Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

Geil plaatje. Dat ik nog eens mag meemaken dat het GVB informatie biedt aan zijn klanten, behalve een vergeelde folder met gegevens van vorig jaar. Het gaat vooruit :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Als ik kijk naar de papieren informatie die GVB in de halte aanbiedt en vervolgens naar de informatie die een Syntus Gelderland in zijn halte aanbiedt wint het GVB echt met vlag en wimpel...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Vinny »

De laatste keer voor mij was de bus Hattem-Zwolle. Die bushalte had zelfs een dynamische routeinformatiescherm... :lol:

(Prachtige herfstwandeling was dat trouwens afgelopen november van Wezep naar Hattem, maar dat is off-topic)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Somoht schreef:Mag toch hopen dat dat de bedoeling was ja. Anders heb je zo' n groot scherm en maar twee ritten vooruit :')

Qua actuele data GVB metro, binnenkort nieuws ;)
Twee ritten vooruit is op zich geen probleem. Het nare is alleen dat dat een halte is waar 3 lijnen komen. Een beetje als op de metrostations in de tunnel. Steeds 1 lijn die niet getoond wordt.

Maareh, wat is "binnenkort"? Verwacht je komende week al? Aangezien de metro mijn primaire openbaar-vervoermiddel is ben ik wel benieuwd.

Overigens, het valt me de laatste tijd op. Als er een M5 komt en hij is wat vertraagd, dan blijft de pid constant van tijd wisselen, van de dienstregelingstijd naar de actuele tijd en terug. Zo weet je al van te voren dat het een M5 is :N
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

hauptbahnhof schreef:Overigens, het valt me de laatste tijd op. Als er een M5 komt en hij is wat vertraagd, dan blijft de pid constant van tijd wisselen, van de dienstregelingstijd naar de actuele tijd en terug. Zo weet je al van te voren dat het een M5 is :N
Dit viel mij ook al op, net als dat op lijn 50 de M5 ook ver van te voren op de PIDs verschijnt terwijl er nog een metro (of twee) eerder komt (de eerste metro wordt wel altijd op de PID getoond).
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

FLJ schreef:Afbeelding
Prachtig, maar moet het niet Westerpark zijn tegenwoordig...?
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door FLJ »

Dat viel mij ook al op, er wordt overal nog gesproken van Van Hallstraat (de bestemming op de trams is nog steeds Van Hallstraat Westerpark). Enkel de haltes richting Westerpark spreken van de bestemming Westerpark, de halte Van Hallstraat heeft nog steeds zijn voormalige naam.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door JWM »

FLJ schreef:e halte Van Hallstraat heeft nog steeds zijn voormalige naam.
Dat kan prima zo blijven. De eindhalte van lijn 13 heet ook geen Geuzenveld.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Somoht »

hauptbahnhof schreef:
Somoht schreef:Mag toch hopen dat dat de bedoeling was ja. Anders heb je zo' n groot scherm en maar twee ritten vooruit :')

Qua actuele data GVB metro, binnenkort nieuws ;)
Maareh, wat is "binnenkort"? Verwacht je komende week al? Aangezien de metro mijn primaire openbaar-vervoermiddel is ben ik wel benieuwd.
Afbeelding
*O* *O*
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

Zou wel makkelijk zijn als je vemeldt wat voor soort app dit is, waar deze informatie staat? Dank.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Somoht »

Ah dacht dat iedereen op het forum OVinfo nu wel kende, geen zin om iedere keer mijn eigen app te spammen.
In ieder geval: actuele data van GVB metro's zitten nu in de KV78turbo opendata stroom van openov.nl (gebruiker skinkie hier), appjes die daarvan gebruik maken zijn onder andere OVdelay (iOS), Openbaar Vervoer (iOS), Tranzzit (iOS), Bushalte (WP), OVinfo(Android).
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

Ik dank u
Laatst gewijzigd door Wubbo op wo 05 feb 2014, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was laatste bericht
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Ik kwam er zelf per toeval achter gistermiddag. Zat in de bus naar Amstelveen en ging (uit pure verveling) kijken of de bus op tijd was. Aangezien ik bijna bij Oranjebaan was heb ik die halte gekozen. Toen zag ik dus lijn 51 naar Westwijk met "vertrek" i.p.v. "gepland" staan en "+1". Dus ik was helemaal blij. Kon niet eens meer eten. *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Het wordt wel pijnlijk duidelijk dat volgens dienstregeling rijden zeer lastig blijkt. De minnetjes en plusjes vliegen om de oren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door marlies »

Dat vind ik op een hoogfrequente verbinding op zich ook niet heel erg, mits de spreiding er een beetje in blijft. Dus niet drie voertuigen in estafette en daarna een kwartier niets.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Precies volgens dienstregeling rijden is vrijwel onmogelijk. Helemaal bij de metro waar er 3 lijnen op CS keren, enw aar lijn 51 tussen rijdt. Het is overigens ook niet iets waar je op moet letten. Bij de metro is de rijtijd uiteraard strakker (m.u.v. in de spits waar er 1 minuut bij komt). Overigens hebben ze bij de metro geen systeem om de punctualiteit in de gaten te houden zoals er bij de tram en bus wel is. Maakt het iets lastiger.

Maar bij de tram is het zo dat ik me echt niet druk hoef te maken als ik +1 of +2 zie. De rijtijdverdeling is namelijk niet overal gelijk dus op ene halte sta je +2, 3 haltes verder ineens -1.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Rare dienstregeling planning dan..
Komt wel goed schatje.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Dat heet marges inbouwen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Ja nee dat snap ik, maar dan is -1 wel vreemd als je op marge rijdt .
Komt wel goed schatje.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Een marge betekent dat je extra tijd krijgt om eventuele "tegenslagen" op te vangen.
Een simpel voorbeeld:
lijn 5 heeft 14 minuten tussen Station Zuid en Binnenhof. Dat is te ruim. Alleen kan het net gebeuren dat als je vanaf Parnassusweg vertrekt het sein rood blijft omdat er een metro voor gaat. Duurt even voordat je weer door mag. Dan kun je de eerste 2 haltes nog makkelijk achter de metro halteren. De rest van de haltes moet je steeds wachten totdat deze van de halte is vertrokken. En dan is die 14 minuten niet ruim meer.
Duikt er geen metro voor, dan ben je op een gegeven moment -1 en tegen het einde zelfs -2.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Het gaat er meer om dat ik metro's al met -2 of -3 zie op Kraaiennest komende vanaf Gaasperplas. Dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door marlies »

Er is natuurlijk wel iets niet in orde als je regelmatig haltes te vroeg voorbij moet rijden om verderop in het traject op tijd te kunnen zijn. Twee minuten te vroeg is veel erger dan twee minuten te laat.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Marlies, het is andersom. Je moet juist vaak een halte te laat passeren om niet te vroeg zijn (onder normale omstandigheden; ofwel als het rustig is, een maandagmorgen bijv). Bij drukte (zoals in de zomer of in de spits) kun je normaal rijden zonder al te veel op de tijd te letten.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Bee schreef:Het gaat er meer om dat ik metro's al met -2 of -3 zie op Kraaiennest komende vanaf Gaasperplas. Dat lijkt mij niet helemaal de bedoeling.
Wat jij ziet is onmogelijk aangezien de metro 1 hele minuut krijgt om vanaf Gaasperplas naar Kraaiennest te rijden.
Dus dan geeft het systeem of verkeerde info of er is om een bepaalde reden te vroeg vertrokken vanaf het beginpunt (wat absoluut verboden is zonder een geldige reden). Nu ik erover nadenk kan dat ook niet zomaar, immers, het sein staat nog op rood!
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Somoht »

Uit de verhalen die ik uit de wandelgangen heb zijn er nog wat problemen rondom begin/eindpunten. Dit zou opgelost worden in Maart als GOVI een heleboel gaat migreren en er ook data komt voor de ND-OV loketten.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten