Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Dat betekent dat het GVB-materieel dan ook te volgen is op bijv ovzoeker.nl?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

hauptbahnhof schreef:Een marge betekent dat je extra tijd krijgt om eventuele "tegenslagen" op te vangen.
Een simpel voorbeeld:
lijn 5 heeft 14 minuten tussen Station Zuid en Binnenhof. Dat is te ruim. Alleen kan het net gebeuren dat als je vanaf Parnassusweg vertrekt het sein rood blijft omdat er een metro voor gaat. Duurt even voordat je weer door mag. Dan kun je de eerste 2 haltes nog makkelijk achter de metro halteren. De rest van de haltes moet je steeds wachten totdat deze van de halte is vertrokken. En dan is die 14 minuten niet ruim meer.
Duikt er geen metro voor, dan ben je op een gegeven moment -1 en tegen het einde zelfs -2.
Als je op marge rijdt kan je nooit te vroeg bij je halte vertrekken, want je probeert wel zoveel mogelijk volgens dienstregeling te rijden. Als er bij halte één, twee, en drie telkens een minuut verloren wordt en je bij halte vier vijf minuten speling inbouwt, houdt dat in dat je dan twee minuten stil moet staan bij halte vier. Als je dat niet doet kan je net zo goed je dienstregeling in de prullenbak mieteren en 'spoorboekloos' gaan rijden.
Laatst gewijzigd door Thom91 op wo 05 feb 2014, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Somoht »

hauptbahnhof schreef:Dat betekent dat het GVB-materieel dan ook te volgen is op bijv ovzoeker.nl?
Ja
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

En daarom wordt er altijd gezegd dat de dienstregeling bij benadering is. Helemaal met een tram kun je niet overal blijven wachten (overig autoverkeer, taxi's, andere tram- en buslijnen).
En bovendien, ik denk dat jij sowieso zou gaan klagen als het te lang duurt voordat je op je bestemming bent omdat er steeds tijd wordt afgewacht toch?

Aangezien tijd afwachten meestal niet mogelijk is, probeer ik zo min mogelijk dat te doen, maar juist langzaam te rijden, op mensen wachten en met verkeerslichtbeïnvloeding te spelen waardoor ik alsnog niet veelste te vroeg ben.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Tijden bij benadering, nog nooit opgevallen. Lekker reis plannen met 9292 wordt dan...

En verder, als de tijden die ik moet reizen overeenkomen met dienstregeling hoor je mij niet klagen.
Laatst gewijzigd door Thom91 op wo 05 feb 2014, 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

Somoht schreef:
hauptbahnhof schreef:Dat betekent dat het GVB-materieel dan ook te volgen is op bijv ovzoeker.nl?
Ja
Volgens mij staat GVB er niet bij?

http://www.ovzoeker.nl/
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Dat zegt hij. :wink:
Somoht schreef:Uit de verhalen die ik uit de wandelgangen heb zijn er nog wat problemen rondom begin/eindpunten. Dit zou opgelost worden in Maart als GOVI een heleboel gaat migreren en er ook data komt voor de ND-OV loketten.
fred1954
Berichten: 3465
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door fred1954 »

hauptbahnhof schreef:Dat zegt hij. :wink:
Somoht schreef:Uit de verhalen die ik uit de wandelgangen heb zijn er nog wat problemen rondom begin/eindpunten. Dit zou opgelost worden in Maart als GOVI een heleboel gaat migreren en er ook data komt voor de ND-OV loketten.
Sorry, draadje niet goed gevolgd. Begrijp dat het dan in maart toegevoegd wordt.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Somoht »

Thom91 schreef:Tijden bij benadering, nog nooit opgevallen. Lekker reis plannen met 9292 wordt dan...

En verder, als de tijden die ik moet reizen overeenkomen met dienstregeling hoor je mij niet klagen.
Dat ligt meer aan 9292 en een totaal gebrek aan enige investering in R&D icm een datamonopolie de afgelopen 21 jaar ;) In de grondlaag is het nog steeds dezelfde planner die de gebroeders Tulp in 1988 op z'n Atari gemaakt hebben. Er is vast wel flink verbouwd maar toch.

Wat je in een ideaal reisadvies wilt verwerken is de robuustheid van een reisadvies en niet alleen focussen op eerste aankomsttijd. Liever een paar minuten langer reizen dan een overstap die je in 50% van de gevallen nooit haalt en je een kwartier moet wachten.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

In principe is er niks mis met het systeem van 9292. Het probleem is minder dat 9292 informatie van het GVB krijgt waarbij de kanttekening is dat de informatie slechts bij benadering is. Hierdoor gaat 9292 een reis plannen met onbetrouwbare informatie en zal de voorgeschotelde reis eigenlijk een soort van betrouwbaarheidsindicator moeten hebben zoals recent in de NS is gezet.
Komt wel goed schatje.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Somoht »

Betrouwbaarheidsindicator is leuk met de trein waar er toch geen alternatief is maar met hoogfrequent vervoer is er echt toegevoegde waarde in reisadviezen die omgaan met de onbetrouwbaarheid van een dienstregeling. Dan kan je ook direct een tijdframe aangeven waarin je ongeveer aankomt.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Zo'n reisadvies moet je nooit letterlijk 100% volgen. Ook bij andere vervoersbedrijven komt het voor. Elke buschauffeur of trambestuurder heeft zijn eigen rijstijl. De een rijd rustig, wacht voor inlopende wissels, de andere rijdt zoveel mogelijk zo hard mogelijk door, ongeacht de rijtijd.

De ene keer heeft de tram een brug tegen (kan zo een minuut of 7 duren (helemaal met bijv lijn 2)) waardoor je je aansluiting op Heemstedestraat mist. En dan is er wat marge ingebouwd, maar 3 haltes verder is die 7 minuten echt niet eruit gereden.

Zelfs bij de NS moet je oppassen want als je ruim 1 min voor tijd het perron op komt en de trein al vertrokken bent gebeurt wel 's. Terwijl het hier niet nodig is want alles is tot in de puntjes gepland.

Dus als jij de laatste optie neemt die 9292 aangeeft om je reis te maken, dan ben je niet zo slim bezig. Vandaar ook de vermelding "bij benadering".
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Die bij benadering geeft alleen de vertrekstaat op gvb.nl of bij de halte. Bij een 9292 reisadvies wordt die nooit gegeven.
Komt wel goed schatje.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Stefan »

Maar iedereen snapt toch wel dat een bus, trein, tram of wat dan ook nooit op de seconde precies kan rijden?
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Dat is wel enigszins zo Stefan, maar van een metro mag je net zoals een trein toch minstens verwachten dat hij niet te vroeg weg rijdt. Er is daar vanwege de vrije baan geen enkele goede reden voor.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Bee schreef:...geen enkele goede reden...
De koffie wordt koud!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Wubbo »

hauptbahnhof schreef:Precies volgens dienstregeling rijden is vrijwel onmogelijk.
Dan is je dienstregeling niet goed. Een dienstregeling is niet een ding dat leuk staat op een papiertje, of dat handig is om te kijken of er misschien binnenkort een metro komt. Zeker op plekken waar je een dienstregeling goed kunt plannen (en dat kan bij de metro, omdat daar weinig interferentie is met het overige verkeer) heeft een dienstregeling ook een veiligheidsfunctie. Je plant namelijk immers dusdanig dat twee metro's nooit op hetzelfde moment op dezelfde plek zijn. Een dienstregeling die niet te halen is heeft die veiligheidsfunctie niet, en dan ben je alvast een veiligheidslaag kwijt. Dan moet alsnog natuurlijk een machinist stoppen voor een rood sein, maar helaas gebeurt dat niet altijd.
hauptbahnhof schreef:Zo'n reisadvies moet je nooit letterlijk 100% volgen.
Als ik een reisadvies niet kan volgen moet je het me niet geven. Lever dan maar geen data aan 9292. Een reisadvies moet dusdanig zijn dat kleine verstoringen opgevangen kunnen worden (dus wat ruimte in overstap- en looptijden). Dat dan alsnog de tram vast kan staan omdat de brug open is is waar, maar het kan niet zo zijn dat een reisadvies nooit te halen is.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Somoht »

Mwah de GVB dienstregeling is een stuk beter in elkaar gezet dan die van bv. Connexxion, Arriva of Qbuzz waar er gerust 6 haltes allemaal om bv 17:15 worden aangedaan.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Hainje »

De website van GVB ligt eruit! OMGWTFBBQ!!! :o :shock:
Net nu ik wil kijken hoe het lijnennet eruit ziet.
Heb echt een zwaar leven nu. :(
🍉
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Thom91 »

Doet het hier prima.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Hainje »

Oh nu doet ie het weer.
Hmm. Nou ja, shit happens.
🍉
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Wat vinden jullie van de nieuwe railkaart? De kleuren vind ik lelijk, maar de informatiegehalte is wel een stuk omhooggekrikt.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Al eens op SSC gepost, maar kan 'm hier wel ingedikt posten:

Ten opzichte van zijn voorganger zijn op deze plattegrond toch wel wat verbeteringen te zien, en die zitten hem vooral in de lijnenlayout:
  • De lijnen een stuk evenwichtiger verdeeld.
  • Daardoor is er (vooral rond Bos en Lommer) ook meer ruimte voor de haltelabels gekomen, waardoor er minder diagonale labels nodig zijn.
  • Het enige dat op de lijnenlayout valt aan te merken is de positionering van het CS: veel te ver naar boven waardoor de Damraklijnen en de oostlijn door een soort leeg niemandsland lijken te lopen. Eenvoudig te fixen, door het station gewoon een stuk naar beneden te verplaatsen.
Het zijn vooral de vele slordigheidjes en inconsistenties die het ontwerp de das omdoen:
  • Qua ruimtegebruik snap ik het invoegen van Noord niet: daar lopen geen trams of metrolijnen.
  • In het zuidoosten zorgt de hoek van 45 in plaats van 90 graden in de Geinlijn voor onnodig extra ruimtegebruik. En dat terwijl de in werkelijkheid veel langere Amstelveenlijn juist weer flink is gecomprimeerd.
  • De stilering is wat mij betreft anno 2014 echt achterhaald. Vooral die 'nineties-style' 3D-icoontjes: dat kan echt niet meer in een tijd waarin minimalistisch, strak en zakelijk het devies zijn.
  • Inconsequente overstapsymbolen tussen tram en metro: de ene keer wel een grijze rechthoek (Lelylaan, RAI) en de andere keer weer niet (Amstelveenseweg, Henk Sneevlietweg)
  • In de rechthoeken worden bovendien de ene keer wel alle tram- en metronummers vermeld (Zuid) en de andere keer niet (RAI)
  • Bij De Vlugtlaan en Jan van Galenstraat staan bovendien de tramhaltesymbolen vermeld (niet echt mooi bovendien), maar bij alle overige overstapstations weer niet
  • Bij o.a. Museumplein, Leidseplein en Alexanderplein zie ik een soort rechthoekje achter de haltes liggen (die er bij Leidseplein overigens overheen is gerenderd). Dat lijkt een overstap te suggereren, maar wordt niet bij alle overstaphaltes toegepast
  • Er wordt maar een beperkt kleurenpalet voor tram en metro gebruikt. Op zich niks mis mee, maar dan bevreemdt de keuze om bijvoorbeeld drie van de vier Damraktramlijnen dezelfde kleur als de metrolijnen van de Oostlijn mee te geven me des te meer
  • Ik begrijp niet wat het lijnlabel '3' tussen de haltes 2e V/d Helststraat en Van Woustraat daar doet. Dergelijke labels worden nergens anders gebruikt. Idem voor de labels '7' en '10' op de Amstel
  • De rare afbreking van 'Oud-West'
  • Dubbele vermelding van 'Amsterdamse Bos'
  • Lelijke afwerking van de begrenzing tussen bebouwing, platteland en bos (zie bijvoorbeeld bij het Amsterdamse Bos en bij het label 'Noordzeekanaal')
  • Vooral zichtbaar op de Amstelveenlijn: de stationslabels zijn niet netjes uitgelijnd
  • Vermelding van locaties als Schiphol en het Amsterdamse Bos, terwijl hier helemaal geen tram- of metrolijnen heen lopen
  • enz...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Je vraagt je af of ze niet iets hadden kunnen doen met de lijnkleuren van de tram. Bijvoorbeeld tramlijn 13 een wit-blauwe lijn en lijn 10 een rode lijn...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Ardan »

Veel lijnen hebben twee kleuren in het blokje, wilde je elke lijn dan twee kleuren geven op de kaart?

Ik vind deze kaart beter er mooier dan de oude, maar ben er niet kapot van. Zoals Alargule omschreef lijkt Oost wel een niemandsland. Ook lijkt het tramnet ineens heel erg klein, ik weet niet hoe het komt.
Lijkt erop dat deze kaart in een uurtje in elkaar gefrutseld is. Ook mis ik een titel, al ben ik wel blij dat ze hem nu 'Railkaart' hebben genoemd in plaats van metrokaart voor in de metro en tramkaart voor in de tram terwijl het precies dezelfde is.
Mijn oordeel: mooi, maar kon beter.

Edit: naamfoutjes:
Piet
Wiedijk
straat

Johan
Huizinga-
Laan

En waarom 'Rhijnvis Feithstraat', maar 'J.P. Heijestr.'
Ik doe ook maar wat
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 133 gasten