.
Een simpel voorbeeld:
lijn 5 heeft 14 minuten tussen Station Zuid en Binnenhof. Dat is te ruim. Alleen kan het net gebeuren dat als je vanaf Parnassusweg vertrekt het sein rood blijft omdat er een metro voor gaat. Duurt even voordat je weer door mag. Dan kun je de eerste 2 haltes nog makkelijk achter de metro halteren. De rest van de haltes moet je steeds wachten totdat deze van de halte is vertrokken. En dan is die 14 minuten niet ruim meer.
Duikt er geen metro voor, dan ben je op een gegeven moment -1 en tegen het einde zelfs -2.
Een simpel voorbeeld:
lijn 5 heeft 14 minuten tussen Station Zuid en Binnenhof. Dat is te ruim. Alleen kan het net gebeuren dat als je vanaf Parnassusweg vertrekt het sein rood blijft omdat er een metro voor gaat. Duurt even voordat je weer door mag. Dan kun je de eerste 2 haltes nog makkelijk achter de metro halteren. De rest van de haltes moet je steeds wachten totdat deze van de halte is vertrokken. En dan is die 14 minuten niet ruim meer.
Duikt er geen metro voor, dan ben je op een gegeven moment -1 en tegen het einde zelfs -2.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Het gaat er meer om dat ik metro's al met -2 of -3 zie op Kraaiennest komende vanaf Gaasperplas. Dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Er is natuurlijk wel iets niet in orde als je regelmatig haltes te vroeg voorbij moet rijden om verderop in het traject op tijd te kunnen zijn. Twee minuten te vroeg is veel erger dan twee minuten te laat.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Marlies, het is andersom. Je moet juist vaak een halte te laat passeren om niet te vroeg zijn (onder normale omstandigheden; ofwel als het rustig is, een maandagmorgen bijv). Bij drukte (zoals in de zomer of in de spits) kun je normaal rijden zonder al te veel op de tijd te letten.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Wat jij ziet is onmogelijk aangezien de metro 1 hele minuut krijgt om vanaf Gaasperplas naar Kraaiennest te rijden.Bee schreef:Het gaat er meer om dat ik metro's al met -2 of -3 zie op Kraaiennest komende vanaf Gaasperplas. Dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling.
Dus dan geeft het systeem of verkeerde info of er is om een bepaalde reden te vroeg vertrokken vanaf het beginpunt (wat absoluut verboden is zonder een geldige reden). Nu ik erover nadenk kan dat ook niet zomaar, immers, het sein staat nog op rood!
Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB
Uit de verhalen die ik uit de wandelgangen heb zijn er nog wat problemen rondom begin/eindpunten. Dit zou opgelost worden in Maart als GOVI een heleboel gaat migreren en er ook data komt voor de ND-OV loketten.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 157 gasten